A 4000 éves baduk
2021. február 26. írta: Koreai Kulturális Központ

A 4000 éves baduk

Tanuljuk meg a legkomplexebb játék szabályait alig 10 perc alatt!

Ősrégi táblajáték, melynek Kelet-Ázsiában máig sokmillióan hódolnak. Szabályai olyan egyszerűek, hogy akár egy négyéves is el tudja sajátítani őket, de a játék maga olyan komplex, hogy a rossznyelvek szerint még Einsteinen is kifogott. A számítógépnek mindenesetre több tíz évre volt szüksége ahhoz, hogy legyőzzön egy profi játékost. Ismerkedjünk meg a badukkal, ezzel a lebilincselő játékkal, mely valahol a művészet, a filozófia és a stratégiai játék határmesgyéjén foglal helyet!

baduk_lead.png

A baduk (바둑) ellentmondásokkal teli játék. Könnyű, mégis komplikált, harcos, de egyben békés is, egyesek művészetnek, mások egyszerűen csak jó időtöltésnek tartják. Hosszú, sokak szerint 4000 éves történetének kezdetét szintén homály fedi. Egy legenda úgy tartja, hogy Yao császár készíttette, hogy buta fiába intelligenciát verjen. Egy másik szerint két hajótörött találta ki, hogy felosszák maguk között a szigetet, melyre vetődtek, a játék végére azonban barátok lettek. Legvalószínűbb azonban, hogy eredetileg jövendőmondásra, esetleg hadtervezés céljára használták. A baduk tábla 19x19, egymást keresztező vonala 361 metszéspontot jelöl ki, hasonlóan az év 365 napjához. A játék fő célja pedig a területfoglalás, melyben fekete és fehér, azaz a sötétség és világosság ütközik meg egymással, kialakítva az eljövendő év kilátásait.

legregibb_gotabla.jpg

Az eddigi egyik legrégibb baduk lelet, Krisztus előttről

Sokan nehéz játéknak gondolják, pedig a szabályok nagyon egyszerűek, bárki rövid időn belül elsajátíthatja őket. A Távol-Keleten ezért előszeretettel tanítják gyermekeknek már egészen fiatal, akár néhány éves kortól is. 

sumire.jpg

Japán kislány, aki már tíz évesen profi szinten űzi a játékot

Koreában rengeteg pozitív hatást tulajdonítanak a játéknak, az általános vélekedés szerint a baduk erősíti a memóriát, segíti mindkét agyfélteke fejlődését, intelligensebbé tesz, illetve filozófiájából adódóan önmérsékletre, koncentrációra és az ellenfél tiszteletére nevel. Ezen felül persze nagyon szórakoztató is. Mivel interneten is játszható, jó alternatívája lehet akár a számítógépes játékoknak is. 

tygem_baduk.jpg

Az egyik leghíresebb koreai baduk szerver, a Tygem aranyos grafikáival a fiatalabb korosztálynak is vonzó időtöltés

A következő néhány percben tehát ismerkedjünk meg a baduk szabályaival, utána pedig irány egy internetes szerver, hogy kipróbáljuk frissen szerzett tudásunkat!

Szabályok

ko_eletei.jpg

1. Fekete és fehér felváltva helyez köveket az üres tábla metszéspontjaira, fekete kezd. Minden kő egy katona vagy hadtest a hadseregünkben. Középen egy egyedül álló kőnek négy élete van, vagyis annyi, ahány metszésponttal vonal köti össze. 

Számoljuk meg, hány élete van a köveknek! Az x-ek segítenek!

 

alakzatok_eletei.jpg

2. A kövek lehelyezés után nem mozgathatóak a táblán, de az egymás mellé helyezett ugyanolyan színű kövek ’összeolvadnak’, egy alakzatot alkotva, megnövelve annak életeit. 

Hány élete van az alakzatoknak? Vigyázzunk, az átló nem számít!

 

3. A játék fő célja, hogy több területet kerítsünk el az ellenfélnél. Ezt a köveink által alkotott várfalon belüli (tehát a falhoz viszonyítva a tábla széleihez közelebbi) metszéspontok jelölik ki. Egy metszéspont egy pontnak számít. A táblát úgy kell elképzelnünk, mint egy nagy szigetet, melyet minden oldalról tenger vesz körül. A tábla széle tehát természetes határt jelent a birodalmunk számára, ugyanakkor köveinknek a szélen és sarkokban emiatt kevesebb élete van. 

ko_elfogasa.png4. A köveket mozgatni ugyan nem lehet, de hadifoglyokat ejthetünk az ellenfél katonái közül. Ehhez az szükséges, hogy minden életüket elvegyük, mind a négy oldalról körbekerítsük őket, mely után levehetők. Nem olyan egyszerű feladat, mint első hallásra tűnik, hiszen minden második lépést ellenfelünk lépi! Viszont kifizetődő, hiszen a játék végén minden leütött kő az ellenfél területében landol, egy-egy ponttal csökkentve azt.

A következő lépés kritikus! Mit lépjen a fekete a különböző szituációkban, hogy leüsse a fehéret vagy mentse magát?

terulet_szamolas_jpg.jpg

5. A játéknak akkor van vége, ha mindkét fél úgy látja, hogy nem tud több pontot szerezni, sem úgy, hogy tovább terjeszti várfalát, sem az ellenfél területébe történő kamikáze támadással. 

Itt a játék vége. De kinek hány pontja van, meg tudjuk számolni?

Megoldás a cikk végén!*

A baduk nagy előnye más táblajátékokkal – például a sakkal – szemben, hogy „kezdő-barát”. Kisebb méretű táblákon is játszható, mely nagy mértékben leegyszerűsíti a partit, ráadásul fejlett hendikep rendszerének köszönhetően akár egy kezdő is felveheti a versenyt egy haladóbb játékossal.

infografika.jpg

Egy angol infografika a baduk egyéb érdekességeiről

Ha ez a rövid ismertető felcsigázott, több nemzetközi baduk szerveren is összemérheted tudásod más játékosokkal! Ilyen például a GoKGS, ahol a Hungarian Room-ban kérdéseidet akár magyarul is felteheted. És talán a pandémia végével hamarosan élőben is találkozhatunk egy baduk klub alkalmával!

*Megoldás: Amennyiben senki nem ejtett foglyot, feketének 29, fehérnek pedig 23 pontja van. Fehér azonban 6.5 pont kompenzációt kap, mivel nem ő kezdte a játékot, így tulajdonképpen fehér nyer fél ponttal (29.5).

 

A cikket írta: Urbán Alexandra Eszter

Forrás: wikipedia.org, mek.oszk.hu, kiseidopublishing.com

Képek forrása: m.jejuweekly.com, kbaduk.or.kr, nunodnomad.tistory.com, fmkorea.com, 

babelstone.co.uk, tygem.com, godokoro.net, lemongraphic.design

A bejegyzés trackback címe:

https://koreainhungary.blog.hu/api/trackback/id/tr5116437070

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Örömhernyó 2021.03.01. 10:01:12

"Hosszú, sokak szerint 4000 éves történetének kezdetét szintén homály fedi."

Ez azért elég elnagyolt állítás. Azt se látom a posztban leírva, hogy ez valójában kínai eljáték, ami elterjedt később Koreában és Japánban. A világ go néven ismeri. A baduk senkinek nem mond semmit. A koreaiak következetesen mindent átvettek a kínaiaktól, aztán adtak nekik koreai nevet és azt állítják, hogy minden Koreából ered. Minden is.

Az angol nyelvű infografikán szerepel a GO név. Legalább ott az is le van írva, hogy Kínából ered. A posztban ezt miért kellett elhallgatni?

Zebu Lon 2021.03.01. 10:01:24

Ez a játék a go néven ismert, és az egész világon elterjedt. A posztot író rosszul írja le a játékot, a szabályok egy része hiányzik a szövegből.

Koreai Kulturális Központ 2021.03.01. 10:04:25

@Örömhernyó: Soha nem állítottuk, hogy a baduk koreai! Lásd korábbi cikkünket a játékról: koreainhungary.blog.hu/2017/03/20/baduk

Kimchi 2021.03.06. 13:51:46

Kedves @jozsef_9!
Urbán Alexandra vagyok a cikk írója, 2 danos játékos. Természetesen igaza van abban, hogy a játék szabályai ennél sokkal komplexebbek, azonban itt sajnos helyhiány miatt nem volt lehetőség a pontosabb szabályok bemutatására. Biztosan van jobb magyarázata a szabályoknak is (pl. Balogh Pálé, melyet részben felhasználtam), ennek a cikknek a célja azonban inkább kedvcsináló volt a teljes (esetleg angolul nem beszélő) laikus számára. Akit érdekel a játék, úgy gondolom előbb-utóbb eljut az ennél jobban sikerült, részletesebb magyarázatokig.
A többiben elnézést, de nem értek egyet. Amit Ön is említ, a szemek, más területbe beélés magyarázata ami nagyon megnövelte volna a cikk hosszúságát, illetve véleményem szerint nem olyan információ, mely nélkül nem lehet az első partit lejátszani. Természetesen az, hogy kisebb táblákon is játszható az a nagy gótáblához képest előny, nem a sakkhoz képest (arra a hendikep vonatkozik).

Kimchi 2021.03.06. 13:51:55

Kedves @Örömhernyó: Urbán Alexandra vagyok a cikk írója, 2 danos játékos. A cikk célja valóban nem a játék történelmének bemutatása volt, arról már készült másik cikk (melyet talán jobb lett volna szintén belinkelnem, ezért elnézést kérek). Amit megemlítettem róla, érdekességként említettem. Ugyanakkor viszont a játék eredetmondáinál beszéltem Yao császárról, aki az Öt császár korában élő kínai császár volt, így nem hiszem hogy jogos hogy elhallgattam a játék kínai eredetét. Természetesen igaza van, meg kellett volna említenem hogy a baduk többek között go, igo, weiqi, weichi néven is ismert, de mivel ez egy alapvetően Koreával foglalkozó blog nem gondoltam arra hogy gond lesz, ha a játék szabályait ismertető cikknél csak a baduk elnevezést használom. Köszönöm az észrevételeit!

Kimchi 2021.03.06. 13:52:05

@Zebu Lon: Kedves Zebu Lon! Urbán Alexandra vagyok, a cikk írója, 2 danos játékos. Köszönöm az észrevételeit! Ahogy már más kommentekre válaszul is írtam, sajnos a cikk témája (rövid idő alatt a baduk játék szabályainak felvázolása), illetve a cikk hosszúsága miatt a két szem, seki, kó stb. elmagyarázására nem volt lehetőség. Úgy gondolom, akit a cikk alapján érdekel a játék, előbb-utóbb eljut részletesebben, vagy akár jobban megírt, akár angol nyelvű leírásokig. Ezen felül a seki, kó különösen, de a két szem is olyan szabály, melyet én általában az első partik lejátszása közben/után tanítok teljesen kezdőknek, mivel nem akarom őket a kezdetektől elbátortalanítani a 'komplikációkkal'.
süti beállítások módosítása