Tékozló Homár

Elkérheti a webáruház a személyi igazolványt? UPDATE

2019.11.19. 10:00 | Homár Rezső | 91 komment

56_say_gdpr_one_more_time_v2_1.jpeg

Olvasónk kifogásolja, hogy egy webáruház mindenféle előzetes tájékoztatás nélkül a csomag átvételekor fel akarta írnia a személyi igazolványa számát. A személyes adatok kezelése nem vicc, érdemes róla beszélni. A legtisztább az, ha előre tudjuk, milyen adatokra lesz szükség és az alapján döntjük el, hogy nekünk az belefér, vagy sem.

Egy elég érdekes esetre szeretném a figyelmeteket felhívni. Miért kéri egy webáruház a személyi igazolványom számát? Nemrég az ajandek24.hu webáruházból rendeltem valamit. Meg is kaptam az értesítőt, hogy elkészült a csomagom. Azonban amikor érte mentem, csak akkor akarták odaadni, ha elkérik a személyi igazolványomat és felírják az igazolvány számát. Miért?

Azt is el tudom képzelni, hogy a későbbiekben visszaélnek ezek a személyes adataimmal, ki tudja mire használják fel az igazolványom számát. A webáruház természetesen a rendeléskor nem tájékoztatott, hogy ilyen kényes adatot is meg kell adni majd a rendelés során. Ha ezt tudom, akkor nem innen rendelek.

Természetesen nem adtam oda az igazolványt és inkább nem kértem a terméket. 

Kérdésem az lenne, hogy kötelezhet ilyenre bárkit is egy webáruház?

A webshop oldalán nem találtuk, de lehet hogy csak nem kerestük eléggé a tájékoztatást arról, hogy az átvételnél fel fogják írni a személyi igazolvány számot. Adatvédelmi nyilatkozatuk viszont van.

Kedves Olvasó! 

A személyes adatokat kezelő vállalkozások kötelesek betartani az adatvédelemre vonatkozó európai uniós és hazai jogszabályi rendelkezéseket. 

Ezek közül ki kell emelni, hogy a vállalkozások a fogyasztók személyes adatait kizárólag a jogszabályokban meghatározott jogalap valamelyikének fennállása esetén és a feladatainak ellátáshoz szükséges mértékben kezelhetik. Ilyen jogalap lehet pl. az érintett fogyasztó törvényben meghatározott érdekeinek védelme. 

A vállalkozásokat az adatkezeléssel kapcsolatban számos kötelezettség, így például tájékoztatási kötelezettség terheli, amelyet könnyen hozzáférhető és olvasható formában, lényegre törő, világos és közérthetően megfogalmazott tartalommal kell teljesítenie. 

Az érintetett pedig szintén jogszabályban meghatározott jogok illetik meg, így például megilleti a tájékozódáshoz való jog, az adatok helyesbítésére, korlátozására vagy törlésére vonatkozó jog, illetve az adatkezeléssel kapcsolatban jogorvoslatot vehet igénybe. 

Az érintett, ha a vállalkozás adatkezelését jogszabálysértőnek tartja, akkor ezzel kapcsolatban bejelentést tehet a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz, valamint jogosult igényét bírósági eljárás során érvényesíteni. 

Felhasznált jogszabályok: 

2011. évi CXII. törvény az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról

Korrekt válasszal jelentkezett nálunk a webáruház, amiből kiderült, hogy nem ők kérték el a személyit, hanem a Pick Pack pont, náluk erről találtunk is tájékoztatást: "Bárki átveheti a csomagot Ön helyett is, ha tudja a csomagcímkén feltüntetett nevet, vagy rendelési azonosítót, és Ön megbízik az átvevőben. A csomag átadásakor az átvevőnek igazolnia kell magát, és az átvevő neve, valamint az azonosító okmány típusa / száma az átvételi bizonylaton rögzítésre kerül. Írásos meghatalmazást az üzlet esetenként kérhet."

Egyedi fényképes ajándéktárgyakat készítünk. A kedves vásárlónk is ilyet rendelt, a csomagot pedig Pick Pack Pontra kérte. A vásárlók személyi igazolványát, annak számát, vagy bármilyen egyéb hivatalos iratot mi sosem kérünk el a rendeléskor, azonban a Pick Pack Pont a csomag átvételekor kéri ezt a dokumentumot. Állításuk szerint, erre azért van szükség, hogy illetéktelen személyek, "bemondás alapján" ne vehessék át mondjuk más előre kifizetett csomagját, tehát biztonsági okai vannak. De ugyanígy személyi igazolványt kér csomag átvételekor pl. a Magyar Posta, vagy más futárszolgálat is. Sajnos ebbe nekünk nincs beleszólásunk, de egyfelől érthető is ez a helyzet.

Összefoglalva tehát: Nem a mi webáruházunk, hanem a Pick Pack Pont kérte el a csomag átvételekor a vásárló személyi igazolványát.

Sajnáljuk, ha a kedves vásárlónkat emiatt csalódás érte, de sajnos a legtöbb esetben - és nem csak nálunk, hanem más webáruházakban is - ez elő fog fordulni, ha az adott futárszolgálat vagy a Pick Pack Pont (ők mindig ellenőrzik a személyit) segítségével kéri a csomagszállítást.

Szintén nem értem, hogy a kedves vásárlónk miért írt emiatt panaszt a Homárra, mivel miután megtudtuk, hogy a csomag átvételét megtagadta (ezt jelenti nekünk a Pick Pack), felhívtuk őt telefonon, hogy megkérdezzük mi volt a probléma. Ekkor mondta el nekünk is, hogy mennyire felháborítónak tartja ezt az eljárást. Elmondtuk neki, hogy sajnos mi nem tudunk a Pick Pack üzletpolitikáját megváltoztatni.

De tájékoztattuk a vásárlót arról is, hogy mivel egyedi (a családja fotójával nyomtatott) ajándéktárgyat rendelt (és természetesen utánvéttel), az át nem vett csomag nekünk visszajön, mi azt a terméket már másnak nem tudjuk újra értékesíteni, meg kell semmisítenünk, tehát veszteséget is okozott számunkra ezáltal. Az ÁSZF-ünk értelmében ezt a kárt meg kellene neki térítenie, de természetesen ettől eltekintünk (szerencsére minimális az át nem vett csomagjaink száma).

A Pick Pack pont is megszólalt az ügyben.

A 335/2012. (XII. 4.) Kormányrendelet 22. §, (5) pontja módosítása alapján 2014.04.09-ik napjától kezdődően alapvetően megváltoztak a csomagkiadás szabályai. Az átvevőnek a csomag átvételét bizonyító aláírás  előtt  be kell mutatnia  a személyazonosságát igazoló hatósági igazolványát (személyi igazolvány, jogosítvány, útlevél). Az okmány számát és típusát, valamint az átvevő nevét a kollegák a csomag átadásakor rögzítik.

A felvett adatok őrzése a vonatkozó jogszabályoknak megfelelően történik. 

A fentiekre vonatkozó hatósági igazolást csatolom Önnek. 

A címzett érdekeit is szolgálja az az intézkedés, hogy a címzett személyazonosságáról a postai szolgáltató köteles meggyőződni: így elkerülhető a csomag más személynek történő kiadása. Az átvevő okmányának adatait azért rögzítjük, hogy probléma esetén visszakereshető, igazolható legyen az átvevő személye. A törvény ezt lehetővé teszi. Az adatok kezelése a vonatkozó jogszabályoknak megfelelően történik, az adatkezelési tevékenységet a megfelelő hatóságnak bejelentettük.

Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

FDToth 2019.11.19. 10:04:50

A szekrrto valasza szokas bullshit. Igen vagy nem? Az lenne az erdekes h akonkret valaszt adnanak nem pedig jogi katyvaszokat

juhaszvik 2019.11.19. 10:11:15

Hogy ennyire figyelmen kívül hagyja a GVTI a posztoló kérdését, az már művészet.

Egyébként én is ugyanúgy jártam volna el, mint a posztoló. Mi a lópikulának kell nekik a személyigazolvány egy vásárláshoz?

2019.11.19. 10:23:17

Edigitalnál helyszíni fizetésnél eddig mindig kértek egy fényképes igazolványt, ha bankkártyával fizettem, nem írták fel a számát, csak a nevet nézték meg. Nem tudom ez ide jön-e, hiszen a posztban más a szituáció, ott felírták, a kártyás fizetésnél a fényképes igazolvány valami biztonsági dolog lehet X összegű fizetés felett (talán 50 ezer, az elmúlt években 2-szer voltam ott és mindkétszer efölött volt).

hawkeye 2019.11.19. 10:24:25

A pick pack pont is elkéri és felírja a személyi igazolvány adatait.
Ha előre fizetett küldeményről van szó, még érthető is, nehogy valaki lenyúlja a kifizetett küldeményt.
De amikor ott helyben, átvételkor fizetem ki, akkor mi értelme van?

Hacsak nem az, hogy a Sprinter egy megbízás után még jó pár spamet küld a címemre.
De ez is logikátlan, hiszen a megrendeléskor a webáruház átadja nekei az adataimat...

VokAkiVok 2019.11.19. 10:27:01

Egyszer egy 1500 ft-os fényképes bögrét rendeltem, egy újságoshoz, ilyen csomagátvételi pontra. Kérte a személyimet, én meg ugyanígy inkább nem vettem át a sz@r bögrét. Egy újságosnak nem fogom 1500 ft miatt a személyes adataimat mutogatni, még a keresztnevemhez sincs köze, nemhogy máshoz.

juhaszvik 2019.11.19. 10:28:12

Mondjuk nem derül ki, hogy milyen szállítási módot kért a posztoló. A weboldal szerint négyféle átvételi lehetőség is van (személyes, pick pack pont, posta, gls), a szövegkörnyezetből a személyes átvételre gyanakszom.
Ha az üzletnek csak az azonosításhoz kellett, akkor nem tudom miért akarták felírni, meg egyébként is, miért nem kértek más, kevésbé érzékeny adatot (pl. rendelési azonosítót). Ha előre fizetett volna a posztoló, akkor még megértem, hogy komolyan veszik az azonosítást (bár ahhoz is felesleges az szemig.), de nekem úgy tűnik, hogy még csak nem is utánvétes volt a rendelés (könnyen le tudta mondani a rendelést). Innentől kezdve buktak egy rendelést a semmiért.

Baldrick68 2019.11.19. 10:39:13

Az utánvétes dolgoknál én sem értem ezt a személyis hülyéskedést.
Mégis mi történhet?
Rendelek valamit a webshopból utánvéttel.
És valaki más fogja átvenni a csomagomat és helyettem kifizeti és hazaviszi?
Nem ér kár senkit.
Az eladó megkapta a pénzét.
Én nem fizettem semmit max mérges leszek hogy valaki elvitte a csomagom. Max rendelek másikat.

Gontar 2019.11.19. 11:22:30

Ahol elkérik ott nem igazán vásárolok.

Ha meg nem a webshop, hanem az átvevőhely kéri (pickpack, postapont, akármi...) ott meg beírok egy random karaktersorozatot a papírkájukra és le van szarva. :D Eddig mindig működött, főleg mivel a benzinkutas/postás nem kérheti, hogy mutassam meg neki bármilyen okmányomat, hogy ő személyesen ellenőrizhesse. Ha meg kérné akkor kapna egy fityiszt az orra alá, max ottmaradna a csomag kifizetetlenül (kizárólag utánvéttel vásárolok hazai kereskedőktől).

Egri2 2019.11.19. 11:54:37

Egy szig szám miért olyan iszonyú érzékeny adat? Az orvosi karton, na az érzékeny adat. A bankszámlám egyenlege, na az is érzékeny adat.

"Azt is el tudom képzelni, hogy a későbbiekben visszaélnek ezek a személyes adataimmal, ki tudja mire használják fel az igazolványom számát."

És mégis mire?

Ez pont olyan, amikor kollégámat felhívta egy marketing cég, ő meg ki volt akadva, hogy hogyna lehetséges ez, amikor az ő száma titkos, és reklamálni akart a mobilszolgáltatónál. Eltartott egy ideig, mire megértette, hogy ezek a cégek random számokat hívogatnak és fogalmuk sincs, ki fogja azt felvenni.

A személyi igazolvány száma egy sorszám. Semmi sem derül ki belőle, ami a személyre vonatkozna. Nem a személy adata, hanem az igazolványé.

"ilyen kényes adatot is meg kell adni"

Ennél ezerszer kényesebb adatot megadsz magadról pl. a közösségi oldalakon, önként és dalolva. Sokkal több és sokkal kényesebb adatot megadsz magadról, amikor a böngésződet használod.

Jó, az egy más kérdés, hogy a webáruház is parázik, ha ilyet kér.

