oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2019. január 21. 06:30,  Hogyan költözz el Dániából? 132 komment

2019. január 21. 06:30 Határátkelő

Hogyan költözz el Dániából?

Már miért költözne el valaki Dániából, ami sok felmérés szerint a világ egyik legjobb országa? Számtalan oka lehet ennek, mindenesetre Balázs hat év után döntött úgy, hogy ideje változtatni. Ugyanakkor posztja nem csak ezért érdekes, de azért is, mert úgy gondolom, bizonyos részei mindenkire érvényesek lehetnek, aki a külföldre költözést fontolgatja.

cim_202.jpg

A felkészülés 

A legfontosabb része az utazásnak szerintem, hogy felkészülten tegyük azt. Közel 6 Dániában töltött év után döntöttem el, hogy felmondok és utazni fogok. (Hogy miért, arról itt olvashatsz.) Volt 3 hónapom, hogy felkészüljek.

Rengeteget lehet megtudni más bloggerektól, illetve hivatalos oldalakon, ha adminisztrációról van szó. Ez rengeteg kutatásra fordított időbe került, úgyhogy megkímélnélek téged ettől és csak a lehasznosabb infókat mutatnám be. Menjünk végig rajtuk. 

Papírok 

Az első és talán legfontosabb, hogy legyen érvényes útleveled, személyi igazolványod. Ha egy éven belül lejár, mindenképpen érdemes újat csináltatni. 

Az útlevélről minden esetben legyen fénymásolat, hiszen sok helyen, bérléseknél, depositként ezt fogják elkérni és biztonságosabb, ha a fénymásolatot adod oda. 

A nemzetközi jogosítvány egy kicsit kevésbé ismert, illetve vitatott kérdés. Sok helyen azt írják, hogy nem feltétlenül szükséges, illetve például Ázsiában sokszor ezt kérik el igazoltatásnál, de igazándiból csak pénzt szeretnének a rendőrök elkérni. 

Mindenki oda teszi ezt a dolgot, ahova szeretné, de ártani nem árt, ha az embernek van egy ilyen papírja. Amit fontos tudni, hogy ha magyar jogosítványod van, akkor az otthoni kormányablaknál tudsz ilyet igényelni, 4000 HUF-ért, ha pedig dán jogosítványod van, akkor a körzeti „Borger Service”-nél, 25 DKK-ért. 

Mindkét országban köteles vagy a meglévő jogosítványodat és 1 útlevél képet vinni magaddal. Ennek a nyomtatványnak két fajtáját lehet kérvényezni, attól függően, melyik országba repülsz. Én kértem mindkettőt, abból baj nem lehet. 

Természetesen a készpénz mellett továbbra is a bankkártya a legpraktikusabb fizető eszköz. Ugyanakkor, érdemes arra is gondolni, hogy mi történik, ha ellopják az egyiket? Mennyiért tudsz az otthoni kártyádról készpénzt felvenni? 

Sok aspektusa van a témának, én végül a saját bankom mellett a Revolut-ot használom. Leginkább azért, mert a dán bank előbb-utóbb meg fogja szüntetni a fiókom, hiszen nincs bejelentett lakcímem már náluk (általában 6 hónap). 

Ezenfelül megkönnyíti az egymás közötti utalást, ha a másik félnek is van Revolut felhasználója, hiszen a telefonszámára tudok gyakorlatilag pénzt küldeni. 

Ez a Dániában már 5 éve működő MobilePay nemzetközi megfelelője gyakorlatilag. Ami pedig a legfontosabb, hogy havi 60.000 HUF-ig ingyen tudok készpénzt felvenni, bárhol a világon. 

Szolgáltatás lemondása 

Első körben a lakásbérleti szerződést kell időben felmondani, de ide tartozik még a lakásbiztosítás, a privát egészségbiztosítás is. Biztosítások esetén sokszor egész évre előre be kell fizetni egy összeget – ezt lemondásnál mindenképp érdemes figyelembe venni, és a hátralévő idővel arányosan visszakérni az árat. Dániában ez teljesen normális és zokszó nélkül vissza is fizetik. 

Ezen felül, érdemes átnézni, pontosan milyen jelenleg is futó szolgáltatásokat használunk, amik havonta extra, megújuló kiadást jelentenek? Itt gondolok a konditerem, crossfit bérletre, tömegközlekedési bérletre, de ide sorolhatjuk a szoftveres előfizetéseket, mint például a Netflix, HBO Go, Spotify, Audible, illetve internetes tárhelyek. 

Ezektől úgyszintén érdemes megszabadulni időben, különösen, mert előfordulhat, hogy felmondástól még a következő hónapot ki kell fizetni. 

Kiregisztrálni az országból 

Ide tartozik a lakcím felmondás, az adóbevallás, a levelek továbbítása, a nyugdíj rendezése, illetve a társadalombiztosítás lemondása is. Erről van egy remek összesítő angolul ezen az oldalon.

Ami a legfontosabb, hogy ha kiregisztráljuk a lakcímünket és magunkat az országból, megszűnik a CPR számunk és vele együtt az egészségbiztosítás is. 

Az adóhivatalnak, illetve SKAT-nak csak azután lehet bejelenteni, hogy kiregisztráltunk, ha már az utolsó regisztrált nap letelt – tehát kvázi papíron már elhagytuk az országot. 

Ez nekem egyáltalán nem logikus, de van, hogy nem kell megérteni dolgokat, csak elfogadni – itt is ez történt. A levelek továbbítását online meg lehet oldani. 

A nyugdíj egy érdekes kérdés. Alkalmazottként a legtöbben kétféle nyugdíjat fizetnek (illetve a munkáltató). Az egyik a dán államnak történik – ezt 65 éves korunkig nem vehetjük ki, semmilyen módon. Arra van lehetőség, hogy ha eléri az ember a szükséges kort, akkor utánad küldi az ATP Livslang Pension a pénzt. Good luck. 

A másik pedig, hogy privát cégnél van az alkalmazottak nyugdíj megtakarításának a másik része. Mi a PFA nevű céget használjuk, de ami fontosabb, hogy ezeknél a cégeknél lehetőség van arra, hogy kikérjük az addig felhalmozott nyugdíj megtakarítást, ha elhagyjuk az országot, s mindezt potom 60%-os adózás kell megelőznie, függetlenül attól, mennyi az összeg. 

A szabadság egy érdekes kérdés még Dániában. Különösen, mert most hoztak egy új törvényt, amivel átalakítják a rendszert a következő 4 évben. A lényeg, hogy jelenleg az év elejétől a végéig „gyűjtötted” a szabadnapokat, majd a következő év májusától kezdve tudtad azokat felhasználni, az azt követő májusig. 

Ez azt jelenti, hogy érdemes elgondolkodnod, hogy ha kiköltözöl Dániából, van-e esetleg szabadságpénzed. Továbbá, ha kiregisztrálsz például januárban véglegesen, akkor nem kell egészen májusig várnod, a dán állam már előre kiutalja a szabadságnapokkal arányosan járó összeget. 

szabadsag.jpg

Utazásbiztosítás 

Ez egy nagyon fontos témakör, hiszen útközben is előfordulhat, hogy valami balul sül el, és ha ez egy borsos kórházi számlában manifesztálódik, jobb, ha a biztosító fizet. 

Amit mindenképp fontos tudnotok, hogy ahhoz, hogy a meglévő, már befizetett utazás biztosító cég kár esetén fizessen, kötelező minden esetben, hogy legyen meglévő, aktív társadalombiztosításod. 

Mivel nekem jelenleg ez megszűnik január végén a kiregisztrálás során Dániában, ezért Magyarországon kell aktiválnom a TB-t. Arról, hogy mennyire pain in the ass ügyfélkaput aktiválni, TAJ számot lekérni (szigorúan személyesen lehet vagy megbízott által, a 13. kerületi kormányhivatalban) majd egy kb. 1980-ból hátramaradt alkalmazáson keresztül a NAV-nak beküldeni a jelentkezést, nem akarok túl sokat írni, mert a gondolata is fáj, hogy ez az egész nagyjából 6 órámba telt. 

A lényeg, hogy valahol, legalább egy országban ennek meg kell lennie, különben nincs értelme magának az utasbiztosításnak sem. 

A biztosítóválasztásnál nekem fontos volt, hogy legyen hazaszállítás, a nagyobb költségeket állják, illetve rögtön tudjak orvost keresni a weblapjukon keresztül, bárhol is járok a világban. 

Ezenfelül pedig természetesen az ár is fontos. Én napi 344 HUF-ért kötöttem biztosítást, ráadásul lehetett határozatlan időre is – tehát tudok havi szinten automatikusan megújuló szerződést kötni, ameddig szükségem van rá, illetve határozott napra előre is. 

Felszerelés 

Ez egy érdekes pontja a felsorolásnak, mert még pontosan nem látom, hogy mi az, amit esetleg kihagytam illetve feleslegesen vittem el. Így, vagy úgy, az aranyszabály, hogy minél kevesebb cuccal indulj neki a világnak. Nekem az esszenciálisak közé tartozott a telefon, laptop illetve hátizsák beszerzése. 

Összesen egy 35 literes táskával fogok menni, ami nagyjából a tipikus „iskolatáska” méret. Telefonkártyát érdemesebb út közben, épp az adott országban vásárolni. 

Több órányi kutatás után, se Magyarországon, se Dániában nem találtam olyan szolgáltatót (de a nemzetközi piacon sem), akinél a havi előfizetés elegendő internettel megérné a helyben vett feltöltő kártyákkal szemben. 

Tehát a konzekvencia, hogy minden országban érdemes SIM-kártyát venni – aminek a hátránya a változó telefonszám. Ugyanakkor, legyünk őszinték, a mai világban szinte teljesen helyettesíthető a telefonszám Messenger-hívással, emailekkel vagy WhatsApp-al. Touche. 

Hazaköltöztetés 

Mivel már korábban néhány barátom, illetve lakótársam is a Dánia Transport szolgáltatásait használta, ez evidens volt. Mikor az első volt lakótársamat költöztettük, a sofőr rendkívül jó humorú, fiatalos srác volt és dobozhordás ide vagy oda, jó élmény volt, hogy ők vették fel a csomagokat. Ebből kifolyólag ők segítenek az összecsomagolt dobozaimat hazaszállítani Magyarországra (ezek nem jönnek velem Ázsiába). 

Összegzés 

Ezek voltak azok a dolgok, amik az én listámon szerepeltek és lényegesnek éreztem az utazás előtt. Benne van a pakliban, hogy tapasztalat hiányában valami kimaradt, ezért arra kérnélek, hogyha van ötleted, tanácsod, megjegyzésed, írd meg kommentben és így online formában csatlakozz a kalandhoz, nekem sokat jelentene.” 

Ha pedig szívesen olvasnál még Balázstól, látogass el a blogjára!

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Dánia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr6514573560

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Brix 2019.01.21. 22:37:34

A trópusi letelepedés olyan férfiaknak opció elsősorban, akik még életük párját keresik, vagy csak egyszerűen hedonista életmódot akarnak folytatni, ami ott még olcsóbban kivitelezhető, mint Európában... Thaiföldön , Kambodzsában, Fülöp-szigeteken , Dominikai Köztársaságban, vagy Kolumbiában, még mindig sokat jelent fehér embernek lenni, viszont, mindenki át akarja verni a farangot vagy a gringót...A youtube tele van olyan témákkal, hogy: " 7 reason not to move to Thailand " és társai , ahol csalódott és átvert nyugatiak mondják el az ottani élményeiket...Egyes országokban ráéreztek az önmagukat kereső nyugati turisták/expatok lehúzásában rejlő üzleti lehetőségekre és lassan megváltozik minden valaha volt paradicsom...
Ennek ellenére, még mindig lehet benne perspektíva, mert egyre több magyar férfit látok, dél-amerikai vagy ázsiai feleséggel hazajönni...A külföldi partner eddig csak a nők kiváltsága volt...
Az éghajlat megszokás kérdése, de vannak viselhetőbb területek a trópusokon is: a karibi térség , a dél -amerikai magasföldek fehér embernek is alkalmasak, Ázsia legnagyobb része vagy egész évben nedves és forró- egyenlítő éghajlat, vagy monszun, azaz: az egyik része esős, párás, forró, a másik része száraz meleg...
Mindenhol jellemző, a kosz, a szemét, nem európai mértékű higiénia. A veszélyes betegségek már a legtöbb helyen- Afrikát kivéve - visszaszorultak... Csak a maláriára kell odafigyelni...
A konklúzióm az, hogy családdal semmiképpen sem élnék Ázsiában, vagy Dél-Amerikában, de egy magányos, kalandvágyó "farkasnak "- megfelelő anyagiakkal ellátva- jobb hely lehet mint Európa....

Arthamyr 2019.01.21. 22:53:19

@Kövérmadár [swe]: Engem is érdekelnének az ilyen helyek, ezért is írtam, hogy blogold meg, ha neked bejön, lehet ránézek én is.
Engem a hátulról második kritérium nem érdekel, cserébe legyen normális, biztonságos jogállam. Meg eléggé sokallom a 350-400k-t, ha a hátralevő 40-60 évünkre havi 700-800k elégetésével számolok, az egy laza félmilliárd, ahhoz meg még kéne gályázni jó pár évet... Inkább megrohadok a légmozgás nélküli 35-ben (a gyakorlatban bemegyek a kellemes, hűvös házba ejtőzni, vagy bepunnyadok a medencébe).
Kéne venni egy fasza lakóautót, és akkor lehet korrigálni az ilyen éghajlati problémákat, mint a vándormadarak, télre délre megyek, nyárra északra. :D Csak ahogy néztem, az se filléres dolog, ahogy a fenntartása sem biztos, hogy olcsóbb, mint egy lakásnak (a hajó meg még drágább).

Arthamyr 2019.01.21. 23:01:07

@Brix: "Mindenhol jellemző, a kosz, a szemét, nem európai mértékű higiénia." - Nekem ez az egyik fő bajom ezekkel a helyekkel, részben ezt értettem lepukkantság alatt. Ha meg európai mércével is korrekt környezetben akar élni valaki (hát még akkor, ha ezt valaki még a privát területén kívül is elvárja), az drágább lesz, mint Európában.

Csodabogár 2019.01.21. 23:08:24

@Brix: Én azon gondolkoztam, hogy mi történik ha valaki beteg lesz. Nyilván vannak europai szinvonalu privát kórházak, megfelelő áron, de biztos, hogy mindenki tud angolul? Az összes nővér is, nem csak az orvosok? Ha meg olyan helyre megy, ahol létezik ilyen az a turistáknak lesz és nem lesz olcsó.
Persze én túl óvatos vagyok, ezért azt is tudom mennyibe kerül egy teljes körü privát biztosítás. Én ezen is elgondolkoznék mielőtt oda költözöm. Persze a madár még fiatal, egészséges stb. de mindenkit érhet bármikor bármi,sajnos.

sörm 2019.01.21. 23:10:03

Nem tudom, nekem túl rózsaszinnek tűnik ez a költözzünk Thaiföldre. Bár ha talál az ember egy helyes thai feleséget akkor minden oké lehet. Hozzászólni érdemben nem tudok mert még sosem jártam Ázsiában. Remélem jövő karácsonyra sikerül menni, de amig multinál dolgoztam lehetetlen volt 1 hétnél hosszabb időt egyszerre kivenni, annyi időre meg nem éri meg Ázsiába utazni.

De teljesen megértelek Kövérmadár, idén először teljesen kiborit a svéd tél. Eddig persze a november-december sötét volt, de január-februárban sütött a nap. Hó, napsütés, korcsolya, sifutás és máris lehet élvezni a telet. De most csak szürkeség van és folyton beteg vagyok. Büdös kölkök a suliban mindent rámragasztanak. Holnap gondolkodás nélkül felülnék egy bármerre tartó gépre... Kivanom hogy összejöjjön amit szeretnél.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2019.01.21. 23:46:46

@Arthamyr:
A lakoauton en is gondolkodtam, akkor nyilvan maradna Europa, de szerintem ugy azert eleg valtozatossa lehetne tenni. De ehhez valoban kell egy kozel sem olcsonak mondhato lakoauto. Egy atteleles mondjuk Del-Spanyolorszagban + a lakoauto fenntartasa ES megvetele mar lehet eleg combos.
Mondjuk ha EU-n belul tudnek havi itt-ott munkat vallalni meg valtozatosabb lehetne. De ez szerintem nem az a vilag mar. Talan sosem volt/lesz.

10 ev meg kell, szerintem, addig nagyon sok viz lefolyik a Dunan :)

@sörm:
Nem tudom, hogy merre laktok, itt (Södermanland / Flens kommun) nem olyan durva a tel. Volt most egy het -13...-15, de jelenleg ugy 10 centi ho es 0...-2 fok van. Tegnap meg a nap is tuzott :)
Engem inkabb a politika es a 10-20 ev mulvai lehetseges allapotok aggasztanak. Es ugye, hogy ne kelljen vegigrobotolni meg 35 evet a rendbontokert, csak mert valamelyik okos 15-20 millios orszagot almodott maganak (kvazi ketharmaddal :) ).

Arthamyr 2019.01.22. 00:14:22

@Kövérmadár [swe]: Engem eddig a lakóautótól/hajótól a fenntartása térített el igazán, egy lakás/ház árából már egész korrektet lehetne venni (autót, hajót nem).
Sajnos a "közművesítése" drágább, mint egy háznak (kivéve, ha úgy tolod, mint itt a travellerek, de az nem nekünk való sport).

Még nem adtam fel, lehet, hogy kompromisszumként valami camper lesz, és való igaz, az "csak" Európába jó (de semmi nem akadályoz meg, hogy akár Kínáig vezess, leszámítva a pár háborús zónát, olyan helyet, ahol veled együtt ellopják az autót és hasonló lényegtelen apróságokat). :D

@Csodabogár: Ahogy hallottam, nem rossz annyira thaiföldi eü., talán itt is írt róla valaki.
Arról egyszer írhatnál (akár egy posztot), hogy milyen a magyarországi eü. gazdag "félig külföldiként" ott élve, pl. ha neked komoly gondod lenne, hová fordulnál? Meg melyik biztosító köt veled szerződést ilyen idősen, azt gondolnám, hogy rohadtul drága, ha egyáltalán van ilyen. És ha lesz is biztosításod, tudtommal komoly eü. szolgáltató Magyarországon nem igazán van, vagy tévedek?
Leendő hazaköltözőként kifejezetten aggaszt, hogy ezt hogy tudjuk elfogadhatóan megoldani. Hol lehet nagy biztonsággal korrekt szolgáltatáshoz jutni, ha az sem baj, ha fizetni kell érte?

Arthamyr 2019.01.22. 00:22:46

@Kövérmadár [swe]: Amúgy a politika/10-20 év múlva lehetséges állapotok minek aggasztanak, nem valami isten háta mögötti kis faluban/városban élsz, az emberektől viszonylag elzárva, ami azért tök más, mint a nagyvárosok, ahova a szar nagy része folyik?
10-20 év is nagyon sok, addig annyit változtathatsz a helyzeteden, hogy ihaj, nekem eszembe nem jutna ennyi időre előre tervezni, nem lehet... A politika meg ennél szarabb ott nem lehet, több adót már nem fogsz fizetni, nem kurvára mindegy, hogy a politikusok lopják el, a migránsok élnek belőle, vagy szőke svéd fiatalok élvezik az egyetemi éveiket belőle?

Brix 2019.01.22. 05:52:24

@Csodabogár: Vannak olyan országok, ahol a jó pénzű nyugati nyugdíjasokra "vadásznak", pl Costa Rica, ott magas színvonalú az egészségügyi ellátás is, de ehhez kell egy átfogó privát insurance... A legtöbb fejlődő országban, azért már megfelelő szintű ellátáshoz lehet jutni.. Ha nagyobb a baj, úgyis hazajön mindenki kezeltetni magát, még az UK-ból is...
@Arthamyr: Ha valaki nyugat-európai módon akar élni, akkor ezért többet kell fizetni , a legtöbb fejlődő országban, mint Európában
Ázsia talán az , ahol a legjobb ár-érték arányt lehet elérni és jóval olcsóbb az élet, ha megelégszik az ember , a normális életvezetéssel... A szórakozás+ nőzés együtt, viszont , mindenhol megnöveli a költségeket...
Ha valaki csak a kellemes , napos éghajlatra és civilizált országra vágyik, akkor elég Spanyolországig menni...Pl Valenciában, már 30-40 ezer euróért vannak lakások, még lakókocsit sem kell venni... Télen 15-20 fok van, néha több is...A bolti árak a magyarhoz hasonlóak...Tengerpart, kultúra, civilizáció- minden együtt....Thaiföld, Fülöp-szigetek , vagy Dél-Amerika tényleg csak a társkeresőknek való...

Hari Seldon 2 2019.01.22. 07:14:20

@kardio1:
Igen, igaz. De a kisebbik ugye annyira kicsi, hogy onnan alig jöttek... :-)

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2019.01.22. 09:22:16

Egyetlen döntését nem értem a posztolónak: miért jelentkezett ki Dániából? 5.év után jelentkezhet a C vízumra bármely EUs országban és mivel dolgozott végig, semmi akadálya, hogy megkapja. Ebben az esetben 2 évet eltölthetne Dánián kívül látogatás nélkül, hogy pontosan ott folytatja visszaköltözéskor, ahol abbahagyta. Persze ekkor dán TBt kell fizetni, stb.

Japánban már voltam kétszer is turistaként, nagyszerű élmény, de ott élni egész más. Hongkong még nagyon tetszett, ott csak a napi 10-12 óra munkahelyen lét zavarna. És persze a privát biztosítások, oktatás gyerkőcöknek, stb. Vannak azért előnyei Európának.

Arthamyr 2019.01.22. 09:25:32

@Brix: Ez a Valenciában lakás 40k euroért számomra elég hihetetlen, de majd lehet, hogy megnézem, ha tényleg ilyen olcsó, még nem késő venni egyet, nyaralónak/telelőnek jó lehet annyiért. :)
Meglepőnek tartanám, mert nyáron, mielőtt a magyar projekt mellett döntöttünk, nézegettük ingatlanokat Malagában, ott a nekünk megfelelő tokkal-vonóval nem nagyon állt volna meg 300k alatt, de amivel igazán elégedettek lettünk volna, az inkább 500-600k körül van. Kisebb helyeken is megnéztük, amikor épp arra jártunk, pl. Huelva, La Antilla, Alicante, és ott sem volt annyira olcsó, bár kisebb lyukakat már 80-90k-ért lehetett kapni pár éve. 30k-ért manapság vidéki panelt lehet venni Magyarországon, érdekes lenne látni, ha egy spanyol, tengerparti nagyvárosban lakható ingatlant lehetne. Nem hagytál le egy-egy nullát? :D

A "társkeresés" szerencsére nem érint, de ha esetleg később fog is, nem hinném, hogy harmadik világból származó partner importálása lenne a legjobb megoldás.
Az meg, hogy mi a normális életvezetés, mindenkinek mást jelent. Én pl. ebbe beleértem a higiénia/tisztaság/rend olyan szintjét, ami a világ nagy részén egyáltalán nem alapvető dolog. Európában sem, nemhogy mondjuk a Fülöp-szigeteken.

Arthamyr 2019.01.22. 09:32:08

@Brix: Gyorsan megnéztem az idealistán, igazad van, tényleg meglepően olcsó Valencia, és vannak lakások 30-40k-ért is. Más kérdés, hogy azokat nem venném meg, de valóban léteznek, és Malagánál olcsóbbnak tűnik a hely, kíváncsi vagyok, mennyiből jön ki egy jó lakás/ház.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2019.01.22. 09:59:48

@Arthamyr:
Ne viccelj! ;)
Olyan legenylakast lehetne csinalni azokbol, hogy szinte megszolalna! :)
Gondolom ennyiert nem jar a sea view, de szerintem el tudnek tengodni akar ott is :)

A feleseg / tars kerdes sem egyszeru :) en kiprobapnam (99%, hogy ha lesz legkozelebb, akkor nem europai/feher baratnot keresek majd). Puding probaja az eves... ;)

petimegmondja 2019.01.22. 10:45:26

@Kövérmadár [swe]:

"itt nagyon sok az emberszabasu a feher lakossaghoz merten"

"Sokan gondoljak igy, csak kevesen merik leirni"

Attól, hogy sok f@szkalap, primitív rasszista nem vállalja fel nyíltan, hogy egy f@szkalap, primitív rasszista, attól Te még nem a szókimondó hős leszel, hanem csak a f@szkalap, primitív rasszistaságát büszkén felvállaló f@szkalap, primitív rasszista!

Azért megnyugtatlak, a f@szkalap, primitív rasszista svéd nácik téged is ugyan olyan "majomnak", "emberszabásúnak", stb. gondol, mint Te a színesbőrűeket.

Arthamyr 2019.01.22. 11:05:37

@Kövérmadár [swe]: Azt lehet, de nekünk nem arra van szükségünk. Eleve lakásnál csak olyan kerülhet szóba, ahol a környék, a ház és a lakóközösség is rendben van, mivel egyiket sem lehet megjavítani önerőből. Ha most egyedül lennék, akkor sem legénylakást vennék.

Arthamyr 2019.01.22. 11:15:20

@petimegmondja: Miért akart volna szókimondó hős lenni? És miért lenne faszkalap?

@Nagy kámpics: "Most nem a PC-kultúra jegyében mondom, mert a sarkos megfogalmazások engem aztán egyáltalán nem zavarnak, de ez micsoda egy végtelenül primitív nézőpontnak tűnik."

Mindkettőre azt tudom mondani, hogy @Kövérmadár [swe]: véleménye az egyén szempontjából teljesen rendben van, és alapvetően kis esély van rá, hogy őt hátrányosan érinti. Másnak sem árt vele, hogy fokozott óvatossággal és negatív előítélettel kezeli az "emberszabásúakat". Nem hülye ember, szerintem simán össze is haverkodna egy "emberszabásúval", és megváltoztatná a véleményét is, ha indokolt volna. A gond akkor van, ha valaki egy adott "emberszabású egyed" megismerése után sem képes változtatni túllépni az előítéletein, ha ez indokolt lenne.

A primitív dolgok nem mindig rosszak ám, én az ügyfeleknek mindig mondom, hogy primitív megoldások kellenek, az nem fog elromlani.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2019.01.22. 11:47:08

@Arthamyr:
Van egy gyakorlo muszlim, jordaniai kollegam. Jokat szoktunk beszelgetni, segitokesz es korrekt embernek ismertem meg eddig.
Eleinte fenntartasokkal kezeltem, aztan megvaltozott a velemenyem. Ugyanigy nagyon sok arab vendeglatossal szemben is valtozott mar (enyhult) a velemenyem. De en nem is errol a csoportrol beszelek elsosorban.

Tudod mit nem lattam meg soha itt? Dolgozo szomaliait. Dolgozo fekete, muszlim noket (dolgozo muszlim, arab not mar lattam).

Miutan a tarsadalom es a gazdasag ugy epul fel, ahogyan, a nem dolgozo, az allamon eloskodo, de munkavegzesre alkalmas (tehat nem gyerek vagy idos, nem beteg vagy egyeb modon serult) minden tekintetben megvetem. Akkor is, ha sved, ha magyar, ha amerikai vagy ha fekete. Figgetlenul a vallasatol. Mas kerdes, hogy van egy igen jelentos, azonos tulajdonsagokkal rendelkezo reszhalmaza a fentieknek.

Erdekes, hogy az araboknal ott vettem eszre "torest", amikor csaladjuk van. Akkor hirtelen normalizalodnak, dolgoznak, bekesebbek. De az isten ovjon egy fiatal, egyedulallo muszlim ferfitol. Kulonosen, ha tobben is vannak.

A rasszizmus belyeget vallalom, ha kimeritem a jelenteset. Ugyanigy vallalom azt is, hogy ha nem vagyok jobb a svedek szemeben. Kit erdekel? Ez vagyok, ilyen vagyok, ettol meg bemegyek dolgozni ugyanugy, epitem a jovomet, lepkedek a celjaim fele. Minden mas csak onamitas volna. A masoknak valo megfeleles, a masok elismereset/tiszteletet kivaltani akaras csak egy veget nem ero harc lenne, orok boldogtalansaggal. :) (probaltam, nem volt benne koszonet)

O1.G 2019.01.22. 12:45:29

A "megmondónak" lehet durván személyeskedni?

tanato 2019.01.22. 13:28:14

@Arthamyr: Erról már beszélgettünk itt még az azóta angolosan lelépett Tilmir idejében aki Valencia mellett vásárolt egy kis házat egy tengerparti faluban.na ő írta hogy nem elrugaszkodott árak vannak ott.Érdekelt a dolog/K.--va elegem van a csúszós jeges havas hideg magyar télből/És valóban dél Spanyolországban ha nem luxus tengerőparti villát keres az illető.magyar árakon is talál hajlékot.Gyakorlatilag pl Valenciában,de más temgerhez közeli városban is lakótelepi lakásokat 50 ezer Euró mkörüli árakon hirdetnek/a környező falvakban még olcsóbb/ami gyakorlatilag 15 milla kemény magyar forint.Ennyit az én ALföld közepén fekvő poros kisvárosomban is megadnak egy közepes minőségű családi házért,de akár egy jobb fekvésű nagyobb méretű lakótelepiért is.És ez tényleg nem csak átverés,nagyobbik lányom egy jó barátnője egy granadai andalúz lány/Erasmusos barátnő még Párizsból az egyetemim koleszbólÍ/ tavalyelőtt ment férjhez,ott voltak a gyerekeim is az esküvőn,szóval az ifjú pár Granadában a belvárosban egy háromszobás lakótelepiben kezdik ifjú házaséveiket és kb tényleg 15 milla forintnak megfelő Euróért vették,hitelre persze mint itthon is.

tanato 2019.01.22. 13:30:09

@tanato: Szóval van még egy kicsivel több mint öt évem a nyugdíjig,lehet hogy utána tényleg nézelődök arrafelé egy téli szállást.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2019.01.22. 13:47:46

@O1.G:
Ha en lehetek rasszista, akkor o is szemelyeskedhet :) nincs ebben semmi :)

Ellenzéki Tüntető 2019.01.22. 15:12:12

Érdekes három évvel ezelőtt mekkora tabutéma volt ez hogy mi is a helyzet a színesekkel ott a mesés Nyugaton, és rohadt náci volt aki csak célzott rá most meg már elég nyíltan megy a fika (igen általánosítottam, és igen nem az összes színest utáljátok, stb, értsétek jól), és úgy írtok mintha a jövőben a helyzet rosszabbodására számítanátok.

Érdekes.

Arthamyr 2019.01.22. 15:40:12

@Kövérmadár [swe]: "Miutan a tarsadalom es a gazdasag ugy epul fel, ahogyan, a nem dolgozo, az allamon eloskodo, de munkavegzesre alkalmas (tehat nem gyerek vagy idos, nem beteg vagy egyeb modon serult) minden tekintetben megvetem. Akkor is, ha sved, ha magyar, ha amerikai vagy ha fekete. Figgetlenul a vallasatol. Mas kerdes, hogy van egy igen jelentos, azonos tulajdonsagokkal rendelkezo reszhalmaza a fentieknek." - Ez érthető és szerintem jogos is, viszont bosszankodni kár miatta, több okból is. Egyrészt nem tehetsz ellene. Másrészt az érintett "élősködők" szempontjából ez teljesen elfogadható alternatíva, nem csak és elsősorban ők a hibásak, hogy szar a rendszer, és kihasználják, számukra ez egy valid életstratégia. Harmadrészt ez abból fakad, hogy annyira te magad sem szeretsz dolgozni, így zavar, hogy szükségtelen áldozatot hozol.

Itt jön képbe az, amire törekszünk: kevesebb adót kell fizetni, és kevesebbet kell dolgozni. Amióta nem pazarlom el a bevételem több, mint felét adó formájában, és nem dolgozom napi 8 órát, sokkal kevésbé csípi a szemem ez a jelenség is. :)

kardio1 2019.01.22. 15:44:45

@Hari Seldon 2: fél Franciaországnyi kis ország. Vagy másképp: akkora, mint Nagy-Magyarország.
Juletræ nem elégedett a régiódbeli franciákkal. Te hogy látod őket ?

Arthamyr 2019.01.22. 15:50:14

@tanato: Utána kicsit komolyabban leszűrtem, olyanokat néztem, ami a mi igényeinknek megfelelhetne (nem néztem meg őket alaposan, csak a listát sorbarendeztem hirdetési ár szerint), a legolcsóbb is majdnem 160k-ért volt hirdetve, Spanyolországban meg elég sok költség van még efelett is. Ettől meg is nyugodtam, mert hiába olcsóbb némileg, mint Malaga (ha az), azért egy alsó hangon 55 milliós kiadás nem mellényzsebből megy nekünk.

Golf2 2019.01.22. 16:15:26

@tanato: És odaküldenék a nyugdíjat ott is fel lehet venni euroban?

kék madár 2019.01.22. 16:19:22

lehet buszkelkedni

a 15-ik perctol:
www.scpr.org/programs/world/2019/01/21/67959/

Nagy Blanka mar vilaghiru. Es sajnos az orszag rossz hire is az.

Ami nagyon kinos, hogy Amerika legnagyobb varosaban fomusoridoben lemegy az, hogy a magyar kormany altal iranyitott es birtokolt media (ami a media tulnyomo resze) gatlastalanul es ajas modon nekiment egy szokimondo diaklanynak, szexualis celzatu es egyeb szintiszta hazugsagokra epulo hasonlatokkal szitkokkal, mocskolodassal alazta es probalta lejaratni, kizarolag azert mert kritizalni merte a rendszert.

tanato 2019.01.22. 16:47:46

@Arthamyr: Nekem egy kétszobás lakótelepi bőven megfelelne/illetve kettőnknek/A teleket ott kihúznám nyáron meg itthon lennék.na persze ezek csak kósza gondolatok,de az árakat nézve nem légből kapottak.

tanato 2019.01.22. 16:49:51

@Golf2: Ennyire azért még nem menetem bele a részletekbe.de ha komolyra fordulna a dolog részletesen utánanéznék.A lányom andalúz barátnője nyilván segítene a hivatalos ügyek intézésében,ha ebből lenne valami.

tanato 2019.01.22. 16:50:46

@kardio1: Megnézted már az orvosi és történelmi témájú filmet aminek küldtem a linkjét?

tanato 2019.01.22. 16:59:43

@Arthamyr: Ja a linket neked szántam-

petimegmondja 2019.01.22. 17:51:50

@Arthamyr:

"@Kövérmadár [swe]: véleménye az egyén szempontjából teljesen rendben van"

Nem! Rohadtul nincs rendben, hogy bizonyos embereket pusztán bőrszínük alapján dehonesztáló jelzővel illet. Eleve a feketéknek ez a "majmozása" a leggázabb XIX. századi rasszista, imperialista fehér felsőbbrendűség megnyilvánulása.

Persze, akinek a fehér bőrszíne az egyetlen attribútuma, amire büszke tud lenni, attól ne várjon mást az ember...

Határátkelő 2019.01.22. 18:07:48

@Kövérmadár [swe]: Ez ezen a blogon nem elfogadható. Meg a másik sem, úgyhogy ezeket most kiveszem.

kék madár 2019.01.22. 18:39:26

@Kövérmadár [swe]:
"Sokan gondoljak igy, csak kevesen merik leirn"
Trump es Orban ota sokan le merik irni, sot "batran" ki is mennek zsidot, feketet, muszlimot, not verni es fogdosni. Az egy negyzeterre eso racially motivated crime es horogkereszt falfirkak 300%-al nottek Trump ota.

@Határátkelő:
"Ez ezen a blogon nem elfogadható. Meg a másik sem, úgyhogy ezeket most kiveszem."
Ilyenkor kivancsi az ember, hogy mit vettel ki. Mivel mindenki hozzaszolt es kovetkezetesen idezett, azert jol benne maradt :)
Megtudtuk, hogy @Kövérmadár [swe]: szerint kik az eloskodok, es hogyan jo altalanositani es miert magasabb rendu a feher faj, es ki ert vele egyet :(

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2019.01.22. 18:55:44

@kék madár:
Nem nem.
Nem a feher emberekrol szolt a dolog, hanem a hitvany, semmirekello emberekrol.

El lehet ezert itelni, ahogyan azert is, hogy a fenti halmaznak van egy igen szamos reszhalmaza azonos tulajdonsagok alapjan, amibol egy a sok kozul a szarmazasuk. Nem a borszinuk miatt hulladekok ezek az emberek, az csak egy ismertetojeluk.

Batran meg lehet kerdezni barmelyik itt elo magyart vagy akar svedet. Van olyan ismerosom, aki SFIben tanit, furcsa modon nem a lengyelekkel, nemetekkel, meg csak nem is az eritreaiakkal van gond.

Fuggetlenul attol, hogy rasszista vagyok-e, eloiteletes vagyok-e, ha kimegyek az utcara, ne adj isten egy nagyvarosba, a tenyek vilagosak. Ezen semmilyen filantrop, liberalis, megerto, fajvedo szemlelet nem valtoztat.

Arthamyr 2019.01.22. 19:47:35

@petimegmondja: Szerintem meg rendben van, ez van. :) Nem árt vele senkinek, max. a hozzád hasonló érzékeny emberek lelkét tiporja kicsit, de az nem releváns, az ő lelkét meg az tiporja, hogy az adójából az ország szépítése helyett ezeket tartják el, ez egy ilyen világ.
Nem érzem azt, hogy a fehérségére (vagy bármi másra) nagyon büszke lenne. És később el is magyarázza pontosan, mit gondol. Azzal meg főleg nincs gond, persze ahogy ő is írta, neked is jogod van rasszistázni, azzal sincs gond. :D

kék madár 2019.01.22. 19:56:58

@Kövérmadár [swe]: akkor szerinted miert "hulladekok" ezek az emberek? Mert ha tudjuk miert, akkor a megoldas is egyszerubb...

Arthamyr 2019.01.22. 19:58:41

@tanato: Én 1959-es építésű társasházi lakást nem vennék, az elég kockázatos, főleg ebben az árkategóriában. Pl. borítékolható, hogy a lakóközösségnek nem lesz pénze/szándéka a közösen felújítandó dolgokra, nem fognak 15000 eurot elkölteni egy renovációra, ha a lakásuk 50k-t ér. Persze ha csak évi pár hetet töltenél ott, nem feltétlen számít (de akkor meg mit csinálsz vele az év többi részében, nem lenne egyszerűbb arra a pár hétre bérelni, sosem jön vissza az ingatlan ára). Viszont az, hogy ott éljek, nem pálya, én nem akarok ezzel kínlódni.

És olyan helyen vennék, ahol 5 perc alatt a tengernél vagyok, gyalog (szóval Granada, Sevilla stb. nem játszik), meg minden mást is elérek 5-10 perc alatt, amire a mindennapokban szükségem van, ez mondjuk már az én hülyeségem/lustaságom, de nem akarom az ébren töltött óráim mérhető részét közlekedésre pazarolni. Régen csináltam, mert muszáj volt, mára leszoktam róla, sokkal jobb az élet így, nem fogok visszalépni a szarba.

tanato 2019.01.22. 20:10:54

@Arthamyr: Persze ezek még csak távoli gondolatok.Tengerparti újk építésű persze számomra megfizethetetlenül drága.Ha bejönne véletlenül, a telet ott tölteném,nyáron meg vagy kiadnám vagy a család nyaralhatna benne felváltha,nagy a család,na nem a közvetlen hanem mondjuk unokatestvéri szintű.
No szóval ez még nagyon komolytalan,de azért rendszeresen nyomon követem az árakat.

Arthamyr 2019.01.22. 20:45:03

@tanato: Ha téged szórakoztat, egészségedre. Amíg nem veszel, bajod biztos nem lesz belőle. :) De azért érdemes ezeket az árakat fenntartásokkal kezelni.

Írt egy Jani haverja nevű ember korábban ide, ő Albániában bizniszel, én tervezem, hogy majd vele felveszem a kapcsolatot, ha az otthoni/ír helyzetünk rendeződött. Albániában is kellemes az idő, van tenger, még nem felkapott, így az árak is sokkal emberibbek, és kocsival le lehet menni kényelmesen.

Volt spanyol kollégám, jártam is náluk, a legtöbben 200-300k-s lakásokban házakban laktak, meg nézegettünk mi is lakásokat, és ugyan Spanyolország olcsó pár egyéb országhoz képest (Skandinávia, szigetek, Svájc), de magyar pénztárcával azért nem. Albánia viszont (még) annak tűnik.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2019.01.22. 20:54:30

@kék madár:
Nezzuk a hivatalos verziot:
Megerkezik Szomaliabol vagy egy hasonlo orszagbol. Bejelentkezik menekultnek, megkapja a menekult statuszt. Kap teritesmentesen lakast, amit az allam fizet. Ingyenes oktatasban reszesul, aminek egyik resze az SFI (sved nyelvtanfolyam). Ennek kereteben az alapoktol megtanulhat irni-olvasni, ha nem tud, kap minimalis tarsadalomismeretet, orszagismeretet, betekintest a szokasokba, alapveto mit szabad / mit nem, mit illik / mit nem illik dolgokba. Nyilvan nem a tanfolyam elejen, de a vegere igen. Ez ido alatt kap penzt is, egy idoben bonuszt is kaptak, ha sikeresen levizsgaztak. Ha akarnak, szinten ingyen folytathatjak a nyelvtanulast egeszen a gimnaziumi szint vegeig. Kozben, szinten ingyen tanulhatnak tantargyakat, akar egyetemre is mehetnek, ha elvegzik a szukseges iskolakat. Ingyen.

Ezzel szemben a valosag:
Sokszor az SFI tanarno melle kell egy helyi ferfi segito, akinek szotfogadnak, mert a feher no nem ember a szemukben. Az iskolaban ha van is jelenleti iv, nem szamit, mert addig balheznak, fenyegetoznek, mig alairjak nekik. Tehat maris a semmiert kapjak a tamogatast. Szinten megtortent eset, hogy hiaba van leirva a nyelvukon es abrakkal bemutatva, hogy hogyan mukodik a wc, szarnak ra (szo szerint).
Esze agaban sincs dolgozni, ezaltal visszaadni valamit a tarsadalomnak, ami befogadta oket. Esze agaban sincs elfogadni a kulturankat, pedig o jott ide, senki sem hivta. Esze agaban sincs annyi minimalis tiszteletet tanusitani, hogy nem uvolt ejjel a zeneje, nem bandazik az utcakon, mig emberek esetleg aludnanak a masnapi munka elott.
Nulla tisztelet, nulla alkalmazkodas, nulla igyekezet, ami ezt a csoportot jellemzi. Szemmel lathato, hogy milyen szinten lenezik az europai embereket.
Ha nem eltel itt es nem tapasztaltad, nem fogod erteni ugysem, hogy mirol beszelek.

Nem voltam mindig "rasszista". Soha nem volt korabban gondom a feketekkel es most sincsen, ha egy amerikai, fekete orvosra vagy gyari munkasra gondolok. Ugyanolyan ember, mint mi. DE! Ha megengeded, ha nem, igenis bekategorizalom a frissen, Afrikabol "menekult", muszlim emberszabasuakat, mert semmi, se semmi keresnivalojuk nincs itt (Europaban). Ismertem kereszteny eritreai lanyt. Soha, eszembe nem jutott, hogy a borszine alapjan barmit is gondoljak rola. Ismerek azsiaiakat, soha, semmilyen negativ dolgot nem mondtam es mondanek rajuk.
Az arabokkal szemben voltak / vannak eloiteleteim, de hazudnek, ha azt mondanam, hogy mindegyik lehuto, sot! Van arab kollegam, akit mikor meglattam nem tudtam, hogy mit gondoljak. Beszelgettunk, megismertuk egymast, jo ember. Pedig arab es muszlim.

Le lehet kopni, el lehet itelni, teljesen lenyegtelen. Barack Obama egy szinesboru elnok volt. Az az uszo srac (valamilyen Eric talan), akin a fel vilag (nem szep modon) rohogott par eve egy szinesboru sportolo. A tegnap erkezett Ungabunga Mustafa viszont egy koszos, semmirevalo nigger. Ha meg mindig nem erted a kulonbseget, gyere ki, alhatsz nalam, megmutatom onkoltsegen, hogy mirol beszelek.

Es, hogy miert varom el, hogy alkalmazkodjanak? Ugyanazert, amiert egy mecsetben vagy akar Szaud-Arabiaban nekem is be kell tartanom az o szabalyaikat (mas kerdes, hogy nem vagyok hajlando, ezert oda sem megyek).

tanato 2019.01.22. 21:20:36

@Arthamyr: Jani haverja ,rá emlékzem.Nagyon jókat írt választott új hazájáról.Nyilván olcsóbb mint a spanyolok.De egyelőre nem aktuális egyik régió sem.

négyzet 2019.01.22. 21:51:15

@kék madár:
Azért van az egész, mert olyan országból jöttek ezek az emberek, amilyenből, Szomália, ha most épp arról van szó, gyakorlatilag a '80-as évektől "failed state", éveken át a világ leginstabilabb országainak egyikeként. Ilyen háttérrel ez történik az emberekkel. Iskolázottság és működő társadalom nélkül.
Sokan a polgárháború kitörése után menekültek el az országból, nyilván legtöbben a szomszédos országokba, ellentétben azzal, amit sokan hisznek.

"After more than two decades of conflict, a generation of Somali children lost the opportunity for formal education and other benefits of a stable childhood. Somalia has one of the world’s lowest enrolment rates for primary school-aged children – only 30 per cent of children are in school and only 40 per cent of these are girls. Further, only 18 per cent of children in rural households are in school." /UNICEF/

Egy néhány éve készült felmérés szerint a svédországi szomáliaiak 70%-ának nincs végzettsége, a foglalkoztatottság kb. 20%-os. Az USA-ban és Kanadában valahogy jobban sikerült e szempontból az integráció, mert ott 40-50% dolgozik.

Arthamyr 2019.01.22. 22:11:12

@négyzet: Az USA-ba, Kanadába "kicsit" nehézkesebb bejutni, mint Svédországba, valamint mindkét helyen kevésbé van jóléti szocializmus, így nem meglepő, hogy sikeresebb az integráció.

Arthamyr 2019.01.22. 22:11:57

@tanato: Ott is lehet nézegetni, nem kerül semmibe. Sőt, akár Monacoban is. :D

kék madár 2019.01.22. 23:49:31

@négyzet: aha ertem, valtoztatni kell a segelyezesi es kovetelmeny rendszeren, ezt persze leirni konnyebb mint megvaltoztatni

@Kövérmadár [swe]:
nem az a cel, hogy lerasszistazzon teged barki, de ezeket a mondatokat kerulhetned:
"A tegnap erkezett Ungabunga Mustafa viszont egy koszos, semmirevalo n****er"
Engem raboltak ki ciganyok egymas utan ketszer lenullazva evtizedek megtakaritasat, megse azt latom megoldasnak, vagy a megoldas reszenek, hogy ciganyozzak.
Ertelek, hogy nehez helyzet ez, de megse ezt tartom az altalanositas, problema felvazolas konstruktiv modjanak. Ezek sulyosan serult emberek es kozossegek, nem veletlen, hogy ennyire passzivak es elhetetlenek.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.01.23. 01:48:28

@Golf2: A magyar nyugdíjat elküldik egy magyar számlára, viszont te, vagy tanato, vagy bárki továbbküldheti onnan egy helyi, spanyol számlára, amiről már fel lehet venni ojróban...
A forint már konvertibilis, azaz átváltható.Ez az egész csak technikai kérdés.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.01.23. 01:50:02

Ejj, de jó kis kommentek voltak itt nyugdíjazás témaköréből, kár, hogy nem voltam itt, most meg már nem folytatom, mert a kutya sem olvassa...

tanato 2019.01.23. 06:57:47

@Arthamyr: Ja,nézegetek én afrancia tengerparton is,ott alaphangon kétszer háromszor olyan árban vannak az azonos paraméterű lakások,mint mondjuk Valenciában.

tanato 2019.01.23. 06:58:26

@geegee: Na jó ezt tudni hogy konvertibilisek vaqgyunk.

petimegmondja 2019.01.23. 10:44:34

@Kövérmadár [swe]:

A definíciód alapján Neked sincs semmi keresnivalód Svédországban, mert Neked sem született kultúrád sem az ősi varég sem a modern szociális skandináv. Ráadásul az utóbbit fel sem sikerült venned. Továbbra is ugyan az a pitiáner kis önző délkelet-európai vagy, aki már akkor is voltál, amikor rongyosan megérkeztél az "ígéret földjére".

A leggázabb rasszista védekezés ez a "vannak fekete ismerőseim", meg "vannak jó feketék is".
Tekintve, hogy 1000%, hogy nem ismered az ÖSSZES Svédországba érkezett szomáliait, így megfelelően megalapozott mintád sincs ahhoz, hogy meg tudd állapítani, hogy hány százalékuk "aljanép" a Te definíciód szerint, ahogy ahhoz sincs megfelelő ismereted, hogy megszámláld és összehasonlítsd ezzel az adattal azt, hogy a fehér svédek mekkora része "aljanép".
Innentől semmi sem igazolja a szalonrasszista nézeteidet. Továbbá, mivel Neked is "csak" választott hazád Svédország, ha nem tetszik a svédek hozzáállása a migrációhoz, akár el is költözhetsz onnét, mert Téged se hívott oda senki!

petimegmondja 2019.01.23. 11:28:48

@Kövérmadár [swe]:

Egyébként, hogy valamelyest pozitív hangvételűt is írjak, a '80-as években pont ilyenek voltak az akkor menekülő tamilok. 30+ év alatt mára ők is beilleszkedtek. Csak idő kérdése és a Téged idegesítő szomálik is megváltoznak.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2019.01.23. 11:37:44

@petimegmondja:
Nem baj :)
Igy gondolom, ezek a nezeteim. A legrosszabb, ami tortenhet, hogy mi ketten nem jovunk ki egymassal, nem leszunk pajtasok.
Tul fogom elni, hidd el, ahogyan te is :)

Az mar reg nem erdekel, hogy ki mit gondol rolam, kinottem a "like gyujtogetesbol".

Ha megnyugtat, teljesen igazad van: onzo vagyok; szalonrasszista; ha ugy tetszik, lehetek akar del-kelet europai is (itt azert foldrajzi ertelemben megbicsaklik picit a dolog). Penzt keresni vagyok itt, nem megvaltast. Elonyom a menekultek jo reszevel szemben, hogy fizetek adot, ezzel kicsit vissza is adok es nem csak elveszek. A tobbi meg kit erdekel? :)
Nem kovetek el torvenysertest a nezeteimmel, nem vagyok buntetheto miattuk. Akkor mirol is beszelunk? :D

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2019.01.23. 11:43:57

@petimegmondja:
A 80-as, 90-es evekben nagyon sok kereszteny sziriai es arab erkezett. Azt nem tudom, hogy mennyire volt zokkenomentes a beilleszkedesuk, de ma mar a borszinukon kivul semmi sem arulkodik arrol, hogy nem helybeliek.

Ha azt gondolod, hogy minek ide vagy Europaba erkezo tenylegesen menekul es segitsegre szorul, naiv vagy. Aki valoban menekul es befogadjak, az ugy gondolom halas ezert es igyekszik.

Az, hogy nem vagyok szocialis nem ugyanaz, mint az, hogy noket vegzalok az utcan vagy autokat gyujtok fel, esetleg a markomat tartva kovetelem, hogy eltartsanak.

Az, hogy szocialisnak kell lennem, nincs torvenybe foglalva. Az, hogy nem randalirozok viszont igen.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2019.01.23. 11:49:17

Utolso gondolat: ha valaki vet a torvenyek ellen, azt ki kell vagni azonnal az orszagbol. Haza kell kuldeni akkor is, ha ott eppen haboru van.
Ha legalabb ennek eleget tenne a kormany mar nem lenne ennyi "rasszista" az orszagban, mert tudna mindenki, hogy akik itt vannak jol viselkednek es legalabb annyira igyekeznek, hogy betartjak az itteni szabalyokat ha mar ok jottek es nem mi mentunk. De momentan ez sem tortenik meg vagy csak minimalisan.

Nem vagyok sem megerto, sem elfogado mar. Sokaig az voltam, nem jottem ki belole jol egyszer sem.

tanato 2019.01.23. 12:14:14

@kardio1: Persze az még odébb lesz.ha lesz.

tanato 2019.01.23. 12:18:20

@Kövérmadár [swe]: Figyelj ha egy szomáli beilleszkedik majd normálisan ha a nyelvet megtanulja és tanul dolgozik,nem lesz rosszabb mint egy k-európai.
sajnos azért közülünk is van olyan aki nem beilleszkedni óhajt az új hazájábabn:
24.hu/kulfold/2019/01/23/magyar-no-prostitucio-szervezese-nagy-britannia/

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2019.01.23. 12:34:02

@tanato:
Sosem allitottam, hogy rosszabb lenne! Alapvetoen nem a szarmazasi orszag alapjan itelkezem, svedek es magyarok kozott is van olyan, aki a szememben hulladek. Sot, egy muszlim szemeben ateistakent lehet eppen en szamitok annak.

Itt, jelenleg van egy "aprocska" problema, ami visszakovetheto egy alapvetoen hibas bevandorlaspolitikara es a naivitasra. Az SD sem azert all 20% korul, mert en itt vagyok, elhiheted.

tanato 2019.01.23. 15:18:30

@Kövérmadár [swe]: Perpill nem tudom hány százalék bevándorló Svédországban,nyilván ha egy bizonyos szint fölé emelkedne az ország elveszítené hagyományos svéd jellegét.De ez ugyanúgy vonatkozik más országokra is,pl. MO.-ra roma százalék ügyben.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2019.01.23. 15:55:39

@tanato:
Egy vicc szerint, ha mindenki hazamenne, aki nem sved, akkor a vegen 2 millio ember maradna az orszagban :D

Nem tudom egyebkent.

petimegmondja 2019.01.23. 17:00:04

@Kövérmadár [swe]:

Abszolút félreérted ezt a helyzetet. Totálisan indifferens, hogy Te otthon a négy fal között, esetleg hasonszőrű elvbarátaid között mit gondolsz.
A lényeg, hogy a toleráns többség köszöni, de nem kér abból, hogy ez a közbeszéd szintjén megtűrhető legyen. Hiheted, hogy ez a liberálisok véleményterrorja, de valójában ez az össztársadalmi konszenzus a II. világháború óta, tekintettel az annak idején történtekre.
Szóval, ezt a fajta "véleményt" nyugodtan tartsd meg magadnak és nem igaz, hogy nem sértesz törvényt, ha "bátran" kimondod, mert az "emberszabású" és hasonló jelzők használata adott bőrszínű emberekre Európa nagy részén törvénybe ütközik.

petimegmondja 2019.01.23. 17:04:36

@Kövérmadár [swe]:

"ha valaki vet a torvenyek ellen, azt ki kell vagni azonnal az orszagbol. Haza kell kuldeni akkor is, ha ott eppen haboru van"

Szerencsére, ezt a populista hülyeséget a nemzetközi menekültügyi konvenciók nem engedik és a józan ész talaján álló többség soha nem is fogja megengedni...

kék madár 2019.01.23. 17:34:28

@Kövérmadár [swe]:
en a kovetkezo orszagbeliektol szoktam elhanyni magam:
magyar
orosz
torok
perzsa
kinai
stb....
Nem mindtol csak egyes nagyon taho egyedektol akik nem allnak sorba, keresztbe parkolnak, uvoltetik a radiot, berakjak a gyerekuket a gyomolcsos pultba taposni a paradicsomot, a felig elszivott cigarettat a fuluk moge rakjak, stb.

De nem szoktam altalanositani, mert semmi ertelme, a tortenelem sosem jott jol ki belole, ha sokan ertettek egyet ezekkel a nezetekkel annak koncentracios tabor is lehet a vege, meg anyaktol orokre elszakitott gyerekek, meg migranskampany. De neked biztos bejon, hogy ilyen nagy hangon hirdeted a rasszizmusodat es biztos talalsz sokezer embert aki egyetert veled. Ha nem latod hogy ez a n***gerezes mekkora gaz, akkora hiaba teszed pl, hozza hogy adot fizetsz.

2019.01.23. 17:51:54

@Kövérmadár [swe]:

"Utolso gondolat: ha valaki vet a torvenyek ellen, azt ki kell vagni azonnal az orszagbol."

Ugh, nem követtem már ezt a beszélgetést, de ezt most véletlenül elolvastam, és megragadta a figyelmemet.

Szerintem vagy kérdeztem már, vagy akartam kérdezni, és cserkész becsszó, nem kötekedésből teszem, de viszonylag nyíltan írsz róla, hogy szabadidődben örömlányokat látogatsz. Már most hol teszed ezt? Svédországban?

Csak mert ott, ugye, tilos. Érted, hogy miért látok itt ellentmondást a szavaid meg a tetteid között, gondolom.

Shaktee 2019.01.23. 18:04:31

@Nagy kámpics: Ne kekeckedj Big man, az echte svéd szomszedai is kurvaznak, tehat koser a dolog :P

Arthamyr 2019.01.23. 18:07:11

@Nagy kámpics: Korrigálni kéne a törvényeket, és az feloldaná az ellentmondást. :)

kék madár 2019.01.23. 18:15:10

@Nagy kámpics: azokat kell kivagni az orszagbol aki azokat a torvenyeket szegi meg amiket o nem. Vagy valami ilyesmi.

Arthamyr 2019.01.23. 18:16:54

@Kövérmadár [swe]: Ez hogy megy? Átruccansz egy hosszú hétvégére Hollandiába, Németországba?

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2019.01.23. 18:25:39

@Arthamyr:
Ha ilyesmi tortenik, akkor igen.

@kék madár: @petimegmondja:
Sracok... az ugye megvan, hogy teljes mellszelesseggel "ki kell" allni jajj szegeny kis menekultek mellett, barmi aron, akkor is, ha tobb kart okoznak, mint nem.

Koltoi kerdes, de azert hatha: a nem rendbonto emberekert, a nem segelyen lubickolokert, a dolgozo, adofizeto, bekes, nyugodt kornyezetben elni vagyo emberekert mikor fog barki ilyen harcosan es moralizalva kiallni?

Ossztarsadalmi osszefogas van lassan minden ugy erdekeben, csak "mi" vagyunk "elfelejtve es hatterbe szoritva". Miert?

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2019.01.23. 18:26:49

@Arthamyr:
Amszterdam a kedvencem, ott minden hobbymnak szabadon hodolhatok :D :D :D

kék madár 2019.01.23. 18:55:30

@Kövérmadár [swe]: sikerult megindokolnod a n**ggerezesed es osszekotni egy uj elemmel: teged nem ved meg senki. Es bedobtal par uj fogalmat amirol senki nem beszelt, pl. "barmi aron"
Logikailag tok jo amit irsz, Trump szavazoi is pont ezt eszik reggelire.
Egy kisebbseg erdekeinek felismerese es vedelme es az elosztasi aranytalansarol ugrasz egyet a te vagy a szegeny aldozat, teherviselo, mindenkit eltarto elfeledett reteg.

Ez kb annyira santit, mintha azt mondanank, hogy mi szegeny nem rokkanktak igazsagtalanul nagyot szivunk a rokkantakkal szemben, mert nekik kulon feljarot epitenek, nekunk meg lepcsozni kell.

Koltoi kerdest: miert kell erted kiallni, miben szenvedsz hatranyt?

Arthamyr 2019.01.23. 18:57:24

@Kövérmadár [swe]: A sütiváros jó hely. :)

Bár mintha lenne ilyen hülyeség, hogy egy emberre azok a törvények vonatkoznak a hazája és a hely törvényei közül, amelyikek szigorúbbak? Tehát elvileg te ott sem füvezhetsz, kurvázhatsz svédként/magyarként törvényesen.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2019.01.23. 19:08:56

@Arthamyr:
Valami hasonlorol en is hallottam mar, de akkor igen nagy bajban lenne az emberek jelentos resze :)

Ugyanakkor erdekes dolognak tunik, hogy a sved/magyar allam megis milyen hataskorrel rendelkezik mondjuk Hollandiaban. A nagykovetsegen kivul gyanitom semmilyennel.

Ha ez a torveny ebben a formaban valoban letezik, akkor az allampolgar az adott allam tulajdona is? Vagy hogy? Az, hogy Sved-/Magyarorszag teruleten nem kovetek el olyasmit, ami az adott allamban uldozendo, teljes mertekben elvarhato. Az allam teruleten kivul viszont.

Thaifoldon tilos az ecigaretta hasznalata. Ha egy thai Svedorszagban legalisan vasarol es hasznal ilyet, azert mokas lenne szankcionalni, nem? Ha haza is viszi, akkor nyilvan jogos a buntetes, meg ha nem is kovetett el emberiseg elleni buntettet.

Ertem en a gondolatmenetet, de lassuk be, autok felgyujtasa es az ecigaretta hasznalata kozott van nemi kulonbseg. Meg akkor is, ha torveny-torveny.

Arthamyr 2019.01.23. 19:21:08

@Kövérmadár [swe]: Szerintem hülyeség, csak gondoltam jelzem, hogy tudtommal így van. Gyakorlatban nyilván nem érvényesítik, de előfordulhat, hogy emiatt valaki bajba kerül, ha valaki azt akarja, hogy bajba kerüljön. Pl. egy svéd vagy magyar közéleti személyiségnek ebből simán lehet baja.

Sajnos az állampolgár kb. az adott állam tulajdona. Az állam rendelkezik az élete felett, a tulajdona felett stb. Persze korrektebb helyeken ez szabályok közé van szorítva, tehát nem kapsz életfogytiglant "csak úgy", de az államnak megvan az ereje, hogy bizonyos esetekben ezzel vagy akár halálbüntetéssel sújtson.

Nem tudom, a thaiföldit hogy büntetnék, lehet, hogy ez nem minden országban így működik.

Arthamyr 2019.01.23. 19:23:22

@Kövérmadár [swe]: Egyébként megvan emögött is a logika, és hasznos is bizonyos esetekben, az igazi hülyeség az, hogy nem szabad drogozni/kurvázni Svédországban/Magyarországon. :D

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2019.01.23. 19:26:32

Gyorsan keresgeltem.
Elvileg a magyar torvenyek szerint buntetheto lennek Hollandiaban, de ott nincs joga eljarni a magyar hatosagoknak csak a hollandnak. Ok pedig nem fognak eljarni a magyar jog szerint.

Egy sved oldalt talaltam a temaban, az alapjan nem vagyok felelossegre vonhato a Hollandiaban elkovetett marijuana fogyasztasert.
Itt egyebkent nagyon erdekes dolgot olvastam: fogyasztani tilos, a hatasa alatt allni nem. Tehat meg azert sem lennek buntetheto, ha a repules elott jol betepek es ugy erkezem meg Stockholmba.

De ugyanez kiforditva: ha Szaud-Arabiaban jol lereszegedek, akkor ott siman elitelhetnek, hiaba nem kovettem el torvenysertest a magyar/sved jog szerint.

Ezt valaki nagyon okosan kitalalta, csak arra nem gondolt, hogy ellenorizhetetlen es betarthatatlan es logikatlan. Innentol teljesen ertelmetlen is adott esetben.
Avagy hogyan kenyszerithetne ki X allam, hogy Y allam eliteljen valakit Y allamban olyasmiert, ami ott nem torvenybe utkozo.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2019.01.23. 19:38:26

@Arthamyr:
Mindket tema szurkezonanak szamit.
A marijuana fogyasztas szankcionalasa eppen vilagmeretu atalakulason megy keresztul es mar most is 3 nagy kategoria van: illegalis, dekriminalizalt es legalis. Hollandiaban, ha jol tudom jelenleg dekriminalizalt es nem legalis.
Las Vegasban szabadon vasarolhato, de csak maganteruleten fogyaszthato (utcan, autoban, szallodaban nem). Ennek sincs sok ertelme.

A prostitucio valamivel egyszerubb kerdes, de ott is vannak erdekessegek. Ha jol tudom, akkor itt pl. nem tilos, penzt elfogadni szexert sem tilos, DE fizetni erte torvenybe utkozo. Kerdes, hogy jol tudom-e :)
Nemetorszagban is van valamilyen szabalyozas, de bordelyokban teljesen legalis.

Az, hogy hol legalis vagy az illegalitasa ertelmes-e, legyen a torvenyhozok dolga eldonteni. Nyilvan en mindkettot tamogatom :)

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2019.01.23. 19:49:42

@Kövérmadár [swe]: Tudod a dolgozó rendes emberekért legyen fehér vagy cigány,itt se áll ki senki.

Arthamyr 2019.01.23. 19:54:55

@Kövérmadár [swe]: "Las Vegasban szabadon vasarolhato, de csak maganteruleten fogyaszthato (utcan, autoban, szallodaban nem). Ennek sincs sok ertelme." - Ez teljesen jó, megveszed, hazaviszed, elszívod. És semmi bajod nem lehet, ha találnak nálad. Írországban full illegális (bár gondolom nem büntetik überszigorúan), aztán az első nap, amikor sétáltam haza a munkahelyről, kb. végig fűszagot éreztem az utcán. Na ez azóta sem változott, és napi rendszerességgel látok embereket, akik az utcán szívnak, miközben pl. kijöttek ebédszünetre. Szóval a Las Vegasi szabály már tök kényelmes lenne.

Én is úgy tudom, hogy úgy van szabályozva nálatok prostitúció, ami elég gáz, de ez van. És talán nemrég szigorították, az utóbbi 10 évben, volt róla valahol cikk, szóval nemigen várható enyhülés.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2019.01.23. 19:59:11

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii:
Tudom. Ertuk sehol sem all ki senki viszont ok a tarsadalom fejostehenei.

Minden orszagnak megvan a maga keresztje, Svedorszagnak is, Magyarorszagnak is, kivetel nelkul mindegyiknek.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2019.01.23. 20:01:55

@Arthamyr:
A Vegasban megfordulo emberek mekkora reszenek van ott ingatlanja, szerinted? :)

Az Amerika jatszotere, gyakorlatilag a turistak varosa. Aprilisban, ha ott leszek, nekem nem lesz olyan, hogy "hazaviszem" :)

Arthamyr 2019.01.23. 20:08:17

@Kövérmadár [swe]: Kit érdekel? Nem a turistákért kell a törvényeket hozni. :)
Más kérdés, hogy közvetve kedvező lehetne pl. a hotelben, mert több vendéget csábítana. Sok a hotel, van lobbierejük, oldják meg, ha szükségük van rá.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2019.01.23. 20:18:42

@Arthamyr:
A kaszinok valamiert ellenallnak.
Vegasnak van kb. 650.000 lakosa es 45.000.000 latogatoja evente. Ettol meg nyilvan nem a turistakert kell torvenyeket hozni, de Vegas nem Budapest, nem is Stockholm. Turistak nelkul (legyenek azok amerikaiak vagy kulfoldiek) a varos pillanatok alatt semmive lenne. Nincs kulturalis orokseg, nincs muemlek, nincs kozel semmi sem egy oriasi jatszoteren kivul :)
Mintha egy bevasarlokozpontban tilos lenne vasarolni :D

$600 a birsag, ha elkapnak, de azt olvastam, hogy ha az ember kulturaltan csinalja, nem feltunoskodve, nem a Strip kozepen meztelenre vetkozve, akkor nem kulonosebben vadasznak ra.
Valahogy meg fogom oldani, ha mast nem, bekopogok minden hazba (es remenykedek, hogy nem lonek seggbe :D ).

Arthamyr 2019.01.23. 20:30:42

@Kövérmadár [swe]: Pont azért a 650000 lakosért, (meg) az ottani adófizetőkért, ingatlantulajdonosokért kellene hozni a törvényeket, nem a 45000000 turista miatt. Persze lehet, hogy az érdekek egyeznek sok esetben, de a lényeg akkor is az előbbiek. A 45000000 csak fejőstehén, és akként is kell kezelni. Amíg tejel, nincs gond, és lehetőleg tejeljen minél többet, lehetőleg minél kevésbé összeszarva a környezetet.
A 600USD szerintem korrekt. Kicsit drágábban szív, aki hülye, és fel lehet lépni ellenük, ha hülyék, tehát viselkedniük kell. Egy kis extra bevétel/rendfenntartás, jó ötlet. :)

Arthamyr 2019.01.23. 20:31:44

@Kövérmadár [swe]: A lényeg, hogy ne te vigyed. :D

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2019.01.23. 21:26:12

@Arthamyr:
Futol beszivott embert meg nem lattam rendbontani :)
Az eszrevetel nyilvan jogos, de ha igy nezzuk, akkor a tulzott alkoholfogyasztas rombolobb a kornyezetre nezve.

Meglatjuk milyen lehetosegek lesznek. Aki mar volt ott, azt meselte, hogy szinte mindenhol terjengett a fu szaga, ugyhogy nagyon megsem kellhet bujkalni :)

Arthamyr 2019.01.23. 21:49:16

@Kövérmadár [swe]: Olyat én sem láttam, de olyat igen, aki mellette "erősre" itta magát (persze ez lehet, hogy tisztán piával is bekövetkezett volna).

Ha a worst case 600 dolcsi, annyira nem lehet nagy szigor. Aki Vegasba megy, azt nem fogja földhözvágni, lehet, hogy egy hotelszoba kerül annyiba 1-2 éjszakára, minden fogyasztás nélkül.

Navarone 2021.02.05. 08:36:12

Én is a PFA-nál vagyok és amikor Budapestre költöztünk, nem adták ki a pénzt. Majd ha elérem a nyugdíjas kort.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása