Ha megosztod, megoldod.

A Járókelő csapat 2012 óta segít a városlakóknak abban, hogy
bejelenthessék a kátyúkat, letört szemeteseket, lekopott zebrákat és
egyéb közterületi problémákat a lakóhelyükön.

A új KRESZ a gyalogosokat és a kerékpárosokat helyezi a középpontba az Egyesült Királyságban

A új KRESZ a gyalogosokat és a kerékpárosokat helyezi a középpontba az Egyesült Királyságban

2021. szeptember 16. - Járókelők

A gyalogosok az úthasználói hierarchia élén foglalnak majd helyet. Az autósoknak - akik a legnagyobb eséllyel árthatnak a többi közlekedőnek - a legnagyobb a felelősségük, hogy mérsékeljék azt a veszélyt, amelyet mások számára jelentenek.

Ennek az új hierarchiának jelentős következményei lehetnek a jövőbeni bírósági ügyekben, ha pl. az autós kerékpárost vagy gyalogost gázolt el, a felelősség a hierarchia szerint állapítható meg, a védtelenebbek javára.

Az új “kódex”, amelyet a parlament akkor fog jóváhagyni, amikor a képviselők visszatérnek a nyári szünetből, megerősíti a gyalogosok elsőbbségét a járdákon, valamint azokban a helyzetekben is, amelyek során átkelnek az utakon, vagy arra várnak, hogy átkelhessenek azokon.

zebra.jpg

Fotó: Andhita Putri Wijaya,  Pexels

Az átdolgozott szabály azt is kiemeli, hogy az egyenesen haladó kerékpárosok elsőbbséget élveznek az autósokkal szemben a csomópontokban. Az új szabályozás része lesz egy pontos útmutatás is arról, hogy mennyi helyet kell hagyniuk az autósoknak, amikor megelőzik a kerékpárosokat.

A Közlekedési Minisztérium szerint a legjelentősebb változás az ún. H1 szabály, a felelősségi hierarchia bevezetése lesz. Az új hierarchiában a gyalogosok a legfelső lépcsőfokon helyezkednek el, a legsúlyosabb és emiatt potenciálisan legveszélyesebb közlekedők pedig a legalsón.

A hierarchia a következő lesz:

  • gyalogosok
  • kerékpárosok
  • lovasok
  • motorosok
  • autók/taxik
  • furgonok/minibuszok
  • nagy személygépjárművek/nehéz tehergépjárművek

Minisztérium közleménye szerint „az autóvezetők felelősek a kerékpárosok biztonságáért, míg a kerékpárosok felelősek a gyalogosokra való odafigyelésért”. A hierarchia viszont “nem szünteti meg annak szükségességét, hogy minden közlekedő felelősségteljesen viselkedjen”.

A jelenlegi KRESZ-ben van egy rövidke, nem túl részletes szabály, miszerint a gyalogosok elsőbbséget élveznek a kereszteződésben. Sőt, az autósoknak át kell engedniük a gyalogosokat az úttesten, „ha azok már elkezdtek átkelni”, mert az autó vagy motorkerékpár vezetése mindig más embereket veszélyeztet, és a gyalogosok a legkiszolgáltatottabbak az összes közlekedő között. 

A gyalogosokra vonatkozó javasolt új szabályok jelentősen növelik ezt az elsőbbségi vélelmet. A gyalogosok mostantól elsőbbséget élveznek, függetlenül attól, hogy elkezdtek-e átkelni egy úton. 

Egy 2019-es vírusvideó és szemléletformáló kampány a gyalogosok biztonságának tudatosításáért

 

Kerékpáros előzés

A KRESZ módosított szövegét még nem tették közzé, de úgy tűnik, egyértelműek lesznek az egymás mellett haladó kerékpárosokkal kapcsolatos - jelenleg nem tiszta - szabályok. A jelenlegi szabályozás így szól: „a kerékpárosok legfeljebb ketten haladjanak egymás mellett, illetve keskeny vagy forgalmas utakon és kanyarokban egymás mögött.” A tavaly közzétett tervezet kimondja, hogy az új szabály szerint „[a kerékpárosoknak] kisebb forgalmú utakon  a sáv közepén, egy vonalban kell közlekedniük, hogy a lehető legjobban láthatóak legyenek, de ha egy gyorsabb jármű érkezik, akkor félrehúzódással kell segíteniük őket az előzésben.

A kormányzati konzultációs dokumentumban, amelyet július 30-án tettek közzé, azt mondták, hogy „néhányan úgy érezték, hogy ez a változás arra ösztönzi a kerékpárosokat, hogy saját biztonságuk érdekében a bal oldalon maradjanak.”. A dokumentum leszögezte: „létfontosságú, hogy a változásokat közöljék az autóvezetőkkel, hogy a kerékpárosok ne szembesüljenek megfélemlítéssel és agresszióval azok részéről, akik az úton való haladás akadályozóinak látják őket”.

Az új KRESZ azt is kimondja, hogy az autósoknak 2 méter távolságot kell hagyniuk, amikor megelőznek más közlekedőket, beleértve a kerékpárosokat is.

A holland példa

A kormányzati konzultációs dokumentum azt mondja, hogy az ún.  “Dutch reach” nem fog szerepelni a változtatások között. Ez az a technika, amelynek a lényege, hogy a sofőr az ajtótól távolabbi kezével nyitja ki a kocsit, így önkéntelenül is hátra kell fordulnia és megnézni, hogy érkezik-e bringás hátulról. 

Létezik egy olyan szabálymódosítási javaslat viszont, amelyik azt tisztázná, hogy a kerékpárosok jobb vagy bal oldalon mehetnek a lassabban haladó forgalom mellett. Ez egyben azt is jelentené, hogy a kerékpárosoknak sorban kell állniuk a motoros forgalomban, nem pedig jobbra vagy balra kikerülni, ami jelenleg megengedett.

Konzultáció

A minisztérium konzultációt szervezett 2020-ban a KRESZ változásairól. A konzultációra több mint 21 000 válasz érkezett, a legtöbben a javasolt változtatások mellett voltak, beleértve az új prioritási hierarchiát is.

Az elemzések alapján célszerű lenne minden javasolt változtatást végrehajtani” - összegezte a Közlekedési Minisztérium. „A kritikus véleményeket is alaposan átgondoljuk és kétségtelen, hogy kaptunk jogos észrevételeket, amelyeket figyelembe kell vennünk. Ennek eredményeképpen igyekszünk bevezetni az összes módosítást úgy, ahogyan azt a konzultáció tartalmazta, de a szövegeket módosítjuk azokban az esetekben, amelyeknél komoly aggályok merültek fel a visszajelzések alapján. ”

A válaszadók egy része azt javasolta, hogy a kerékpárosoknak kötelező legyen kerékpáros sisakot és láthatósági/fényvisszaverő ruhadarabot viselni. Ezek a javaslatok azonban nem lesznek a felülvizsgált KRESZ részei. Az új KRESZ Angliában, Skóciában és Walesben lesz érvényben.

„A KRESZ felülvizsgálata nagyon fontos - jelentette ki Mark Strong közlekedési tervező -, de a legfontosabb kérdés az, hogy hogyan közlik ezeket az út használóival.” Hozzátette: „Tudjuk, hogy az autóvezetők többsége nem olvasgatja a KRESZ-t, miután megszerezte a jogosítványát. Hacsak a kormány nem küld tájékoztatást minden jogosítvánnyal rendelkező embernek, és nem folytat országos kampányt más közlekedők elérése érdekében, nem valószínű, hogy meglesz a kívánt hatás. ”

A kormány figyelemfelkeltő kampányt indít majd a frissített KRESZ közzétételének érdekében. Ezenkívül erősíti a minden közlekedési résztvevőt érintő viselkedés módosításról szóló kommunikációt.

A fordítást a Forbes cikke alapján Szűcs-Zágoni Bella, a Járókelő Közhasznú Egyesület önkéntese készítette.

A Járókelő Közhasznú Egyesület működteti a Járókelő.hu közterületi hibabejelentő oldalt, amely segít a városlakóknak abban, hogy bejelenthessék a kátyúkat, leszakadt szemeteseket, lekopott zebrákat, összetört megállókat, az elhagyott autókat és sok más problémát, amelyet közterületen tapasztalnak. Ne menj el a problémák mellett! Jelezd nekünk, és segítünk, hogy a panaszod, a kérésed eljusson a megfelelő illetékeshez. Légy részese a megoldásnak, te is tehetsz a környezetedért!

A bejegyzés trackback címe:

https://jarokelok.blog.hu/api/trackback/id/tr116682158

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kiskisutca 2021.09.17. 12:38:31

A gyalogos és a kerékpáros lehet akár figyelmetlen is? Mobilba merülő, bedugott fülű, ittas?
Remélem ez a hierarchia csak a normálisan közlekedőkre vonatkozik.

Szerintem 30-as sebességhatár (ami ugye 45-50 lenne) és MINDEN utca szembe kétirányosítása is jó megoldás!

Opi87 2021.09.17. 13:22:16

Ez Hollandiában évtizedek óta jól működik. Sok helyen kifejezetten tábla jelzi, hogy az autós ott egy vendég, és mindenki más felette van. Ilyenen max a balkánon háborodnak fel az emberek.

horex · http://horex.uw.hu/ 2021.09.17. 15:37:30

@Opi87: Bizonyára nem,vagy nem sokat vezettél azon a művelt nyugaton
Itt a balkánon nem egy eset volt a közelmúltban hogy gyermek kitépte a kezét a szüleje kezéböl és az autó alá került
Te mit tettél volna autósként Hollandiában?

Jellemzően átengedem a gyalogost
Már harmadszor fordult elő, áll a csaj vagy kettő is a zebra elött. Megállok, intek, intenek ők is hogy nem akarnak átmenni
Az ilyeneket korbáccsal kellene KRESZ-re nevelni

Opi87 2021.09.18. 11:22:09

@horex: Ilyen balesetek tömegével voltak a 70-es években igen. Kb. azon a színvonalon vagyunk jelenleg, tehát olyan 50 évvel a nyugat mögött. Számunkra érthetetlen, ami ott van? Egyet elfelejtesz, ők már voltak ugyanott, ahol mi, és rájöttek, mik a gondok, és tettek érte. Hollandiában egész társadalmi megmozdulás keletkezett, lásd:

www.dutchreach.org/car-child-murder-protests-safer-nl-roads/

Ha megnézed a gyalogosok halálozási arányát, itt:

ec.europa.eu/transport/road_safety/sites/default/files/pdf/statistics/dacota/bfs20xx_pedestrians.pdf

Magyarországon 152 gyalogos halt meg 2016-ban, a fele akkora területű, és majdnem kétszer annyi lakosú Hollandiában meg 44.

A népességre kivetített arány nálunk ötször rosszabb.

Irbisz 2021.09.20. 08:10:18

@Opi87: na igen, de mint mondtad, nálunk majdnem az alsó-balkánon van az autósok többségének morálja.

és legyünk őszinték, Hollandiában aligha mászkál sok vidéki alkesz rosszul kivilágitott helyen, ahol alig látható - főleg úgy nem, amilyen ott a sofőrük vezetési stilusa. Ami Bp-en is siralmas, szerintem az elmúlt 6-7 évben nem hogy közelednénk a nyugatihoz, de egyenesen romlott.
süti beállítások módosítása