oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2019. június 18. 06:30,  A hazalátogatás csapdája 180 komment

2019. június 18. 06:30 Határátkelő

A hazalátogatás csapdája

Nyakunkon a nyár és a nyári szabadságok, amit sok határátkelő Magyarországon tölt. Ilyenkor előtör a nosztalgia, jó újra a családdal, barátokkal találkozni, minőségi időt tölteni együtt – és ennek következtében sokakban felmerülhet a hazaköltözés lehetősége. A kérdés csak az, vajon mennyire becsapós egy pár hét nyaralás alapján megítélni egy országot, még ha az az ember szülőhazája is?

balaton_2_1.jpg

A határátkelés egyik alapvetése, hogy nem szabad egy országot egy nyaralás alapján megítélni, hiszen teljesen más pihenni, szórakozni valahol és megint más, ha a hétköznapokat megélni, dolgozni kell ugyanott. 

Az ember hajlamos elábrándozni egy-egy jól sikerült pihenés közben, hogy milyen jó lenne mondjuk a spanyol / olasz / francia tengerparton élni és ilyenkor nem könnyű emlékeztetni magunkat arra, hogy a hétköznapok alighanem ott is másként néznek ki. 

Hazalátogatva a szépre koncentrálsz? 

Mi a helyzet fordított esetben, azaz amikor a külföldön élő hazalátogat? Nyilván vannak komoly különbségek, hiszen adott esetben a spanyol / olasz / francia híreket csak értintőlegesen (ha egyáltalán) követjük és ha követjük sem érint minket annyira, mint a magyar hírek, azaz kevésbé vagyunk tisztában a hétköznapi problémákkal, mint Magyarország esetében. 

Külön klasszikus határátkelő dilemma, amikor hazalátogatáskor kezd az ember nosztalgiázni, úgy hiányzik neki az ország, hogy éppen ott van – írta az ír Laura Kennedy, aki pedig emlékszik még a dublini, nem túl vidám életére.

Aminek része volt az is, hogy fizetése 70 százalékát egy rosszul bútorozott lakás bérleti díjára költötte. Az ingatlan egy régi épületben volt, így az sem túl meglepő, hogy a tulajdonos állandó szellőztetést javasolt még a tavaszi fagyok idején is a penészedés ellen. „Olyan volt, mint egy Dickens-regény a WiFi korában” – fogalmazott Laura. 

„Dublin egyszerűen olyan drága lett, hogy már képtelen voltam megfizetni, az ott töltött idő vége felé napjaim többségét az anyagiak miatti aggódás töltötte ki” – emlékezett vissza. 

„Amikor viszont már határátkelőként hazalátogattam, csak a gyönyörű dolgokat láttam: a város feletti kék eget; az imádott barátokat, akik annyira hiányoztak; a limericki Milk Marketen a vásárlásokat a nagynénémékkel – amikor hazalátogatsz, az emberekkel töltött időd nagyrésze minőségi pihenés, ami alatt nem kell aggódnod elromlott bojlerek, vagy a munkahelyi késés miatt. A valóság ezzel nem versenyezhet” – jegyezte meg Laura. 

„Már nem döbbenek meg annyiszor, hogy miért mennek a dolgok néha úgy ahogy, mert újra hozzászoktam a magyaros ügymenetekhez és reakciókhoz. (...) 

A hazaköltözésünk hírére kaptam néhány aggódó kommentet és természetesen itthon sem érti senki teljesen – egyetlen barátnőm kivételével – hogy mit is keresünk itthon, amikor még munkánk sincs, most amikor az emberek inkább elfelé mennek. 

Nálunk sem fekete-fehér a helyzet, vannak nehézségeink, de sikereink is. Azt mindenesetre nem mondhatom el a saját érzéseimmel kapcsolatban egy hónap után sem, hogy abszolút meg vagyok győződve arról, hogy ez volt a jó lépés, viszont arról meg vagyok győződve, hogy számomra most nem lehetett más út. 

Meg akartam próbálni itthon boldogulni (ezelőtt is sikerült már), mert én szeretek Magyarországon élni az anyukám és a közeli barátaim támogató kis hálójában, ahol van esélyem arra, hogy az utcán véletlenül összefussak egy régi iskolai osztálytársammal. Szentimentális naivitás? Lehet, de nem bánom. Nem mindenkinek való a tartós külföldi élet. Nem vagyunk egyformák és ez így van jól.” (Zsófi tapasztalatai egy hónappal a hazatérés után.)

Nem létező dolgok iránt vágyakozunk?

Igaza lehet abban, hogy külföldön élve egy földrajzilag nem behatárolható érzés után vágyakozunk, olyan dolgok iránt érzünk honvágyat, melyek nem léteznek, maximum az emlékeinkben. Jó eséllyel vágyaink céljai korábban sem léteztek, emlékeink ugyanis átformálják őket, márpedig az emlékezet torzít.

„A határátkelők elfelejtették már az otthon valóságát, eltekintve attól, miként éreztek néha, amikor egy időre elvesztették az önazonosságuk és beleolvadtak a környezetükbe, boldogan beleveszve a hely és az emberek jelentette pillanatba, majd csak amikor visszatértek önmagukba, akkor vették észre, hogy amit éreztek, az a valahová tartozás volt” – írta az ír nő. 

„Magyarországról kaptam egy visszautasíthatatlan ajánlatot, így hazaköltöztünk. Egy percet nem bántam meg az elmúlt évekből. Életem legboldogabb időszaka volt, soha egyetlen helyzetben nem döntenék másképp.

Visszaköltözni Magyarországra olyan érzés, mintha egy érdekes időutazásban vennél részt, vissza a múltba. És ami még megrettentőbb, olyan érzés, hogy már soha, de soha nem fogod magad annyira otthon érezni, mint mielőtt elhagytad a hazádat.

Viszont én most iszonyatosan jól érzem magam itthon és szeretnék sok-sok pozitív energiát átadni a hazámnak!” (Részlet Gábor korábbi posztjából a Határátkelőn.)

Laura szerint ugyanakkor a határátkelő nem tartozik sehova, mert az, aki önmagát olyan hellyel azonosítja, amit maga mögött hagyott, képtelen teljesen beilleszkedni egy másik országban. 

Ami még ennél is érdekesebb, hogy úgy véli, éppen ezért igazából visszatérni sem tud, mert a régi otthona (hazája) már nem az a hely, ahonnan eljött, hiszen folyamatosan változik. 

Az otthon hiánya voltaképpen a valahová tartozás tudatalatti hiánya. Voltaképpen akkor döbbenünk rá arra, hogy többet nem érezhetünk ugyanúgy, amikor elmegyünk. 

„Őszintén szólva sok csalódás ért, de szerintem ez a levelem hangvételéből is érződik. Nagyon sok emberben csalódtam és azt kell, hogy mondjam, elszigeteltebben élünk Sopronban, mint Fürthben korábban. 

Összességében, jobb itthon lenni, mert úgy érzem a sok csalódástól csak tapasztaltabb lettem. Az utcára szívesen lépek ki, megyek el bárhová, bármit intézni. Ha valaki bunkó, legalább az anyanyelvemet használva tudom elküldeni a francba. Honvágyam már nincs és azért így jobb élni. (Zsófi teljes írását itt találod.)

A kérdés tehát az, hogy mennyire csap be minket a hazalátogatás, amikor mi vagyunk a központban (még ha ez néha kicsit terhes is) és amikor nem kell munkába járni, hanem jóformán turistaként élhetjük meg a napokat? 

Vajon valós képet fest-e a hazalátogató határátkelők számára egy nyári Magyarország, benne mondjuk a Balatonnal, pihenéssel, vagy ugyanolyan veszélyesen félrevezető lehet, mint amikor külföldre megyünk nyaralni?

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: hazatérés hazalátogatás Magyarország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr1314897802

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Arthamyr 2019.06.18. 16:15:22

@tildy[UK]: Ezt hol láttad? Nekünk van magyarországi vállalkozásunk is, és nincsen OKJ-s szakképesítésünk. A feleségem pl. grafikusként, webdesignerként működik, és itt végzett el egy tanfolyamot, de nem kellett a vállalkozáshoz. Amúgy meg bölcsész, ha a rendes egyetemi végzettségét nézzük...

London2009 2019.06.18. 16:15:25

@Nagy kámpics: na ne mar... 250 euro meg Mo-n sem egy egetrengeto osszeg. Tisztaban vagy vele mennyibe kerul mondjuk egy angol napkozi egy altalanos iskolasnak? Ezt pont konkretan tudom, mert egy baratnom fia oda jar. Napi par ora es angolul tanitjak a kolykoket havi 100k HUF-ert.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2019.06.18. 16:18:15

@Arthamyr: Az egyéni vállalkozói tevékenységet szabályozó 2009. évi CXV. törvény 16. § (2) bekezdése értelmében amennyiben az egyéni vállalkozó képesítéshez kötött tevékenységet kíván végezni, akkor ezen tevékenységet csakis akkor folytathatja, ha megfelel a jogszabályokban meghatározott képesítési követelményeknek.

A 21/2010. NFGM rendelet sorolja fel azon ipari és kereskedelmi tevékenységeket, melyekhez képesítés szükséges. E szerint a fényképek és videó felvételek készítéséhez és kidolgozásához fényképész végzettségre van szükség. Vagyis a tanfolyam megkezdése nem elegendő. Forrás: adózóna

2019.06.18. 16:20:31

@London2009:

"250 euro meg Mo-n sem egy egetrengeto osszeg"

Hát, a "kis összeg" meg az "egetrengető" az a skála két vége. A 250 euró az szerintem egyik sem, hanem valahol a kettő között.

A 100k huf az ~310 euró, ezek szerint az már a te ingerküszöbödet is eléri. :)

Arthamyr 2019.06.18. 16:21:17

@Nagy kámpics: Nem a mostani saját jövedelmemhez viszonyítom, hanem pl. a lakhatáshoz, egyéb költségekhez képest nézem.

De persze, ha valahol rezsivel 1200 euro egy lakás (itt azért kapsz egy penészes, sötét lyukat vagy utazhatsz napi 2 órát, és akkor penészes, kevésbé sötét és nagyobb helyet kapsz), akkor egyből más, kb. itt is úgy aránylik a két dolog egymáshoz. És szerintem Ausztriában a fizetések is sokkal jobbak (arányaiban - itt tuti nem kapsz 3x annyit - átlagosan).

Arthamyr 2019.06.18. 16:24:30

@tildy[UK]:
"A 21/2010. NFGM rendelet sorolja fel azon ipari és kereskedelmi tevékenységeket, melyekhez képesítés szükséges. E szerint a fényképek és videó felvételek készítéséhez és kidolgozásához fényképész végzettségre van szükség." - Na ez erős. :) Mea culpa, nem gondoltam... Ennek mi értelme van, csak én nem látom?

Taxomükke (UK) 2019.06.18. 16:26:44

@London2009: Farage vagy Boris (nem tudom, melyik a ket bohoc kozul) belengette, hogy 50-rol 80-ra emeli a 40%-os ado hatarat. Azzal egyutt akar ezt a vicces limitet is emelhetik.

Arthamyr 2019.06.18. 16:34:40

@Taxomükke (UK): Egyből fel fog lélegezni a sok 70k-t kereső, hogy megkaphatja a heti 20 fontot. :)
Belengethetnék azt is, hogy eltörlik, és egykulcsos adó lesz, az mindjárt jobb lenne, úgyis mondták, hogy nem kell sok pénzt adni az EU-nak, és minden jó lesz. Szerintem London2009 még a heti 20 fontról is lemondana ezért. :D

_z_ 2019.06.18. 16:41:13

@Arthamyr: Csak nem akarsz megerteni. En 2 biciklit, gyerek nelkül el tudnek tartani a lakasban is. Sok helyen se garazs, se se pince, se közös tarolo. Szoval ket embernek olyan lakas is megfelel, ahol egyik sincs. 5 biciklivel mar sokszor közös taroloban se lehet elferni, tehat kell vagy garazs, vagy valami normalis meretü pince (mondjuk nem 2nm, mint sok helyen itt). Szoval ezzel megint egy csomo lakastol esik el az ember, es megint kevesebböl valogathat.
Rohadt sok minden nem kötelezö. Volt kollegam, aki Snack-levessel elt egy evig, mert az csak 1€ volt, szoval a normalis kaja sem kötelezö. Hol huzod meg a hatart? A levegö/viz/szenhidrat letszüksegleteknel? Gondolom nem, ahogy azt is, hogy nem ott, ahol en, vagy mas, mert mindenki mashol. Most tenyleg ilyenekröl kell vitatkozni?
@London2009: "na ne mar... 250 euro meg Mo-n sem egy egetrengeto osszeg" Szerintem most edesanyad erösen csuklik :). Van egy olyan erzesem, hogy sem Te, sem @Arthamyr: nem atlagberböl eltek, ami nem baj, csak ne gondoljatok, hogy akkor mas sem. Havi 250€, plane többször igen is, meg a nyugaton elö emberek nagy többsegenek is erezhetöen kellemetlen kiadas. Az, hogy mondjuk Londonban ez meg több lenne, nem azt jelenti, hogy mashol nem szamit.

_z_ 2019.06.18. 16:53:09

Miert nem müködik a "Valasz erre"?

_z_ 2019.06.18. 16:53:48

@Arthamyr: @London2009: Irtam nektek följebb, csak valahogy nem akartak müködni a hivatkozasok.

Arthamyr 2019.06.18. 17:15:58

@_z_: "Hol huzod meg a hatart? A levegö/viz/szenhidrat letszüksegleteknel? " - Ha muszáj, akkor igen, sőt szennyezett levegő és víz is ok, milliárdok élnek vele hosszabb-rövidebb ideig. :) Ezért írtam valahol fentebb, hogy rugalmasságból is rengeteget veszít az ember. Ez gyerekkel nem megy.
A környezetemben kivétel nélkül azt látom, hogy a gyerek nem növelte a költségeket drasztikusan (=a család lélekszámának növekedésével egyenesen arányosan vagy jobban, ettől általában nagyon messze volt, kivéve annál, aki nyert egy beteg gyereket), és az életszínvonal is esett (materiális tekintetben).

Vitatkozni meg nem _kell_ semmiről, inkább értsünk egyet, hogy nem értünk egyet. :)

Platonica 2019.06.18. 17:22:04

@London2009: Gondoltam, h me'g odebb van, nem ugy tunt a posztjaidbol, hogy mostanaban aktualis;-)
30K sajnos nem is olyan rossz, ahogy elnezem a kezdofizeteseket... Persze attol fugg, milyen szakma.

Nekunk nemreg kuldte meg az egyetem a kalkulaciot az elkovetkezendo 3 evre, hat kicsit 'eye-watering' volt a £75K.

Platonica 2019.06.18. 17:32:21

@Arthamyr: "A környezetemben kivétel nélkül azt látom, hogy a gyerek nem növelte a költségeket drasztikusan."

Hat, nekem ez az evi extra £25ezer eleg drasztikus... Plane, hogy a 'megelhetes' resz csak 8-9 honapra van kalibralva, nem az egesz evre.

Felre ne erts, nem problema, sot konkretan orulunk, hogy tovabbtanul a gyerek, szuperjo egyetemre megy, stb. De azert ossze nem lehet hasonlitani azzal, akinek nincsen gyermeke, kvazi nincsenek ilyen anyagi kotelezettsegei.

London2009 2019.06.18. 17:35:28

@Platonica: valami informatika akarmi. Ez volt az elso ajanlata, ugyhogy jol tette, hogy meg nezelodik. Nalunk is 40k a kezdo fizetes, de tudom, hogy ez nem jelent semmit, miutan nyilvan szakmankent valtozik. De ahogy beszelgettunk a szulokkel, ok is ugy gondoltak, hogy a 40k realis kezdofizetes lehet.

Csodabogár 2019.06.18. 17:56:41

@London2009: Régen rengeteget járkáltam ki Bécsbe, csak úgy. Hangverseny, szinház stb. Vonattal most már 2.40 perc, régen valamivel több volt és nem járt óránként a vonat. Ma már örülök ha nem kell menni. Az én szememben rengeteget változott a város, hátrányára. Ilyenkor a turistáktól járni se lehet a belvárosban vagy az ismertebb látogatottabb helyeken. Rengeteg jó kis vendéglő becsukott, ami jött helyette túrista csapda. Nyilván ott élni más, aki ott él jobban kiismeri magát. A még létező ottani ismeretségeim, részben ott is születtek, szintén panaszkodnak, hogy semmi se olyan már mint régen, pedig fiatalabbak nálam. Sok jót hallottam viszont Grazról, ami szintén egy nagyon szép város, csak nem olyan puccos mint Bécs.

arncht 2019.06.18. 18:06:47

Hazautazas = nyaralas. Ha kicsit tobb idot toltok otthon es eloszlik a rozsaszin kod, azonnal elojonnek a hetkoznapi problemak.

kék madár 2019.06.18. 18:16:46

@Platonica: ha osszeszamolnam, hogy mennyibe kerul egy gyerek 23 eves koraig, amig az egyetemet elvegzi, abbol siman uj Ferrarit vehetnek, talan nem is egyet.

kék madár 2019.06.18. 18:21:55

@Csodabogár: " semmi se olyan már mint régen"

soha, semmi. :)

Platonica 2019.06.18. 18:23:44

@kék madár: Hat valoszinuleg.
En me'g sohase probaltam, vagy 10 eve lattam az usjagban egy cikket, ami tetelesen felsorolta a gyerek koruli kiadasokat, akkor is rosszul voltam a gondolattol, hogy ilyesmi eszebe jut vkinek...

De azt is furcsallom tenyleg, ha ez nem evidens az embereknek, marmint a kulonbsegek.

Ismeros apuka poenbol azt mondta 1x (nekik 2 lanykajuk volt maganisiben akkor), hogy egy Maserati arat fizeti ki tandijban, es most csak alt. isirol beszelek, 12 eves korukig:-))

Arthamyr 2019.06.18. 18:28:44

@Platonica: "A környezetemben kivétel nélkül azt látom, hogy a gyerek nem növelte a költségeket drasztikusan." - Te nem is vagy a környezetemben, és logikusan kikövetkeztethető, hogy hasonló helyzetben lévők sincsenek.

"Hat, nekem ez az evi extra £25ezer eleg drasztikus... Plane, hogy a 'megelhetes' resz csak 8-9 honapra van kalibralva, nem az egesz evre.

Felre ne erts, nem problema, sot konkretan orulunk, hogy tovabbtanul a gyerek, szuperjo egyetemre megy, stb. De azert ossze nem lehet hasonlitani azzal, akinek nincsen gyermeke, kvazi nincsenek ilyen anyagi kotelezettsegei. " - Ez viszont egyáltalán nem kötelező, elkerülhetetlen kiadás, ha gyereked van, nem fogsz automatikusan 25k-val többet költeni/gyerek/év 20+ éven keresztül. Másrészt te írod, hogy nem is probléma, szóval akkor gondolom magadra is költhetnél ennél többet, ha akarnál. :)
Az ismerőseim 95%-ának sajnos nagy probléma lenne a 25k évente, és ennek a töredékét költi a gyerekre, van, ahol az egész család él ennyiből vagy kevesebből...

Azért arra kíváncsi lennék, ha adnál a fiadnak 150k-t, mit kezdene vele. Menne a drága egyetemre, vagy inkább beérné olcsóbb/ingyenes egyetemmel/elmenne dolgozni, és másképp használná a 150k-t. :) Sajnos nekem egy büdös fillért sem adtak, pedig milyen jó lett volna egy 150k-s start, már rég nyugger lehetnék (vagy halott). :D

kék madár 2019.06.18. 18:29:25

@Platonica: szerintem nem bunos gondolat ezt kiszamolni, csak nem kell ezt senkinek a szemebe vagni.
Ugy is fogalmazhatunk, hogy ha ilyen dragak, akkor hatalmas elmenyt is jelentenek, nyilvan :)

gabors 2019.06.18. 18:32:45

@Platonica: "Ismeros apuka poenbol azt mondta 1x (nekik 2 lanykajuk volt maganisiben akkor), hogy egy Maserati arat fizeti ki tandijban, es most csak alt. isirol beszelek, 12 eves korukig:-))"

inkabb fogadtak volna orokbe egy kutyat (vagy kettot) .... :-) az nem beszel vissza es max 15-16 evig el utanna lehet valtani :-)

London2009 2019.06.18. 18:37:25

@Taxomükke (UK): vegre valami jo hir is mara! Tildy csak szomoru tenyeket kozolt. : )
No hat az meglepne ha Farage lengette volna be. Bar Borison sem csodalkozom kevesbe. :D Mindenesetre irto jo lenne.
@Arthamyr: azert az eleg jo lenne ahogy irja @Taxomükke (UK): ha 50k-rol 80k-ra emelinek a 40%-os ado hatarat.

Arthamyr 2019.06.18. 18:39:12

@London2009: Az adócsökkentés igen, de gondolom nem a heti 20 font villanyoz fel. :)

London2009 2019.06.18. 18:49:49

@_z_: Anyukam ugyan miert csuklana?
Aki atlagberbol el, nagy valoszinuseggel nem jaratja a gyerekeit kulonoraka. Nyugaton a 250 euronak nem szabadna egetrengeto kiadasnak lennie. Akinek ez kellemetlen kiadas, az valamit nem jol csinal. De ez tetszik amit Arthamyr ir. Ertsunk egyet, hogy nem ertunk egyet! : )

London2009 2019.06.18. 18:53:08

@Csodabogár: elhiszem neked. Anyam is ezt mondja. Ettol fuggetlenul nekunk nagyon jol sikerult ez a latogatas tobb okbol is, ugyhogy gondolom ezert emlekezem ra ennyire kellemesen.

Platonica 2019.06.18. 18:53:24

@Arthamyr: Fu, te, annyira nem vagy kepben, ahhoz kepest, amiben nyilatkozol...
Ha egyetemre akar menni a gyerek, mert jofeju, okos, akkor elkerulhetetlen kiadas. Mivel ingyenes egyetem nincs a UK-ben, olcsobb se, ezert nagy valasztek nincs. Illetve a lehetoseg adott, hogy felvegye a diakkolcsont, aki nem tudja kiperkalni.

Es termeszetesen nem minden ev 25ezer plusz, en azert ezt emlitettem, mert eletfazisban pont itt tartunk, es ezt konkretan kiszamolta nekem az egyetem;-) Amugy gozom sincs a tobbirol.

Az alapgondolat, miszerint szerinted nem jelentos plusz gyereket nevelni, abszolut nem allja meg a helyet, de mint maskor sem, most sem igazan tudod elfogadni.

@kék madár: Nem vagnam senkinek a szemebe, mert nem tudom:-)) De most egy eletbiztositasi oldalt talaltam, szerintuk 18 eves korig £75ezer. Es bele se szamoltak a childcare-t, pedig ugye...
Arthamyr szerint ez a nem jelentos plusz, szerintem igen:-))

London2009 2019.06.18. 19:06:40

@Platonica: szerintem mar mielott megszuletik mar egy csomo penzben van. :D

Mrs. Clayton 2019.06.18. 19:12:37

@Platonica: nem vagyok benne biztos hogy pontosan erted h mi a diakhitel. Kulonben miert akarnad a gyereked tandijat fizetni?
A diakhitel nem szoszoros ertelemben hitel. Egyreszt nem latszik a credit historyn, igy ha meg az altalad emlitett 75000 ossze is jon, akkor sem lenyeges tetel. Egyreszt mert addig nem kell semmit visszafizetni amig nem keres kicsit tobbet mint 25k evente, az afolotti reszt kezdi el 9%-kal torleszteni. Ha 30 evig nincs kifizetve az egeszet leirjak. Magyarul, ha a gyerek lediplomazott es keres evi 30000 fontot akkor havi 80 fontot. Ki a banatot izgat havi 80 font ha keres 2500-t havonta?

Mrs. Clayton 2019.06.18. 19:13:25

@Platonica: raadasul a magyar gyereked skociai egyetemen tandijmentes

kék madár 2019.06.18. 19:18:21

@gabors: "inkabb fogadtak volna orokbe egy kutyat (vagy kettot) "
mi egy eve szereztunk be egy kolyokkutyat, valoban olcsobb mint egy gyerek, de legalabb annyi maintenance ha nem tobb. Persze a gyerekeinkkel meg atlagon felul konnyu volt

Arthamyr 2019.06.18. 19:18:39

@Platonica:
1. Nem kötelező egyetemre menni, és a UK-be sem (akkor sem, ha a srác zseni)...
2. Magatokra mennyit költötök, mekkora a büdzsétek? A szerény hozzászólásaidból simán kinézem, hogy hatjegyű lenne gyerek nélkül is. Nyilván nem várom el, hogy megosszad, én sem reklámoznám. De ehhez (is) kellene viszonyítani a 25k-t, mert így önmagában az semmit sem jelent, értelmezhetetlen.

És akkor itt le is zárhatjuk, mert jön a "fú, te annyira nem vagy képben" meg az "Arthamyr szerint nem jelentős plusz a 25k". Ugyanazt tudom mondani, hogy @_z_: -nek, értsünk egyet abban, hogy nem értünk egyet. Nagyon különbözően látunk mindent, és ennek szerintem mindketten örülünk, én legalábbis egyáltalán nem bánom. :)

kék madár 2019.06.18. 19:22:17

@Platonica:
hat ha mas nem: mi evente ket-haromszor mentunk el valahova, es egyszer Magyarorszagra 14+ even at.
A magyarorszagi jegyek kb igy neztek ki, nyaron:
2 fore $2500
5 fore $6250

hat ez qrva nagy kulonbseg!!!! A harom gyerek tobb mint megketszerezte a kiadasainkat, milyen meglepo.... Es raadasul meg ettek is, meg ruhat is hordtak, stb. stb.

_z_ 2019.06.18. 19:33:08

@London2009: Atya eg, te tenyleg komolyan gondolod, hogy Nyugat Europaban 250€ nem osszeg... Valamelyikunk nagyon rossz korokben mozog.
Amugy ez nem kulonora, hanem napkozi. Azert, hogy mindket szulo el tudjon menni dolgozni (es ezaltal adozni annak az onkormanyzatnak, ahova ezert meg fizet is a napkoziert...).

FlybyWire 2019.06.18. 19:34:58

@Arthamyr: hehe, nagyjából nálam is ez van, és még számlázni se kell, full bejelentett teljes idős (hivatalosan) meló. A megoldás: amerikai főnök, minden kapcsolódó kolléga külföldön, teljes, akár 100% home office, valamint és legfőképpen a hozzáadott értéket és tudást, nem pedig legyártott prezentációkat és Excel riportokat értékelő vezetés :)

sírjatok 2019.06.18. 19:35:13

" és természetesen itthon sem érti senki teljesen – egyetlen barátnőm kivételével – hogy mit is keresünk itthon, amikor még munkánk sincs, most amikor az emberek inkább elfelé mennek. "

Egyrészt MO nettó bevándorló ország, mivel több ember jön mint megy. Erdélyiek, egyéb határontúliak, távol-keletiek, stb.

www.indexmundi.com/hungary/net_migration_rate.html
knoema.com/atlas/Hungary/topics/Demographics/Population/Net-migration-rate

Másrészt ha a "Magyarországon születetteket" nézzük, akkor sem igaz ez, tavaly pl. már többen költöztek haza, mint el, és a trend elég egyértelmű.

index.hu/belfold/2019/05/21/tobben_jottek_haza_mint_ahanyan_kivandoroltak_tavaly/

De mindegy, a lényeg hogy lehessen nyafogni meg sírni.

sírjatok 2019.06.18. 19:35:25

@Arthamyr: "a család lélekszámának növekedésével egyenesen arányosan vagy jobban, "

Annyival valóban nem, de az x kereset akkor is több személyre fog eloszlani, pláne ha még az egyik kereső ki is esik pár évre. Nem, egy 2 gyerekes családnak nem 2x annyiva kerül minden, mint egy 0 gyerekes párnak, de érezhetően szarabbul járnak. Vélhetően ez is hozzájárul az általános gyerektelenséghez, ami viszont hosszú távon a (jelenlegi) társadalom összeomlásával jár.

_z_ 2019.06.18. 19:38:18

@Arthamyr: Hat nem. Ami nem baj, csak azt erzem, hogy meg sem probalod az en nezopontombol nezni, es ez mar zavar. Mindegy.

Platonica 2019.06.18. 19:40:50

@Mrs. Clayton: Hat, nem ertunk egyet. Nem szeretnenk a gyereket semmilyen adosaggal a hatan elinditani az eletbe, ha van ra mod elkerulni (ezt tanacsolta a penzugyi tanacsadonk is egyebkent). Es ha annyira klassz lenne, akkor vajon miert akarjak most megreformalni a fair play jegyeben ez egesz diakhitelrendszert?
www.ft.com/content/720424bc-83c1-11e9-a7f0-77d3101896ec

Nem, Skocia sajnos nem tandijmentes csak akkor, ha az a magyar gyerek legalabb 3 eve mar ott el!
Ha UK-n kivulrol jelentkezik, akkor csokkentett tandij van, de ha itt elnek Angliaban, akkor me'g ennyi kedvezmeny sem jar tudomasom szerint.

Arthamyr 2019.06.18. 19:50:40

@sírjatok: Ezt nem is vitattam, sőt magam is leírtam kicsit feljebb. Azt is, hogy értelmetlen az összehasonlítás a gyermektelen párokkal, csak az egyedülállóknál jöhetnek ki jobban, de az is megváltozik, ha kellően sok a gyerek. Bár Magyarországon közepes/középmagas jövedelmű csoportban a 3 gyerek most elég nyerő, lehet, hogy még ők is jobban jönnek ki, mint egy egyedülálló...

@_z_: Azt Platonicának írtam elsősorban. És van különbség a között, hogy nem értem meg a nézőpontod vagy nem értek egyet a belőle levont következtetésekkel/nem azonosulok vele.

Mrs. Clayton 2019.06.18. 19:51:13

@Platonica: mindketdologban tevedsz. A lanyomat az aberdeeni egyetemre vettek fel es nem kellett 3 evet ott laknia ahhoz h a tandiat atvallalja az allam. Mondjuk az 1200 font. Diakhitellel kapcsolatban is tartom, h teljesen rosszul latod, a valosag a te hited ellenkezoje. Megis milyen tanacsado az akiazt mondja h fizess evi 20kt egy olyan dologert amiert kesobb evi 800-1000 fontot kell fizetni, ha meg annyira befut a gyerek akkor a tobblet koltseg sem megterhelo neki. De egy alap fizuval havi 100 font siman nem teher. Inkabb vegyel neki lakast 20k bol, akkor nem kell alberletet fizetni. Ennyibol ma vehetsz 350-ert valamit.

Platonica 2019.06.18. 19:52:11

@Arthamyr: Te ne idegesits mar!:-)) Hogy jon az ide, hogy en mennyit koltok magamra?? Arrol van szo, hogy te kotod az ebet a karohoz, hogy a gyerek nem igazan jelentos plusz a kiadasok kozott egy csalad budzsejet tekintve. Nem mindegy, hogy a tobbiek mennyit koltenek magukra?? Ha kicsit, akkor is plusz a gyerek, ha sokat, akkor is... Tenyleg nem erted?

Ha ennyire faj, feledd el az egyetemet, valoban nem kotelezo, es nezd meg az addig szamitott osszeget, ha neked a 75K+ koruli osszeg nem sok, akkor igazad van, meghajtom a fejem.

Amugy nem tudom, melyik 'szereny' hozzaszolasomra gondolsz, de mi alapvetoen eleg puritan eletet elunk.

gabors 2019.06.18. 20:05:34

@kék madár: "de legalabb annyi maintenance ha nem tobb. "

en a kutyat a gyerek helyett nem mellette gondoltam...

nem tudom mit ertesz ezen de egy kiskutyat par het alatt siman szobatisztava lehet nevelni (szemben egy ember kolyokkel) utana mar csak etetni kell meg setaltatni attol fugg mekkora lehet egy darabig tobbet eszik de se ruhat se cipot nem kell venni, se iskolaba se egyetemre nem kell jaratni ....

beszelgetni lehet a kutyaval is kb mint egy gyerekkel elso par evben semmi kulonbseg utanna meg plane jobb mert csak hallgat :-)

en maradok a kutyanal :-)

skye8 2019.06.18. 20:10:42

Napkozi $950/ho, gyerekpenz $158/ho....gyerekpenz tobb lenne ha csak a ferjem dolgozna de en otthon megbolondulnek.

kulonorak meg nincsenek kepben de kislanyom osztalyabol sok fiu jar uszasra es karatezni (3-4 evesek).

ruhakat viszonylag olcson megusszuk mert nagymama kuld a US-bol, a tobbit meg kipotolom learazaskor vagy turibol.

Platonica 2019.06.18. 20:13:40

@Mrs. Clayton: Ez tok jo! Nem tudom, mi lehet az oka (mindenutt igy van??), de barataink gyerekenek semmi ilyesmit nem vallaltak, ezert nem fogadta el a skot offer-t a kislany (Dundee). Most vegez mashol.

Kolcson: a tanacsadonk megbizhato;-) Es ahogy mondtam, a rendszer reform erett, szoval talan megsem olyan jo, mint ahogyan azt nyomatni szeretnek a penzugyi reszeben erdekeltek az osszes platformon? Nem mellekesen sokat cikkeztek az elmult evekben arrol, milyen nyomast jelent ez mentalisan is a fiatalokon, csoda ha szeretnem megkimelni ettol a gyerekem?
www.huffingtonpost.co.uk/molly-scott-cato/student-debt-mental-health_b_16967732.html
www.independent.co.uk/student/news/university-debts-so-high-students-suffering-increased-mental-health-problems-cant-afford-food-a7587656.html

2019.06.18. 20:17:24

@Platonica:

"akkor is rosszul voltam a gondolattol, hogy ilyesmi eszebe jut vkinek"

Hogyhogy? Miért?

kék madár 2019.06.18. 20:18:43

osszefoglalom:
a gyerek nem kerul annyi penzbe, mint amennyibe kerul
"a gyerektelenek"

kék madár 2019.06.18. 20:21:38

@gabors: nem ertem, nem tok mindegy, hogy helyette vagy mellette, ha tobb maintenance?

Arthamyr 2019.06.18. 20:26:46

@Platonica:
Nagyon is számít, hogy mekkora a család átlagos kiadása, jövedelme. Van, akinek hatalmas érvágás az évi 25k, van akinek havonta is légyszarnyi volna. És ettől függ, hogy jelentős-e vagy sem. Azt meg sosem írtam, hogy nem plusz költség a gyerek.

Szerintem ez a 75k alá van becsülve (aki ezt kiszámolta, az megérdemli, hogy felnevelje a gyerekét ennyiből, bár szegény gyereke nem), de ha igaznak vesszük, az nem túl sok, tekintve, hogy 18 év alatt egy gyermektelen pár alsó hangon 500k-t felél, ehhez képest ez 15% többlet, nem mondanám jelentősnek.

Arthamyr 2019.06.18. 20:29:44

@FlybyWire: Igen, valami ilyesmi, de én örülök, hogy nem "full bejelentett meló", mert így egy napot több ügyfélnek is ki tudok számlázni, plusz van mód adóoptimalizálásra is (sokáig éljen az EU!). :D

2019.06.18. 20:45:21

@gabors:

"de se ruhat se cipot nem kell venni, se iskolaba se egyetemre nem kell jaratni"

Plusz, hogy baromi morbid legyek, és gyerekesek most forduljanak el, rövidebb az élettartama is. Valamint addig is kiheréltetheted, de ha nem herélteted, akkor végignézheted, ahogy pározik, sőt, alkalmasint agyoncsaphatod lapáttal. Ez csak úgy eszembe jutott.

Platonica 2019.06.18. 20:46:14

@Nagy kámpics: Biztos szentimentalis vagyok:-DD

@kék madár: zsenialis:-D

@Arthamyr: Vegre egyetertunk! Szerintem is messze alabecsult ertek a 75K.
De akarmennyi is, fenntartom, kimondottan nagy osszeg a 0-hoz kepest;-))

Arthamyr 2019.06.18. 20:47:54

@Platonica: Egyértelműen, végtelenül nagy összeg a 0-hoz képest, ahogy az 1 GBP is...

Arthamyr 2019.06.18. 20:50:50

@Nagy kámpics: Ezeket a gyerekkel is megteheted, ha ilyen romlott lelkű vagy, csak komolyabban szankcionálják a törvények, így körültekintőbben kell eljárnod, ha meg szeretnéd úszni. :)

Mrs. Clayton 2019.06.18. 20:53:14

@Platonica: en egy fillert sem biznek ra, nem hiszem el h barki azt tanacsolja, h adj ki evi 20000t valamire, amiert 3 ev mulva havi 100-t kell fizetni. Ez penzugyileg normailis dontes? Vicc amit irsz, meg amire hivatkozol. Akinek van szeme latja mi az eszszeru dontes, nem kell ehhez independent cikk.
Meg egyszer mondom, ha ennyi penzed van lakast vegyel a gyereknek. Az racionalis dontes.
A tobbihez nem tudok hozzaszolni. Ha eu-s allampolgar a gyerek teljesen mindegy hol lakik, ha felveszik skot egyetemre nem kell tandijat fizetni.

Platonica 2019.06.18. 21:17:20

@Mrs. Clayton: Nem baj, eleg ha mi megbizunk bennuk, eddig sem csalodtunk:-)
(Az egyik negativ tenyezo, amit pl. reformalni akarnak az utolag/visszafele modosithato kamat. Hat nem szimpatikus.)
A cikket nem a penzugyi dontes miatt mellekeltem egyebkent, hanem hogy milyen vonzatai vannak mentalis egeszseg teren. Ami fura, ha ennyire szuper dolog a diakkolcson...

Lakast nem tervezunk venni, a tanittatast szuloi feladatnak tekintjuk, de a tobbit rabizzuk, max besegitunk majd:-)

Mrs. Clayton 2019.06.18. 21:24:15

@Platonica: egy szavad sem hiszem... mondjuk nem csak a tiedet, az ide kommentelok kozul

Csodabogár 2019.06.18. 21:27:53

@Mrs. Clayton: Csak halkan kérdezem, hogy ott nincs ösztöndíj? Véletlenül ismertem 1-2 olyan magyar gyereket, akik kint tanultak, nem is jött vissza az egyik és holt biztos nem a szülök fizették a tandíjat. Az egyik konkrétan még gimnazista korában kapott valami amerikai ösztöndíjat, amiből angliában tanult. Már rég végzett, doktorált meg minden, szóval nem tegnapi eset.

Platonica 2019.06.18. 21:51:54

@Mrs. Clayton: Wow!
Ez nem engem minosit.

De nem ertem, honnan jott, vajon mi az, ami ennyire hihetetlennek tunik. (A kamat? A mental health dolog? Az, h nem akarok lakast venni a gyereknek?)

gabors 2019.06.18. 21:53:58

@Nagy kámpics: "Plusz, hogy baromi morbid legyek, és gyerekesek most forduljanak el, rövidebb az élettartama is."

Ezt mar irtam az elozo kommentben hogy 15-16 max .....gorgess felfele :-)))))))

gabors 2019.06.18. 21:57:33

@Nagy kámpics: "sőt, alkalmasint agyoncsaphatod lapáttal. Ez csak úgy eszembe jutott."

ezzel azert vigyaznek manapsag ez mar allatkinzasnak szamit es huvosre is tehetnek erte (lasd mar egy "szaros" teknosbekaert is mekkor cirkuszt csinalnak).....

bezzeg a regi szep idokben .... "alkalmasint agyoncsaphatad lapáttal"

Mrs. Clayton 2019.06.18. 22:35:59

@Platonica: mert amit itt osszehordtal total egyertelmu h teljesen tajekozatlan vagy raadasul total ellentmondo dolgokat allitottal. Az allaspontod szep franciaul bonkers.@Csodabogár: de van, a szegenyeknek, a bolondok meg upfront fizetik az evi 9k-t

somlobodog 2019.06.18. 23:00:50

@Mrs. Clayton: egy igazi hányinger a stílusod sajnos, de tartalmilag 100%ig igazad van a diakhitellel és a lakással kapcsolatban. A pénzügyi tanácsadó is azonnal kuka. Irracionális döntés ennyit fizetni ha ezek a visszafizetési feltetelek

Taxomükke (UK) 2019.06.19. 00:06:50

@London2009: Boris mondta. Aztan lehet, ennek is annyi a valosagtartalma, mint a heti 350 millionak.

Taxomükke (UK) 2019.06.19. 00:10:23

@Mrs. Clayton: Errol van szo. Ennel tobbet elbasznak hulyesegekre havonta.

kék madár 2019.06.19. 01:34:02

@gabors: hat nem lennek nalad se kutya se gyerek

gabors 2019.06.19. 01:53:10

@kék madár: "@gabors: hat nem lennek nalad se kutya se gyerek"

pedig nagyon jo dolguk van a kutyaknak is meg a macskaknak is ... :-)

(a gyereknek is ha lenne .... :-)))

Mrs. Clayton 2019.06.19. 09:11:27

@somlobodog: az en stilusom hanyinger? Szerintem meg hulyesegeket hazudozni hanyinger. Ha mar faszsagokrol almodozunk tegyuk okosan. Mondjuk ha ez menne, akkor nem almodoznank faszsagokrol.

puhacica 2019.06.19. 10:25:04

mrs klelyton for president

2019.06.19. 16:18:42

Mr. és Mrs. Clayton sétál a kisvárosuk főutcáján, mire Mr. Clayton megszólal;
Te jessi, ezek az emberek mind ismernek teged!!!
Mrs. Clayton kérdezi;
Miért, mindenki mosolyog?
Mire Mr. Clayton;
Egy faszt mosolyognak, mindenki köp egy nagyot :-))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))TSUNAMI)))))))))))))))))))))))))))))))))))))

Platonica 2019.06.19. 17:26:14

@Mrs. Clayton: Koszi a felhomalyositast:-) Nem biztos, h nekem van ra szuksegem. Meg valoszinuleg illemtanorara se:-x

Platonica 2019.06.19. 17:29:51

@Kekeck Edek: Itt vagyok. Nem ertettem a hazugozast, es sajna hiaba kerdeztem ra, nem kaptam valaszt, melyik re'sz tunt annyira hihetetlennek.De oszinten szolva, nem is erdekel.

London2009 2019.06.19. 17:36:19

@Kekeck Edek: latod @Platonica: szerencsere nem tunt el. : )

somlobodog 2019.06.19. 20:45:30

@Mrs. Clayton: nem bizonyított hogy hazudik. Az hogy szted hülyeség amit csinál nem egyenes út a hazugsag kimondasahoz. Te azt hirdeted hogy jogász vagy nem? Most én sem mondom hogy hazudsz...

Mrs. Clayton 2019.06.20. 00:15:59

@somlobodog: ne viccelj, hol hirdetem? egyebkent nem emlekszem, h barhol zagyvasagokat beszeltem volna jogi kerdesben, mondjuk ez nem bizonyitek, viszont azzal se lehet vadolni, hogy fogalmam sincs az egeszrol. Hogy dicsekedjek, mennyire nem vagyok jogasz, epp van egy ugyem Mo-n, a biro kibocsatotta a keresetlevelet es erdemi ellenkerelem megtetelre hivott fel. Megirtami neki h anyagi jogi kifogassal elek, kinyomtattam neki az uj Pp szerinti 1500 oldalas urlapot, amire ennyit irtam a kifogas rovatba: tekintettel arra, h magyar birosagnak a 4/2009 EK tanacsi rendelet 3. cikk ertelmeben nincs joghatosaga a kerdeses ugyben igy keresetlevel kibocsatasanak nincs helye. Azota termeszetesen az eljarast a Pp 240 (1) bb alapjan hivatalbol megszuntette. Mondjuk a vegrehajtast elfelejtette elrendelni folytatni, igy tovabbra is levelezesben vagyunk.
Ha szerinted ezt egy nem jogasz is tudta volna csipobol, akkor minden elismeresem az illetonek, mert meg a torvenyszek birajanak sem esett le elsore.

FutureFry 2019.06.20. 06:06:53

@Arthamyr: Ok akkor, max. heti egy nap (8 óra) munka :), állítólag az az ideális a mentális egészség szempontjából:
www.bloomberg.com/news/articles/2019-06-18/one-day-of-work-a-week-is-most-effective-dose-for-mental-health-study-says

Arthamyr 2019.06.20. 08:23:03

@FutureFry: Az kb. rendben is van. :)

Bár szerintem a mennyiségnél a rugalmasság fontosabb, pl. annál, hogy 8 órát kell dolgozni, de meghatározott (és esetleg kifejezetten kellemetlen) idősáv(ok)ban, lehet jobb a 15, amiből 13-at akkor végzel, amikor kedved szottyan. És az sem mellékes, hogy mi az adott munka, mert nem minden munka/munkakörnyezet van ugyanannyira kedvező hatással a mentális egészségre, ráadásul az is személyfüggő, hogy kinek mi való.

Belátom, hogy biztos jó lenne a népnek ez a 4 napos munkahét, amiről írnak (vagy akár még rövidebb), de azért engem annyira nem zavar a mostani helyzet sem, ha bevezetnék a 4 napos munkahetet, úgy, hogy a dolgozók jövedelme azonos marad (egyébként meg annyira nincs értelme), minden megdrágulna, én meg semmit sem nyernék vele. Szóval jól van ez így, aki akarja, és elég talpraesett/értelmes/kis igényű, az most is meg tudja magának oldani. :)

Platonica 2019.06.20. 09:55:33

@somlobodog: Hulyeseg? Melyik resze? Hogy kifizetjuk a tandijat, ami az o eseteben sose lesz nulla v aka'r kedvezmenyes?

Az ott elerheto bursary/scholarship is mind bevetel fuggo, nem vagyunk ra jogosultak.

Vagy azert vagyok hulye, mert nem kuldom olcsobb skot egyetemre, ha mehet Oxfordba is? Nezopont kerdese. Amugy sehova se kuldom, o dontott, o jutott be a sajat erdemei miatt. Mi annyit vallalunk, hogy majd friss diplomaval a kezeben ne kelljen adossaggal inditania az eletet. Nem hulyezek le senkit, ha inkabb lakast vesz a gyerekenek, az o dontese, ez meg a mienk, meg me'g egy par embere:
“Even though the number of self-funders has decreased dramatically ..., wealthier families have realised that they can give their children a get-out-of-jail-free card by helping them to escape sky-high interest rates and a 30-year loan that could be sold off to the private sector in the future.”
www.theguardian.com/education/2019/jan/15/wealthy-students-in-england-can-avoid-big-debts-say-researchers

somlobodog 2019.06.20. 15:13:33

@Platonica: arra írtam hogy ha a tandíj 4 év alatt mondjuk 100k vagy 80 tökmindegy ÉS a torlesztoreszlet úgy van ahogy Mrs Clayton írta (80-100gbp/ho) akkor gazdaságilag nem racionális kifizetni a 100k-t amit be lehet fektetni akár lakásba vagy sp500 index vagy bármibe ami többet hoz mint havi 100gbp. Azaz évi 1-2%. Tehát ha megvered a 2% hozamot a befekteteseddel (ehhez nem kell nagy ész) akkor fizetheted a gyereknek a 100fontos torlesztest és a maradék hozamot mondjuk elkajalhatja Gordon Ramsey-nel az ugyfeleivel ami további hasznot hajt majd:) Plusz a tőke is megmarad ha jól választottál akkor lesz erteknovekedes is. Ezert tűnik nekem irracionalisnak (aka hülyeségnek) a leirt model. Persze fogalmam sincs UK oktatásról és hogy ott ki mennyi így csak a kettőtok leírása alapján írtam amit írtam pusztán megterulesi oldalról nezve

somlobodog 2019.06.20. 15:39:28

@Mrs. Clayton: ügyes. Én kB 8 éve nem voltam bíróságon de nekem a kifogasod inkább eljárási mintsem anyagi jogi de igazából tökmindegy nem okoskodok mert a végén rafazok:). A lényeg az eredmény. De megegyszer hogy tiszta legyen: azért mert valaki hülyeséget ír, nem feltétlenül hazudik.

Arthamyr 2019.06.20. 17:16:46

@Platonica: Nincsen valami "rendes" oldal?
Amit a szabályozó (állam? minisztérium?) üzemeltet, nem egy újságcikk, ami szükségszerűen valamilyen szemüvegen keresztül nézi (a guardian balos/anti-tory talán?), és értelmez is. Ráadásul arról ír (a cím alapján), hogy a Russel Group - akármi is legyen az - valamit javasol? Vagy ez a Russel Group szabályozói szerepben van/tanácsadója a szabályozónak (persze ettől még újságcikk marad a hivatkozás)?
Ha valami ír cucc kell, én pl. a revenue.ie-ra és hasonlókra szoktam hivatkozni, csak van olyan nálatok is?

Szabokazi 2019.06.20. 19:11:52

Tisztában vagyok vele, hogy a hazai nyarak úgymond illúziók csupán, ám a gyerek valóban képes felborítani ezt.
Pár korábbi hozzászólásra reagálva, pont ezért gondolkodom erősen a hazaköltözésen. Idekint Angliában iszonyatosan nincs támogatva a család. Ráadásul az éves bevételem nagyon messze van az 60K-tól.
Mégis nehéz a döntés, pont az otthoni szemlélet miatt, pedig mi valószínűleg anyagilag csak jobban jönnénk ki Magyarországon.

Mrs. Clayton 2019.06.21. 14:54:41

@Arthamyr: www.moneysavingexpert.com/students/should-i-get-student-loan/
ha a valosag erdekel nem pedig valami lazalom

@somlobodog: bocs alaki kifogas, mondjuk anyagira is hivatkozhattam volna, csak azt azert nem tettem, mert ha igy jarsz el, akkor hiaba a joghatosag hianyara hivatkozas, ha elkezdesz belemenni h de igy meg ugy, akkor gyakorlatilag megis elismered a magyar birosag joghatosagat.

Arthamyr 2019.06.21. 15:14:07

@Mrs. Clayton: Köszi, nem azért írtam, mert engem érdekelne, csak gondoltam jó lenne. A domainből kiindulva ez sem a hivatalos oldal mondjuk...

Platonica 2019.06.21. 18:45:59

@Arthamyr: Ertem, h hivatalos oldalt szeretnel, csak tudod, aki ezzel foglalkozik, az kvazi el szeretne neked adni a 'loan't, hogy ugy mondjam, tehat nem fogja folhivni a figyelmedet aprolekosan az esetleges buktatokra. Ezert erdekesebbek talan a cikkek, amik kicsit jobban kiboncoljak a problematikus pontokat, nemcsak egy halom 'platitude'.
Russel Group-nak hivjak az elit egyetemek csoportjat, ok kerik a hallgatok erdekeit nezve, hogy gondoljak at az unfair kamatokat.
en.wikipedia.org/wiki/Russell_Group

Egyebkent nincsen kaptafa, mindenki helyzete egyeni, igy kell azt is nezni is, kinek mi eri meg (mi ezt kovettuk).
Kb ahogy ez a cikk irja (bocsi, h megint csak nem hivatalos:-) Viszont objektiv, mindket oldalt merlegeli. Ebbol is kitunik, hogy egyaltalan nem lazalom, fantazmagoria a masik oldal sem, mint ahogy esetleg sokan gondoljak.
theprogenygroup.com/blog/university-tuition-fees-paying-up-front-versus-taking-a-student-loan/
(Mi a Scenario 2 vagyunk. Ha megnezed a pro es kontra erveket, szerintem magaert beszel.)

Arthamyr 2019.06.21. 19:06:56

@Platonica: Megint félreértettél. Hivatalos oldal alatt nem egy hitelintézet oldalára gondoltam, az nyilvánvalóan érdekelt, hogy eladja a hiteleit, hanem pl. oktatási minisztérium, adóhivatal (nem tudom, mik ennek a megfelelői a UK-ben, ezért írtam példákat) oldalait, ahol le van írva a szabályozás/törvény, nyersen, tisztán, sallangok nélkül és nincs értelmezve, véleményezve.
Szerintem nem gondolkodni kell az emberek helyett, hanem pontos és tiszta információt szolgáltatni nekik. És nem nekem kell, mert engem annyira nem érdekel/nem érint, csak gondoltam jobb lett volna arra hivatkozni. Egyébként azt még lehet, hogy el is olvastam volna, mert az információ jó dolog. :) Az már kevésbé, ha mások véleményéből kell kiszűrni az információt.
Nem érdekelnek a pro és kontra érvek (az már értelmezés/véleménnyilvánítás), képes vagyok véleményt formálni és jó döntést hozni ezek nélkül is az információk ismeretében, és ezzel szerintem más is így van, legalábbis az a család remélhetően igen, ami épp egyetemre küldi a gyerekeit...

Van egy sok oldalas cikk, mindenféle példákkal (ránéztem a progenygroup-osra, de el nem olvastam), magyarázatokkal, amikor annyi elég lett volna, ami leírja a hitel feltételeit (csak elérhetőek a releváns törvények/szabályok a neten, vagy nem), és akkor mindenki ki tudja számolni/el tudja dönteni a tandíjat és a várható fizetést tekintve, hogy megéri-e felvenni.

Mrs. Clayton 2019.06.21. 19:43:51

@Arthamyr: az is van www.gov.uk/repaying-your-student-loan. Vagy itt www.moneyadviceservice.org.uk/en/articles/student-finance

Es most itt abbahagyom a temat, mert meg megnyitok meg egy linket es kitepem az osszes hajamat, mert nem hiszem el h amit olvasok...
Ide tenyleg ovodasok irogatnak? Felre ne erts nem rad ertem ebben a kommentfolyamban

Platonica 2019.06.21. 20:07:00

@Arthamyr: Nem ertettelek felre, csak gondoltam, a hivatalos oldalt a legkonnyebb megtalalni: www.gov.uk/student-finance
Viszont atbogaraszni nem annyira rovid, plane a kis nuanszokkal egyutt, mint utolag modosithato kamatlab vagy fizetesi kuszob. Ezek ellen szinte zero vagy minimal protection van a konstrukcioban.

Platonica 2019.06.21. 20:10:00

@Arthamyr: Ha nem olvasod el, nem gond.
Mindossze azert hoztam peldanak, mert itt az volt a felvetes, hogy aki upfront fizetesben gondolkodik az hulye, hazug es egyebek (nem reszedrol).

Persze abban igazad van, hogy az ember nagyjabol tudja, mije van, mije nincs, mi eri meg neki. Amiben nincs igazad, hogy te hip-hop kiszamolod, ugyanis nagyban fugg a kolcson rentabilitasa attol, melyik kereso kategoriaba fog esni, aki felveszi. Ezt max tippelni lehet. Pl a gyerekunk valoszinug a middle-to-high kereso lesz, szamukra a legelonytelenebb a diakhitel. No de biztosra nem tudhatjuk. Akinek total megeri felvenni, az pedig a legalacsonyabb keresetre szamito'k. Hat ide fix nem fog tartozni.

Platonica 2019.06.21. 20:16:49

@Mrs. Clayton: Szerintem relax hajtepes helyett:-)
Te biztos vagy benne, hogy jol dontottel, nekem nem gond kifizetni a tandijat elore. Jelenleg 3 ingatlanunk van, uh azt nem tervezunk venni, jut majd a gyereknek is belole.
Eddig eleg normalis penzugyi donteseket hoztunk, ugy erzem:-D

Platonica 2019.06.21. 20:56:20

Mielott barki azt hinne, h krozusnak kell lenni, egyaltalan nem. A tandij az elso tanevre £9250 font. Maganiskolai tanev minimum ennyi vagy tobb alt. es kozepisiben.

Arthamyr 2019.06.21. 23:15:12

@Mrs. Clayton: @Platonica: Na erre gondoltam, mint hivatalos oldal. És lehet, hogy egyszerű megtalálni, de szerintem ez a jó kiindulási alap (vitához is). :)

Arthamyr 2019.06.21. 23:21:24

@Platonica: Ennél legyél optimistább. :) Te mondtad, hogy a gyereked okos, akkor biztos, hogy jól kereső lesz, legalábbis ezen tartományok szerint. ;)

Platonica 2019.06.22. 20:09:26

@Arthamyr: Okosnak okos, de ez nem feltetlenul jar egyutt a marhajo keresettel hehe. Igazabol nem feltem, es ha vmit, akkor nem magas fizut, hanem olyan munkat kivanok neki, amit hobbikent is szivesen vegezne:-)

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása