Mit várhatnak a 14 évesek a jövő munkaerő-piacától?

Egy pályaorientációs nap keretében a Tatai Refomrátus Gimnázium tanulói betekintést kaphattak a munka világáról különböző előadások keretében. Az alkalomra meghívást kapott a Jobsgarden is, a téma pedig a jövő munkavállalója volt.

Az előadást megelőzően kaptam egy listát a kapcsolattartótól, hogy milyen kérdésekkel fordulnak felénk a kilencedikesek. Meglepődtem a kérdések komolyságán, így ahhoz méltón egy igen részletes prezentációval készültem az alkalomra. ·Az első részben a hazai munkaerő-piaci helyzetet tekintettem át, illetve kitértem a várható jövőbeni változásokra is. A változások között fő témaként a robotizációs folyamatokat néztük át, illetve a prezentáció anyagában bemutattam egy olyan kutatást, mely a 2030-ra vonatkozó előrejelzést tartalmazott.

tata11.jpg 

A jelenlévő kb. 50 diák egy online felület segítségével megnézhette, hány %-os eséllyel szűnik majd meg a most elképzelt álommunkája a jövőben, így a jövőkutatások által elénk tárt kép még inkább kézzel foghatóvá vált. Mivel biztosat még 10 évre előre sem tudunk jósolni, ezért érdemes a változásokra való reagálásokat alapul venni, hogy a jövőben adaptívan tudjunk felkészült a ránk váró kihívásokra. Ezzel összefüggésben megnéztük, hogy milyen készségekre, kompetenciákra lesz majd szükség a jövőben. Az eredmények határozottan azt mutatják, hogy a soft skillek felerősítésére kell a legnagyobb hangsúlyt fektetni, melyek fejlesztése akár iskolai keretek közé is beilleszthető. Megnéztünk különböző példákat, hogy milyen módon lehet fejleszteni ezeket a társaik közreműködésével, tanári segítség mellett.

tata.jpg

A 14-15 éves diákok számára a pályaválasztás pár év múlva lesz igazán aktuális, így annak érdekében, hogy a fennálló időben életük döntését meg tudják alapozni, érdemes kipróbálni például személyiségteszteket, amelyek meg tudják mutatni, milyen irányba érdemes elindulni. A programon éppen ezért példaként kitöltötték a diákok az MBTI tesztet.

Összességében egy jövőbemutató anyagot mutattam meg a tatai diákoknak, remélhetőleg használható tudás birtokába jutottak, amire később is támaszkodhatnak.

Virovecz-Dibusz Dorottya