A gyalogosok az úthasználói hierarchia élén foglalnak majd helyet. Az autósoknak - akik a legnagyobb eséllyel árthatnak a többi közlekedőnek - a legnagyobb a felelősségük, hogy mérsékeljék azt a veszélyt, amelyet mások számára jelentenek.
Ennek az új hierarchiának jelentős következményei lehetnek a jövőbeni bírósági ügyekben, ha pl. az autós kerékpárost vagy gyalogost gázolt el, a felelősség a hierarchia szerint állapítható meg, a védtelenebbek javára.
Az új “kódex”, amelyet a parlament akkor fog jóváhagyni, amikor a képviselők visszatérnek a nyári szünetből, megerősíti a gyalogosok elsőbbségét a járdákon, valamint azokban a helyzetekben is, amelyek során átkelnek az utakon, vagy arra várnak, hogy átkelhessenek azokon.
Fotó: Andhita Putri Wijaya, Pexels
Az átdolgozott szabály azt is kiemeli, hogy az egyenesen haladó kerékpárosok elsőbbséget élveznek az autósokkal szemben a csomópontokban. Az új szabályozás része lesz egy pontos útmutatás is arról, hogy mennyi helyet kell hagyniuk az autósoknak, amikor megelőzik a kerékpárosokat.
A Közlekedési Minisztérium szerint a legjelentősebb változás az ún. H1 szabály, a felelősségi hierarchia bevezetése lesz. Az új hierarchiában a gyalogosok a legfelső lépcsőfokon helyezkednek el, a legsúlyosabb és emiatt potenciálisan legveszélyesebb közlekedők pedig a legalsón.
A hierarchia a következő lesz:
- gyalogosok
- kerékpárosok
- lovasok
- motorosok
- autók/taxik
- furgonok/minibuszok
- nagy személygépjárművek/nehéz tehergépjárművek
Minisztérium közleménye szerint „az autóvezetők felelősek a kerékpárosok biztonságáért, míg a kerékpárosok felelősek a gyalogosokra való odafigyelésért”. A hierarchia viszont “nem szünteti meg annak szükségességét, hogy minden közlekedő felelősségteljesen viselkedjen”.
A jelenlegi KRESZ-ben van egy rövidke, nem túl részletes szabály, miszerint a gyalogosok elsőbbséget élveznek a kereszteződésben. Sőt, az autósoknak át kell engedniük a gyalogosokat az úttesten, „ha azok már elkezdtek átkelni”, mert az autó vagy motorkerékpár vezetése mindig más embereket veszélyeztet, és a gyalogosok a legkiszolgáltatottabbak az összes közlekedő között.
A gyalogosokra vonatkozó javasolt új szabályok jelentősen növelik ezt az elsőbbségi vélelmet. A gyalogosok mostantól elsőbbséget élveznek, függetlenül attól, hogy elkezdtek-e átkelni egy úton.
Kerékpáros előzés
A KRESZ módosított szövegét még nem tették közzé, de úgy tűnik, egyértelműek lesznek az egymás mellett haladó kerékpárosokkal kapcsolatos - jelenleg nem tiszta - szabályok. A jelenlegi szabályozás így szól: „a kerékpárosok legfeljebb ketten haladjanak egymás mellett, illetve keskeny vagy forgalmas utakon és kanyarokban egymás mögött.” A tavaly közzétett tervezet kimondja, hogy az új szabály szerint „[a kerékpárosoknak] kisebb forgalmú utakon a sáv közepén, egy vonalban kell közlekedniük, hogy a lehető legjobban láthatóak legyenek, de ha egy gyorsabb jármű érkezik, akkor félrehúzódással kell segíteniük őket az előzésben.
