HRDoktor

Hogyan kerüljük el a home office buktatóit?

2020. november 30. - hrdoktor

A koronavírus-járvány második hulláma miatt sokan kényszerülnek újra home office-ba. És bár az otthoni munkavégzésnek számos előnye van, nehézségei is akadnak szép számmal. Élethelyzettől és lelkialkattól függ, hogy kinek mekkora kihívást jelent a hónapokig tartó otthoni munka. Melyek a leggyakoribb buktatók és mit tehetünk ellenük?

hrdoktor1.jpg

Még jóval a koronavírus-járvány kitörése előtt, 2017-ben az Egyesült Nemzetek Szervezetének megbízásából készült egy tanulmány a stressz és a munkavégzés helyének összefüggéseiről. Tizenöt ország, köztük az Egyesült Államok, az Egyesült Királyság, Japán, India, Brazília, Argentína, Belgium, Finnország, Franciaország, Németország, Olaszország, Hollandia, Spanyolország, Svédország és Magyarország munkavállalóit vizsgálva kiderült, hogy azok, akik gyakran dolgoztak otthonról, vagyis sokat voltak home office-ban, sokkal stresszesebbnek élték meg a munkát, mint azok, akik szinte mindig az irodában dolgoztak.

A kutatás eredménye elsőre meglepőnek tűnik, hiszen a home office egy sor stresszforrást kiküszöböl. Nem kell reggel a dugóban ülni, azon idegeskedni, hogy vajon beérünk-e időben. Nem kell egész nap mások telefonjait, beszélgetéseit hallgatni, nem tartanak fel fölösleges információkkal; a folyamatos munkavégzés, a saját munkatempó kialakításának lehetősége adott.

Másfelől a home office, különösen ha állandósul, hetekig, hónapokig tart, és nem kombinálható az irodai munkavégzéssel is, számos nehézséget rejt. Az nem szorul különösebb magyarázatra, hogy ha az óvodák, iskolák bezárnak, mennyire nehéz egyszerre foglalkozni a gyerekekkel, segíteni őket a digitális tanulásban, és mellette ellátni a munkahelyi feladatokat. De gyerekek nélkül is jelenthet komoly kihívást az otthoni munka.

A home office buktatói

1. A keretek hiánya

Az egyik legnehezebb része az otthoni munkának, hogy eltűnik az irodai munka alapja, az időkeret. A legtöbb helyen pontosan meg van határozva, hogy hányra kell beérni, és mikor megy haza nagyjából mindenki. Ez egyben azt is jelenti, hogy miután kiléptünk az irodából, már jó esetben senki nem várja el, hogy a másnap reggeli kezdésig dolgozzunk. Home office-ban ezek a keretek elmosódhatnak, mivel a munkavállaló úgyis otthon van, előfordulhat, hogy este vagy éjjel is kap munkával kapcsolatos kéréseket. A munka és a magánélet határai összemosódhatnak, ami komoly stresszforrás lehet.

2. Könnyebben elterelődik a figyelem

Természetesen az irodában is előfordul, hogy eltereli valami vagy valaki a munkavállaló figyelmét. Viccelődő kollégák, egy-egy új hír kitárgyalása, kávészünetek és így tovább. Alapvetően azonban úgy van kialakítva a környezet, hogy a fő célja mindenkinek a munkavégzés legyen. Az otthonunk viszont a pihenés és a szórakozás helyszíne, így nehezebb elérni a koncentrált figyelmet. A munkahelyi gépeken például sok helyen vannak különböző blokkolók, amelyek megakadályozzák, hogy a munkavállaló szórakoztató tartalmakat nézzen. Nem is beszélve arról, hogy ha a kollégáink vagy a főnökünk rálát a monitorunkra, akkor sem biztos, hogy elindítjuk azt a munkánkhoz nem kapcsolódó YouTube-videót, amit otthon simán.

3. Az elszigeteltség érzése

Munkát elsősorban azért végzünk, hogy pénzt keressünk vele. Másfelől azonban a munka világa, a munkába járás a társadalom aktív részesévé tesz minket. A munkahelyünk lehetővé teszi, hogy hasonló érdeklődésű, hasonló végzettségű emberek között legyünk, velük szociális életet éljünk. Hogy mekkora kincs hasonló érdeklődésű felnőttek között lenni, az tudja igazán, aki eltöltött 2-3 évet szakmáján kívüli idegen közegben, esetleg otthon egy (vagy több) kisgyerek mellett. Az állandó home office megfoszt a szociális életünk egy részétől, amitől magányosnak, elszigeteltnek érezhetjük magunkat.

4. Az információáramlás romlása

Bár azt hihetnénk, hogy bizonyos munkakörökben ma már a modern technika miatt korlátlan az információáramlás személyes találkozás nélkül is, ez nem teljesen igaz. A számos irodai program, az emailek, különböző chatablakok és online meetingek világában könnyebben elveszhet az információ. Egy online meeting sosem tud ugyanolyan hatékony lenni, mint a személyes találkozás a kollégákkal. Emiatt az állandóan otthonról dolgozó munkavállalók érezhetik úgy, hogy nem kapnak meg vagy nem kapnak meg időben bizonyos információkat, ami hátráltatja őket a hatékony, jó minőségű munkavégzésben.

