Fejős Éva

Fejős Éva

Magánkiadásban vagy profi kiadónál jelentesd meg a könyved?

2019. október 14. - Fejős Éva

 

Nagyon gyakran kerestek meg azzal a kérdéssel, hogy miután megírtátok életetek első (sokadik) regényét, hogyan érdemes elindulnotok, hol jelentessétek meg?

2019-ben már nincs tuti recept. Az azonban biztos, hogy a jó kézirat mellett sok-sok utánjárásra, önpromócióra és szerencsére is szükség van ahhoz, hogy a könyved sokakhoz eljuthasson.

 

Adott a sikerhez egy jó regénykézirat. Elküldted már egy csomó kiadónak, többen válaszra sem méltattak, mások nem áltatnak, azt mondják, esetleg megjelentetik kis példányszámban – pedig azt hitted, egy csapásra felfedeznek és sokakhoz eljut a történeted. Azon gondolkodsz, hogy a magánkiadás vezet a sikerhez, de nem tudod, mennyibe kerül, hogyan indulj el. 

Most adok néhány ötletet, és számolgatni sem lesz nehéz, ha elolvasod ezt a bejegyzést.

 

  1. Magánkiadásban szeretnéd megjelentetni a könyvedet. Mit tegyél?

 

Keress profi szerkesztőt!

 

Mindennek az alapja, hogy szerkesztőd és korrektorod legyen, mert még a legbefutottabb szerzőknek is nagyon nagy segítséget nyújt a szerkesztő, egy külső, értő szem. A szerkesztő véleményt mond a történetről is, nem csupán stilisztikai megoldásokban segít, sőt bizonyos részek átírására javaslatot tesz.

 

A szerkesztés díja szerzői ívenként 10 ezer forint plusz áfától kezdődik. Egy szerzői ív szóközökkel együtt 40 ezer karakter.

 

A korrektor ezután elvégzi a nyelvi javításokat, illetve a betördelt verziót is újraolvassa, javítja az elválasztásokat stb. A díja 5000 forint plusz áfától kezdődik szerzői ívenként. Ha nem akarod nyomtatásban, csak e-könyvben megjelentetni a könyvet, akkor a korrektorral már meg tudsz állapodni kb. 2500 forint(tól) plusz áfa/szerzői ív díjazásban is.

 

Nyomtatásban látnád viszont a könyvet?

Ezután jön a tördelő, aki betördeli a könyvedet nyomdakészre. A tördelés sem olcsó, oldalanként 300 forinttól akár 1000 forintig is felmehet az összeg, utóbbi például nem kirívó akkor, ha illusztráltak az oldalak.

 

Borítót kell terveztetned grafikussal, erre különböző árakat találhatsz, de 30 ezer forint alatt nehezen fogod megúszni, és még a választott grafika, kép felhasználásáért is fizetned kell.

 

És a végén elküldöd nyomdába a könyvet. Minél nagyobb példányszámban rendeled meg, annál kedvezőbb árajánlatot fogsz kapni, de érdemes felmérned a piacot, és a helyeket, ahol el tudod adni a könyvet. Egy kb 300 oldalas könyvet nagyjából 350 forinttól nyomnak ki (papírtól, borítótól, felületkezeléstől függően ez jóval drágább is lehet), ha több ezer példányban rendeled meg. Viszont miért is rendelnéd meg több ezer példányban, ha elsőkötetes vagy, és nem tudsz magadnak reklámot, kihelyezést vásárolni?

Viszont ha csak néhány száz példányban nyomtattatod ki, akkor magasabb a nyomdaköltség, és nem hiszem, hogy bejön a ráfordításod, ráadásul nehéz lesz nagy olvasótábort építeni. Ráadásul terjesztőt kell keresned, aki vállalja, hogy eljuttatja a könyvedet a kereskedőkhöz! (Veled, ha elsőkönyves vagy, és nincs különösebb reklámod, nemigen fognak közvetlenül leszerződni a nagy bolthálózatok, ezért van szükséged terjesztőre.)

 

A terjesztő leveszi a könyved árának 55-65 %-át, ez a kereskedők és a terjesztő jutaléka. Vagyis, arra kell számítanod, hogy egy négyezer forintos könyvből hozzád kb. 1600 forint jut majd vissza, az is minimum egy hónappal az aktuális eladást követően (de egyes terjesztőknél akár 3 vagy 6 hónappal később).

 

Tehát, ha magánkiadást választasz, és nyomtatásban is megjelentetnéd a könyvedet, akkor bizony nagyon mélyen a zsebedbe kell nyúlnod, és még nem beszéltünk a reklámról. Vannak boltok, hálózatok, ahol vásárolhatsz jó kihelyezést, ez egyre ritkább egyébként, mert a nagy hálózatoknak már saját kiadójuk van, és a saját kiadványaikat is egyre fontosabb feltűnően “tálalniuk” ebben a hatalmas zajban, amikor naponta több új könyv jelenik meg, és új címektől roskadoznak a könyvesbolti polcok. Ez persze jó a vásárlóknak, hiszen óriási a választék, még a szerzőknek is jó, mert ha egy vevő egy könyvért bemegy a boltba, lehet, hogy négy másik kötetet is felfedez és megveszi. De nem igazán jó neked, ha első kötetes szerző vagy és magánkiadásban jelentetted meg a könyvedet, mert alig fogod észrevenni a sajátodat többi könyv között. Még én a harminc jelenleg is kapható könyvemet is alig-alig veszem észre egyes boltokban, ráadásul érdemes azt is tudni, hogy a boltvezetőkön is múlik, hová kerül a könyved. Kirakják-e egyáltalán, vagy napokig-hetekig a raktárban marad? Én is tudok olyan nagy budapesti boltot, frekventált helyen, ahol – bár ha kirakják, elég jó a fogyás – az új könyveimet csak hosszas raktári várakozás után teszik ki.

 

Szóval számíts rá, ha magánkiadásban, nyomtatásban könyvet adsz ki, akkor hiába erős a közösségi médiás jelenléted (ez az alap, de erről majd később írok), reklámra mégis költened kell, hogy kialakítsd az olvasótáborodat.

 

Mi az olcsóbb lehetőség?

Mindenképpen az e-könyv, amit sokkal jobban tudsz marketingezni, és a nyomdaköltséggel nem kell kalkulálnod. A költséged a szerkesztő, a korrektor, a borítótervezés díja, illetve az e-könyv profi elkészítésének költsége, ami néhány ezer forintos tétel.

Ha kész az e-könyved, akkor beárazhatod, és fel is tudod tölteni a különböző e-könyv árusító oldalkra – ha kezdő szerző vagy, azt javaslom, egy ideig add ingyen, vagy legalábbis nagyon olcsón a könyvedet, és próbáld népszerűsíteni az ismerőseid között, hozd létre a Facebook-oldaladat, közölj rajta részleteket stb.

 

2. Könyvkiadót keresel

A legprofibb akkor lesz a kiadványod, ha szakemberekre bízod magad. Ugyanakkor kiadót találni nem egyszerű, bár nem is lehetetlen, persze némi szerencse is kell hozzá a jó kéziraton kívül. A lényeg, hogy a kiadó azt érezze, hosszú távon tudtok együtt dolgozni, nagy potenciál van benned, megteszel mindent azért, hogy közösen sikerre vigyétek a könyvet, és a várható további könyveidet. Ma már nem bújhat el a szerző az elefántcsonttoronyba, a promóciókban személyesen részt kell venned, tárcákat írnod női lapokba (ha felkérnek), rendszeresen posztolni az oldalaidon és még sorolhatnám.

 

Arról, hogy hogyan tudsz bejutni a kéziratoddal egy kiadóhoz, legközelebb írok.

 

Ha szeretnél részt venni a Regényíró november kihívásban, a zárt Facebook-csoportomhoz csatlakozva segíteni foglak tanácsokkal, válaszolok a kérdésekre és lendületet adok, ha elakadsz.

 

Fejős Éva

újságíró, regényíró, könyvkiadó

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://fejoseva.blog.hu/api/trackback/id/tr2915222116

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

steery 2019.10.15. 13:36:09

A könyvkiadók mind erősen túlterheltek, mert százszámra, illetve ezerszámra kapják a kéziratokat és szó szerint nem győzik elolvasni őket és kiválogatni közülük azt a keveset, amit érdemesnek találnak a kiadásra. Az e-könyvterjesztésnél nincs ilyen probléma, mert ott olvasatlanul is meg lehet jelentetni bármit, ami nem törvénybe ütköző. És még fizetni sem kell érte. Viszont a reklámról akkor is a szerzőnek kell gondoskodnia. Érdemes önállóan író-olvasó találkozót szervezni (ünnepi könyvhéten valamelyik könyvtárban, mert ők vevők a helyi írókra), illetve értesíteni az eseményről a helyi újságokat.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2019.10.15. 23:17:49

" Egy szerzői ív leütésekkel együtt 40 ezer karakter."

Én csak azt kérdezném, hogy a leütéseken kívül mi van még egy szerzői ívben?

baryll 2019.10.16. 05:59:06

Legutóbb azt hallottam, hogy Magyarországon évente kb. 20000 új cím jelenik meg. Világméretekben ez a szám több millióra rúg. Ekkora - finoman fogalmazva -"háttérzajban" hogyan fogjuk észrevenni a valódi értéket hordozó alkotásokat, a valóban tehetséges szerzőket? Komolyan elhisszük, hogy ennyi, valódi értéket hordozó írás jelenik meg évente? Személy szerint ott tartok, hogy már csak a nagy klasszikusokat merem levenni a könyvesboltok polcairól, mert ott legalább garantált a minőség. Szerencsére napjainkra már ezen forrás is szinte kiapadhatatlannak bizonyul.
A terjesztők 55-65%-os jutaléka vérlázítóan pofátlan, ugyanis rohadtul nem tesznek hozzá semmit sem egy mű értékéhez, és mégis ők kaszálnak a legtöbbet a dolgon.

Fejős Éva 2019.10.16. 08:14:54

@VicGilson: Én 2013 óta csak az Alföldi Nyomdával dolgozom, és elég nagy példányszámban jelentetem meg a könyveket, tehát nem hiszem, hogy ezek az árak érvényesek lennének alacsonyabb példányszámokra, pláne kisebb nyomdák esetén. Egyébként volt egy próbálkozásom az akkori könyvelőm hatására másik nyomdánál, bizonyos külföldi könyveket alacsonyabb példányszámban (1500-2000) nyomtunk ki náluk, de semmilyen szempontból nem volt szerencsés. Én is minden esetben árajánlatot kérek egyébként az Alföldi Nyomdától is, szerintem ez teljesen normális, nyugodtan kérj árajánlatot több nyomdától is a könyvedre, hogy eldönthesd, melyik a legszimpatikusabb számodra. Mivel nem ismerem a kis nyomdákat és az árazásukat sem, ebben sajnos nem tudok segíteni.

Fejős Éva 2019.10.16. 08:15:59

@tiboru: igen, nyilván szóközt értettem rajta, nagyon köszönöm a segítséget

Fejős Éva 2019.10.16. 08:20:34

@baryll: A terjesztői jutalék igen sok, de benne van a raktározás, az elosztás, szállítás a kereksedőkhöz, könyv bolti raktározása, kihelyezése. A terjesztőt egyébként ki lehet kerülni, ha a kiadó közvetlenül szerződik a kereskedőkkel, de jutalék abban az esetben is van, és akkor a kiadónak kell raktároznia, szállítania a kereskedőkhöz, és kérdés, mennyivel sikerül lejjebb mennie jutalékban.
A könyvesbolti "zajról": részben jó, részben rossz. Mert ugyan nehezen találja meg az ember, amit keres, viszont sokkal nagyobb a választék, találhat új kedvenceket! Egyébként a szerzőknek is jó, ha van konkurenciájuk, és nem elsősorban a verseny miatt, hanem azért, mert ha az olvasó megkedvel egy zsánert, akkor szívesen felfedez számára új szerzőket is, akik hasonlót írnak.

Fejős Éva 2019.10.16. 13:22:36

@VicGilson: Hát nagyon nehéz, ez egy ördögi kör. Azonban ha sokat nyomtatsz (példányonként olcsóbban) akkor ott marad a nyakadon egy csomó eladatlan könyv. Persze akkor jobban látszik a könyvesboltban, HA KIRAKJÁK, és ha nem hagyják bent porosodni a raktárban. Mert van ilyen, még az én regényeimmel is, nagy boltban is megtörtént, ráadásul megjelenéskor... Miért? Nem volt kedvük kirakni? Nem vették észre? Utálják a könyveimet? Máig nem tudom.
süti beállítások módosítása