2020. aug 09.

Vigyázz, mit posztolsz, mert botrány törhet ki!

írta: Sáringer Viktória
Vigyázz, mit posztolsz, mert botrány törhet ki!

Az Audi esete a banánevő kislánnyal...

7uevfwyd0lggae5zs.jpegAz internet népe nagyon érzékeny – ezt már eddig is tudtuk, épp ezért fontos minden márkának, véleményvezérnek, kisebb-nagyobb cégnek alaposan megfontolni, mit tesz közzé. Ha egy tartalomnál, legyen szó szövegről, képről, videóról, rányomunk a küldés gombra, már nincs visszaút. Ami egyszer kikerül a netre, örökre ottmarad. Arról korábban már itt írtunk, milyen következménye lehet a régről előbukkanó problémás tartalmaknak.

Gondoljuk át, mit osztunk meg!

Azt már mindegyikünk tudja, hogy amit megosztunk, annak súlya van. Azonban ami szinte teljesen kiszámíthatatlan, hogy mi az, ami érzékenyen érinti az embereket. Ma már nagyon megfontoltan és óvatosan kell bánnunk a szavakkal, képekkel, összefüggésekkel, mert szinte bármivel megbánthatunk egy kultúrát, csoportot, személyt, kétértelműnek találhatják, politikai oldalhoz kapcsolhatnak és így tovább.

Bajban az Audi?

Biztosan hallottatok már az Audihoz kapcsolódó balhéról, hiszen az egyik legnépszerűbb Google keresés ma már az audi, hirdetés, banán és kislány kulcsszavak együtteséhez kapcsolódik és számtalan cikk is született a témában. Mutatjuk, melyik bejegyzésük borzolta fel a felhasználók kedélyeit:

Elsőre lehet, hogy nem érted, hogy mi a gond a hirdetéssel. Azonban már mondjuk is, milyen kifogások érkeztek a kommentelőktől a reklám ellen: a kislány elhelyezkedéséből adódóan a sofőr, ha ülne az autóban, nem látná a gyermeket, illetve sokan szexuális utalást fedeztek fel ebben a fotóban. A képhez írt szöveg pedig nem segít ez utóbbi állításon, hanem még inkább ront rajta. Az Audi azóta már bocsánatot kért a Twitteren a bejegyzésért:

audi.PNG

Azonban kell-e ennyire komolyan venni egy hirdetést?

Nem vitatjuk, hogy egyeseknek bántó és provokatív lehetett a hirdetés, de ha szigorúan vesszük, akkor szinte minden reklámban találhatunk kivetnivalót. Pedig az igazság az, hogy csak egy beállított képet látunk, tehát például az, hogy a sofőr nem látná a gyermeket, nem igazán releváns, hiszen nem opció, hogy elinduljon a jármű és nem valószínű, hogy ez a kép azt promótálná a gyerekeknek, hogy szabad az autó elé állni. Ugyanakkor abba is bele lehet kötni, hogy miért pont egy szőke, fehér bőrszínű kislányt kértek fel a fényképhez, miért így van felöltözve, hiszen szoknyában a lába fázik, kabátban felül melege lehet, miért nem állnak mellette a szülei, hiszen nem hagyunk egyedül gyereket.

És az ominózus kérdés, vajon miért döntöttek úgy, hogy pont banánt egyen a gyermek. Elkerülhette volna a cég a botrányt, ha egy narancsot vagy almát adnak a gyermek kezébe? Ha mondjuk egy széken ül és így látható a vezető ülésről is? Rengeteg a kérdés és megdöbbentő, hogy egy ilyen szöveg és kép páros ennyire hamar bejárja a világsajtót, hiszen egyértelmű utalásokat nem látunk, maximum célzásnak érezhetünk egyes dolgokat.

Véletlen hiba vagy tudatos stratégia?

pexels-fauxels-3184292.jpgSokan úgy gondolják, hogy nem mindig véletlen hibáznak a cégek, amikor hasonló dolgokért bajba kerülnek. Ugyanis, ha például az Audi esetét nézzük, annyira komoly botrány nem tört ki körülöttük, sokak szerint komolytalan az egész felháborodás, viszont így, ennek hatására ezt az autótípust és ezt a reklámot a világ szinte minden országában látták. Sokszoros mennyiségű emberhez jutott el a termék, mint alapesetben. Nem azt mondjuk, hogy ez volt az Audi szándéka, de bizonyos esetekben előfordulhat, hogy egyes cégek azért tesznek közzé félreérthető, esetleg felháborító tartalmakat, hogy ezzel is népszerűsítsék márkanevüket, terméküket. Mind ismerjük a mondást, hogy a negatív reklám is reklám – és ez főleg akkor igaz, ha komoly, megosztó botrányba nem kerülünk. Az Audi egyébként néhány nappal az eset után elnézést kért a történtekért.

Hogyan merjünk így hirdetni?

Mielőtt elkezdenénk hirdetni egy bejegyzést, alaposan vizsgáljuk át, hogy nincs-e benne félreérthető, másként értelmezhető tartalom. Jó taktika, ha megmutatjuk pár kollégának, ismerősnek, hogy mondják el a véleményüket. Sokszor egészen új szemszögből láthatjuk saját alkotásainkat is, ha valakit megkérdezünk róla. Lehet, hogy mi nem is gondolnánk, hogy probléma van az adott tartalommal, de jobb előre tudni, ha esetleg valami nem teljesen egyértelmű és javítani, változtatni, alaposan meggondolni, megéri-e a kockázatot a megosztás. Egy nagy cégnek nem biztos, hogy komolyan tud ártani egy-egy megosztó kijelentés vagy reklám, de a kisebb vállalkozások esetében nagyon nagy károkat tud okozni a felháborodás, a negatív konnotáció.

 

Forrás: https://24.hu/kulfold/2020/08/04/audi-hirdetes-kislany-banant-eszik/

https://twitter.com/AudiOfficial/status/1289848460368257033

Szólj hozzá

hirdetés audi botrány márka