5. A szétcsúszottság érzése

Amikor az embernek be kell járnia egy munkahelyre dolgozni, az egyben azt is jelenti, hogy eleget kell tennie bizonyos kimondott vagy kimondatlan elvárásoknak a külsejével, a viselkedésével kapcsolatban is. Reggelente meg kell mosakodni, megfelelően fel kell öltözni és így tovább. Home office-ban viszont az sem gond, ha még délben is pizsamában ülünk a gép előtt. Csakhogy ez hosszútávon negatívan hathat a közérzetünkre, a munkavégzésünkre. Ha a gép előtt, pizsamában, napok óta mosatlan hajjal esszük meg az ebédünket, az a szétcsúszottság érzését keltheti bennünk.

hrdoktor2.jpg

Hogyan lendüljünk túl a buktatókon?

A home office okozta nehézségek leküzdésében sokat segíthet, ha otthon is létrehozunk bizonyos kereteket. Egyfelől lehetnek időkeretek: meghatározhatjuk, hogy mikortól meddig dolgozunk, mikor adunk magunknak kávé vagy ebédszünetet. Ezekben a szünetekben pedig éppen úgy nem foglalkozunk munkával, ahogy az irodában sem dolgozunk, amikor kiugrunk a kollégákkal ebédelni. Ha a munkaidőnk lejárt, akkor ne nézzünk még rá újra és újra a céges levelekre, hanem koncentráljunk azokra a dolgokra, amelyekkel az irodai élet után is foglalkoztunk.

A munkavégzésünknek legyenek bizonyos formai keretei otthon is. Ha nem is öltönybe és nyakkendőbe, de öltözzünk fel rendesen, fésülködjünk meg, tegyünk úgy, mintha mások is látnának minket. Ne vigyük magunkkal a laptopot a lakás minden szegletébe, és főleg ne dolgozzunk az ágyunkból. Jelöljünk ki egy pontot a lakásban, amolyan dolgozósarkot, ami a munkához kötődik, míg a lakásunk többi része maradjon meg a magánéletünk, a pihenésünk helyszínének.

Ne féljünk támogatást kérni, ha úgy érezzük, hogy megrekedtünk! Az irodában könnyebb félrevonni a főnökünket vagy egy kollégánkat, és beszámolni neki a nehézségeinkről, ezt az online térben is megtehetjük. Az eddigi támogatás akár a HR vezető, akár valamelyik munkahelyi bizalmasunk részéről ugyanúgy fennáll, mint korábban, még ha nem is találkozunk velük személyesen.

A cikk a Budai Egészségközpont pszichológusainak közreműködésével készült.

A bejegyzés trackback címe:

https://hrdoktor.blog.hu/api/trackback/id/tr1716306628

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Alick 2020.11.30. 15:32:29

1. A hivatalos munkaidőn túl nem kell elérhetőnek lenni - ez irodai és home office munkára egyaránt igaz.
2. Az irodai szocializáció (és annak zaja) a legerősebb figyelemelterelő - ha egyébként otthon van hová elvonulni és a családtagok is békén hagynak.
3. Egy introvertáltnak ez az "elszigeteltség" mennyország. :)
4. Ha a hivatalos csatornákon nem áramlik a releváns információ, az probléma. Ha a folyosói pletykáknak jelentős szerepük van, akkor a cég légkörével valami nem stimmel.
5. Bizonyos életkereteknek saját magunk számára is üdvös megfelelnünk.

FlybyWire 2020.11.30. 16:41:03

Ezer sebből vérzik, elavult, végtelenül gyenge és könnyen cáfolható érvekre alapuló írás.

De a legnagyobb hibája, hogy általánosít, egységsugaró dolgozót feltételez.

FlybyWire 2020.11.30. 16:46:17

@Alick: És ez csak pár sima cáfolat, kb. az összes többi mondatot, állítást i lehetne :)

efi 2020.11.30. 16:52:10

Hát pedig az online meeting sokkal hatékonyabb. Nincs a sok felesleges jópofizás, mellédumálás, érdekes módon késés se és többször van vége időben. Muszáj a lényegről beszélni és nem lehet klikkesedve sugdolózni sem.
De a HO legnagyobb előnye, hogy mindig kiderül, bővel elég lenne mindig napi 4-5 órát intenzíven dolgozni, nem pedig mindenáron fenékkel kiülni a 8-at, csak azért mert muszáj.

Real_Time 2020.11.30. 21:32:07

Az időkeret miért is tűnne el, csak mert valaki otthonról dolgozik? Tipikus női sirámok...Férfiként csak előnye van, senki nem rúgathat ki zaklatásért, csak mert más van a lába között például, nincs több Meeto faszom. Az utazási idő kiesik (akkor is ha nem csak a kibaszott autóval mész a munkába, mert az kurva menő). El kéne terjeszteni ahol csak lehetséges.