Jake Peralta 2019.11.19. 12:17:43

@Egri2: Név, születési idő/ hely, anyja neve, szem ig szám együttesen már eléggé érzékeny adat. És ez mind rajta van egy személyin.

juhaszvik 2019.11.19. 12:28:26

@Egri2: ha nem érted, hogy mi a probléma, akkor miért osztod az észt?
A rendeléskor megadod az email címedet, van, hogy a telefonszámodat is, plusz egy címet is, amire van esély, hogy a lakcímed, mellé a szem.ig.-odról megtudják a nevedet, a születési dátumodat, anyukád nevét, szem.ig.számodat. Ha szerinted ezek összekapcsolása nem problémás, akkor micsoda?

juhaszvik 2019.11.19. 12:34:44

@Baldrick68: "Az utánvétes dolgoknál én sem értem ezt a személyis hülyéskedést."

Igazából nem csak ott nincs értelme, hanem sehol sem. Mit igazolnék a személyigazolvány számommal? Megadtam korábban? Nem. Akkor mivel akarja összevetni?

juhaszvik 2019.11.19. 12:36:28

@MAXVAL bircaman közíró: mármint a személyit, nem a számot, nem? Gondolom ott muszáj, kell ahhoz, hogy igazold, elmúltál 18 éves.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.11.19. 13:26:29

@juhaszvik1:

Nem csak azért. A pókerterem elmenti a képet, majd az alapján ellenőriz sok mindent.

vg123 2019.11.19. 13:35:23

A postás is elkéri és felírja, ha csomag jön. Szerintem az átvevő hitelességet bizonyítja.
Csak bemutatva elvileg trükközhet a futár/postás. Tértivevényes levélnél is felírják.

Majmász Gedeon 2019.11.19. 13:36:11

Fel akarta írnia? Nem inkább fel akarta írni?

maki234 2019.11.19. 13:37:35

Velem ez a történet egy narancssárga logós műszaki webáruház egyik boltjában fordult elő, szintén webes rendelés átvételénél. Kicsit cifrább benne az, hogy az eladó el akarta kérni a bankkártyámat (rajta a 3jegyű biztonsági kód), hogy összehasonlítsa a nevet az igazolványon levővel, nem loptam-e. Természetesen csak távolról nézhette meg, majd megkértem, hogy mutassa már meg az áru beszerzéséről a bizonylatokat, hogy nem orgazda-e a gazdája, és lopott árut forgalmaznak jó áron. Nagy volt a felháborodás! Sajnos a termékre ajándékozási okokból sürgősen szükségem volt, így nem tudtam emelt fővel elhagyni a helyszínt...

2019.11.19. 13:37:55

@Egri2: btw nem random számokat hívogatnak, hanem számlistákat vesznek, és arról nézik a számokat, szóval a kollegádnak tök igaza volt, ha az ő száma titkos, akkor joggal van kikelve, hogy ezt a számot a szolgáltató egy listán eladta marketing célokra. Engem évek óta hívogatnak győri telemarketingesek (újságelőfizetés, biztosítás) mert anno míg bérleményben laktam Pesten, anyám győri címére voltam bejelentve. Sosem adtam meg senkinek ilyen célra a számomat, a szolgáltató nyilván eladta egy listán valakiknek, ráadásul lakhellyel együtt. Nem random hívások voltak, győri lakosként azonosítottak, célzottan engem kerestek.

Nick-son 2019.11.19. 13:38:34

Túl van azért ez lihegve. Most akkor ha hoz a postás egy hivatalos levelet és csak személyi igazolvány szám felírásával lehet átvenni? Akkor mi van? Soha egyet se veszek át? Mi van ha felírja magának és otthon jól visszaél vele? Mit csinál vele, magára tetováltatja? Jó sokat felírhat egy nap alatt a postán. Van egy pár posta, meg pár ezer postás aki felírhatja ha épp olyan a kedve. Mondhattam volna az okmányirodát is.

Előre fizetett árunál meg a címzett lenne a legjobban felháborodva, ha azonosítás nélkül csak úgy kiadják neki a százezer forintos telefonját, vagy akármilyét. Utánvételesnél is mondjuk, mert az utánvétel nem biztos, hogy az áru ára, ha a szervizből jön érhet több százezret is és csak a javítás díját teszik rá utánvétre. Mondjuk nem vagy otthon, beugrik egy csöves az udvarra amikor jön a futár kisétál a kapuhoz aztán átvehet bármit?

Tőlünk nyugatabbra van olyan ország ahol már kicsit előttünk járnak digitalizációban és évek óta a futárok az elektronikus személy igazolványt lecsippantják átvételkor!!!! Mert rájöttek, hogy a futárnak a PDA -ra az az irka firka ami az aláírást jelképezi azt akárki odafirkálhatja. Erre nem azt mondom, hogy jajj jajj adatok, hanem inkább azt, hogy korrekt. Nincs utólag keverés.

2019.11.19. 13:39:20

@vg123: de ha kifizeti, nem édesmindegy? Plusz miért nem elég az orra alá tartani az igazolványt pár másodpercre, nesze ott a név meg pofám a képem, add ide, és csá.

maki234 2019.11.19. 13:41:05

Van egy levelezésem is az adatvédelmi tisztviselőjükkel, de adatvédelmi okokból nem tehetem közzé... :-)

juhaszvik 2019.11.19. 13:45:42

@Eugene Horse: mondjuk millió helyen elkérik a telefonszámot, például rendeléskor, repjegy vásárláskor, szállásfoglaláskor. Jobb helyeken megkérdezik, hogy felhasználhatják-e az adataidat (általában előre kipipált rublika a vásárlás gomb felett), de egyébként senki nem ellenőrzi. Főmunkatárs mondja almunkatársnak, hogy "azt az oszlopot az excelben egyesítsd már a másikkal", "de hát nem szabad", "de szabad, mert azt mondom", és kész, benne vagy abban az adatbázisban, amiben amúgy nem szeretnél.

Paeonia 2019.11.19. 13:48:46

@Zabalint: múlt pénteki black friday-ban vásároltam az EDigitalnál, hétvégén már mehettem is a cuccért (bolti átvételt kértem), és senki nem kért személyit.

A MediaMart webshopból vásárolt cuccokhoz sem kértek, amit futár hozott házhoz.

Paeonia 2019.11.19. 13:50:05

@Zabalint: múlt pénteki black friday-ban vásároltam az EDigitalnál, hétvégén már mehettem is a cuccért (bolti átvételt kértem), és senki nem kért személyit.

A MediaMart webshopból vásárolt cuccokhoz sem kértek, amit futár hozott házhoz.

juhaszvik 2019.11.19. 13:51:57

@Nick-son: most komolyan mondd már meg, hogy miért kell felírni a szem.ig.számot? Azt értem, ha felmutatom és leellenőrzi, hogy én vagyok az a valaki, aki rendelt, de miért kell rögzíteni egy adatot, amit nem tud leellenőrizni? A posta vagy a futárcég hozzáfér a igazolvány nyilvántartáshoz?
Ráadásul a postás más miatt is kérheti, hogy igazoljam magam (pénz, stb.), kvázi bizalmi ember, de egy random átvevőhelyes vagy webshopos egyén egészen más tészta.

031052 2019.11.19. 14:30:45

@juhaszvik1: mit nem értesz? Átadó lenyúlja az előre fizetett csomagodat. Reklamálsz, hogy nem érkezett meg. Ők meg azt mondják megérkezett, bemutattad a személyidet és elvitted. Életbe nem bizonyítod be, hogy nem te akarod lehúzni a webshopot. Viszont, ha felírod a blokkra a személyid számát, azt elő kell keresniük.

Nick-son 2019.11.19. 14:53:12

@juhaszvik1: akkor ilyen alapon a postás mért írja fel, ha levelet hoz a nav -tól? A postás ellenőrizheti a számot, hogy érvényes-e? Nem. Én évekig a régit szoktam ráírni ezekre a papírokra mert azt tudtam fejből és még senki se jött ide, hogy ez bárhol feltűnt volna. Tehát még hivatalos leveleknél se egyezteti le senki sehol, már amennyiben nincs ezzel kapcsolatban panasz, vagy per.

Szóval akkor el kell menni a navhoz, meg a kormányhivatalokhoz, a közjegyzőkhöz, hogy hülyeség, mert nem bizonyít úgyse semmit.

Gondolom a postás is azért írja fel a személy igazolvány számát, mert egy ficka önmagában semmi. Valaki rajzol egy halat, a másik meg három X -et, a harmadik firkál egyet, de ha van mellette egy személyigazolvány szám akkor az úgy erősebb, mert egy vitás esetben előszedik és megkérdik mégis ha nem te írtad alá és azt se jelentetted be, hogy elvesztetted akkor honnan szedte a számot. Nem tökéletes, de valamiért nem találtak ki jobbat. Az igazi az elektronikus személyi lecsippantása lenne és akkor nincs vita.

JOKE21 2019.11.19. 14:59:18

Az összes postai csomaghoz (levél küldemény méret) amit a postás hoz ki, mindig kell a szig szám, még ahhoz is amit kínából rendelek. pick-packon meg mindig felírja a nő. Mondta először hogy adjam oda, mondtam neki, hogy mutassa meg a rendőrigazolványát, utána elég volt neki a száma is. :D

Terézágyú 2019.11.19. 15:11:00

@JOKE21:
"Mondta először hogy adjam oda, mondtam neki, hogy mutassa meg a rendőrigazolványát, utána elég volt neki a száma is. :D"

Azóta fejből improvizálsz személyi igazolványszám-SZERŰ karaktersort....

JOKE21 2019.11.19. 15:12:34

Az előfordul, hogy hirtelen még a régi ugrik be, de általában már megy az új is...:D:D:D

juhaszvik 2019.11.19. 15:14:48

@031052: @Nick-son: a fenti esetben egy helyszíni átadásról van szó, de jogilag nincs nagy különbség a futáros megoldástól. Millió másik üzlet meg tudja oldani, hogy nem kéri el senki igazolványát, legyen szó előrefizetésről vagy utánvétről. Ha az én védelmemben alkalmazzák az azonosítást, akkor talán nekem kellene eldöntenem, hogy igénybe akarom-e venni, illetve tájékoztassanak róla, ha ez náluk az eljárás.
A kézi aláírás ma már tényleg elavult dolog, de jogilag abszolút valid, és ha nincs rajta az átvételen, akkor igen, a futár ellopta a csomagomat (most ezzel lehet vitatkozni, de nem a bíróságon).
A csippantós jó ötlet, amennyiben nem visz át érzékeny adatokat egy olyan helyre, ahonnan ki lehet nyerni.

De mindkettőtök érveit értem, és köszönöm.

Terézágyú 2019.11.19. 15:24:18

Alapvetően ez a szokásos hozzáállás, hogy minden (fél)hivatalos személy legyen szigorú(bb), ellenőrizzen mindent és mindenkit, nehogy ENGEM kár/hátrány érjen - ugyanakkor természetesen ENGEM viszont ne is ellenőrizzen sehogy, mert irgum-burgum, nehogymá engem ellenőrizzenek....

axolotl77 2019.11.19. 15:32:29

"Természetesen nem adtam oda az igazolványt és inkább nem kértem a terméket." --> Nyilván nem fizette ki előre. Különben nem lenne részéről ilyen egyszerű a helyzet.

Ebben a témakörben én sem tudok igazat tenni:
1. A helyi újságárusnál Pack Pack Pont működik. Az ottani hölgy bárkinek kiad bármilyen csomagot bemondásra. Míg várakozok, pont rálátok a címzettre. Bármilyen csomagot el tudnék vinni, ha bemondanám, hogy én vagyok XY. Nyilván ez nem csak nekem jutott már eszembe.
2. Másrészről szép számmal vannak olyan csalások, hogy az ember megadja a személyes adatait valahol, majd ennek birtokában ezen adatokkal rendelnek különféle drága termékeket. Mielőtt a futár kivinné a cuccott a címzettnek, egy jól irányzott telefonnal eltérítik és valahol másutt veszik át a cuccot. A "vevő" meg futhat a pénze
után. Hiszen az ő adataival jött létre a vásárlás.

Na, melyik megoldás a rosszabb?

juhaszvik 2019.11.19. 15:44:23

@axolotl77: szerintem egy sima rendelési azonosítót elég lenne bemondani, és akkor mindenkinek minden érdeke védve van. Ha nagyon biztosra akarunk menni, akkor az átadónak csak egy részlete van meg a kódnak, pl ********64385.
Vagy az is megoldás, hogy ma már (szinte) mindenkinek van okostelefonja, és nem egy-két technológiai lehetőség nyitva áll, hogy az ilyen esetekre alkalmazzák (pl. QR-kód).

2019.11.19. 15:52:02

@Paeonia:
És te is helyszínen fizettél kártyával, 50 ezer felett?

axolotl77 2019.11.19. 15:57:07

@juhaszvik1: És mit csináljunk az ilyen igénytelen újságárus nénikkel?

heidt 2019.11.19. 16:08:48

@vg123: Tértivevényes levélnél nem írja fel senki az adatokat. Mindössze a postás ellenőrzi helyben a személyazonosságot.

@Nick-son: Ma vettem át egy 750 ezres csomagot, ami előre ki volt fizetve és a futár nem kért igazolványt. Bepötyögte a nevem és alá kellett írnom a kütyüjében.

@Gontar: Én is random számot használok pik-pak pontnál. Semmi köze semmilyen adatomhoz. Én kifizetem, ő odaadja a csomagom és ennyi.

Valószínűleg azt az azonosítósdit valami marha találta ki, aki túllihegte a törvényi előírást. Ezzel majd jól megelőzik a pénzmosást. (Ilyen a postán magányszemélynek feladott pénz esetében is van.) Nagyon életszerű, hogy anonim módon vásárolok 100 helyről 1-1 papucsot 10 ezer forintért, majd azt eladom. Így a piszkos pénzemből lesz 1 millió forint tiszta, értékesítésből származó jövedelmem. Ha-ha-ha. Inkább azzal kellene foglalkozni pénzmosáskor, ami az állami (NAV-hoz nem bekötött) kaszinókban megy. Besétál a NERvtárs, feltesz a pirosra is 5 milliót és a feketére is 5 milliót. Az egyiket elbukja, a másikat megduplázza. A "nyereményével" odasétál a pénztárhoz, ahol adnak neki egy igazolást, miszerint az 5 millió nyereményből származik.

Egri2 2019.11.19. 16:09:25

juhaszvik1: no offense pls.

Amúgy a cikkben szó sem volt egyéb adat elkéréséről. Csak és kizárólag a személyi igazolvány számáról.

Véleményem szerint (csak egy elképzelés!) az lehet a hátterében az igazolvány számának elkérésében, hogy ezt feljegyzik az átvételire, ezzel igazolva, hogy az, aki átvette a csomagot, valóban az, mint akinek mondja magát.

Amúgy félreértés ne essék: a jogszabály nem azt mondja, hogy egy személyi igazolványt X és Y szervezeten/hatóságon kívül más nem jogosult elkérni. Az kéri el tőled a személyidet, aki akarja. A jogszabály azt írja elő, hogy kinek vagy KÖTELES átadni (pl. rendőrség).

Piát veszel a boltban, pénztáros néni elkéri a személyidet. Nem vagy köteles átadni, de akkor ő meg nem ad el neked alkoholt, mert meg kell győződnie róla, hogy elmúltál 18.
Vonaton nem vettél jegyet, mert 70 év feletti vagy? Piszok kalauz nem hiszi el, és elkéri a személyidet, és hopp, már le is olvashatja róla a fontos adataidat.
Tegnap vettem MÁV bérletet, elkérték a személyim számát, miért is? Ha nem adom meg, semmi gond, akkor nem kapok bérletet, vehetek naponta vonatjegyet.
Elmegyek egy Wellness hétvégére, a piszok recepciós a szállodában elkéri a személyimet. Mondhatom, hogy "bocs, de te nem vagy jogosult elkérni", ő meg "bocs, de akkor ne itt akarj szobát". A baj csak az, hogy a másik szállodában is el fogják kérni, ott ugyanígy járok. Sztem a traffik-ban is elkérik (nem tudom, nem dohányzom). Most voltam Telekomnál, a pofátlanok, ott is ezzel indítottak, hogy személyi pls. Egy rahedli szolgáltató helyen/szórakozóhelyen elkérik a személyidet.

Ekkora ügyet csinálni belőle...

Egri2 2019.11.19. 16:13:37

@heidt: "Tértivevényes levélnél nem írja fel senki az adatokat. Mindössze a postás ellenőrzi helyben a személyazonosságot."

Ez nem így van. A postás egy külön papírt hoz magával, amire felírja a nevemet, szig számomat, és még egy aláírást is kér rá. Hisztizhetnék miatta, de akkor meg nem adja oda a levelemet...

kocsmagomba 2019.11.19. 16:18:57

Soha senki nem kért még tőlem ilyen dologért személyi igazolványt. Havonta 6-8 rendelésem jön meg, évek óta. El vagyok csodálkozva. Ez valami pesti vicc lehet.

juhaszvik 2019.11.19. 16:22:42

@Egri2: az offensért bocs, jogos.

Te írtad, hogy nem vagyok köteles átadni. Akkor milyen jogon teszi feltétellé? Mármint vannak indokolt esetek, mint te is írtad, de a posztoló példája nem ilyen. Bár elég szűkszavúan beszél az ügyről, nem tudjuk meg, hogy pl. volt-e indoklás az átadó részéről.

De akkor visszafordítom az egészet. Ha valaki odamegy hozzád az úttesten, és megkér, hogy mondd már meg neki a szem.ig.számodat, akkor nincs benned ellenérzés? És ha igen, akkor miért?

a fekete krindusz 2019.11.19. 16:28:55

csak a szokásos, megint valaki hallott valami jogszabályról (itt a GDPR), kiszűri belőle azt ami kell és elhiszi, hogy annyi az egész.

nálunk is volt túlokos, 14 napon belüli elállás, legyen banszámlaszámot megállapítani. Hógyisne! El akarják lopni a pénzemet! és elkezdte a többszörösen is továbbfűzött gondolatmenetet. Volt benne tolvaj zsidó, bűnöző cigány, Péterfi Attilla a szomszéd, nagyobbik fia az RTL-klubnál riporter és kikötött ott, hogy egy sms és holnap már repül is a húszmillió eurós bírság, elhiheti fiatalember!

Mondja a kollégám, de hölgyem, ha tudjuk a bankszámlaszámát, azzal nem tudunk egyebet kezdeni, csak pénzt küldeni rá. Hatásszünet... mondja fiatalember, és akkor lehet, hogy mást is utalnák át, nem csak a porszívó árát ?

élhetetlen 2019.11.19. 16:30:20

Off, csak egy helyes sztori. Házhozszállítás. Az átvételt levezénylik, aznap már sokadszor mondja el a szöveget. Ellenőrizze az összeget, pin kód, zöld gomb, elfordul, míg beütöm. Fizetési bizonylat megvan. Aztán bakizott. Elém tartja a számlát, és ide egy pin kódot legyen szíves. Elröhögte magát, és utána majd elkérem a bankkártyáját is hozzá. Természetesen egy aláírást kérek, mondta.

itepgolab 2019.11.19. 16:48:54

@heidt: Aztan ha a "0" jott ki, bukott 5 milliot...

élhetetlen 2019.11.19. 16:56:14

@Egri2: “Piát veszel a boltban, pénztáros néni elkéri a személyidet”. Régebben történt. A kolléganőm elég alacsony, fiús alkat volt, ráadásul tüsi frizurával. A fia már olyan magas volt, mint ő. Bementek valami trafikba egy üveg konyakért, és az eladó: na, gyerekek menjetek szépen haza, ti itt nem vesztek italt. A kolléganőm elővette a személyijét. Mert az eladó nem is kérte, ránézésre döntött. Bár ez kicsit ellenpélda, de teljesen igazad van, nem felesleges az ellenőrzés.

élhetetlen 2019.11.19. 17:06:12

@itepgolab: “Aztan ha a "0" jott ki, bukott 5 milliot...”. Nem tétel, ha másik 20 alkalommal legalizál 100 millát…

Egri2 2019.11.19. 17:07:23

juhaszvik1: természetesen nem. De ha egy adott helyen igazolásképpen valamilyen adatot kérnének tőlem, még az igazolványom sorszáma lenne az, amit a legveszélytelenebbnek gondolnék.

Apropó, aláírás: sztem az egyik legveszélyesebb dolog, amivel vissza lehet élni. A mai technikával nagyon egyszerű hamisítani...

Praedikator 2019.11.19. 17:31:46

Teljesen jogos a felháborodás! Én ha rendelek nevet, címet sem adok meg, mert biztos be akarnak hozzám törni, sőt a telefonszámom is titkos. Ők a szolgáltatók, én adom a pénzem ők meg találják k a nevem, címem és hogy mivel fogok fizetni...

Nick-son 2019.11.19. 19:03:44

@heidt: Így, hogy te vetted át nyilván részedről rendben, de ha más átveszi helyetted és csak egy firka maradna a 750 000 Ft -os csomag helyett más lenne a véleményed. Futár széttárja a kezeit, alá van írva.

reunalla 2019.11.19. 20:47:42

Egyszer a pikk-pakk ponton kérte a hapsi a személyimet.
Mondom meki, nincs, jogsi van...
Az nem jó, szerinte muszáj legyen személyim.
Miután “megbeszéltük” a vonatkozó jogszabály tartalmát, mégis jó volt neki a jogsi is.

nyelv-ész 2019.11.19. 20:55:21

Számtalanszor rendeltem árut webáruházban, bolti személyes átvétellel és fizetéssel. Eleve nem rendelek olyat, ami még nincs az országban, és eleve nem rendelek olyan cégtől amelynek nincs üzlethelyisége, ahol átvételkor megnézhetem, mielőtt kifizetem. Egyetlen egyszer sem kértek tőlem, személyit, vagy egyéb okmányt. Mondtam a rendelés számát, és hogy milyen névre lett rendelve, és láss csodát: elhitték, hogy tényleg én rendeltem. Pláne, hogy ott fizettem ki átvételkor. Ha egyszer betámadnának ilyen igazolványosdival, azzal a lendülettel csapnám rájuk az ajtót.

pattantyúk 2019.11.19. 21:25:10

@juhaszvik1: Szerintem azért, hogy tudják, hova kell betörni a cuccért. Főleg, ha elég értékes.

gusthy1 · http://kolyokjoga.blogspot.com 2019.11.19. 21:46:54

Mindenesetre nem tűnne jó ötletnek, ha a rendelésemet, ami mondjuk előre van fizetve, és nem akarnák ellenőrizni, hogy én vagyok az, aki átveszi.

horex · http://horex.uw.hu/ 2019.11.19. 22:33:39

Hotelnél elkérnek minden igazolványt/adatot és megy is a NAV felé
SIM vételnél fénymásolják is a személyit
Ha rózsaszin csekken adsz fel akár 5Ft-is, elkérik a személyidet, lakcimkártyádat
Próbálnád nem odaadni

Volt olyan eset hogy nagymama már rég halott volt, de átveették a nyugdiját a rokonok, mondván beteg nem tud felkelni

Igaz, vagy csak valami sztori volt, valahol ki is rakták az erkélyre a halott nagymamát amikor a pénzespostás jött

Kőműves Kellemetlen 2019.11.20. 02:14:42

Biztos nem hiányzik semmi a képen a feliratból? Egy betű sem?

havrilla 2019.11.20. 03:09:33

@heidt:
Tértivevénynél/ajánlottnál az átvételi aláírásod mellett le kell írnod a személyi számát is a papiron. A postás nem csak ellenőrzi!

Kőműves Kellemetlen 2019.11.20. 03:12:17

@Egri2:
"Egy szig szám miért olyan iszonyú érzékeny adat?"
Nem érzékeny, kényes. Így mondja a magyar.

CCnick 2019.11.20. 07:27:39

"ki tudja mire használják fel az igazolványom számát."

na mire?

Szilárd_ 2019.11.20. 08:23:54

Sziasztok,

Mi üzemeltetjük a cikkben említett ajandek24.hu webáruházat.
Szeretném elmondani a saját szemszögünkből is az esetet, ami még októberben történt.

Egyedi fényképes ajándéktárgyakat készítünk. A kedves vásárlónk is ilyet rendelt, a csomagot pedig Pick Pack Pontra kérte. A vásárlók személyi igazolványát, annak számát, vagy bármilyen egyéb hivatalos iratot mi sosem kérünk el a rendeléskor, azonban a Pick Pack Pont a csomag átvételekor kéri ezt a dokumentumot. Állításuk szerint, erre azért van szükség, hogy illetéktelen személyek, "bemondás alapján" ne vehessék át mondjuk más előre kifizetett csomagját, tehát biztonsági okai vannak. De ugyanígy személyi igazolványt kér csomag átvételekor pl. a Magyar Posta, vagy más futárszolgálat is. Sajnos ebbe nekünk nincs beleszólásunk, de egyfelől érthető is ez a helyzet.

Összefoglalva tehát: Nem a mi webáruházunk, hanem a Pick Pack Pont kérte el a csomag átvételekor a vásárló személyi igazolványát.