A kormányzati konzultációs dokumentumban, amelyet július 30-án tettek közzé, azt mondták, hogy „néhányan úgy érezték, hogy ez a változás arra ösztönzi a kerékpárosokat, hogy saját biztonságuk érdekében a bal oldalon maradjanak.”. A dokumentum leszögezte: „létfontosságú, hogy a változásokat közöljék az autóvezetőkkel, hogy a kerékpárosok ne szembesüljenek megfélemlítéssel és agresszióval azok részéről, akik az úton való haladás akadályozóinak látják őket”.
Az új KRESZ azt is kimondja, hogy az autósoknak 2 méter távolságot kell hagyniuk, amikor megelőznek más közlekedőket, beleértve a kerékpárosokat is.
A holland példa
A kormányzati konzultációs dokumentum azt mondja, hogy az ún. “Dutch reach” nem fog szerepelni a változtatások között. Ez az a technika, amelynek a lényege, hogy a sofőr az ajtótól távolabbi kezével nyitja ki a kocsit, így önkéntelenül is hátra kell fordulnia és megnézni, hogy érkezik-e bringás hátulról.
Létezik egy olyan szabálymódosítási javaslat viszont, amelyik azt tisztázná, hogy a kerékpárosok jobb vagy bal oldalon mehetnek a lassabban haladó forgalom mellett. Ez egyben azt is jelentené, hogy a kerékpárosoknak sorban kell állniuk a motoros forgalomban, nem pedig jobbra vagy balra kikerülni, ami jelenleg megengedett.
Konzultáció
A minisztérium konzultációt szervezett 2020-ban a KRESZ változásairól. A konzultációra több mint 21 000 válasz érkezett, a legtöbben a javasolt változtatások mellett voltak, beleértve az új prioritási hierarchiát is.
Az elemzések alapján célszerű lenne minden javasolt változtatást végrehajtani” - összegezte a Közlekedési Minisztérium. „A kritikus véleményeket is alaposan átgondoljuk és kétségtelen, hogy kaptunk jogos észrevételeket, amelyeket figyelembe kell vennünk. Ennek eredményeképpen igyekszünk bevezetni az összes módosítást úgy, ahogyan azt a konzultáció tartalmazta, de a szövegeket módosítjuk azokban az esetekben, amelyeknél komoly aggályok merültek fel a visszajelzések alapján. ”
A válaszadók egy része azt javasolta, hogy a kerékpárosoknak kötelező legyen kerékpáros sisakot és láthatósági/fényvisszaverő ruhadarabot viselni. Ezek a javaslatok azonban nem lesznek a felülvizsgált KRESZ részei. Az új KRESZ Angliában, Skóciában és Walesben lesz érvényben.
„A KRESZ felülvizsgálata nagyon fontos - jelentette ki Mark Strong közlekedési tervező -, de a legfontosabb kérdés az, hogy hogyan közlik ezeket az út használóival.” Hozzátette: „Tudjuk, hogy az autóvezetők többsége nem olvasgatja a KRESZ-t, miután megszerezte a jogosítványát. Hacsak a kormány nem küld tájékoztatást minden jogosítvánnyal rendelkező embernek, és nem folytat országos kampányt más közlekedők elérése érdekében, nem valószínű, hogy meglesz a kívánt hatás. ”
A kormány figyelemfelkeltő kampányt indít majd a frissített KRESZ közzétételének érdekében. Ezenkívül erősíti a minden közlekedési résztvevőt érintő viselkedés módosításról szóló kommunikációt.
A fordítást a Forbes cikke alapján Szűcs-Zágoni Bella, a Járókelő Közhasznú Egyesület önkéntese készítette.
A Járókelő Közhasznú Egyesület működteti a Járókelő.hu közterületi hibabejelentő oldalt, amely segít a városlakóknak abban, hogy bejelenthessék a kátyúkat, leszakadt szemeteseket, lekopott zebrákat, összetört megállókat, az elhagyott autókat és sok más problémát, amelyet közterületen tapasztalnak. Ne menj el a problémák mellett! Jelezd nekünk, és segítünk, hogy a panaszod, a kérésed eljusson a megfelelő illetékeshez. Légy részese a megoldásnak, te is tehetsz a környezetedért!