Petyaa 2020.11.30. 22:49:48

@Alick: nagyon jol megfogalmaztad, total egyetertek. Meg annyi a cikkben levo, milyen jo szocializalodni az irodaban temahoz: En eddig munkaidoben a munkara koncentraltam, nem haverkodasra. Tudom, bunos dolog manapsag ez a teljesitmeny alapu gondolkodas a "ki ismer kit, megoldjuk ugyesben" helyett. En egyaltalan nem erzem a szocializacio hianyat, mert azt megoldom a magan eletemben, valasztott baratokkal. Ha valakinek csak az iroda a maganelet, annak nem art nyitni a szocialis kapcsolatok mas formaja fele.

midnight coder 2020.12.01. 09:10:31

1. Mi eddig is Európában dolgoztunk, rugalmas volt a munkaidő. Volt egy törzsidő amiben benn kell lenni. És a céges kommunikációs eszköz chat, amin minden nap beköszön mindenki.

2. Semmi nem tereli el olyan hatékonyan a figyelmet, mint egy mai nyitott iroda, ahol jobbról az egyik kolléga idomít egy indiait, balról egy másik kolléga meetingel online, előtted valaki épp eszik, mögötted pedig két másik kolléga beszéli meg hogy milyen jó volt a hétvégi buli.
Egy mai irodában az energiád legalább fele a fehér zaj kiszűrésére megy el. Egy ideig ezen segít a zenehallgatás, de egyrészt ennek fájó fül az ára, másrészt nekem Pl. a hallásom rovására ment.

3. Nem mindenki extrovertált.

4. A kommunikáció 99.9%-ban eddig is a céges chaten keresztül ment. A meeting pedig szükségszerûen legalább félig online, ha a csapat másik fele külföldön van. De hatékonyságban igazán nincs különbség az online és az offline meeting között.

5. Ez csak szõkenõknél szempont. Amúgy senkit sem akadályoz meg senki, hogy felöltözzön. Igazából szükséges is, mert azért napi fél órát legalább nem árt ha sétál az ember.

A másik oldalon viszont nem utazol naponta 2 órát a melóhelyre meg vissza koszos és büdös hajléktalanok között a BKV-n.

Irbisz 2020.12.01. 10:20:01

Hm, ezt a bejegyzést szerintem kontrollmániás főnökök szemszögéből írta a t. szerző, akik elveszettnek érzik magukat, hogy a home office-ban nem tudnak mikromenedzselni (értsd ezen azt, hogy beleugatnak mindenbe is, ezzel egyébként adadályozva a munkát és rontva a csoportteljesítményt) és kiélni uralkodási hajlamukat.

Továbbá, a manapság elterjedt open ofce-okhoz képest a zavartalanság önmagában elegendő hatásfok-növekedést jelent, engem meglepett, milyen tipusú WS-ok a várakozásomhoz képest mennyire jól mentek online (előítéltese voltam nagy HO-rajongó létemre :)). Rosszul szervezett, nem folyamatok mentén irányitott, kézivezérelt cégeknél okoz csak gondot az infoáramlás (hiánya) és a keretek nem emgfelelő volta, de ismétszakmai hiba a cikkben, ezen helyeken a HO nem ok, hanem csak tünet, ti. rosszul működik a cég, a menedzsment. Ezen helyeken nem a HO jelenségét kellene kritizálni, hanem a vezetőségnek kellene elgondolkodni azon, eddig ez miért nem működött jól, mit nem jól működtettek. Persze ehhez kell a megfelelő önreflexió képessége is :), rendszerszemlélet és globális látásmód a vezetőség részéről. ami sok helyen hiány, mint az írásból látjuk, a majd mindenütt túlhatalmú HR-nél is. Ami nem is csoda, a HR nem ért a folyamati, rendszerszerű működéshez, ok-okozat felismeréséhez ...

Semper Fidelis 2020.12.01. 10:38:27

Homeoffice esetén elég gyorsan kiderül, hogy ki dolgozott, és ki alibizett. Hogy mennyire van szükség egy raklap főnökre, és ki mennyire önálló. Hogy nyugodtan ki lehetne vágni a szervezetből pár szintet, és hogy egy jó csoportvezető lehet sokkal hasznosabb, mint egy nagyméltóságos igazgató. Szerintem.

Bambano 2020.12.01. 15:20:27

hát ja, ha például vasöntödében dolgoznék, az a 200 tonnás folyékony acélt tartalmazó bilikom engem is stresszelne itt az étkezőben.

egyébként meg 20 éve dolgozom home office-ban. nincs vele semmi baj. sokat csökkenti a stresszt, ha nem olvasol kamu életmódmagazinokat.

Bambano 2020.12.01. 15:24:56

"A legtöbb helyen pontosan meg van határozva, hogy hányra kell beérni, és mikor megy haza nagyjából mindenki. ": tévedés, az van meghatározva pontosan, hogy amikor bent vagy, az meddig fizetett munkaidő és honnantól fizetetlen túlóra... minden blogon van olyan bejegyzés, hogy a főnök munkaidőn túl is keres, legyél bekapcsolva, stb. stb.
süti beállítások módosítása