Sajnáljuk, ha a kedves vásárlónkat emiatt csalódás érte, de sajnos a legtöbb esetben - és nem csak nálunk, hanem más webáruházakban is - ez elő fog fordulni, ha az adott futárszolgálat vagy a Pick Pack Pont (ők mindig ellenőrzik a személyit) segítségével kéri a csomagszállítást.

Szintén nem értem, hogy a "kedves" vásárlónk miért írt emiatt panaszt a Homárra, mivel miután megtudtuk, hogy a csomag átvételét megtagadta (ezt jelenti nekünk a Pick Pack), felhívtuk őt telefonon, hogy megkérdezzük mi volt a probléma. Ekkor mondta el nekünk is, hogy mennyire felháborítónak tartja ezt az eljárást. Elmondtuk neki, hogy sajnos mi nem tudunk a Pick Pack üzletpolitikáját megváltoztatni.

De tájékoztattuk a vásárlót arról is, hogy mivel egyedi (a családja fotójával nyomtatott) ajándéktárgyat rendelt (és természetesen utánvéttel), az át nem vett csomag nekünk visszajön, mi azt a terméket már másnak nem tudjuk újra értékesíteni, meg kell semmisítenünk, tehát veszteséget is okozott számunkra ezáltal. Az ÁSZF-ünk értelmében ezt a kárt meg kellene neki térítenie, de természetesen ettől eltekintünk (szerencsére minimális az át nem vett csomagjaink száma).

Üdvözlettel,
Kun Szilárd
Nextprint Kft.
ajándék24

SZIGMA 2019.11.20. 09:30:40

Azt hiszem, Szilárd remekül összefoglalta a helyzetet, üdítő volt olvasni.
(A weboldalon a szállítási információknál nagy piros betűkkel tüntessétek fel, hogy a Pick Pack pontokon kérhetik a személyazonosság igazolását és a személyi igazolvány számát rögzítik, erről az ő adatvédelmi nyilatkozatukat böngésszék a kedves vásárlók. Esetleg belinkelni a "jóképességű" vásárlók kedvéért.)
GVTI hozta a papírformát, kopipészt oszt jónapot, fel sem tűnt nekik, hogy itt két különböző vállalkozásról van szó.
Posztert meg inkább hagyjuk...

ekat 2019.11.20. 13:21:25

Kun Szilárd úr hozzászólása teljesen korrekt, én is inkább a posztoló hozzáállását furcsállom.
Meg mellesleg azt, hogy nem emlékszem, hogy valaha valaki kért volna tőlem személyit vagy a számát csomagátvételkor, az Árkádban a Pick-Pack-pontos újságos hölgyet beleértve. De biztos nem rosszallottam volna, ha ő vagy más kér, mivel általában előre kifizetek kártyával mindent, amit csak megbízható helyről rendelek. Mondjuk persze az ide a munkahelyemre járó DPD-sek és GLS-esek ismernek már (engem és több kolléganőt is), mint a rossz pénzt. :)

Girhes 2019.11.20. 13:44:29

@nicolasito: Édes faszom, ezt most komolyan kérdezed?
Az útlevélszám azért kell, mert valamilyen okmánnyal el fogod hagyni az országot. Alapesetben útlevéllel, EU-esetben személyivel. Ha nincs okmányod, nem vehetsz jegyet.
A lejárat meg azért kell, mert ha lejárt az okmányod az utazás napjáig, a büdös életben nem szállsz fel a repellőre.
Ezek a szabályok az ilyenek miatt vannak, mint te.

Opportunista mikroba 2019.11.20. 19:30:32

PPP, GY. I.K.:

Ki jogosult átvenni a csomagot?

Bárki átveheti a csomagot Ön helyett is, ha tudja a csomagcímkén feltüntetett nevet vagy rendelési azonosítót, és Ön megbízik az átvevőben. A csomag átadásakor az átvevőnek igazolnia kell magát, és az átvevő neve, valamint az azonosító okmány típusa / száma az átvételi bizonylaton rögzítésre kerül.

Kedves Öntudatos Állampolgár, nem fognak mindent a szádba rágni. Ha valami aggaszt, utána kell nézni.

Opportunista mikroba 2019.11.20. 20:01:13

Szerintem ezt a személyes adatot senki nem érti. Senkit, de tényleg senkit nem érdekel a TE SZEMÉLYED. Senkit. Azért kérnek adatokat, hogy ha gond van, ŐK le legyenek védve, hogy elméletileg annak és csak annak szolgáltattak valamit, akinek kellett. Az ilyen posztok abban hibáznak, hogy végtelenül önközpontúnak látják a világot. Hogy ha elkérik a személyi számát, az róla szól. Ugyan... Te egy SZÁM van az elkérőnek. Vagy még annyi sem.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2019.11.20. 20:25:48

Én helyszínen fizettem kártyával 300ezer forintot, és nem kértek személyit. Elég volt nekik, hogy a bank engedélyezte a tranzakciót :)

Másik kedvenc, amikor eladó technikai okokból nem tud nyugtát adni, és ragaszkodik hozzá, hogy adjam meg a címemet a számlához, miközben nincs szükségem számlára, így nyugodtan írhatna egy cím nélküli számlát, ami gyakorlatilag nyugtával egyenértékű. Ha mégis ragaszkodik a címhez, akkor azt szoktam mondani, hogy találjon ki egy címet.

a fekete krindusz 2019.11.20. 22:02:50

@Opportunista mikroba: már csak az a kérdés, hogy vajon a poszter szándékosan írta, hogy a webshop kért tőle szigszámot? Mert ha nem gonoszságbol, csupán annyira buta, hogy nem bírta összerakni, hogy a Pick pack pont nem a webshop, akkor nincs mese, gyámság alá kell helyezni. Meg kell védeni önmagától, mert ha a butaság okoskodassal vegyül, az bizony kártékony. A poszt rögtön leesett, hogy utánvétes a csomag, mert kifizetett rendelésnél el szoktak felejtődni az ilyen vélt aggodalmak.

Érdekes az is, vajon miért nem merült fel más kézbesítési mód? Átvenni a boltban, vagy elküldeni klasszikus futárral, ilyesmi. Gondolom, csak a szokásos: a poszternak elfogyott a pénze és egy kicsit túltolta az indoklást :)

A webshopnak meg tényleg szar lehet, mégis mit csináljon ilyen egyedi áruval. Azért remélem, nettó haszon ez a sztori a végén, ha számot vetnek. Korrekt válasz érkezett, a cég nem sérült, talán jött pár átkattintas és rendelés is és a SEO javul. Talán soha jobbkor,mint karácsony előtt. Kívánom nekik a legjobbakat és főleg agybeteg-mentes főszezont.

Péter 2 2019.11.21. 00:00:53

@Eugene Horse: Ilyen is előfordulhat, de a legtöbb csak sorban hívogat. Olcsóbb is, semmit nem kell venni hozzá. Velem számtalanszor előfordul, hogy így hívnak, ha azonnal nyilvánvaló a dolog, akkor azzal szoktam kezdeni, hogy először is, ez egy céges szám. Erre a kifejezetten magánembereket kereső reklámozók elnézést kérve visszakoznak. Ezek nyilván nem tudják, milyen előfizetőt hívnak, mert akkor előre szűrnék azt, amit nem is akarnak.

Péter 2 2019.11.21. 00:04:54

@nicolasito: Mert tudniuk kell, hogy elvihetnek-e oda, ahova repülni akarsz. Ha nincs rendben az útleveled, vagy nem elég az érvényessége (legtöbb országnál plusz hat hónap kell, egyáltalán nem elég csak annyi, ameddig épp ott leszel még), akkor a Wizzair fog visszahozni a saját költségén abból az országból, ahova nem engednek be, és bazi nagy büntetést is fizetni még a tetejébe. És ha ezt túl sokszor megteszik, akkor mindenestül ki is tilthatják őket. És ezt valamiért nem annyira szeretnék.

Péter 2 2019.11.21. 00:12:02

@Szilárd_: "meg kell semmisítenünk"

Ugye, azért azt is felajánlottátok, hogy ha befárad érte, akkor átveheti? Vagy azt, hogy esetleg plusz költségért megkapja úgy, hogy ne PPP legyen? Vagy, ha úgyis az volt az opció hogy többet vesztetek rajta a kidobással, akkor esetleg plusz költség nélkül eljuttatni hozzá valahogy úgy?

NoOne 2019.11.21. 01:28:20

Pick Pack pont azér' kéri el, mert igazoltan annak kell kiadnia a csomagot, aki rendelte, mindegy, hogy előre fizetett vagy utánvétes a cucc. Így bizonyítani tudja, hogy az vitte el a csomagot, aki megrendelte, nem valamelyik munkatársuk, vagy valaki a megrendelő környezetéből aki tudott a megrendelésről. Nem másolják le, nem fényképezik, megnézik, hogy hasonlítasz-e a fényképre, leírják az igazolvány számát, oszt'jóvan. Én szinte mindig ugyanoda kérem, úgyhogy már ismernek, csak azt szokták kérni a "lányok", hogy diktáljam a számot legyek szíves... Ha ez a vásárlónak gond, akkor kérje futárral a szállítást, ami általában drágább, és van ahol ők is kérik a személyazonosság igazolását. Ha ez sem jó, kérje Posta Csomagpontra, vagy Foxpostra, ott csak a telefonszám kell, hogy tudják hova küldeni a nyitókódot. Szóval ez ebben a formában egyértelmű hiszti, ráadásul rákente a webáruházra, holott nekik ehhez semmi közük nem volt.

lobster thermidor 2019.11.21. 07:14:32

@pattantyúk:
Az a betörő tutira éhen hal, amelyik a személyin keresi a lakcímet. :)

Szilárd_ 2019.11.21. 07:23:57

@Péter 2: Természetesen, de nem kívánt egyik opcióval sem élni az ügyfél. Ha a rendelés / vásárlás során valamilyen problémáról értesülünk, minden esetben felhívjuk a vásárlót, hogy kitaláljunk valamilyen kompromisszumos megoldást, ami mindkét félnek megfelelő. Sajnos a jelen esetben nem volt ilyen.

lobster thermidor 2019.11.21. 07:25:06

@Peti817172M:
Ha már annyira félsz, hogy valaki megtudja a lakcímedet, miért az eladót kényszeríted arra, hogy megszegje a saját számlázási szabályait? Sokkal egyszerűbb lenne, ha ab ovo te diktálnál be egy kamu számlázási címet, és nem hárítanád másra a hülyeségedet.

Szilárd_ 2019.11.21. 07:37:22

A webáruházunkban a vásárló a rendelés leadásakor elfogadja az általános szerződési feltételeinket, amely tartalmazza, hogy a szerződés teljesítéséhez elengedhetetlen adatait átadjuk a futárszolgálat részére, ezzel egyidőben elfogadja a kiválasztott futárszolgálat feltételeit is. A tanulság az esetből az volt, hogy most már külön a szállítási információk oldalon is kiemeltük, hogy a Pick Pack elkéri a személyi igazolványt a csomag átvételekor.

Girhes 2019.11.21. 08:11:13

@nicolasito: ilyen attitűddel legjobb, ha itthon maradsz az atombunkeredben. Ott nem fenyeget semmi veszély.

2019.11.21. 13:28:36

@Szilárd_: a bögrén lévő fotóra rajzoljatok bajszot, sebhelyet meg szemkötőt, és tegyétek fel a webshopba, mint "kalózmintás bögre". Problem solved :)))))))

Opportunista mikroba 2019.11.21. 14:19:48

@Szilárd_: Kellett neki a 15 perc hírnév... :)

Zuzer78 2019.11.21. 17:14:49

Meglehetősen paranoiás a poszter...

CCnick 2019.11.23. 10:09:33

van valami verseny, hogy ki tud kreténebbet posztolni a Homárra és év végén a nyertes kap egy Anal Intrudert?

Xezs7 2019.11.25. 16:36:12

Az első két sort olvastam el, már akkor gondoltam magamban, hogy az ügyfél a Pick Pack Pontról beszél, és lám, a végére ki is derült. Eléggé amatőr dolog ezen rugózni, a PPP eddig mindig kért szig számot, hogy bizonyítani tudja az átvevő kilétét. Nem hiszem, hogy ezt a sok éve tartó gyakorlatot nem járta még körül rendesen a PPP vagy az idevonatkozó hatóság. Ne szarjunk már be mindentől.

Xezs7 2019.11.25. 16:41:51

@Baldrick68: Kivéve, ha neked pont addigra kellett volna a csomag, mert mondjuk ajándékba szánod, vagy elutazol és pont ahhoz kellett volna a termék. Ne vegye át senki se azt, amit én rendeltem.
süti beállítások módosítása