kotyogOK

Kereszttűzben a digitális bennszülöttek a nomádokkal, avagy a csendes Y generáció

2019. október 18. - most.kotyogok

Mi várható el egy digitális bennszülöttől, egy hőstől vagy egy nomádtól? Miért olyan nehéz motiválni Z generáció tagjait? Hogyan lehet elkerülni a különböző generációk közötti konfliktusokat? Egyáltalán kik azok a digitális bennszülöttek, és miért állnak állandó harcban a nomádokkal?

Rengeteg kérdés, kevés válasz. Napjaink egyik legfelkapottabb kérdéseit feszegetik (több, kevesebb sikerrel) azok a HR-esek, akik megoldást próbálnak találni olyan munkahelyi konfliktusokra, melyek a különböző generációk tagjai között merülnek fel.

X generáció, avagy a nomádok

Az X generáció tagjai 1960 és 1979 között születtek. Ők azok, akik a munkaerőpiacon pályakezdőként könnyebben tudtak elhelyezkedni, ellenben az Y és Z generációkkal, akik sokszor még visszajelzést sem kapnak a munkaadótól. Az X generáció tagjait „digitális bevándorlónak” nevezte el Marc Prensky, hiszen ők életük során találkoztak a digitális világ új vívmányaival, így ők alkalmazkodtak a környezethez, elkezdték használni a technológiát.

Y generáció, avagy a hősök

Az Y generáció tagjai közé sorolhatóak az 1980 és 1995 közötti születésűek, ők a „technológia ördögei”, tekintve, hogy számítógépek mellett nőttek fel, kisujjukban vannak a különböző programok, vakon gépelnek egy kézzel is, miközben szürcsölik a kávéjukat. Jelenleg ez a generáció áll a középpontban, hiszen ők a legnagyobb munkavállalói csoport.

És a Z generáció, avagy a digitális bennszülöttek

1996 és 2007 között születtek a Z generáció tagjai, vagyis ők azok, akik a leginkább különböznek az előző generációktól, mondhatjuk új nemzedéknek. A virtuális világba születtek, ők már elképzelni sem tudnák, hogy az életük mobiltelefonok, appok, laptopok, tabletek, vagy egyéb digitális és kommunikációs eszközök nélkül teljenek. Itt azonban az a legfontosabb, hogy milyen új világban nőttek fel, mennyire változik meg ezzel a tanulási szokásuk? Gyors információáramlással dolgoznak, könnyen befogadják az újat, így akár egyszerre több mindennel is képesek párhuzamosan foglalkozni. A Z generáció tagjai mivel ilyen gyorsan jutnak egyre több információhoz, a kapott tudásanyagot teljesen másképp dolgozzák fel, így másképp is gondolkodnak, mint az X vagy az Y generáció tagjai. Őket multitasking-oknak is nevezik.

De vajon ebből mi fog következni? A digitális bennszülöttek lehet, hogy gyorsak, folyton új kihívásokat-, impulzusokat keresnek, azonban gyakran türelmetlenek, hiszen ahhoz vannak szokva, hogy az online világban is hihetetlen sebességgel megkapják az információkat. Egy alaptudást könnyebben el tudnak sajátítani, azonban elmélyültségük kevésbé adott, mint az idősebb generációké. További kérdést vet fel, hogy mekkora türelmük és vajon mekkora igényük van egy-egy téma elmerülésében? Hiszen az ismeretlenhez gyorsan hozzá tudnak férni. Ők tipikusan az a generáció, aki a monotonitást nehezen tűri, hiszen rengeteg impulzus éri őket, a social media oldalakon közvetlen, informális kapcsolatokat alakítanak ki, de egy munkahelyen ez probléma lehet, hiszen nehezen alkalmazkodhatnak.

A digitális bennszülöttek nagyon rugalmasok, azonban lojalitásuk kifogásolható. Ők ugyanis hamarabb és könnyebben váltanak munkahelyet, ha jobb feltételeket kínálnak nekik. 

És itt jön a legérdekesebb kérdés, vajon, hogyan lehetne őket mégis motiválni?

A Z generáció tagjai számára előtérbe kerül a barátságos, közvetlen munkakörnyezet, hogy karrierjük és szakmai fejlődésük minél jobban előtérbe kerüljön. Ők igazán szeretnek közösségekben dolgozni, ahonnan valódi inspirációt nyerhetnek, velünk, Y generációsokkal ellentétben, akik szívesen tengődnek home office-ban. A digitális bennszülöttek nem terveznek előre, számukra a bér kevésbé fontos, sokkal inkább motiválják a munkáltatói brand pozitív jelenlévősége, hiszen így büszkék lehetnek az adott cégre, ahol dolgoznak. Szakmailag ezáltal jobban is fejlődhetnek. Nagyobb eséllyel fogják tudni megtartani azok a cégek, aki megteremtik ezeket a feltételeket fiatal munkavállalóik számára.

Amit viszont több helyen is olvastam, hogy a Z generáció tagjai a szülőktől szinte mindent megkapnak, amit szeretnének. Ennek azonban ára van, hatalmas elvárások nyomják a vállukat, hiszen ők azt látják a szülőktől, hogy elnyúlt munkanapok vannak mögöttük, fáradtak, túlóráznak, ebből kifolyólag a digitális bennszülöttek önmegvalósítási vágyakkal fognak küzdeni.

Bennem viszont felkelt ez a nemzedék néhány igen fontos kérdést:

Milyen hatással lesz a későbbiekre ez a felületes tanulás? Mennyire kell behódolni majd ennek a generációnak? Hol kell meghúzni a releváns határvonalat? Hol kell keresni a probléma gyökerét?

Valósan retteghetnek a munkaadók, hogy ennyire nincs lojalitás a Z generáció tagjaiban? Meddig mehet el egy Z generációs?  A jövő zenéje bizony nem is olyan távoli…

Ezek jó kérdések, amikre keresem a választ, hiszen nemsokára vissza fogok térni a munkavállalók közé, és abban biztosak lehetünk, hogy egyre több Z generációs lesz jelen (vagy online).

Na, de várjunk csak! Még nincs vége!

Pszt! Hallod?! Fülelj egy kicsit, most már Te is hallod?! Bizony, ők a csendes alfa generáció! Ők még alszanak, a takaró csücskét rágcsálják, vagy épp maszatos arccal, hangosan kacagnak a Bogyó és Babóca mesén. Velük mi lesz?

 

„A következő generáció nem meg foghatatlan ideológiákért fog harcolni,
hanem az életben maradásért!
Figyelj a szavukra!
Mert ha egyszer kieresztik a hangjukat,
hangosabbak lesznek, mint egy kibaszott atombomba!”

                                                                          ***

Köszönöm, hogy elolvastad a bejegyzésemet! Ha tetszett a cikkem, oszd meg facebookon, vagy instagramon!

Kövess facebookon@kotyogok

Vagy  instagramon: kotyog_ok

A bejegyzés trackback címe:

https://kotyogok.blog.hu/api/trackback/id/tr8415231980
süti beállítások módosítása