- Nagy-Britannia jobban teljesít!?
- Alig két hónap telt el a Brexit óta, de sikertörténetekről számolnak be a vállalkozások az országos és a helyi sajtóban.
- A dolog szépséghibája, ugyanaz a pár történet jelenik meg mindenütt és mindegyiket a konzervatív brexitpárti Boris Johnson kormánya szponzorálja...
- "KESMA" brit módra: idehaza a megyei lapokat felvásárló kormányközeli médiaholding ennél sokkal szisztematikusabb, a brit toryknak még van hova fejlődni.
A normális újságcikkeknek álcázott, sokszor jelöletlen szponzorált tartalmak ráadásul inkább fiktív vállalkozásokról szólnak. Persze minden változásnak mindig vannak nyertese és vesztesei is, a brexitnek is biztos lesznek haszonélvezői és az is igaz, hogy mindössze két hónap után nem lehet mérleget vonni. A kormánypropaganda célja nyilván az, hogy olyan látszat alakuljon ki a közvéleményben, hogy a megnövekedett bürokrácia csak egyes felkészületlen vállalkozások számára okozott kihívást. A kisexportőrök számára valóban leküzdhetetlen akadállyá vált az olykor a vámmentességhez szükséges hetvenoldalas formanyomtatványok kitöltése, anélkül pedig egyszerűen lehetetlen külkereskedelmet bonyolítani.
A brit exportőrök 49%-a jelentett nehézségeket, a januári export pedig 68%-kal esett vissza, ami túlmutat a gazdasági visszaesésen. Bár nyilván a lockdown második évében egyre nehezebb szétszálazni, mi okoz nagyobb kihívást: a brexithez való alkalmazkodás vagy a lezárások. Az is igaz, hogy minden kezdet nehéz és van élet az EU-n kívül is. Csak eddig a brit vállalkozások az EU-n belül éltek. És ha a britek nem hajlandók enni a halászaik halából és kagylójából, csak az európaiak, akkor belföldi értékesítésben reménykedni nem lehet, az áru egyszerűen ránk rohad.
Bár a jelenlegi kormányfő arcával sikerre vitt brexitkampány üzenetei arról szóltak, hogy mennyivel jobb lesz majd az Unión kívül anyagilag az átlagbritnek, ezt biztos nem igazolja most semmi. Sőt Boris Johnson miniszterelnök már úgy véli, hogy a brexit jelentősége nem is gazdasági, hanem politikai: az ország visszanyerte szuverenitását. A mostani nehézségeket (eufemizmus) egyszerű gyerekbetegségnek látja. Az igazat megvallva valószínűsíthető, hogy hosszútávon sem gazdasági előnye, sem hátránya nem lehet egy uniós tagságnak vagy egy kilépésnek. Aki ilyesmivel kábít az tagadja a gazdaság törvényszerűségeit vagy nem érti az arbitrázs működését. A torta végül nem lehet sem nagyobb sem kisebb, mégha másmilyen is lesz. A különbségek idővel ki kell egyenlítődjenek.
Legyünk együttérzők a mindenkori kormányfőkkel! Érthető, hogy Boris Johnsonnak is hasonló propagandagépezetre van most szüksége, mint magyar kollegájának. A kormányhoz közelálló médiaholdinghoz, a KESMA-hoz hasonlóan kopipészt tartalomgyártás csak akkor lepleződik le, ha a lapokat egymás mellé tesszük és azt látjuk, hogy mindenütt ugyanúgy egy Anthony és egy Martin oldotta meg azt, amit a szomszédunk nem. A kisvállalkozások egész biztosan bajban vannak, hiszen a brexit-megállapodás 1600 oldalas szövege december 26-án lett megismerhető mindössze (szabadidejében mindenki azt bújja, nem?), hiába tartott négy évig is maga a brexit-folyamat a népszavazástól a megvalósulásig. Érthető, hogy ez nem mehet zökkenőmentesen. És olcsóbb propagandát gyártani arról, hogy ebben a kormány mennyi sokat segített, mint tényleg segíteni a terheken.
Hosszútávon az EU-nak és a briteknek nem fogja megérni egymás életét megnehezíteni. Brüsszelnek viszont most még példát kell statuálni, nehogy kedvet csináljon a kilépéshez. A britekből így lettek az új görögök.
Az átmenet, akár a belépés, akár a kilépés terheit mindenképpen elszenvedi bármely ország. Magyarország számára az Európai gazdasági közösség előszobájában történő 14 évnyi várakozás sem volt áldozatok nélküli, a piacaink idő előtti megnyitása, és a hazai ipar versenyhátraya miatti veszteség hasonló lehet ahhoz, amit most a britek az ország pollitikai manőveréért megfizetni kénytelenek.
Hogy mihez kezd Britannia a frissen szerzett szuverenitásával kérdéses. Az egyik ilyen forgatókönyvről a CANZUK-ról már írtam: CANZUK: a BREXIT után feltámad a brit birodalom?
Jelenleg Britannia számára nem az a kihívás, hogy újra birodalommá váljon, hanem hogy ki tudják-e nyitni a boltok ajtaját...
UPDATE: egy olvasó hívta fel a figyelmet rá, hogy január óta a font valóban erősödött az euróhoz képest. A teljes igazság az, hogy a népszavazás után jelentős fontzuhanás zajlott le. A font árfolyammozgása persze nagyobb ingadozásokat is mutatott/elszenvedett már ezeknél.
A CANZUK-mozgalom címere: