Kórházi kezeléssel végződött egy átlagos hétköznap a blogunknak nyilatkozó Dunakeszin élő lány hozzátartozója számára. Riportalanyunk névtelenséget kért, de röviden elmesélte, hogy közeli családtagját elgázolták egy olyan helyen, amiről évek óta lehet tudni, hogy zebráért kiált. Mégsem történik semmi.
Tizenöt éve lakom Dunakeszin, gimnazista korom óta utazom rendszeresen Volánbusszal. Több év tapasztalatából mondhatom, hogy a Széchenyi utcai buszmegállóból való átkelést mindig balesetveszélyesnek éreztem, illetve úgy gondolom, a Széchenyi utca és Kossuth Lajos utca útkereszteződésének problémája állandó téma a helyieknél
– meséli a neve elhallgatását kérő fiatal helyi lakos.
A biztonságos átkelés problémájának fontosságát az is jelzi, hogy évekkel ezelőtt már érkezett bejelentés a közterületi problémák térképezésével foglalkozó Járókelő.hu oldalra a szóban forgó helyszínről, illetve 2016-ban a helyi lap is beszámolt az esetről. Igaz, utóbbi inkább vitatta a zebra szükségességét. Az önkormányzat városüzemeltetési osztálya több ízben is egy készülő körforgalom tervével odázta el a gyalogátkelőhely kihelyezésének kérését, ám a helyzet évek óta megoldatlan.
2017-ben autó ütötte el megszólítottunk egyik hozzátartozóját, akit mentő vitt a váci Jávorszky Ödön Kórházba. Ekkor a család úgy döntött, levélben keresi fel a Polgármesteri Hivatal Városüzemeltetési Osztályát. Válaszukban a Kossuth Lajos utcára nem a város, hanem „a Magyar Állam tulajdonaként, és mint ilyen, a Magyar Közút Zrt. kezelésében lévő” útként hivatkoztak, azaz arról tudósítottak, hogy a városvezetés nem érzi illetékesnek magát a kérdésben. Levelüket egy 2018-ban elkészülő körforgalom ígéretével zárták. A fejlesztés azonban újbóli megkeresések után sem valósult meg. Az legutóbbi ígéret szerint idén tavaszig kell rá várni. A látványtervek megtekintésére közérdekű adatigénylést nyújtottak be. Az erre adott válaszból viszont kiderült: a 2020 első negyedévére ígért körforgalomhoz ilyesmi még nem készült, csak helyszínrajzokat kaptak a kérdezők.
A helyiek szerint a biztonságos átkelés problémája csak egyetlen része az egész települést érintő jelenségnek: vagyis, hogy az agglomeráció növekedése mellett elmarad(t) a megfelelő infrastrukturális fejlesztés.
Úgy érezzük hiba, hogy az önkormányzat semmibe veszi a kérésünket, hiszen a buszmegállót dunakeszi lakosok használják, ők élnek a környező lakóparkokban. A városba az utóbbi években rengetegen költöztek, ám az infrastruktúra fejlődése elmaradt. Az M2-es autópálya bevezető útjának felújításakor hatványozottan érezhettük ezt, hiszen ekkor feltorlódott a környékbeliek, illetve az áthaladó forgalom autóinak sokasága, dugó alakult ki végig a Kossuth Lajos utcán, lehetetlenné téve a buszoknak a menetrend betartását, az autósoknak a kiszámítható közlekedés biztosítását. Ez mutatta meg legjobban, mennyi ember közlekedik ezen az útszakaszon, és mennyire időszerű a fejlesztés és az átalakítás.
A környéken élők saját gépjárműveiken kívül csak a Volán járataival tudják elérni Budapestet vagy a környező városokat, illetve a helyi, ingyenes járatokra is a Széchenyi utcai megállóban tudnak felszállni. A vasút pedig (ahogyan azt sajnos megszokhattuk) nem versenyképes alternatíva, hiszen az állomás nehezen megközelíthető, távol esik a lakóházaktól, így az ingázók jellemzően kerülik a vonatot – állítják a helyiek.
A fentebb említett levelet módosítás nélkül az alábbiakban közöljük:
Tisztelt Városüzemeltetési Osztály vezetője!
Tizenöt éve vagyok Dunakeszi lakos. Úgy gondolom, jó ideje nyomon követem a város beépítését, fejlődését. Egyetemista hallgatóként egy évek óta fennálló veszélyhelyzet megszüntetése végett írok Önnek, ezzel képviselve önmagamat és az érintetteket.
A fővárosban tanulok, így nap mint nap a Volán buszaival közlekedem. A Széchenyi utcai buszmegállónál évek óta tapasztalom, hogy kihívás biztonságosan átkelni az úttesteken, a Széchenyi utcára - a megnövekedett forgalomban több perc a várakozási idő.
A Kossuth Lajos utcán átkelve, a Széchenyi utcai úttest egyik oldalán még járda sincs kialakítva, így még kevésbé veszik észre az ott közlekedő autók a gyalogosokat, a Fótról érkező, kanyarodó forgalomra ez hatványozottan igaz. A KRESZ szabályait - miszerint „elsőbbsége van az útkereszteződésnél áthaladó gyalogosnak azokkal a járművekkel szemben, amelyek arra az útra kanyarodnak be, amelyen a gyalogos áthalad, ebben a helyzetben nehéz betartaniuk a járművezetőknek, mert az útkanyarulat beláthatatlan. Gyalogosként szorongással kelek át az úttesten, már baleset is történt itt, egy hozzám közelálló személy sérült meg. Ekkor azt az ígéretet kaptuk Önöktől, hogy 2018 során lépéseket tesznek az ügyben, ám ez azóta sem valósult meg.
A megállót körülvevő utakon a járművek gyakran nagy sebességgel haladnak, aminek révén extra veszélyhelyzetet teremtenek. Több iskoláskorú gyermek, illetve babakocsis anyuka is igénybe veszi a távolsági közlekedést, rájuk kiemelt figyelmet illene fordítani.
Meglátásom szerint például megoldás lenne minimum kettő, lámpás gyalogátkelőhely létesítése, melyeknél gombbal lehetne jelezni az átkelési szándékot - akárcsak a SPAR szupermarketet és a Tóvárost összekötő zebra. Úgy gondolom, már többször napirendre került a téma, mely jelzi, hogy ez több dunakeszi lakost is érint, hiszen a környékbelieknek gépjárműveiken kívül ez az egyetlen alternatíva Budapest, illetve a környező városok elérésére.
Tisztában vagyok vele, hogy közigazgatásilag a Kossuth Lajos utca nem Dunakeszihez tartozik, de az itt élő emberek a város polgárai, akár az Önök választói, így megilleti őket a biztonságos hazajutás joga.
Visszajelzését és intézkedését kérem.
Tisztelettel:
egy dunakeszi lakos