Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (109) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (933) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (96) hajtóművek-motorok (6) hampage (414) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1022) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (402) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (67) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (13) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (400) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (522) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (589) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (887) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Unokáink sem fogják látni: tűzfalak és foghíjtelkek

2021.06.21. 07:00 :: Hamster

Örömmel tölt el, hogy a város nemrég szegényebb lett egy elég látványos foghíjjal, melynek helyére szállodát építettek a Baross téren:

Namármost ízlések és pofonok, hogy valakinek tetszik vagy nem tetszik az új épület, az viszont biztos, hogy jobban néz ki, mint az, ami előtte volt ugyanott:

És ez nem a második világháború óta nézett így ki, mert itt sosem állt állandó épület, valahogy mindig foghíj maradt az amúgy élettől pezsgő téren! Erről pedig az jutott eszembe, hogy még gyerekkoromban, a nyolcvanas években is mennyire a foghíjtelkek és tűzfalak városa volt Budapest. Nosza, lássunk pár példát!

Danubius kút.jpgBy Leó Feszler - http://budapestcity.uw.hu/03-muemlekek/05/Danubius-kut/index-hu.htm (dead link), CC BY-SA 3.0, Link

A Kálvin tér az én életemben sosem nézett ki jól. Gyakorlatilag csak régi képekről - lásd fent - tudom, hogy ez egykor egy reprezentatív nagyvárosi tér volt, nem csak egy átszállóhely, amin az ember úgy igyekszik átrohanni, hogy lehetőleg minél kevesebbet nézzen körül (pedig már akkor is komoly átszállóhely volt, hiszen innen indult egykor az első pesti lóvasút, később pedig átment rajta az első normál nyomtávú budapesti villamosvonal!).

fortepan_211993.jpg

1987-ben viszont így nézett ki a tér - aki nem ismerné fel: a Kecskeméti utca torkolata felé nézünk. Hozzáteszem, hogy Lengyelországban és a volt NDK területén ma is látni ekkora foghíjakat belvárosokban, de az ember a szűkebb hazájától mindig többet vár el. Persze volt szerethető része még ennek a kopasz felállásnak is, például a városfal "lenyomata" a bal oldali üres telken. Máig nem tudom, hogy amit ott láttunk, azt utólag építették oda, vagy tényleg ennyire egyben megmaradt itt a fal. Egyébként határozottan úgy rémlik, hogy itt volt valahol az a bódé is, ahol életemben először ettem hotdogot (vagy hamburgert?), szóval fontos történelmi események tanúja volt az a foghíjtelek :)

fortepan_211994.jpg

A gyermeki lelkemnek kedves másik motívum a "mosószeres fa" - a Növényolajipari és Mosószergyártó Vállalat reklámja - volt az északi foghíjtelken (melyet a jelek szerint parkolónak használtak). Általános megoldás volt akkoriban, hogy a látványos helyeken levő tűzfalakat hirdetőtáblának használták, de ebben a festett fában valahogy volt spiritusz - de persze ettől még elég igénytelen volt a tér összhatása. Egyébként érdekes, hogy a szocialista hiánygazdaságban úgy nyomták a reklámokat, hogy abba a tőkés nyugat is belepirult volna!

A Budapest ostromában végzetesen megsérült két ház üresen maradt helyére a rendszerváltás körül épült fel a Korona szálló, mely az osztrák pénzből való olcsó szállodaépítés legrosszabb pillanatait is überolni tudta oda nem illőségével. Panelekből van összerakva, de cirádás összekötő izéje van a Kecskeméti utca fölött, meg ferde teteje, kutyaház alakú tetőtéri ablakokkal. Az NDK-ban nagy hagyománya volt a paneles retróépítészetnek, de ide ez szerintem kevés. Értékelem, hogy igyekeztek úgy tenni, mintha több épületet látnánk, nem egyet, de erre a térre szerintem a komplexum egyik fele se illik. Sosem tetszett ez a szálloda, de persze akkor még nem sejtettem, hogy a tér másik oldalát nemsokára még jobban szétépítészkedik...

fortepan_33485.jpg

A tér másik oldala is csonka volt, ez itt például a Baross utca és az Üllői út közti kiszögellés, ahová a jelek szerint évtizedeken át nem bírtak jobbat kitalálni, mint falra mázolt hirdetéseket. A Pataki Ágis Fabulon-mozaik sokak emlékezetében megragadt, én viszont érdekes módon a Lehel hűtőgépek logójára emlékeztem erről a sarokról. Most a Fortepannak köszönhetően kiderült, hogy tényleg volt ott egy olyan:

fortepan_192380.jpg

Szerintem a stílusa miatt sokan azt hitték, hogy a Fabulon-reklám valami régi dolog a hatvanas évekből, pedig csak '82-ben került oda. Ez a fotó itt fent például '77-es, és még nyoma sincs rajta "Fabulon Áginak" :)

És így néz ki ma ez a sarok. A térre néző lichthófnál elvileg jobb, de túl sok szeretnivalót nem sikerült felfedeznem benne eddig. És félreértés ne essék, nálam tényleg nem arról van szó, hogy timpanon, kariatidák és vakolt kváderezés nélkül egy épületet se tudok elfogadni, ez a ház egyszerűen csak nem méltó erre a helyre. Szerintem.

fortepan_211992.jpg

A másik dolog, ami nagyon megmaradt azokról a sétákról, amikor nagyival erre csavarogtunk a nyolcvanas években, a "Szövetkezeti Javítószolgálat" jobbra-balra rohangáló szerelőket ábrázoló mázolmánya volt. Persze nem ez volt a leghíresebb dolog, ami egykor azon a tűzfalon látható volt: egykor egy vörös csillag díszelgett ott, amit az 1956-os forradalom során jól dokumentáltan egy "ruszkik haza" feliratra cseréltek. Mindenesetre itt is döbbenetesnek tartom, hogy egy ennyire központi, jó közlekedésű helyre ötven év alatt nem bírtak semmit kitalálni. És mondanám, hogy "szerencsére", de aztán 2000 után csak odakerült valami, és abban sem volt sok köszönet:

Ízlésről persze kár vitatkozni, én mégis úgy vagyok vele, hogy bár a Mázsa téren lehet, hogy jól nézne ki ez az épület, de itt, a Nemzeti Múzeum látványába belelógva nem bírok lelkesedni érte. Pláne, ha belegondolok, hogy előtte ez állt ott..!

Lezárásként azért ki merném jelenteni, hogy jobb ma a tér, mint mondjuk '87-ben volt, csak még mindig nem . Valahogy nincs lelke. Ha itt vagyok, és nem csak villamosról metróra szállok át, akkor jellemzően vagy a Ráday, vagy a Múzeum utcába sietek, de soha nem állok meg körülnézni, hogy milyen szép hely ez... mert nem az.

(folyt.köv. további foghíjakkal)

UI: Aki nem élt még akkor, vagy csak elfelejtette: a cím Ráday Mihály "Unokáink sem fogják látni..." című tévés riportsorozatát idézi.

33 komment

Címkék: énblog budapest mti kritika reklám 1987 város képek emlékek fortepan építészet utcakép tűzfal morgás városkép 1985 foghítelek

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr6916501602

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nem tudom mi kell ahhoz, hogy az építészek ismét megtanulnak homlokzatot tervezni.
A Kálvin téri City Grill büfé a klasszikus magyar hamburger (édesbuci+csalamádé) egyik ősi lelőhelye volt és éjjel is nyitva volt, úgyhogy gimisként elég sokszor keveredtünk oda az éjszaka közepén éhségünket csillapítandó. Szóval igen, fontos történelmi hely volt! ;-)

Egyébként egyet kell értsek, a tér foghíjakkal se volt jó és az "új" épületekkel se jó. A Korona hotellel egy fokkal megbocsátóbb vagyok, mert az hunyorítva még elviselhető (persze félreértések elkerülése végett ez csak az icipicit kevésbé szörnyű esete), a két irodaház a másik oldalon iszonyú agresszív és iszonyú ronda, miközben szerintem még igénytelenebbek is, mint a Korona...

A Baross téri szálloda se egy nagy eresztés, de mondjuk a Baross tér nálam szubjektíve mindig is valami távoli, jelentéktelen hely volt, valahol Mordor határán, szóval kevésbé viselem a szívemen a sorsát, elnézést a rendes lokálpatriótáktól... ;-)
ami a Baross téri , nem tom melyik lánchoz tartozó hotelt illeti; pontosan 1 szinttel erőszakolták meg az épületet, tehát annyival sikeredett magasabbra az őt közrefogó két bérháznál, ami persze még "belefér", de valójában nagyon nem! Ami a Calvin téri undormány iroda üvegházakat illeti; én az Unionét még elviselem, de a másik, ormótlan, terpeszkedő szart úgy röpíteném a levegőbe, ahogy van, jónéhány Váci úti, vagy épp a Fradi pálya mellé odaerőszakolt T-Com irodaházzal egyetemben! Remélem, a Covid miatti felpörgetett home office üzemmód elgondolkodtatja eme irodák bérlőit , hogy akkor merre is legyen az emerre és ha jó néhány 100 ezer m2 marad tartósan üres, kénytelenek leszek eme irodák tulajdonosai is újra bootolni a már esetleg régebben épített irodáik jövőjét. Elsírom magam, ha a Calvinról készült, tán századfordulós képet nézem, milyen csodás kis ékszerdoboz volt ez a tér is a boldog K und K időkben.
A fotók nem adják vissza, mennyire ronda, nyomasztóan szürke és ormótlan az az irodaház.
A Korona szálló viszont nekem akkoriban tetszett, amikor megépült. Előtte ami "modern", az többnyire a vasbeton és a drótüveg volt. Ez meg úgy volt modern, hogy nem volt taszító a textúrája, nem volt ocsmány, aránytalan a külseje. Messziről nézve valóban kissé röhejes, főleg a teteje nagyon erőltetett.
@KissGecihuszár: Az a Baross téri épület a fotón úgy néz ki, mintha egy építész iroda 3D tervezőprogramjából lenne kifotózva. Élőben is így néz ki? Mert úgy elég durva látvány... Sikerült az építészeknek megtalálni azt a színárnyalatot, ami megint valami gyomorforgatóan ronda. Cserébe legalább nem fog látszani rajta a kosz, mert már eleve olyan a színe, mintha épp túllenne egy világháborús bombatámadáson.
@nyelv-ész:
Az még nálam is szo-szo, bár ettől jobban bejön az Astorián az EWBC.
De azért az akváriumért ki tudnék osztani néhány kézlevágást.
@KissGecihuszár: Ez a párkánymagasságosdi nagyon szép elmélet, de ott van az egyik alacsonyabb ház túloldalán a Park Hotel, ami még magasabb, ki tudja, hogy már mióta. Őszintén szólva némi változatosság jót is tesz a városképnek, ha minden ház egyforma magasan végződne, akkor a terek medencére hasonlítanának :)
@Hamster: Pedig ezen építészgenerációk nőttek fel... no meg a kockaforma imádatán :-)
A Kálvin Centert az építész szakma hazai szupersztárjai tervezték, ez alapján úgy érzem, van némi eltérés az átlagember és az építészek ízlése között. Ez a különbség szinte minden kortárs művészet esetében megvan, ez nem is baj, csak éppen az építészek véleménye folyton az arcomba van tolva, mivel az utcakép részei.
Sosem lesz egyetértés a modern - a mindenkori modern - építészet megítélésében. Nézd meg a La Défense-ban mostanság épülő házakat! Jó, persze, egy nagyságrenddel nagyobbak, mint Budapesten bármi, de, ettől eltekintve, tuti, hogy bármelyikük lesz, akinek tetszik az ide írók közül, és lesz, akinek nem.
Mondjuk ha egy kis parkot hoztak létre volna azon a helyen, az jobb lett volna, elég szerencsétlen dolog hogy szinte minden négyzetmétert beépítettek a belvárosban, pedig nyáron jók lennének zöld szigetek, ahol víz mellett ( szökőkút ) leülhetnének pár percre az emberek.
@Fradista Utazó: Tapasztalatom szerint a Kálvin téri épületeket az átlagemberek többsége utálja, még a modern épületeket kedvelők sincsenek explicit oda értük. Igaza van Zuikónak, az építészek hajlamosak maguknak, a saját dicsőségüket hirdetendő tervezni, és még véletlenül se megnézni, hogy mi illene oda. És ilyen szempontból teljesen hidegen hagy, hogy a párizsiak (tudom, közigazgatásilag nem azok:) mit csinálnak - na meg a La Défense nem a Place de la Concorde vagy a Place Vendome :)
@Madarász Henrik: Házak hűlt helyére SZVSZ házakat kell rakni, nem lehet mindenhova parkot. Ha a Kálvin térről van szó, akkor ráadásul ott van egy kőhajításnyira a Múzeum-kert, kettőre pedig a Károlyi-kert. Az valami újkeletű dolog, hogy minden térnek parknak kell lennie, pedig nem, a városi terek mindig forgalmasak, okkal, a fene se akar ott szökőkutazni. Ehhez képest a házak közt, a forgalomtól távol megbúvó Károlyi-kert maga egy kis csoda.
@Fradista Utazó: ezzel csak az a baj, hogy hazánkban a modern építészet döntő része így sosem lesz "elfogadottan" műemlék, mindannyiunk közkincsének szeretett, megbecsült része. És ha lebontanak egyet (pl. Teherelosztó), akkor egyedül az a pár építész fog tiltakozni.
Szvsz az építészek jórészt maguknak építenek, az átlagember véleményét pont leszarják, hiszen mi hozzá nem értő bunkók vagyunk.
@Hamster: na, mire leírtam a következőt, Te pont ugyanazt fogalmaztad meg... :)
@Fradista Utazó: jézusom, hogy jön ide a La Défense, mely egy teljesen külön entitás Párizs szélén és nem a város gyakorlatilag központjának épületeit megerőszakoló igénytelen üveg fosszar, mint a Kálvin center. Senki egy hangot nem szólna, ha mondjuk Soroksár szélén lenne egy Budapesti La Défense, ahol aztán kiengedhetné az összes progresszív építész a fáradt gőzt, de azért a XIX. század közepén kialakult történelmi belvárosunkat tiszteljük má meg annyira, hogy nem erőszakoljuk meg lépten-nyomon ilyen szar igénytelen ótvarbányákal!
@Hamster: Azért KELL több park a zsúfolt terekre, hogy azok több zöldfelületet kapjanak, ezáltal csökkentendő a most -tutira le merem fogadni- alsó hangon 45-50C fokos vízfej belváros hőmérsékletét, mert a fasz viacolor, gránit, aszfalt, üveg csak magába szívja és okádja vissza a hőt, míg a zöld elnyeli, illetve a fák árnyékolják , védik eme felületeket a napsugárzástól és ezáltal nem engedik felhevülni azokat.
@Hamster: Szerintem a Baross téri hotellal pont ez a sunyiság a baj (az egyik), hogy "csak egy kicsit" lett magasabb. Tehát úgy csinálunk, mintha ugyanakkorák lennénk, de aztán mégse. Ez szerintem sokkal zavaróbb, mintha karakánul bevállalták volna, hogy ez egy magasabb épület és még ráhúznak egy-két három emeletet. Vagy netán kicsit megtörik az épületet, a szélén alkalmazkodnak a szomszéd épületekhez, középen meg csinálnak egy magasabb blokkot, vagy tornyot.
@KissGecihuszár, @Hamster: OK, szerintem teljesen félreértettétek, amit írtam. Így, utólag visszaolvasva se értem, mi volt ezen félreérthető, de nyilván mégis, ha többen is félreértették.
Egyáltalán, a gondolat szintjén e merült fel bennem, hogy La Défense épületei hogy néznének ki a Kálvin téren - vagy a Concorde-on. egyszerűen arra gondoltam, hogy, ha megnéznénk a mostanság ott épülő épületeket, különös tekintettel a Tour Heklára, de lehet venni egy-két másikat is, ott, abban a környezetben, ahol konkrétan épülnek, az itteni hozzászólók közül biztosan lenne, aki szerint fantasztikus, és lenne, aki szerint ronda.
@KissGecihuszár: Az előző neked is szólt, csak valamiért nem lett linkelve a neved.
@Fradista Utazó: Szerintem ők nem mondták, hogy Te azt mondtad, csak reflektáltak a kommentedre: továbbgondolták, rámutatva, hogy más megítélés alá esik egy modern épület egy új városnegyedben, távol a történelmi városközponttól.

Egyébként persze igazad van, általában megoszlanak a vélemények egy új épületről, de ez kb. olyan alaptétel, minthogy valaki szereti a spenótot, valaki meg nem. Éppen ezért nem is nagyon van értelme felhozni, amikor egy konkrét épületről van szó.

Egyébként ha már szóbakerült, most megnéztem egy videót, meg pár képet a Tour Hekláról. Elsőre nekem tetszik, de megértem, hogy megosztó lehet. Viszont szerintem az ott egy grandiózus, minőségi, intellektuálisan is érdekes épület, míg a Kálvin téri épületekről süt az igénytelenség és középszerűség.
@promontor: @Fradista Utazó: Ott repül Dévényi Tibibácsi 10 pontos piros pöttyös labdája, ugyanis én voltam -igaz 13 évvel ezelőtt- a La Défense ben, valószínűleg azóta történt ott 1 s más, de a lényeget tekintve az van, hogy az egy, quasi a semmiből kinőtt futurisztikus, progresszív irodaház város a 6-7 Milliós - tehát nem 1.7 milliós, mint a vízfej- Párizsban, azaz nagyon mások az arányok, a léptékek (hál Istennek), más ligában játszik Párizs és Bp.
Valami brutális pénzt fizethettek azokért a Kálvin téri foghíjtelkekért.
@Madarász Henrik: Forgalmas út mellé parkot tenni butaság. A belvárosban inkább sétálóövezetekbe kell beilleszteni parkokat. Ahol ház volt, oda tegyenek új házat. Sajnos ma már minden irodaház úgy néz ki, hogy plázának is elmenne. Kell a multik rabszolgáinak a dolgozó hely. Én Budapesten inkább nem néztem fel soha szemmagasságon felülre, mert nem akartam magam idegesíteni. A másik indok, ami miatt nem bámészkodtam szemmagasság felett, az az, hogy nézni kellett hova lépek a kutyaszarral és emberszarral terített utcákon.

@KissGecihuszár: Párizs ugyanúgy vízfeje Franciaországnak, mint ahogy Budapest Magyarországnak.
@Örömhernyó: " Én Budapesten inkább nem néztem fel soha szemmagasságon felülre"
Ez butaság, nagyon sok helyen megmaradt a régi feeling, pl ha már Kálvin tér, a Bródy Sándor utcában gyönyörű épületek vannak, Lotz freskókkal, napórával, frissen, szépen felújítva. Érdemes nézelődni.
Az első ismert felvétel a térről:

pestbuda.hu/attachment/0156/155949_kalvin_ter_dagerrotipia.jpg

Még nincs ott a híres kút, ami a cucilizmusban már nem volt ott..
Vessetek a mókusok elé, de szerintem a Kálvin téri üvegmonstrumok nem rosszak, főleg, ha az a koncepció, hogy azon a téren minden ilyen modern, csupa üveg izé. A Nemzeti Múzeumot a fák kitakarják, a templom felé meg "átmenet" a biztosító "régi modern" épülete.
@NAR: Az egy dolog, hogy talán van olyan környezet, ahol mg jól is néz ki. Az meg egy másik dolog, hogy ahol most van, oda nem való.
@NAR: rövid leszek és lényegre törő: UNDORÍTÓ és végképp eltakarítandó a Kálvin Center! Miért? Mert nem a környezetébe illő, túlterpeszkedik, "tájidegen".
Haha, kiváló retróképek, mennyi Trabcsák, Varjú, Ezerkecske, Dália és Kotkoda!
:D
A poszt témájához, egyértelműen igaz a felvetés, szépség nincs sok benne.
Kérdés, hogy egy közterület szép legyen-e inkább vagy hasznos?Ezen is lehetne merengeni épp.
@geegee: Esetleg mindkettő? Miért zárná ki az egyik a másikat?
@erol: Az már a túl sokat várunk el kategória... :D
Nyilván így lenne a jó valóban, csak éppen ritkán sikerül.
süti beállítások módosítása