oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2021. augusztus 01. 09:24,  Jobbágymentalitás Magyarországon 165 komment

2021. augusztus 01. 09:24 Határátkelő

Jobbágymentalitás Magyarországon

Vajon miért található meg csupán nyomokban a klasszikus értelmiségi középréteg Magyarországon? Az okok nyilván sokrétűek, a jelenség azonban a tapasztalat szerint nem keveseket zavar azok között, akik végül a külföldi életet választják.

kassai_dom.jpgA kassai dóm

Sokan írtak már arról ezen a blogon is, hogy meglátásuk szerint az (eleve nem túl erős) magyar középosztályból mennyire hiányzik az értelmiségi szellem és mennyire csupán az anyagi javak érdeklik. Ilyesmiről is elmélkedett Elvira is egy tokaji-felvidéki kirándulás kapcsán.

„Magyarország száz éve próbálja újraépíteni magát és leküzdeni azt a csonkaságot, amit a mai országhatártól északabbra és keletebbre lévő polgárvárosok elvesztése idézett elő.

Csernus Imre találóan mondja egy interjúban (Magyar Hang, IV. évf. 5. szám, 19. o.): „…beszélgettem erről valakivel, aki azt mondta […], hogy Trianonnal valójában a felső részeinket vágták le. Erdélyt és a Felvidéket, azokat a részeket, ahova az értelmiség koncentrálódott. Mert ott volt a pénz.

Itt, Magyarország mai területén az urak vadásztak, aztán ott volt a nagy alföldi lapály, a mocsarak, a jobbágyok meg a zsellérek, akiknek soha nem jött össze. Trianon után pedig ebből a populációból kellett hogy kinőjön az új értelmiség, akik viszont teherként cipelték őseik gondolkodását.”

Történelmi tény, hogy többek között a határon túl maradt értelmiségi középosztályból 1920 körül rengetegen migráltak át a mai Magyarországra – ami nem kicsi menekülthullámot és társadalmi feszültséget eredményezett –; a Felvidékről nemcsak Márai családja, hanem például Hamvas Béla és családja is átköltözött.

Ezzel együtt mégis nagyon elgondolkodtató a Csernus doki által tolmácsolt felvetés (ami, ahogy az idézet is jelzi, eredetileg nem tőle származik).

Érthetővé válik az is, hogy az egykori jobbágymentalitás örököseiként miért olyan szolgalelkűek a magyar munkavállalók (még az én nemzedékemben is), ami ugyan a multikat vonzza, de a kiteljesítő élettel nem jár kéz a kézben.

És hogy a kádári gulyáskommunizmusban az 1970–80-as években „felemelkedő” új, kis-magyar középosztályból miért hiányzik sok esetben az a bizonyos értelmiségi szellem, aminek az alkotás, elmélkedés, művészetekre való fogékonyság magától értetődően része.

Alkotótevékenység és az elme pallérozása helyett a mai középosztály, már ha van ilyen Magyarországon, azon dolgozik, hogy materiális téren pontokat gyűjtsön, és kipipálja a – paraszti felmenőitől örökölt – listát, aminek fő elemei az ingatlan, a bútorok és a kocsi. Ha egy kicsit tanulmányozzuk Márai vagy Hamvas Béla életútját, mennyire más emberi mentalitást tükröznek!”

A teljes posztot is érdemes elolvasni, itt tehetitek meg.

Szigorú franciák

Valamiért Magyarországon van egy olyan félreértés, hogy Franciaország liberális hely, ahol mindenki azt csinál, amit akar: káosz az egész. Ezzel szemben bárki, aki pár napos nyaralásnál hosszabb időt töltött el az országban, tudja, hogy a franciák nagyon sok mindent hagyományokon alapuló, szigorú társadalmi szabályok szerint csinálnak – hívta fel a figyelmet az Álomidők Párizsban.

leertekeles.jpg

„Louis de Funès, Gérard Depardieu, Pierre Richard és Jean Reno filmjein felnőve sokan azt hiszik, hogy a franciák bohém életművészek, akik fittyet hánynak bármiféle rendre.

Ilyen művészi káoszra számítottam én is, mielőtt ide költöztünk, s ezt már a reptérről a városba vezető úton igazolva éreztem, mikor a Diadalív körül a sávok nélküli úton száguldó taxiban csakis csukott szemmel tudtam megmaradni.

Viszont nagyon hamar rádöbbentem, hogy minden látszat ellenére a franciák rengeteg írott és íratlan társadalmi szabálynak engedelmeskedve élnek. Nemcsak a híres francia gyermeknevelés (erről majd még szeretnék írni), hanem a társadalom is úgy működik, hogy van egy szigorú keret (le cadre), amelyben aztán a gyerekek (vagy a franciák) nagyon szabadon mozoghatnak.

Sztereotípiák ide vagy oda, minél tovább élek itt, annál több ilyen szabályt fedezek fel.

A legapróbb napi rutinoktól kezdve a komolyabb szokásokig mindenre kihatnak ezek a szabályok. Némelyek hasonlóak ahhoz, amelyeket mi is megszoktunk.

Például (számunkra nem meglepő módon) a franciák is köszönnek, ha belépnek valahova (liftbe, boltba). Az angolszász világban viszont inkább azt mosolyogják meg, aki egy boltba betérve üdvözli az eladót, aki a köszönést általában nem is viszonozza.

A franciák, ha egy hatvan vendégből álló bulira érkeznek, akkor (járvány előtt) hatvan embert puszilnak egyenként végig. Ez is elképzelhetetlen lenne egy amerikai vagy egy ausztrál közegben.

A franciák az utcán sétálva vagy tömegközlekedési eszközön szinte sosem esznek. Egy-egy rövidebb kirándulásra vagy parki sétára egyetlen anyuka sem cipel rágcsálnivalókkal teli hátizsákot, még a gyerekeknek sem.

A parkokban pedig, ha eljön a záróra, a parkőr síppal kergeti ki az embereket, ők pedig vita és zokszó nélkül kerekednek fel, és indulnak haza.

De ha már az evésről is szó esett, akkor fontos tudni, hogy a franciák annak is megadják a módját: az ebédet szépen komótosan fogyasztják. Az irodát is otthagyják akár egy vagy két órára egy jó meleg ételért – nem dívik a számítógép előtti szendvicsmajszolás. Az állami óvodákban és az iskolákban is öt fogást (saláta, hús, köret, desszert és sajt) tálalnak fel.

Délután fél ötkor azonban minden gyerek uzsonnázik. A szülők az óvoda vagy az iskola után már a goûter-val (kompóttal, péksüteménnyel, joghurttal, csokis keksszel) várják őket.

A nyári szünet hiába tart július második hetétől egészen augusztus végéig, a legtöbb francia ugyanakkor: augusztusban megy nyaralni.

Így július után Párizsban megáll az élet. Szinte kenyeret is alig lehet venni, mert a pékek is kilógatják az ajtajukra: nyaralunk!

(Elvileg egy-egy körzetben a pékségeknek meg kellene egyezniük, hogy legalább egyikük nyitva tartson ilyenkor, de a mi külvárosunkban tavaly nem tudtak dűlőre jutni, így hát szomszédságunkban nélkülözni kellett a nyár nagy részében a frissen sült pékárut.)

Ugyanígy februárban, az iskolai síszünet idején a párizsiak nagy többsége elindul az Alpok felé síelni. Mindenki tudja, hogy mindenki ugyanakkor fog indulni, mégis mindenki ugyanakkor indul. (...)

Minden francia tudja, hogy jobb, ha január és június idusán van félretett pénze, mert akkor kezdődnek az akciók országszerte. A soldes keretében az üzletek leárazzák a tél- vagy a nyárvégi portékáikat.

Ilyenkor érdemes berendezni a lakást, megvenni egy évvel korábban (az egy mérettel nagyobb) téli vagy nyári ruhákat a gyerekeknek és a jól előre tervező Jézuskának is ilyenkor érdemes beszerezni a karácsonyi ajándékokat.

Nem túlzás azt mondani, hogy a soldes olyan nagy esemény, hogy az emberek a dátumokat beírják a naptárjukba. (...)

Így hát, ha valaki élvezni szeretné ezt a francia hagyományt, és egy shopping-túrát óhajtana Párizsba tervezni, akkor annak nem árt a leárazások időpontjára odafigyelni, és francia szokás szerint a naptárjába bevésni. Csak azt kell észben tartani, hogy télen január második szerdájától, nyáron pedig június utolsó szerdájától számolva egy hónapon belülre kell időzíteni a párizsi kiruccanást.”

Az eredeti írást ide kattintva olvashatjátok el.

A lerobbant légkondi és kazán esete

A Juharszirup szerzői két éve vették meg kanadai otthonukat, amire a hitel mellé a bank „ingyenes” Home Service Plan-t adott, mely $50 dollár önrész mellett fedezi a kazán, légkondi, vízmelegítő és vízvezeték rendszer hibáit. Nos, most szükség lett rá…

kanada_legkondi.jpg

„Egy 14 éves házat vettünk meg, amiben pont 14 éves volt mind a kazán, mind a központi légkondi, és ezeknek az eszközöknek az élettartama bárhol lehet 10-20 év között, de annak nagyon kicsi esélye van, hogy 14-15 év után nem jön valami hiba.

Ezért amikor egy év után lejárt az ingyenes időszak és elkezdték vonni a 22 dolláros havidíjat a Home Service Plan kapcsán, akkor nem mondtam le, mert úgy éreztem, hogy ez nekünk fogja megérni.

És nem is kalkuláltam rosszul, mert a beköltözésünk után kb. 1,5 évvel és kb. 120 dollár biztosítási díj kifizetését követően fura hangokat kezdtem hallani a kazánból. Induláskor valami felkerepelt egy kicsit, ami ventillátor hibára utalt.

Nosza, 50 dolláros önrésszel kihívtam a biztosítóval szerződésben álló cég szerelőit, akik elmondták, hogy kb. szerintük 1000 dollár körül van a szerelés, de ez egy olyan Carrier kazán, amiben a fő hőcserélőt évekkel ezelőtt visszahívták gyártási hiba miatt, úgyhogy azt is beleteszik a cserébe és a biztosító azt is biztosan megtéríti majd.

Másnap hívtak is, hogy a biztosító $3000-os szerelési összeget fogadott el, de ők inkább azt javasolják, hogy használjam fel az összeget egy új kazán vásárlására, természetesen tőlük.

Ez jól hangzott és a felajánlott kazánok közül nem az alaptípust választottuk, ami kb. $800 dollár ráfizetéssel járt volna, hanem egy takarékosabb kétlépcsőset, amire $1800 dollárt kellett ráfizetni. Illetve többet, de a gyártó egy visszatérítési kampány keretében küldött egy feltöltött hitelkártyát azt hiszem 600 dollárral, ezért ez lejött a végső egyenlegből. (...)

Azután jött a nyári szezon (még mindig 2021-ben vagyunk) és én nagyon nézegettem a szintén 14 éves Carrier légkondit, hogy nem akarsz-e véletlenül elromlani, mert örülnék egy cserének.

De a légkondi bírta, egészen július végéig, amikor is nyaralásból hazaérve nem akart többet elindulni. A termosztát még bekapcsolta a központi légtechnika ventillátorát, de a légkondi döglött volt és csak meleg levegő jött a befújó nyílásokon. (...)

Pár nap várakozás után meg is jött a jelzés, hogy $4100 dollárt adnak, itt vannak a különböző lehetőségek az új klímára, melyekre a fejlettségtől függően 500-1200-1600 dollárt kell ráfizetni.

Kicsit tanulmányoztam az egyes típusokat, a fogyasztásukat és arra jutottam, hogy mivel a légkondiszezon nálunk legjobb esetben is max 3 hónap, ezért jobban járunk, ha az alapmodellt választjuk, amit is jövő kedden fognak beszerelni.

Nem vagyunk mindenben ilyen “szerencsések”, de ebben az ügyben igencsak megérte a biztosítás, mert kb. 250 dollár költséggel kaptunk/kapunk összesen $7100 dollár támogatást, amire mi ráfizettünk $2300-at és kicseréltük a két legdrágább berendezést, amivel biztosan rendben leszünk 10 évig, mert addig tart a garancia (anyag + munka).”

A teljes posztot itt olvashatjátok el.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével!

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: blogajánló Magyarország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr7116644758

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

desw 2021.08.02. 15:10:21

@fhdgy:

"Az egyik oldalról igazad van, csak azt nem vetted figyelembe, hogy én az átlag emberről írtam, tehát olyan emberekről, akiknek átlag képességeik vannak."

Demokratikus módon nincs megoldás!

Ha 80-as IQ-val is joga van szaporodni, és az állam pedig nem kötelezheti az embereket az iskolapadba, akkor sajnos nincs megoldás erre.

És ezeken felül még ott van ez a "csodálatos" demokrácia és az általános szavazati jog. Miért csodálkozol, hogy visszafelé haladunk?

desw 2021.08.02. 15:10:39

@fhdgy:

A magyarok mindig is mástól várták a jobb életkörülmények megteremtését. Mintha nekik járna alanyi jogon ez minden erőfeszítés nélkül. Ez szar meg az szar, az állam fizesse ezt meg azt meg amazt, de persze a többség feketézik vagy otthon döglik.

A határban van egy csomó gyümölcsfa, meggy, cseresznye, őszibarack, dió, szeder. Szerinted ki szedi le ezeket? Nem ám a csóró magyarok, hanem az itt lakó németek és hollandok.

Pár éve megkértem az egyik túlképzettet, hogy hozzon már nekem két zsák diót. Kifogása az volt bőven, de diót egy szemet sem hozott. Végül kimentem én is összeszedtem magamnak.

midnight coder 2021.08.02. 15:11:14

@fhdgy: Na ja, csak ehhez kellett a szocializmus is, ahol az átlagpolgár elég csóró volt. Ergo, viszonylag kis plusz pénz is nagyon nagy haladásnak látszott, és megérni látszott a sok munka.

Volt pár olyan dolog amivel az akkori, hogy úgy mondjam különleges viszonyok között viszonylag jó pénzt lehetett csinálni, már persze ha tudtad hogy ezzel lehet jó pénzt csinálni, és persze ott laktál. Ilyen volt amúgy Pl. Hevesen a dinnye is. De a gengszterváltás után nagyon kevés olyan ember lett nagyvállalkozó aki dinnyével alapozta meg a vagyonát. A többi csóróhoz képest lehet mondani hogy egyrõl a kettõre jutott az illetõ, de egy átlag nyugati polgárhoz képest akkor is csóró maradt - és közben sokszor annyit dolgozott mint az.

Másrészt viszont a mezõgazdaság az átlagpolgárnak már a gengszterváltás után sem érte nagyon meg. Csak azok az öreg parasztok akik abban nõttek fel, hogy van kukorica meg disznó meg csirke, csinálták akkor is. De Pl. a nagybátyám a nagyszüleim után elkezdte a földjükön a gazdálkodást, de már az elsõ év után rájött, hogy háztáji méretben nem igazán érdemes a dologgal foglalkozni, és nem is csinálta tovább.

Nyilván lehetett volna olyan gazdasági környezetet teremteni ahol ez megéri, de ez idehaza akkor senkinek nem volt érdeke, és gyanítom hogy ez azóta sem nagyon változott.

midnight coder 2021.08.02. 15:11:29

@nemecsekerno_007: Azért a gazossághoz az igénytelenség is kell. Sokszor látni lumpenproli falut ahol a vályogházon leesett a tapasztás és az egészet beborítja a szemét. Na most, egy vályogházat kitapasztani kb négy dolgot igényel: lószart, agyagot, meszet és pár óra munkát. Ez egyik sem kerül sokba. A szemetet összeszedni pedig pláne ingyen van, pláne ha amúgy segélybõl mereszted a seggedet otthon. És máris nem olyan a környék mint egy afrikai falu atomtámadás után.

desw 2021.08.02. 15:11:45

@Buchhalter:

"Hétvégén csavarogtam Ravenburgs(Németország) környékén az itteni falvak gondozottak és a legtöbb helyen gazdálkodnak. Úgy látszik itt megéri."

Orbán monnyon le, mert a szomszéd Béla egy igénytelen rehós lény, aki nem nyírja le a füvet a saját kertje előtt, meg azér' is, mert szemetesek a ucák mer' a sok paraszt eldobálja a szemetet és otthagyja a kuytaszart . . .

Fogadjunk, ha jönne egy félmillás bünti ezekért, akkor azért menne a picsogás.

Mint a gyorshajtásnál: "Miért nem kapja el a rendőrség ezeket a mocskos gyilkos gyorshajtókat???" Ha meg van trafi és bünti, akkor "Ezek csak a pénzbehajtáshos értenek!" vagy "Ürül Orbánék kasszája, kell a pénz, mi? Mocskosok!"

ebella2 2021.08.02. 15:11:57

@nemecsekerno_007: Az a baj, hogy aki havi százezreket fizet be az is balkáni ellátást kap. Mégis kötelező fizeni. Közben nem használod, mert, ha baj van maszekhoz mész, ha teheted és főleg az teheti aki sokat fizet. Ez így egy adó.

midnight coder 2021.08.02. 15:12:20

@Buchhalter: "Nem tudom , hogy sokan miért ellenzik Magyarországon az állami bérlakás építkezést és a magán albérletet. Azért annak is vannak előnyei: mobilisabb vagy és ha anyagilag padlón vagy , angolosan távozhatsz."

Azért arra kíváncsi lennék, hogy a fejlett Nyugaton mi lenne, ha lenne egy olyan igazi nagy válság. Nem olyan kisebb mint a 2008-as volt ami csak rövid ideig tartott, vagy mint a COVID ami csak pár szektort érintett igazán, hanem olyan mély, tartós, általános válság ami lenullázza a kinti átlagpolgár tartalékait és megakadályozza hogy munkát találjon. Mert az, aki a saját lakásában vagy házában lakik, akkor sem kerül az utcára egy fillér nélkül, ha nyakig ér a szar. Ha viszont nincs semmid csak pár bit a bank számítógépében, akkor egy bukfenc után könnyen kerülhetsz a nincs munkám mert nincs lakásom de nincs lakásom mert nincs munkám spirálba.

Nancsibacsi 2021.08.02. 15:12:34

@fhdgy: Itt van pl. szülőfalumban amit Váczi Rozi csinál:
matyodesign.hu/
Beruházási igénye nem azt mondom hogy nulla volt, mert meg kellett csinálni a webshopot (azt ugyebár lehet bérelni készen, úgy a legolcsóbb), kellett venni pár üres pólót amire hímezni lehet - de kb ennyi. Most meg már több tucat asszonynak ad munkát, élménytúrákat szervez a faluba, stb. Nem várt arra hogy a sült galamb a szájába essen, és nem is az éven belüli meggazdagodás volt a fő célja, de azért ne mondjuk már hogy semmi piacképeset se lehet csinálni olyanokkal, akiknek nincs 2 diplomájuk. A komplett élőmunka igényes mezőgazdaság kb meg van dögölve, EU szerte. Nyilván ennek az is az oka, hogy az átlagos gazda nem olyan mint Rozi, hogy a dolgozóinak felfelé alkudja a bért, hanem a szart is kihajtaná a munkavállalóból, és a 3 üveggyöngyből amit kap bérül 1-et még visszalopna. Pedig a jó főnöknek, a jó cégnek híre megy ám - csak ezt Magyarországon még nem fogták fel a cégvezetők.

Nancsibacsi 2021.08.02. 15:12:48

@fhdgy: Kb 4-5000 volt a málna kilója (mikor volt, meg ha lett volna) - csak szólok. Az hogy ma falun senki se akar málnázni azért van, mert az emberek nagyrésze ilyen blogokra írogat - és ez még a jobbik eset, mert rosszabb esetben a tv előtt döglik, és grillezés közben böfögi a haveroknak, hogy kurva orbán, miatta nincs pénze. Egyik se kelne fel reggel 4-kor, mert 11-kor már túl meleg van kapálni.

para_noir 2021.08.02. 15:12:59

Odáig olvastam, hogy Erdélyben maradt az értelmiség. Ráadásul ezt a Csernus mondta, isteni :) :) :) Hahahaha, na jó, megyek a Hírcsárdára hasonlókért.

2021.08.02. 15:13:21

@desw: “ Szóval maradjunk inkább annyiban, hogy kb csak a szülőktől függ, hogy mi lesz a kölökből: ha a szülők prolik, akkor a purdé is az lesz, ha a szülők jólképzettek, akkor a gyerek is az lesz jó eséllyel.”

Moldova írta meg régen, amikor meg olvasható szociográfiákat irt az egyik könyvében idézetként: nem mindegy ha egy gyerek neki dől a falnak, mi esik a fejére - egy tégla vagy egy könyv.
Amit az otthoni körből hoz azt viszi tovább.

“ akkor a Momentumnak game over, és kb az ellenzéki összefosásnak is!”

Lehet ebből meg egy Fidesz két harmad is

2021.08.02. 15:14:22

@desw: “ Nekem nem az élethossz számít, hanem az élményekkel töltött évek száma. Inkább legyen élménydús és élvezetes 50 évem, mint unalmas punnyadás 100 évig.”

Apám 94 éves volt mikor meghalt, az utolsó 10 évet nem igazán élvezte, mert mint tevékeny ember erő nélkül nem tudta kiélni a képességeit. Emiatt teljesen feleslegesnek érezte magát.
Meddig érdemes élni? Szerintem amíg el tudod magad minden tekintetben látni

2021.08.02. 15:14:31

@droid_: “ tovabba az usaban szinten sok a buta es kepzetlen hogy ketpolusu az orszagos politika vagy mi.”

Nekem az tetszik mindig, ha a választáson a liberalbaloldal nyer akkor bölcs és okos a nép, hanem akkor vidéki iskolázatlan és bunkó.

2021.08.02. 15:14:37

@]{udarauszkasz: “ Ha a magyar nem lenne ilyen vegtelenul irigy, szethuzo es konfliktuskereso, nem itt tartana az orszag.
Persze nem minden magyar ilyen: ok huznak el kulfoldre.”

Hurrá akkor mi vagyunk Creme de la Creme?

2021.08.02. 15:14:50

@Buchhalter: azért van csak egy párhuzam kozted meg a Pál utcai fiú között: neki a nyugdíj neked pedig a bérlakás a rögeszméd.:-)))
Ahogy a folyók folyását sem lehet megvaltoztatni úgy a magyar ember viszonyát sem a tulajdonhoz

fhdgy 2021.08.02. 15:35:11

@Nancsibacsi: Jó, örülök neki és sok-sok sikert kívánok!

Persze, ehhez kellett egy Matyóföld, ami nem baj, sőt nagyon jó. Ez is bizonyítja valamilyen mértékig, hogy az emberek nem tudnak kibújni a bőrükből. Ő csinált valamit, amit azon a vidéken tudnak/tudtak és egy kicsit módosított a dolgokon, új körülményeket teremtett.

Ilyenekből kellene sok, nagyon sok!

Mondjatok még példákat, kérem!

fhdgy 2021.08.02. 15:42:18

@Nancsibacsi: Igazad is van, meg nem is!

Senki nem határozza el egyik pillanatról a másikra, hogy holnap fél négykor kelek és pl. málnázok ezerrel.

A 60-as évektől a nyolcvanas évekig a falum málna nagyhatalom volt. Az emberek lehet, hogy még fél négy előtt is fölkeltek, nem TV-ztek, nem is blogoltak ( nem is volt ).

Akkor miért hagyták abba? Azért, mert csúnyán átverték őket, inkább úgy döntöttek, hogy nem kelnek fél négykor, nem málnáznak, inkább TV-t néznek.

A málnákat kivágták!

A kivágott málnák helyén csak keservesen nő újra málna. Máig nem sikerült.

fhdgy 2021.08.02. 15:49:00

@desw: Hogy demokratikus módon ne lehetne megoldás, azt kétlem.

Lehet, lehet, csak nagyon nehéz megtalálni.

Egy dolgot el tudok képzelni: a példamutatást.

Szükség lenne olyan emberekre, akik hiteles módon csinálnak valamit, amire a másik is képes és másolható.

Egyszerűnek látszik, de ahogy látjuk, nem működik, vagy csak nagyon ritkán.

Miért? Talán pont a jobbágymentalitás miatt?

Jó lenne kivesézni!

2021.08.02. 15:54:38

@fhdgy: nekem van ha hozzaszolhatok. A szocializmus bűne hogy ellustitottak az embereket. Megölték az egészséges gondolkodást az ötleteket az újra való törekvést a gondoskodást az akarni vágyást. Ehelyett adtak egy langymeleg mindenki egyenlő maszlagot.
Látom itt Svájcban is a különbséget kelet és nyugatnémet kollégák között: az egyik nyavalyog panaszkodik elégedetlen mindig fentről várja a megoldást, a másik pedig kevesebbet beszél ehelyett megoldja a problémát. Itt mindig talpraesettnek kellett lenni

2021.08.02. 15:54:45

@Nancsibacsi: “ Ez nagyon tetszik - ezért már megérte a poszt. Legközelebb ha az asszony vagy a gyerek akar valamit, majd mondom neki hogy "Ne materiális téren gyűjtsél pontokat, hanem pallérozd az elméd, és folytass alkotó tevékenységet". Csak előtte meg kell kérnem valakit hogy vegye fel a reakciót :-D”

Milyen reakcioval számolsz, óvatos becslés szerint

2021.08.02. 15:54:55

@desw: “ Nem mellesleg azért kiváncsi lennék, hogy pl nálatok miként megy/menne ez a szivárványos érzékenyítés olyan iskolákban, ahol vannak muszlim diákok?”

Látod erre én is kiváncsi lennék, biztosan árnyaltabb lenne a kép!

Hacsak nem lesz előbb polgárháború frank honban

2021.08.02. 15:55:01

@SzZoole: “ Na most akkor lenni, vagy nem lenni, középosztály? :-)”

Én lenni középosztály, mindig az asszony és a lányunk között állok:-)))

vándor madár 2021.08.02. 16:02:20

@nemecsekerno_007: "Milyen rossz a magyar EÜ, miközben egy fillért se fizetsz bele. Vagy fizetsz havi 8000-et aztán azért német színvonalú ellátást várnál?!?!"

Miért ne fizetne bele? Jó, most lehet, hogy újabban nem, de eddig Mo-n élt.

Magyarországon is nagyságrendileg egyformán fizetnek bele az emberek az egészségügybe, mint Németországban, úgyhogy elvárható lenne jobb ellátás.

Németországban az átlag befizetés 14.6%, amit egyenlő arányban fizet a munkavállaló és a munkáltató. Annyi változott, hogy újabban a kasszák kérhetnek pótlékot, amit csak a munkavállaló fizet. Hogy azt mire kérik, azt én nem tudom, de a saját jólétük is milliárdokba kerülnek, amit a munkavállalók zsebéből húznak ki.

Mo-n eddig 14% volt a eü. járulék, ez most csökkent, mert a munkáltatók járulékát csökkentette a kormány. Ha a nyugdíjjárulék maradt 10 %, akkor az eü járulék a munkáltatóknak 7%-ról 5,5%-ra csökkent.
Mivel most már kifelé nem differenciáltan nevezik meg a járulékokat, hanem "szociális hozzájárulási adó"-nak nevezték át, úgy manipulálják ezt is, ahogy akarják. A végén még nyugdíjat sem kapnak majd az emberek, legalább is a munkáltatói részre, mert hivatalosan nem nyugdíjjárulék van befizetve és ugye már az sem derül ki, hogy pontosan mennyi is.

Mindkét országban vannak kedvezményezett csoportok, akik nem fizetnek semmit, úgyhogy a mérleg nyelve ez ügyben szerintem nagyjából egálban van.

Ha kevés a pénz a magyar egészségügyben az főleg abból adódik, hogy túl alacsonyak a bérek és ki tudja mire használják fel az odavaló pénzeket? Ezen kívül pedig évtizedekig nem invesztáltak bele, ezért most annyit kellene, hogy az lehetetlen. De az anyagi rész csak az egyik faktor. A hozzáálláson és a hangnemen való változtatás nem kerül pénzbe.

fhdgy 2021.08.02. 16:02:36

@midnight coder: Környezetet teremteni? Ki, az állam? Az ilyen-olyan kamarák? Egyik nagyobb röhej mint a másik.

Egy-egy faluban az embereknek kellene összefogni, de ilyen meg ritka, mint a fehér holló.

A kérdésem megint csak az, hogy miért?

Itt az egyik kommentben olvastam, hogy 4000-5000 is volt a málna kilója. Csináltam egy gyors számítást, bár van egy gyenge pontja. Úgy emlékszem, hogy annak idején volt olyan év is, hogy 60 forintért vásárolták fel a málnát. Ezt most nem, de kicsit később visszatudnám ellenőrizni.

Írtam, hogy a szüleim 60-70 ezret kaptak egy évben. Ha igaz a 60 forint/kg., akkor az tíz mázsa málnát jelentett nekik évente.

Ha ezt a tíz mázsát veszem, akkor mai fogyasztói árban ez 4-5 millió forint.

Látszana a feladat: termeléstől az értékesítési lánc végéig egy kézben kellene tartani a folyamatot.

Erre egy ember, egy család önmagában nem elég. Erre pl. szövetkezet kellene, de akkor mindenki téeszcsét ordítana.

fhdgy 2021.08.02. 16:09:54

@Team Vincent: Hangsúlyozom, hogy faluról beszélek: Pont a szocializmusban dolgoztak, mint az állat. Igaz, hogy nem a TSZ-ben, ott kipihenték magukat, hogy hét végén tudjanak dolgozni a háztájiban.

Ami megölte a munkakedvet: rendszerváltás/politikai abortusz környékén a parasztot mindenki hülyének nézte, nos ebből lett elegük és a munkakedvük huss, elszállt.

Buchhalter 2021.08.02. 16:31:29

@fhdgy: talán mentalitás.Vagy az is lehet, hogy a szocializmusban a kötelező Tsz-esítés illetve a gengszter váltás a 90-es években elvette a többség kedvét a gazdálkodástól. Illetve a Fidesz mostanában a nagy magán gazdaságok létrejöttét pártolja.

Buchhalter 2021.08.02. 16:34:05

@nemecsekerno_007: Miről beszélsz NER harcos??? 20 évig itt vonták tőlem az alkalmazotti adót a béremből! Na ilyenkor vagy sügér! + majd minden termék után 27%-os ÁFA,ami szintén a helyi geng szebbét domborítja.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2021.08.02. 16:48:51

@vándor madár: ezzel csak annyi baj van hogy az orvosi muszerek, gyogyszerek, segedeszkozok stb arat nem szazelekban merik. vagy te tudsz mondjuk rontgengepet 14%-ert?
amugy pedig pontosan kiderul, ld. koltsegvetesi torveny, tarsadalombiztositasi alapok kiadasai es bevetelei.

luis5 2021.08.02. 16:49:31

@Team Vincent: ja mert a londoni magyarok akrem akik osszetartanak mi???
10en ehy lakásban anyazzak egymást meg a kormányt amiért szar nekik-kint.

Andy73 2021.08.02. 16:49:47

Jobbagysag 173 éve volt, Trianon 100 éve. A kommunizmusnak viszont csak 32 éve lett vége. Annak a hatása inkább érezhető, szellemiekben és anyagiakban is. Akkor tényleg nem volt független értelmiség, de értelmiség is alig, sokkal kevesebben járhattak egyetemre. Az anyagi lehetőségek pedig szintén erősen korlátozottak voltak.

2021.08.02. 16:49:58

@fhdgy: “ Pont a szocializmusban dolgoztak, mint az állat. Igaz, hogy nem a TSZ-ben, ott kipihenték magukat, hogy hét végén tudjanak dolgozni a háztájiban.”

Igen ok tartoztak a kevés kivételhez aki akartak valamire jutni, ismeretlenül is tiszteletem az övéké.
De a nagy átlag a TSZ-Ben pihent, mert ha hajtotta magát vagy nem, a munka egység, ill. fizetés ugyanannyi volt.
A nagy hülye egyenlőség tett tönkre mindent

SzZoole 2021.08.02. 17:08:29

@Team Vincent: két gádzsival lakol együtt Vincebá, kisebbségben vagy, meg gondolom tied az utolsó szó, értettem anyukám :-)))

Buchhalter 2021.08.02. 17:17:26

@Team Vincent: tévedsz, ha már vesszőparipa az több is van. Csak miután a Fidesz propaganda is állandóan a saját lakás-házért van oda és persze miden féle CSOK+az elszállt árak miatt hitelből. Már kétszer is volt ebből tömeges gond: a rendszerváltás után a kedves OTP hip-hop piaci kamatra váltotta az addigi nyomott állami lakás hiteleket.Annyit engedtek, hogy egyben fizesd ki a felét 6 hónapon belül és el vagy feledve. A szüleim nagyszülők és egy baráttól felvett kölcsönnel kifizették,de voltak olyanok akiknél a végrehajtó kopogtatott, vagy vért izzadtak mire kifizették. Aztán a devizás banki mizéria ami még a mai napig tart. Az egészségügyünk is szar. A magyar maszek sem sokkal jobb(kipróbáltam) csak még fizethetsz egy rakat pénzt,de ha már műteni kell vagy egyéb komoly akkor egyből az állami felé küldenek. Az oktatás szintén csak rosszabb lett.Nálunk egy tanár keres nettó 6-700 €-t Idekint nettó 2000-2500 €. Nálunk biztos motiváltak a tanárok. + a tananyag is inkább a magolásra és nem az önálló gondolkodásra épít. Említhetném még a rekord alacsony értékű minimál bért.Sokan hiányoljuk ,hogy nincs a befizetett nyugdíjakról egy külön számla mindenkinek stb. És persze a 3 hónapos munkanélküli segély ami azért vicc ,mert még az ulrra kapitalista Amerikában is 6 hónap . Az egyéb szociális háló az meg már említésre se méltó,mert alig van.

Efrajim Canuck 2021.08.02. 19:17:25

Ha mindig kapnék egy dollárt, amikor egy otthoni magyar kioktat, hogy Kanada "liberális ország", és további 25 centet, amikor azt is hozzáteszi, hogy én is biztos "liberálissá" váltam emiatt, nem nagyon lenne gondom az apróval a mosodában.

Efrajim Canuck 2021.08.02. 19:18:07

@SzZoole: Ez Kanadában nem igaz. Hatalmas köszöngetések mennek oda-vissza belépéskor. Kifelé viszont senki sem köszön. Tranzakció lezárva, hess.

dikusz. 2021.08.02. 19:27:28

@SzZoole: Indexen kellett hogy legyen, mert a szél akkor szokta idefújni a khmm... ritkán kommentelőket.
Lehet, hogy volt is, csak mikorra észrevettem, már levették.

SzZoole 2021.08.02. 19:29:30

@dikusz.: értem.

Októbere készüly me menyek :-))

2021.08.02. 19:41:20

@Buchhalter: “ majd minden termék után 27%-os ÁFA,ami szintén a helyi geng szebbét domborítja.”

Mennyi is volt az ÁFA Gyurcsány és kormányzása alatt? Azt hirdette plakátokon hogy lejjebb viszi, csak a szám végén több lett mint előtte

2021.08.02. 19:41:20

@luis5: “ @Team Vincent: ja mert a londoni magyarok akrem akik osszetartanak mi???
10en ehy lakásban anyazzak egymást meg a kormányt amiért szar nekik-kint.”

Ezt biztos hogy nekem akartad írni? Így nem tudom értelmezni,
Sorry nem ismerek londoni magyart

2021.08.02. 19:41:20

@luis5: Hurrá akkor mi vagyunk Creme de la Creme?

Persze biztos erre gondoltál:-)))

Ez a mondatot ironikusan kell értelmezni, bocs legközelebb a mondat alá írom.

Mint Zolika, hogy vicc vót

2021.08.02. 19:41:20

@SzZoole: nem a lany saját lakással rendelkezik, de jobban áll anyagilag mint én, a feleségem meg rosszabbul mint én, ezért vagyok én a középosztály:-))))

Az utolsó szó joga a titka egy hosszú boldog házasságnak. Meg persze soha ne jöjj haza váratlanul!!!!!!

2021.08.02. 19:41:20

@SzZoole: “ kisebbségben vagy,”
Volt egy kandúr macskánk, akkor kiegyenlítettebbek voltak a viszonyok. Az ágyamba aludt mikor nem voltam otthon, foglalta a helyet meg neki nem kellett volna adandó alkalom kor bemutatkoznom.:-))))

Vicc vót

2021.08.02. 19:41:20

@Buchhalter:
-Aztán a devizás banki mizéria ami még a mai napig tart.
nem hiszem hogy a jelenlegi kormány hibája
-tananyag is inkább a magolásra és nem az önálló gondolkodásra épít
Ez igaz, ha összehasonlító fogadott és saját lányunk tananyagát.
-Említhetném még a rekord alacsony értékű minimál bért.
Erről legutóbb beszéltünk
-Sokan hiányoljuk ,hogy nincs a befizetett nyugdíjakról egy külön számla mindenkinek st
Ez igaz, járna mindenkinek
-persze a 3 hónapos munkanélküli segély ami azért vicc
Hosszabb munkaviszony után jogos elvárás
-szociális háló?
Egyik leggazdagabb országban elek, és elkeserítő hogy itt sincs, ez pedig szégyenletes.
Látod hogy sokban egyetértünk

2021.08.02. 19:41:20

@SzZoole: mindenszo.hu/wp-content/uploads/2021/08/tutto-kata-nyaralas-lovacska.jpg

Mit gondolsz, tudta a paci, hogy kié ez formás popsi!
Tudtam hogy szittya nép a magyar, szőrén üli meg a lovat

nemecsekerno_007 2021.08.02. 19:41:20

@Buchhalter: ,,Miről beszélsz NER harcos??? 20 évig itt vonták tőlem az alkalmazotti adót a béremből!

Úgy van Csillámpóni, abból fizettük a nyugdíjakat, meg a nyugdíjasok EÜ ellátását, meg működtettük az országot közben tömködtük hitelekkel az államháztartási hiányt.

Aztán EU-s munkavállalással lehetett legálisan ezeket az adókat elkerülni. Na látod ezért kell a 27%-os ÁFA, mert azt nem lehet így elkerülni és a nyugdíjakat ugyanúgy fizetni kell. Mivel azt nem fizeti a német állam ha már ott fizetsz járulékot.

Mert a jóravaló nyugati protestánsok ezt kurva okosan kimatekozták, ellentétben velünk akik azon nyálaztak, hogy nyithatnak-e cukrászdát Bécsben.

Na látod, ezért ugyanaz amit te vagy Mészáros Lölö csinál, már ha a közös költségeket nézzük. A matek ilyen, csak mi túlságosan érzelgősek vagyunk, főleg azok akik mások pénzét költik.

nemecsekerno_007 2021.08.02. 19:41:20

@vándor madár: Annyira gyönyörő ez amit írtál :)))))))

,,Miért ne fizetne bele? Jó, most lehet, hogy újabban nem, de eddig Mo-n élt.,,

1. nem fizet, a költségek ezért kevesebb részre oszlanak vagyis egyénileg többet kell fizetni

2. :))))))) Az EÜ ellátást most kell finanszírozni és a nyugdíjat is. Gondolom nem vitte magával a nyugdíjas muttit, hogy a német állam fizesse a nyugdíját ha már ott fizet a gyereke járulékot.

Nem tudom, hogy csak játszátok a naivat vagy tényleg ennyire Csillámpónik vagytok :))))))

Valóban közös EU-s szociális rendszer kéne csak nem úgy, ahogy Dobrev királylány mantrázza :)))))

Ezek a német százalékok meg teljesen lényegtelenek. Amúgy azért forszírozzák a bevándorlást, mert hasonló szószba kerülhetnek mint mi ha a kelet-európai munkavállalók hazamennek. Nem lesz aki termelje a német nyugdíjat.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2021.08.02. 19:41:20

@dikusz.: szerinted?? :) hogy találtak volna ide a droidok?

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2021.08.02. 19:41:20

Amúgy például meg lehetne takarítani többszáz milliárd forintot a propagandán is de akkor az idetévedő trollok mehetnének vissza kapálni vagy a szalag mellé dolgozni.
Több haszon lenne belőle.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2021.08.02. 19:41:20

A kommunizmust meg most hozza vissza a Kedves Vezető!

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2021.08.02. 19:41:20

@Buchhalter: Ahogy egyszer valaki írt a Holland kórházakról, írtam neki, hogy: jössz te itt az űrkorszakkal!
Egyszer itt tényleg az lesz amit Izom Tibi írt, hogy a fejünk felett mennek el a Román űrhajók, amikor viszik a Marsra nyaralni az iskolásokat!

a nagy hohohorgász 2021.08.02. 19:41:31

A nyugati mainstream felbofogoi agysebeszek, Orbán visszabofogoi buták.... aha értem, illetve nem értem:)

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2021.08.02. 19:41:36

@Nancsibacsi: Azért megkéri az árát rendesen de nagyon jők a cuccok. Mint főnök is jó a hozzáállása és ezt sajnos itthon ritkán tapasztaltam.

Gabriella Vass 2021.08.02. 19:41:58

@fhdgy: van neked személyes blogod? olyasféle,mint diggernek volt.

Efrajim Canuck 2021.08.02. 19:42:36

@Shanarey: Az iskolarendszer fő bűne, hogy még mindig kizárólag nádpálcával és merev szabályokkal hajlandó nevelni. Az egyetlen, amit valóban tanít, hogy engedelmeskedj, de gondolkodás nélkül, vagy megkeserülöd. A természetes emberi viselkedéstől az ún. "pedagógusok" többsége dührohamot kap, magából kikelve üvöltözik, felpofozza a gyerekeket, vagy mindenféle kreatív büntetéseket talál ki nekik. Mind azt hiszi, élet és halál tévedhetetlen ura. És persze ők a mártírok, akiket mindig alulfizetnek, maguknak veszik a krétát (egyhavi adag sincs több, mint 200 Ft) és éjszaka dolgozatot javítanak (30 gyerek naponta hány oldalnyi dolgozatot írhat?)

fhdgy 2021.08.02. 20:06:08

@Gabriella Vass: Nincs. Nyugodtan írjál privátba, ha úgy gondolod.

2021.08.02. 20:59:42

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii: “ e is kintről véded a vezírt?”

Csak magamat szoktam védeni ha az asszony mérges :-)))
De tudod mit, gondolj amit akarsz

2021.08.02. 20:59:50

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii: nekem nem annyira mire gondolsz. De inkább őrizd meg a titkot

CoolKoon 2021.08.02. 21:00:15

@arncht: "De ettol fuggetlenul kozeposztaly nem letezik magyarorszagon, vagy sikerul felzarkozni a teheros reteghez, vagy lecsusznak a szegeny retegbe. Nagyon kevesen vannak kozepen. " - Így igaz, de erről szerintem leginkább a szoci tehet, nem pedig Trianon. Amíg a komcsik nem verték szét, a középosztály igenis létezett, amit ugye az elcsatolt területekről érkező értelmiségiek is bizonyítottak.

Egyébként meg ez az egész "elcsatolták az értelmiségieket"-dolog szerintem jó nagy baromság. A románoknak szinte semmi értelmiségijük nem volt nagyon sokáig, a Felvidéken pedig gyakorlatilag a csehek 30-as évek végén történő kiutálásáig gyakorlatilag MINDEN értelmiségi meg hivatalnoki állást csehek töltöttek be, mivel a szlovákságnak nem voltak ilyenjei.

CoolKoon 2021.08.02. 21:00:22

@desw: "azért van annyi képzettlen félhülye MO-on, mert Orbán, meg Gyurcsány . . ." - Igazából fordított az ok-okozati összefüggés: a sok képzetlen félhülye miatt van Orbán meg Gyurcsány (illetve viselkednek/-tek úgy, ahogy).

CoolKoon 2021.08.02. 21:52:30

@Efrajim Canuck: "És persze ők a mártírok, akiket mindig alulfizetnek, maguknak veszik a krétát (egyhavi adag sincs több, mint 200 Ft) és éjszaka dolgozatot javítanak (30 gyerek naponta hány oldalnyi dolgozatot írhat?) " - Ezek amúgy abszolút jogos kifogások a részükről. Mondjuk ha nem érted, hogy a "maguknak veszik a krétát" egy metafora, akkor veled is elég nagy gondok lehetnek. Ugyanúgy nem az a gond, hogy dolgozatot kell javítaniuk, hanem az, hogy ezt lényegében a szabadidejükben kell csinálniuk, pont ahogy az órákra való felkészülést is. És bizony ezek a körülmények (megspékelve pár agresszív, végtelenül ostoba, a fizikai erőszaktól se visszariadó szülővel) NAGYON nem vonzóak olyan tanárjelöltek számára, akik nem "nádpálcával és merev szabályokkal" tanítani akaró, náci típusok. Így pedig az iskolák kizárólag a "maradékból" tudnak csak válogatni.

Hari Seldon 2 2021.08.02. 22:25:57

@droid_:
"na persze, a valasztott uj hazadban a buta kepzetlen tomeg nem is az, hanem butithato, kepezheto tomeg."

Ki mondta, hogy nem képezhető a képzetlen tömeg?!?
Azt mondtam, hogy ha van egy képzetlen tömeg, akkor nem mindegy, hogy őket megkisérlik képezni, és esetlegesen egy bizonyos százalékukat felemelik, vagy demagógiával tovább butítják. Ennyi a lényeg és nem több.

élhetetlen 2021.08.03. 02:47:44

@fhdgy: „Nagyon sokat gondolkodtam azon, hogy mivel lehetne az embereket megfogni. Még nem találtam semmit.”. Vedd úgy hogy hülyeséget beszélek, mert semmi tapasztalatom, de, ha a tejelő kecskéidet fedeztetnéd, és ugyan lenne egy kis idő, míg a gidák isszák meg a tejet, de sokkal több kecskéd lehetne, és ezt lehet részlegesen is, nem csak a teljes állományra. Ha háromszor annyi tejed van, egy kézi sajtgyártáshoz már találsz embert, azt hiszem, és már csak egy pékboltot kell keresni, aki befogadja a terméket. Területed van, mint mondtad, és lehet nagyon drága gyümölcsöt termelni. Füge. Ha lelegelik a kecskék, az alsó ágakat, semmi bajuk nem lesz, nem mérgező. A gyümölcs csak szezonban kapható, szemenként akár 100, 150 forintos áron. utána már csak a préselt füge van, amit szirupban főztek meg, és nem tudom megenni, mert túl édes. Egy fügefám van, tavaly 200 szemet raktam be meghámozva a fagyóba, semmi hozzáadott anyag, szerintem eladható. És, ha a hámozásra találsz két, három nőt, akkor belevághatsz egy elkerített részem a lestyán, tárkony, rozmaring termesztésébe, mert ezek bírják a telet, aztán érdemes szárítás után megőrölni, ezt is megcsinálják. (Nekem egy erre kinevezett kávé őrlőm van). , De nyugodtan felejts el, ha úgy gondolod, hogy hülyeséget írtam.

élhetetlen 2021.08.03. 03:43:47

@Team Vincent: Nagyon rosszul látod a helyzetet. A TSZ-ben sem annyi volt a munkaegység egy disznóól takarítónak, mint egy kombájnosnak. Tegyük át a témát a mai világba, Nagy IT-s cégeknél is vannak forvardoló menedzserek. Kapnak egy feladatot, szétküldik tíz embernek, akikről feltételezik, hogy meg tudják csinálni, és, ha egy megcsinálja, akkor ők teljesítettek. Ez sokkal nagyobb hülye egyenlőség.
Vissza TSZ-hez, Mi nem léptünk be, de a szolgáltatásokból éltünk. Igen, elvették az egybeszántható földjeinket, de maradt valamennyi, anyu bement az irodára, befizette a szántást, vetést, gyomirtást. 40 hízót tartottunk, a TSZ kiszállította a takarmányt, a húsfeldolgozó meg elvitte az állatokat.
Vidéken a baj akkor kezdődött, mikor a földet sem látott Torgyán felrobbantotta a TSZ.eket. A gazdák már verik le a cölöpöket! Ja, akinek azt mondta a prominens ember, aki már így megvehette a gépállomást is, hogy megveszi majd a földjét is. Akik visszakapták a kisebb földjeiket, már nem tudták megművelni, mert már rég elrohadt az eke, a borona, a vetőgép, srb.
Aztán olvastam olyat is, hogy adott TSZ elnök ZRT-vé alakította a közösséget, azóta is élnek, fejlődnek. Nem ” A nagy hülye egyenlőség tett tönkre mindent”, hanem egy pozícióban levő, kormány által támogatott hülye.

kék madár 2021.08.03. 04:22:58

kene upvote hogy hamar ratalaljak a jo hozzaszolasokra

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2021.08.03. 06:21:03

@Hari Seldon 2: akkor nalatok is van buta es kepzetlen tomeg ha jol ertelek.

2021.08.03. 06:21:33

@élhetetlen: “ A TSZ-ben sem annyi volt a munkaegység egy disznóól takarítónak, mint egy kombájnosnak
Ezt írtam volna, nem hiszem.
“ Torgyán felrobbantotta a TSZ.eket.”
Nem a fejlett nyugat volt akinek érdekében állt a meg úgy ahogy prosperáló mezőgazdaságot tönkretenni, mert akkor nem tudna a silány termékeit eladni? A személy itt érdektelen.
“ TSZ elnök ZRT-vé alakította”
Ez is bizonyítja, hogy valódi rendszer váltás nem történt. Ez a fajta nyerészkedési pedig azokra jellemző akik akkor voltak közel a tűzhöz, illetve kapcsolati tőkével rendelkeztek.
Egyébként én nem nagyon rosszul látom a dolgokat, mint írtad, hanem talán másként tényszerűen és átfogóan.

2021.08.03. 06:21:40

@kék madár: kene upvote hogy hamar ratalaljak a jo hozzaszolasokra

Meg egy hideg sör

fhdgy 2021.08.03. 07:21:50

@élhetetlen: Egy apró félreértés van: Én nem dolgozókat keresek magamnak, nem azon gondolkodtam, hogy mire, honnét vegyek embereket.

A probléma, hogy mit és hogyan kellene csinálni, hogy meg lehessen mutatni az embereknek, hogy segíts magadon, az isten is megsegít! Ők mozduljanak meg! Nem értem vagy érted, hanem saját magukért!

Egyébként miért írtál volna hülyeséget?

Tegyük fel, azt írtál! Akkor jónak írtad, mert én is hülyeséget csinálok. Most áfonyával kísérletezem.

Hari Seldon 2 2021.08.03. 08:22:08

@droid_:
Még mindig nem teljesen, vgy én foglamaztam pontatlanul. Szóvla a lényeg, minden országban van egy réteg, akik kicsit gyengébbek szellemileg (durvábban: buták). Ez esetben nem mindegy, hogy őket igyekeznek fejleszteni, és több kevesebb hatlkonysággal sikerül is, vagy inkább butítják tovább. Nem mindegy, hogy mekkora arányt képviselnek a társadalomban.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2021.08.03. 10:02:10

@Hari Seldon 2: de, akkor jol ertettem, franciaorszagban is van buta es kepzetlen tomeg.

2021.08.03. 15:29:53

@Hari Seldon 2: “ van egy réteg, akik kicsit gyengébbek szellemileg ”
Tudod ez valahogy olyan rossz lenéző szájizt ad. Ezek szerint te magadat jobbnak tartod másoknál.

vándor madár 2021.08.03. 17:23:53

@nemecsekerno_007:

"1. nem fizet, a költségek ezért kevesebb részre oszlanak vagyis egyénileg többet kell fizetni"

Igen, most rövid ideje, mióta elment, de eddig fizetett. És amikor mindenki be akart lépni az EU-ba, akkor az illetékesek egészen biztosan kiszámolták, hogy az ránk és más szegény országokra nézve mit fog jelenteni.
Mindenki pontosan tudta, hogy miről van szó, sőt akkor még örültek is neki, hogy elmennek az emberek, mert így megszabadultak rengeteg munkanélkülitől és elégedetlenkedőtől, valamint akik elmentek, azok a devizahiteleiket is kifizették.
Ha az országban jó állapotok lennének, akkor nem mennének el az emberek vagy csak egy csekély réteg, aki tényleg kalandra vágyik, ennyire egyszerű a matek.

"2. :))))))) Az EÜ ellátást most kell finanszírozni és a nyugdíjat is. Gondolom nem vitte magával a nyugdíjas muttit, hogy a német állam fizesse a nyugdíját ha már ott fizet a gyereke járulékot."

Ez egy komoly téveszme és meglátszik, hogy fogalmad sincs az EU szociális rendszer működéséről. Ha elviszi magával az anyját, akkor is a magyar állam fizeti az anyja nyugdíját, amit Mo-n szerzett és bármily hihetetlen, a betegellátásának a költségeit is viseli, ugyanis a nyugdíjasoknak vinni kell a betegbiztosításukat, ott nem létesíthetnek, ahova mennek, csak abban az esetben, ha onnan is kapnak nyugellátást.
Az EU-s szabad mozgás elvét ugyanis nem a nyugdíjasok szabad mozgására találták ki, hanem a munkavállalókéra, akik ha ott nyugdíjasok lesznek, ahol dolgoztak, akkor maradhatnak is feltételek nélkül, ami a bevándorló nyugdíjasokra nem érvényes. Ők csak komoly feltételekkel kapnak tartózkodási engedélyt, magyarán ha jó sok pénzzel mennek és még van valami kötődés is, de még ez esetben is mérlegelés kérdése és nem automatikus. Minden országban fejvesztés terhe mellett be kell jelenteni egy nyugdíjasnak, ha 3 hónapnál tovább külföldön tartózkodik.

"Nem tudom, hogy csak játszátok a naivat vagy tényleg ennyire Csillámpónik vagytok :))))))"
???

"Valóban közös EU-s szociális rendszer kéne csak nem úgy, ahogy Dobrev királylány mantrázza :)))))"

Fogalmam sincs mit mantráz, de közös rendszer nem lesz, amíg ilyen oltári különbségek vannak mind a juttatások mértéke mind az odaítélésének a megítélése tekintetében.

"Ezek a német százalékok meg teljesen lényegtelenek."

Már hogy lennének teljesen lényegtelenek? Nyilván mindenhol kiszámolják, hogy mennyi pénzből tartható fenn a rendszer, ennek megfelelően kell egyénileg fizetni, hogy annyi összejöjjön.

"Amúgy azért forszírozzák a bevándorlást, mert hasonló szószba kerülhetnek mint mi ha a kelet-európai munkavállalók hazamennek. Nem lesz aki termelje a német nyugdíjat."

Akik bevándorlását forszírozták, azokkal megszopták, mert még 10 év múlva sem fog az 50%-uk sem dolgozni.
A Kelet-európai munkavállalók meg csak azért vannak most ott, mert kifejezetten jó a konjunktúra. Ha meg majd hazamennek, akkor viszik magukkal a nyugdíjukat is és majd azokkal csesznek ki, akik akkor azért dolgoznak, ilyen a körforgás. Ezt akkor lehetne kivédeni, ha mindenkinek lenne egyéni nyugdíjszámlája, amire gyűjtik a befizetéseket, amiket befektetnek és a végén mindenki csak annyit kapna, amennyi ott összejött.
Az állami nyugdíj egyébként állandóan csökken, már sokan nem tudnak megélni belőle ott sem, azért forszírozzák a több pilléren való állást + munkáltató nyugdíj + egyéni gondoskodás.
Ahogy elnézem, még mindig találtak munkavállalókat bármilyen munkára, bárhonnan is kellett őket odavinni, úgyhogy még nem fog összedőlni a rendszer. Ezt egyébként már a magyar állam is lekoppintotta és Mo-n is dolgoznak ilyen "bárhonnani" munkaerők, akik szintén finanszírozzák a magyarok nyugdíját és betegellátását, csak ez nem annyira publikus.

Hari Seldon 2 2021.08.03. 17:28:50

@Team Vincent:
Probléma, hogy azt gondolom, hogy alapból nem a gyengébb képességűek csoportjába tartozom?!?
Épp azt mondom, hogy aki az, azt tanítani kell.

élhetetlen 2021.08.03. 17:55:02

@fhdgy: Nem, nem értettem félre semmit, csak úgy gondolom, hogy az embereket könnyebb rávenni valamire, ha megtapasztalják, hogy miről van szó, mintha csak mondanád nekik, hogy ezt is csinálhatnák. Legyen példa a rozmaring, ha két nőt ráveszel, hogy segítsen leszüretelni, megmosni, megszárítani, megőrölni, és megkapják a termék egy részét, lehet, hogy kedvet kapnak hozzá, mert gondozást nem igényel, nem sok baj van vele. ugyanígy a tárkony, a lestyánt meg nem szoktam megőrölni. Ha csak egy is ráharap, majd a szomszéd is megpróbálja. És azért a fügét írtam, mert azt jobban szeretem.
Mikor még dolgoztam (nem csak telefonon tartottuk a kapcsolatot), volt egy kolléganőm, akinek nagy kertje volt Csepelen, türelme meg nem sok, ölnyi lestyánt, rozmaringot stb. hozott be, és meg felesbe feldolgozta, és elláttam a többi ismerősömet is fűszerrel. Ugyanez a leánderrel, egyszerre metszettünk, az ember sajnálja kidobni a levágott ágakat. Elmondtam neki, hogyan kell gyökereztetni, fütyült rá. Én már 80 gyökeressel házaltam a cégnél, ki kér még, ingyen van. Mondja, nála nem gyökereznek. Hozd be. Behozta úgy vödröstől, megműtöttem őket, mind kigyökerezett. A legolcsóbb cserépben 2000 ft, az tíznél már 20000, ha megvárja valaki az első virágot, már négyezer darabja.

dikusz. 2021.08.03. 18:54:17

@fhdgy: Tényleg, a múltkor írtad az áfonyát. Hol tartasz vele?

2021.08.03. 19:42:42

@Hari Seldon 2: “ Probléma, hogy azt gondolom, hogy alapból nem a gyengébb képességűek csoportjába tartozom?!?”

Ez biztosan nem probléma, örülünk minden átlagnál okosabbnak.
Örülj ennek minden nap, hogy a természet kegyes volt hozzad.

Csak azért nem lenézni kell azt akinek ez nem adatott meg a körülményei folytán.

Ha pedig erős késztetést érzel nepedet felemelni akkor minden bizonnyal rossz országban élsz. Menj haza és oktass, ne csak új hazadbol ami a kultúra bölcsője hahaha oszd az észt

fhdgy 2021.08.03. 22:01:20

@dikusz.: 12+5+1 tövem van.

A 12 Jersey, Blue Corp és Réka ( négy-négy mindegyikből ). Ezek szépen fejlődnek. Szép erős, új hajtásaik vannak. Szép, haragos zöldek a leveleik, úgy hiszem, hogy minden rendben velük.

Van 5 tő vörös áfonya, hát szerintem két esélyes.

Van egy Baby Blue. Elég sárgás a levele, nem hiszem, hogy jó lesz.

A töveket tápoldattal öntözöm, a PH-t 4,2-4,4 környékére állítom.

Úgy látszik, hogy a vörös áfonya és a Baby Blue nem szereti. Akkor így jártak. A lények, hogy a 12 szép.

fhdgy 2021.08.03. 22:03:15

@dikusz.: Ja, még annyi, hogy volt már elsőre egy kis termés. Nem sok, csak ízelítő. Pálinkába nagyon finom volt.

Kíváncsi leszek a jövő évre!

fhdgy 2021.08.03. 22:05:22

@élhetetlen: A legtöbb ember nem tud utat mutatni, csak követni valakit. Így teljesen érthető, amit írsz. Egyetértek vele.

Csak kellenének, akik utat mutatnak. Kevés van, de sokkal több kellene.

dikusz. 2021.08.03. 22:55:08

@fhdgy: Azt a pár szemet meg kellett volna enni, pálinkát pálinkával kell inni, nem az elsőszülött áfonyával...:)))
Az utóbbi pár évben elég sokat jártunk Erdélyben, többnyire ismerősöknél, barátoknál szálltunk meg. Ők említették, hogy csak áfonyából nem igazán lehet pálinkát készíteni. Almapálinka, rosszabb esetben vodka az alap, abba teszik az áfonyát.

fhdgy 2021.08.04. 07:07:23

@dikusz.: Állítólag az áfonya nagyon egészséges, de "a csókok íze számban hol méz, hol áfonya", tehát nem igazán mondható finomnak.

Nem hiszem, hogy sok ember fogyasztaná örömmel, csak úgy önmagában.

Pár szemet én is ettem, csak úgy, már a kíváncsiság kedvéért is.

Az áfonya lekvár az egy külön kategória. Bécsi szelet áfonya lekvárral, mindez Salzburgban a Mönchberg tetején...

Remélem pár év múlva kóstolhatok saját áfonyából készült lekvárt!

Annyi nem volt, hogy pálinkát lehetne belőle "főzni", messze nem, még a töredéke sem. Kék áfonya összesen volt kb. 50-60 szem, vörös még egy sem, bár nem régen láttam pár virágot.

Egy kb. három decis üvegbe beleraktam kb. 25-30 szemet és pálinkát öntöttem rá. Tudom, állítólag az alma pálinka az ideális, de nekem csak barack és szilva van, így barack fürdőt kapott.

dikusz. 2021.08.04. 09:41:06

@fhdgy: A baráti körben többen is vannak, akik fogyasztják.
Egyikük igencsak odáig van érte, és nagyon szereti. Minden gyümölcsöt szívesen eszik, de az áfonya a kedvence.
Szerintem elég jellegtelen íze van.

fhdgy 2021.08.04. 10:33:49

@dikusz.: "Szerintem elég jellegtelen íze van." valahogy úgy.

Majd akkor nyilatkozom igazán, ha már annyi lesz, hogy nem csak éppen pár szem.

élhetetlen 2021.08.05. 01:20:55

@fhdgy: Nehéz dolog ez a gyümölcsökkel. Csak szórakoztatás. Mikor az nyaralómat a mostanira cseréltem, első dolgom volt három nyírfát ültetni, mert szépek, és egy húsos somot (gyerekkori emlék, sohasem láttam a fát, csak egy bácsi hozott aratáskor ez erdőből egy marékkal). Azt hittem, bokor lesz, de fa lett, ez a kisebbik probléma, az alját elérem. De kimentem, megnéztem, még nem elég érett, két nap múlva kimentem, egy szem sincs a fán. A madarak kiszúrták, hogy megérett, és egy nap alatt megették, nekem annyi jutott, amit csak levertek, de lusták voltak lejönni érte a fűbe.
A füge. Kevertem a kávémat a konyhában, az ablakon át láttam, hogy szél sem rebben, de mozog a fügefa. Tapsoltam egyet, húsz seregély, huss!. A fügét versenyben szüreteltük, volt sok kocsány egy kis héjcafattal, de, ha ügyes voltam, nekem is jutott. (már nem járok le, de aki lemegy, az küzd a madarakkal, és hoz fügét). Ha az áfonyát a madarak sem igazán szeretik, akkor jó választás volt. Tudod, az almának is sok baja eshet, de olyan nincs, hogy megeszik a madarak, a fügét igen, mert puha, a somot, mert pici.

élhetetlen 2021.08.05. 02:45:29

@Team Vincent: “ A TSZ-ben sem annyi volt a munkaegység egy disznóól takarítónak, mint egy kombájnosnak. „”Ezt írtam volna, nem hiszem.”. Csak ezt írtad, ami nem igaz, „De a nagy átlag a TSZ-Ben pihent, mert ha hajtotta magát vagy nem, a munka egység, ill. fizetés ugyanannyi volt.”. „Igaz, hogy nem a TSZ-ben, ott kipihenték magukat, hogy hét végén tudjanak dolgozni a háztájiban.”. Nem a kombájnos nem pihente ki magát aratáskor, akármilyen hülye elképzelésed van erről. Azt csak te tudod elképzelni, hogy egy tehenész, akinek száz tehenet meg kell fejni, az húsz után elmegy pihenni, a többit hagyja, hogy maradjon energiája a háztájira. Nem tudod, mit beszélsz.
„Nem a fejlett nyugat volt akinek érdekében állt a meg úgy ahogy prosperáló mezőgazdaságot tönkretenni, mert akkor nem tudna a silány termékeit eladni?„. Meg tudod mondani, hogy a fejlett nyugatnak miért nem mindegy, hogy egy falu gépparkja, és összes földje egy, vagy két emberé, vagy a falu embereiből álló ZRT-é? Nem tudod megmondani.
„“ TSZ elnök ZRT-vé alakította”. Ez is bizonyítja, hogy valódi rendszer váltás nem történt. Ez a fajta nyerészkedési pedig azokra jellemző akik akkor voltak közel a tűzhöz„. Na, most gondolkodj egy kicsit, ha megy. Az nyerészkedett, aki ZRT-vé alakította a falu vagyonát, ahol a volt TSZ tagok tulajdonosok maradtak, vagy az aki felvásárolt adott területet, és az ott élő emberek vagy napszámosok lehetnek, vagy kivezényelt közmunkások? Azt hiszem többet felesleges lenne mondanom.

fhdgy 2021.08.05. 07:32:03

@élhetetlen: Erre a gyümölcs-madár dologra reagálni fogok, de előbb mennem kell a kecskékhez.

2021.08.05. 07:59:12

@élhetetlen: “ Azt hiszem többet felesleges lenne mondanom.”

Így igaz, ezt mondom én is, csak meg kiegészíteném egy szóval és megjegyzéssel: Azt hiszem többet felesleges lenne mondanom neked.
Sajnálom a nálad lévő hiányzó vita kultúrát

fhdgy 2021.08.05. 08:12:52

@élhetetlen: A kecskéknek várni kell egy kicsit, mert esik az eső.

Szóval gyümölcs-madár téma.

Nem gondoltam rá, hogy a madarak veszélyesek lennének az áfonyámra, de ha mondod ... Múltkor megszámoltam a zöld bogyókat, és találtam kb. harmincat. Szedni már csak 8-10 szemet tudtam. Meggyanúsítottam a szomszédomat. Lehet, hogy nem is ő volt, hanem a madarak?

A nagynénémnek van három elég nagy fügéje, szépen szoktak teremni, most is sok van rajta. Olyat még nem láttam, hogy a fügét leette volna valami. Elmondásod alapján nem lehetetlen. 1997-ben voltam fügeszüreten Krk szigeten. Ott sem láttam, hogy valami kárt tett volna a fügében. Így ez most meglepett.

Az áfonyáról: Így, vödrös módszerrel elég független dolog az időjárástól. "Csak" a rossz időben érkező fagy és a jégeső lehetne gond. A jég eső ellen az volt az elképzelésem, hogy ki lehet feszíteni fölé hálót, akkor a gond megoldva. Jó, hogy felmerült ez a madár probléma, mert akkor majd úgy kell megcsinálnom a hálót, hogy ne csak a jég ellen védjen, hanem a madarak ellen is.

Mindig tanul az ember, még olyan helyen, ahol nem is számítana rá. Köszönöm!

bpetya75 2021.08.05. 11:40:21

@fhdgy:

Szia!

Kicsit benéztem ide, és bár totál offtopik, de nem állom meg, hogy ezt ide ne tegyem Bem apóval kapcsolatban: index.hu/tudomany/til/2021/03/24/bem-apo-renegat-lett-/

fhdgy 2021.08.05. 12:06:25

@bpetya75: Régen voltál erre!

Olvastam annak idején Bemről ezt a cikket.

bpetya75 2021.08.05. 12:27:16

@fhdgy:

Volt jobb dolgom is ;-)

élhetetlen 2021.08.06. 02:25:55

@Team Vincent: Csak most látom. Egyetlen érvemre sem válaszoltál. Nem megyek végig rajtuk, csak egy példa. „Az nyerészkedett, aki ZRT-vé alakította a falu vagyonát, ahol a volt TSZ tagok tulajdonosok maradtak, vagy az, aki felvásárolt adott területet, és az ott élő emberek vagy napszámosok lehetnek, vagy kivezényelt közmunkások?”. Erre ez a válaszod: „Sajnálom a nálad lévő hiányzó vita kultúrát”. És a tiéd hol van?

2021.08.06. 09:15:48

@élhetetlen: “ Erre ez a válaszod: „Sajnálom a nálad lévő hiányzó vita kultúrát”. És a tiéd hol van?”
Például én nem írok ilyeneket: “akármilyen hülye elképzelésed van erről. “

De majd megtanulod idővel vagy sem.

élhetetlen 2021.08.07. 00:38:21

@Team Vincent: Nem téged hülyéztelek le, csak az egyik véleményedet, amire ezt írtam: „Az nyerészkedett, aki ZRT-vé alakította a falu vagyonát, ahol a volt TSZ tagok tulajdonosok maradtak, vagy az, aki felvásárolt adott területet, és az ott élő emberek vagy napszámosok lehetnek, vagy kivezényelt közmunkások?”. Ahelyett, hogy erre válaszoltál volna, erre jöttél a vitakultúrám hiányával, és még mindig ott tartasz. Egy ilyen kérdésre hol válasz az, amit írtál, ez a vitakultúra szerinted? Hülye véleményt is lehet védeni, az értelmes vita is lehet. Tudod, egy vitában lehetnek érvek, megvitatandó kérdések, de ha te csak ennyire vagy képes, amit írtál, akkor próbáld meg megkeresni a saját vitakultúrádat, ami úgy tűnik, nincs.

virgo 2021.09.14. 16:41:21

Ennek a csodálatos értelmiségnek első dolga- ha van rá épp alkalma- hogy belerúgjon a honi parasztságba, példa rá ez a cikk is.
Mert a paraszt büdös, buta, jobbágymentalitása van (jelentsen ez bármit), bezzeg a belpesti értelmiség, az aztán... vagy lehet hogy a paraszt is tud valamit, csak nem pont ugyanazt.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása