Csak egy tanár

Csak egy tanár

Kimondatlan kérések az iskolakezdés előtt

2019. augusztus 20. - csakegytanár

A tanév kezdésével kapcsolatos gyakorlati tudnivalókat bizonyára már megismerték a kedves szülők. Van, ahol a kollégák már a tanév végén egyértelmű információkat tudtak adni a következő tanévről, de az iskolák többsége augusztus 20-a után kezdi pontosítani a részleteket, Böngésszék bátran iskolájuk honlapját, Facebook-oldalát.

Ebben a posztban a készülődésnek inkább a kimondatlan részeiről szeretnék írni. Azokról a tudnivalókról, amiket nem találnak meg könyvekben, és a kollégák sem fogják feltétlenül elmondani ezeket a tudnivalókat, mert talán úgy gondoljuk, hogy nem is kell. Következzen pár – általában ki nem mondott kérés.

Lelki felkészítés

Fontos, hogy ne stresszeljük a gyerekeket már előre a sulival. Nem kell visszaszámolgatni, riogatni őket, így is borzalmasan érzik magukat ilyenkor. Természetesen más a helyzet a legkisebbekkel, akik közül a legtöbben igenis már alig bírják kivárni az első napot!

schoolboy-990795_1280.jpgFontos, hogy az első pár nap nyugodt legyen!

Apropó elsősök… Az első nap bizony nagy mérföldkő a gyerekek életében. Fontos, hogy a lehető legnagyobb lelki békével engedjék el a kicsiket a suliba. Ne fessék az ördögöt a falra, hogy mi lesz, ha nem lesz jó, hogy szólj a tanárnéninek, hogy hívjon fel, ha baj van. Nagyon pozitívan kell megalapozni az első időszakot, és bármennyire nehéz, minél előbb el kell engedni a gyerekek kezét! Biztosítsák róla a gyerekeket, hogy jó móka lesz, sok új barát várja majd az új közösségben. Meséljenek kellemes emlékeket, hogy mi jót hallottak azoktól, akik az adott suliba járnak! Ne szórjanak el bizonytalanságra, vagy akár alternatívára lehetőséget adó megjegyzéseket! Ne szoktassák rá a gyerekeket – azaz inkább saját magukat – drámai elköszönésekre, csókcsatákra!

A gyerek-szülő-pedagógus háromszög

Alapvető, hogy a három szereplőnek egy közös célja legyen: a gyermek egészséges lelki és testi fejlődése. Nagyon könnyen meg tud inogni bármelyik pillér, és ezt azonnal orvosolni kell. Mindenkinek az a célja, hogy a gyerekek jól érezzék magukat, tanuljanak, és olyan szociális tapasztalatokat szerezzenek, ami az életre való felkészüléséhez szükséges. Támogassuk egymást! Mi is keressük önöket, ha úgy érezzük, hogy egy kis finomhangolásra van szükség, de önök is bátran lépjenek velünk kapcsolatba, ha úgy érzik, segítségre van szükségük, vagy akár csak nagyobb odafigyelésre. Ha jelzünk, ne támadásként éljék meg! A hiányjel, a fekete pont, a beírás mind jelzések arra, hogy egy adott dolog nem úgy alakult, ahogy azt elvártuk volna. Ha ezeket nem tesszük meg, akkor becsapjuk a gyerekeket és önöket is. Nem dől össze a világ egy-egy feketétől, és abszolút nem kell mindenkinek ötösnek lenni mindenből, de tíz el nem készített házi feladat már komoly lemaradást is eredményezhet, és ez a többiekkel szemben sem korrekt. Egy beírás valamilyen magatartási probléma miatt nem megbocsáthatatlan bűn, nem stigma, hanem egy adott konfliktushelyzet értékelése, következménye. Ezekről otthon beszélni kell, és persze tanulni belőle. Lehetőleg emiatt ne a tanárt szidják, és ne támadjanak rögtön vissza (pl. hogy bezzeg a másik gyerek nem kapott). Vannak sajnos olyan esetek, amikor valaki rossz időben volt rossz helyen, és így kerül bajba, de az esetek nagy részében higgyék el, hogy a kolléga jól ítélte meg az adott helyzetet. Nyilván nem a reménytelen esetekről, az egyik korábbi cikkemben kommentelő által említett „idegbetegekről” beszélek. Sajnos ilyenek is vannak, nem tagadom. Próbáljuk az ilyen eseteket mi is kezelni, segíteni a kollégákat, felnyitni a szemüket, ha nem a legjobb úton járnak.

shaking-hands-2499612_1280.jpgKözös a cél

A szülő jelenléte az iskolában

Ideális esetben a szülő már nem is igazán mehet be az iskolába reggel a gyerekkel, de az iskola előtti, udvari sorakozós jelenetek is hosszú távon nem hasznosak, egy idő után már a gyerekeknek is kellemetlenek. A reggeli találkozó a barátokkal, a tanítókkal egy rutin része, amiben a szülőnek véleményem szerint nincsen szerepe. A kollégákat is csak rendkívüli esetben állítsák meg a munkavégzésben, hiszen ne felejtsék el, hogy a tanítóknak ilyenkor minimum 20-30 gyereket kell szemmel tartani, felügyelni. Kérjük, hogy időben búcsúzzanak el gyerekeiktől, és hadd menjenek! A szülőnek tanítási időben véleményem szerint nem szabad az iskolában tartózkodni. És ezt is a gyerekek védelmében mondom. Egy olyan iskolába bárki bemehet, ahol nagy a jövés-menés, és a portások nem tudják követni, hogy ki kicsoda. Bizony az én iskolámban is történt már olyan, hogy beslisszant illetéktelen ember a többi szülő közt. Ez nem fordulhat elő, ha a portásnak is csak az oda nem való emberekre kell figyelniük. Nap végén is szerencsésebb a gyerekeket kint várni, volt szerencsénk a tanterem mellett, még tanítási óra alatt szülői beszélgetéseket meghallgatni. De az sem semmi, amikor a szülők az iskola bejárata előtt, a nyitott ablakok mellett cigarettázik.

farewell-3258939_1280.jpg

Bár a kollégák bármikor a szülők rendelkezésére állnak előzetes egyeztetés esetén, mégis érdemes a szülői értekezletekre, fogadóórákra időzíteni a kérdéseket. Már csak azért is, mert más szülőt is érinthet a kérdése, véleménye. Tudjuk, hogy ezek kicsit elnyúlnak, sokszor idegőrlő a várakozás, de megéri. Napközben pedig csak legvégső esetben keressenek minket személyesen, hiszen feladatot látunk el a szünetekben is.

Tegeződés, magázódás

Azt nem mondom, hogy kényes téma, de nem árt róla beszélni. Mint az élet minden más területén, itt is vannak illemszabályok. Letegezni egy tanárt szerintem nem illendő. Elsősorban nem azért, mert tanár, hanem azért, mert alapvetően Magyarországon felnőtt felnőttet nem tegez le „csak úgy”. Az ismerkedés (pl. első szülői értekezlet) alkalmával egy kolléga felajánlhatja a tegeződést, elsősorban alsó tagozaton, de több helyen erről belső, íratlan szabályként megegyeznek a kollégák, hogy iskolai szinten mi legyen az elfogadott. Felső tagozaton már nagyon ritka véleményem szerint a tegeződés, de ha a kolléga felajánlja, akkor hajrá. Nekem kicsit furcsa, amikor egy szülő ajánlja fel a tegeződés lehetőségét, bár tény, hogy még mindig jobb a felajánlás, mint az eleve letegezés. Ne fogják fel ezt sértésnek, inkább ez egy teljesen egészséges, korrekt viszonyt megalapozó kifejezésmódnak. Mindannyian tudjuk, hogy a tegezéssel már más területen is lazulnak a viszonyok, amiből aztán félreértés adódhat.

Kapcsolattartás, kommunikáció

Kérjük, hogy tartsák tiszteletben a pedagógusokkal való kapcsolattartás írott és íratlan szabályait. Ebben eltérőek vagyunk. Van, aki csak a személyes kapcsolatot, vagy az iskolán keresztüli telefonos kapcsolattartást fogadja el, van, aki a telefonszámát is megadja, és van, aki e-mailben vagy akár a szociális médián is elérhető. A privát telefon, az e-mail és a Facebook nem kötelező csatorna a kollégák számára. Aki felajánlja, az egy „plusz szolgáltatást” vállal, de ez nem elvárható tőle. Kérjük, hogy ezzel ne éljenek vissza. Ami talán még fontosabb, legyenek türelmesek ezeken a csatornákon, hiszen nem minden kolléga tud 24 órás ügyeletet tartani.

offline-525700_1280.png
Nem vagyunk mindig elérhetőek...

Ha már internet… Sok osztálynak van csoportja a Facebook-on. Alapvetően remek, és nagyon hatékony módszer lehet, hiszen gyors, könnyen elérhető, és a bejegyzések olvasottsága is nyomon követhető. Szerencsés, ha viszont minden tanulónak legalább egy szülője tagja a csoportnak. A nagyon Facebook-ellenesek is tegyék meg azt a szívességet, hogy ha más nem, akkor csak ezért regisztráljanak. Nem kell komoly, teljes körűen kitöltött profilt létrehozni, tőlünk akár álnéven is regisztrálhatnak, ha más előtt nem akarnak elérhetőek lenni, de jócskán megkönnyíti a kommunikációt. Szintén alapvető fontosságú, hogy a csoport készítésekor le kell tisztázni, hogy a csoport bejegyzéseit ki olvashatja, és ki lehet tag. A szülői csoportnak ne legyenek tagjai a gyerekek, hacsak nem így beszélik meg. Viszont a szülők levelezését a gyerekek lehetőleg ne lássák. Amit a pedagógus a szülőnek szán, azt neki szánja. Sajnos fordult már elő, hogy a gyerekek az osztályban a szülő-tanár csoport bejegyzéseiből idéztek.

Na és persze a stílus… Tiszteljük meg egymást azzal, hogy kulturált formában posztolunk, közlünk, kérdezünk, írunk. Nem csak a szülő-tanár posztolásban láttam már cifrát, hanem bizony szülő-szülő között is, mindezt az osztály csoportjában. Bizonyára tudják, hogy ami a netre felkerül, annak valószínűleg örökre nyoma marad!

Egyre jobban terjed az E-napló, amit élesben használunk ugyan, de még mindig ismerkedünk funkcióival. Az ebben rejlő kommunikációs lehetőségekről az iskolában kaphatnak tájékoztatást.

A gyerekek felmentése a feladatok alól

Sokan úgy próbálunk gyermekeinknek segíteni, hogy le akarunk venni terheket a vállukról. Bizony mi is csináltunk már közösen olvasónaplót, vittük az iskolatáskát, de hosszú távon ezek nem szerencsés dolgok. Kezdetben mutassuk meg persze, hogy hogyan kell bepakolni, kihegyezni a ceruzát, de minél előbb szoktassuk a gyerekeket az önállóságra. Nagyon visszaüthet a későbbiekben az, ha a szülő mindent meg akar oldani a gyerekek helyett, mert hogy neki annyi dolga van, hadd pihenjen, stb. Ezeket csakis az önök „védelmében” írom, mert ez nem az iskolában fogja megbosszulni magát, hanem otthon. Ehhez kapcsolódik az, amikor a szülők például elvárják, hogy a tanár elküldje, az internetre felírja a házi feladatot. Nem hiszem, hogy hosszú távon jót teszünk a gyerekekkel akkor, ha felmentjük őket a figyelem, a saját dolgok fejben tartása alól. Igenis meg kell tanulni bekarikázni vagy felírni a leckét, azért felelősséget vállalni. Ez is szigorú, vaskalapos hozzáállásnak tűnik, de amikor azt várják el az iskolától, hogy azt tanítsuk meg a gyerekeknek, hogyan lehetnek életrevalók, akkor bizony pont az ilyen „apróságok” azok, amikkel segítjük a fejlődésüket. Ha már felmentés… a rendszeres tesi óra alóli felmentéssel sem teszünk jót a gyerekekkel! Nem is beszélve az iskolalátogatás alóli felmentésről. Sajnos jópáran együttműködnek a gyerekekkel az indokolatlanul sok hiányzásban. Persze, orvosi igazolást lehet szerezni, de biztos, hogy hosszú távon ez a kifizetődő…? Szerintem bármelyik statisztika kimutatja, hogy az indokolatlan hiányzások száma (persze ilyen kategória hivatalosan nincsen) fordítottan arányos a tanulmányi eredményekkel.

book-15584_1280.jpgNe mentesítsük, hanem segítsük!

A szülői észrevételek (panaszok) kezelése

Az utóbbi évek egyik leghihetetlenebb jelensége az, amikor a szülők egy problémával nem követik az eljárás rendjét, sorrendjét. Amennyiben bármilyen esettel, problémával kapcsolatban intézkedést kérnek, kérjük ne a tankerülethez menjenek egyből. A probléma jelzése nem egyenlő a Facebook-ra kiírt szidalmakkal sem. A problémákat először jelezzék az osztályfőnöknek és a szaktanárnak. Amennyiben nem látnak változást, keressék meg az intézményvezető helyettest, esetleg az intézményvezetőt. Ha a 3-4 szereplővel való egyeztetés nem hoz sikert, akkor érdemes a tankerülethez menni. Képzeljék el fordítva! Ha mondjuk nem látunk egy gyereknél reggelit, akkor rögtön a gyámhivatalt hívjuk fel? Sokkal gyorsabb és hatékonyabb, ha a kérdést helyileg tudjuk kezelni.

conflict-405744_1280.jpgA jó kommunikáció sokat segíthet

Mi is szeretnénk jobbak lenni!

Hála istennek egyre többen élnek kollégáim a pozitív megerősítéssel. Piros pont, ötös, beírás, matrica, pecsét, társak előtti dicséret, de akár egy mosoly, egy vállon veregetés is erőt adhat. Higgyék el, kollégáim nagy része igenis próbál megújulni, alkalmazkodni a változó világ elvárásainak, és szeretnénk a lehető legtöbbet hozzáadni gyermekeik egészséges test-lelki fejlődéséhez. Van, akinek ez kisebb-nagyobb nehézségekbe ütközik, de rajta vagyunk az ügyön…

A tanévhez minden szülőnek kitartást kívánok, dolgozzunk közösen gyermekeik sikereiért!

Amennyiben máskor is elolvasná bejegyzéseimet, kérem csatlakozzon Facebook-oldalamhoz. Köszönöm!

A bejegyzés trackback címe:

https://csakegytanar.blog.hu/api/trackback/id/tr2115017536

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

agarik 2019.08.21. 20:45:43

A leglényegesebbről még egy szósemesett:
Ha Igaz Keresztényként tudom hogy a Föld lapos, nincs evolúció, és úgy általában minden tanár hazudik, akkor hogyan készíthetem fel a gyerekem - és a tanárait - az iskolára, ahová csak elavult kommunista erőszak-hagyomány miatt kell bejárnia, holott minden szükséges tudást megkap a templomban?

enrikokaruszo 2019.08.21. 21:13:08

@agarik: azért te egy elég nagy marha vagy, de, gondolom, mondták már mások is

juletræ 2019.08.21. 22:16:40

Olvasom a fenti blogpostot es ønkentelenul øsszehadonlitom a post nyelvezetet a hirlevelek nyelvezetevel amelyeket kisfiam alt isk tanarnøje (nyugat europaban ) kuldozget nekunk.
1. A kisfiam tanarnøjenek a nyelve nem ennyire burokratikus es riaszto
2. Ezen kivul nem minositgeti a szuloket ( ti hogy milyen hihetetlen dolgokat mereszelnek muvelni)
3. A tanarnø jelszava az hogy az osztslyban nincs fønøk ( ø sem az) hanem mindenki egyuttmukødik azert hogy a gyerrkek tudast szedjenek fel.

Amit a hisnyjelrøl meg tarsairol mond, az szibten ijesztø. Pl felteszem a kerdest hogy vajon a bestresszelt gyerekkel ujra megiratjak e a temazaro dolgozatot ( mintahogy a fiammal ez tørtent). Vagy hogy itt is stopperral merik h milyen gyordan valaszol a gyerek a szorzotablas kerdesekre.

Ezt a posztot elolvasva meg inkabb igazat adok a (nyugat europai) tanarnønek aki azt mondt h. a fiamat es a magyar rendszert is ismerve ( felenk, lassu es stresszeløs) tiszta szerencse h nem Mo-n jar iskolaba.

radnaughty 2019.08.21. 22:20:41

Egyszerűen nevetséges és felháborító, hogy vannak iskolák, osztályok, ahol ahhoz, hogy a szülő értesüljön a gyermeke iskolai dolgairól, egy senki által pontosan nem ismert módon működő, magánkézben lévő, köztudottan emberek lehallgatását végző, felhasználók százezreinek adataival visszaélő, azokat harmadik félnek kiszolgáltató, aljas, hazug céghez kelljen regisztrálni. Ijesztő, hogy értelmesnek tűnő, felnőtt emberek számára ez természetes és jól működő gyakorlat.

2019.08.21. 22:35:45

Érdekes, ahogy a blogger leszögezi, hogy egy a tanártól semmiképp nem elvárható, hogy a fácsén rendelkezésre álljon, de a szülő, az csak regisztráljon be, akár álnéven is (ami, halkan mondom, nem kifejezetten legális) mert a szülőtől bezzeg abszolút elvárható.
Nem kéne picit átállítani az optikát?

A magázódással szvsz sokszor az a gond, hogy a fiatalabb generációk már annyira nem szoktak hozzá, hogy nem is tudják rendesen használni. Nem azért tegeznek mindenkit, mert ikeásan progresszívnek és laza jófejnek akarnak látszani, hanem mert egyszerűen nem tudnak mágzódva ragozni. Nem érdemes ezen megsértődni szerintem, láthatóan kopik ki a magázódás a nyelvből, előbb utóbb el fog tűnni teljesen, mint a félmúlt.

csakegytanár 2019.08.21. 22:58:43

@croc: Szerintem kisarkítja, amit írtam. Azt írtam, hogy "egy tanártól semmiképp nem elvárható, hogy rendelkezésre álljon"? Kérlek olvassa el alaposabban, mint ahogy azt sem, hogy a szülőtől elvárható. Csupán egy javaslat volt, évek tapasztalata alapján.
Tegeződést illetően sem sértődésről volt szó a cikkben. :) Szerencsére a szülők, és a gyerekek is nagyon szépen tudnak élni a magyar nyelv eme remek eszközével, ne degradálja kérem se a szülőket, se a magyar nyelvet. De még egyszer leszögezem, a világ ettől nem dől össze, de higgye el, sokan nem tudják, hogy mi a megszokott, ebben kívántam segíteni.

csakegytanár 2019.08.21. 23:01:29

@radnaughty: sajnos/nem sajnos a világ most erre tart, és mondanom sem kell, messze nem elsőként állt be Magyarország az elektronikus felület használók sorába. A legmenőbb országokban tudomásom szerint már régóta bevett az ilyen rendszer. Vannak előnyei, hátrányai, de most ezzel kell dolgoznunk. Remélem nem kell majd csalódnia benne!

pushup 2019.08.21. 23:04:55

"A hiányjel, a fekete pont, a beírás mind jelzések arra, hogy egy adott dolog nem úgy alakult, ahogy azt elvártuk volna."
igen. és? azt a feketepontot a tanítónéni beírás után rögtön alá is írhatja és el is gondolkodhat, hogy mit szart el. mondom ezt úgy, hogy nálunk ilyesmi nem volt. volt otthon tanulás (a 4-ig kötelező bentmaradás után is). volt persze harc is, mert füzetet, könyvet nem hozhatnak haza csak hétvégén, a tanár meg nem kommunikál, maximum ha bemész egy olyan időpontban, ami dolgozó emberként teljesen irreális, mert a tanárok java délután 2-kor elszelel az ügyeletes napközis meg annyit tud a rábízott három osztály utemtervéről, hogy hanyadik évfolyamba járnak.

"Egy beírás valamilyen magatartási probléma miatt nem megbocsáthatatlan bűn, nem stigma, hanem egy adott konfliktushelyzet értékelése, következménye. Ezekről otthon beszélni kell"
Pedagógus végzettséggel beírásra telik. anya, meg apa majd otthon megfejtik, hogy mi történt, mert a tanárnéninek konfliktuskezelésből (és feltárásból) annyi adatott, hogy minden érintett kapjon osztályfőnökit (az is, akit pofánbasztak, meg az is, aki megtette), illetve ültessük a rossz gyereket a jó mellé, hogy az majd megjavítja

"Nap végén is szerencsésebb a gyerekeket kint várni"
igen, ez praktikus. a novemberi zimankóban állni az iskola előtt. ha 4-re ottvagy, hazaviheted, ha késel 2 percet, várhatsz fél5-ig (megtörtént, mondok utca házszámot is, ha kell). mindezt a bp-i közösségi közlekedés kiszámíthatóságának fényében

fészbuk csoport. a kommunikációt fentebb már említettem, de amikor az informatika tanárnak nincs a szülők felé kiadható e-mail címe, hogy ne üzenő füzeten keresztül kelljen vele levelezni (heti egyszer találkozik a gyerekkel, tehát egy kérdés-válasz-kérdés-válasz kanyar eléggé el tud nyúlni), az prájszlesz

"azt várják el az iskolától, hogy azt tanítsuk meg a gyerekeknek, hogyan lehetnek életrevalók"
ó, bárcsak! az iskola akkor is elvérzik, amikor írni-olvasni-számolni akarja megtanítani őket, pedig arra van tantervük, az életrevalóságra meg nincs

"rendszeres tesi óra alóli felmentéssel sem teszünk jót a gyerekekkel! Nem is beszélve az iskolalátogatás alóli felmentésről"
az biztos, hogy heti 5 tesinél semmi sem tesz jobbat a gyereknek. ja, de
a szülő 3 napot igazolhat. ebben a három napban (vagy rugalmas tanároknál 6 félnapban) előfordulhat, hogy a gyerek színházba megy, vagy külföldre, vagy papucs orrán pamutbojt

"szülők egy problémával nem követik az eljárás rendjét, sorrendjét"
amikor a tanárok nem követik az általuk meghatározott rendet ...
például kérik, hogy minden, de minden kommunikáció az üzenő füzeten keresztül történjen, majd amikor valamit megüzen szóban az elsős gyerekkel (és nem tudjuk, ő mit mondott, a gyerek mit értett, mit felejtett el) és ami ebből hazajutott és az alapján történt, arra megalázza a gyereket az osztály előtt.
én sem tartottam be a sorrendet, mert kérdés nélkül kellett volna a torkán benyúlva a gerincét kitépni és azzal agyonverni, de nem tettem

"problémákat először jelezzék az osztályfőnöknek és a szaktanárnak"
amikor három pedagógusnak (az egyik igazgatóhelyettes, a másik kettő osztályfőnök) sikerül ezt összerakni:
a gyerekeknek bajuk van egy tanárral (ez simán lehet akár csak az is, hogy egy hangadónakl baja van vele, meg az is, hogy tényleg problémás) és először összehívnak egy rendkívüli szülőit másfél héttel későbbre, majd két nap múlva a 3 "pedagógus behívja a negyediket az osztályterembe és felteszi a kérdést a 10 éves gyerekeknek, hogy akkor most lehet felállni és mindenki elmondhatja, mi a a baja a tóbiásbácsival. nem állt fel senki (mekkora csoda!), tehát nincs baj, tehát nem lesz szülői

tudom, hogy vannak jó tanárok. az egyik gyerekemnek volt kettő, de aztán annyi
nyilván a fenti élmények anekdotikusak, mégis közel járnak a statisztikai sokasághoz, úgyhogy egy tanár sirámától nem tudok meghatódni. szerintem az teszi a legjobbat a gyerekének, aki kiveszi az átlagos magyar iskolából (tudom, ártunk és ormányunk ennek most éppen ellene dolgozik)

nem kell részletezni, tudom, hogy kivételek mindig vannak

csakegytanár 2019.08.21. 23:14:33

@juletræ: igen, a poszt átolvasásakor én is kicsit ridegnek találtam a leírtakat, de úgy éreztem, egyértelműen kell fogalmaznom, ha már ilyen témákat feszegetünk. Bármennyire is hihetetlen, amúgy távol áll tőlem az ilyen "szigor", főleg a gyerekekkel szemben, de mégsem szerettem volna poénokba ágyazva leírni a cikkben foglaltakat.
Nagyon nehéz helyzetben van a magyar oktatás. Megújulnánk, de valahogy az istenért sem megy. Kérem, hogy kövesse a blogomat, mert a megújulásról és a külföldi iskolákról mindenképpen szeretnék egy bejegyzést írni, abban reagálnék terjedelmesebben az ön által írtakra.

csakegytanár 2019.08.21. 23:16:24

@pushup: igazán sajnálom, hogy ilyen negatív érzelmeket váltottam ki önből, és hogy ennyire csalódott. Bízom a jobb folytatásban!

pushup 2019.08.21. 23:26:40

@csakegytanár: ja, nem kell felvenni. ez nyilván nem személyes. ön akár még jó tanár is lehet, bár elég egyoldalúan látja a dolgokat ebben a cikkben.
azt lenne fontos a tanároknak szem előtt tartani, hogy ami nekik évente 30-100 fős hullámban érkező újabb feladat, az nekünk, egyes szülőknek az életünk legfontosabb kihívása.
nekünk és a gyerekeinknek nincs időnk kivárni, amíg 2-3-4 év alatt kiforrja magát a magyar közoktatás (nem fogja). nekünk - a gyerekeinket nézve - nincs arra időnk (sokunknak lehetősége a logisztikában, utána járásban sem), hogy egy-egy hulladék tanárt/iskolát teszteljünk, aztán 2-3 hónap után iskolát váltsunk. de sőt, ha valakiben ez felmerülne (mert azért ne tagadjuk, a magyar közoktatásban felülprezentáltak a hulladék oktatók), az sem meri megtenni, mert nincs rá minta, nincs társadalmi elfogadottsága.
az internet szolgáltatónkat havi 300 forintért lecseréljük, de a gyerekeinket nem vesszük ki a szar iskolából. ha meg igen és a másik iskoláról is kiderül, hogy az, akkor kész.
én inkább azon csodálkozom, hogy ami évtizedek óta történik, illetve nem történik a magyar közoktatásban, az még nem vitt embereket az utcára és nem juttatott politikusokat lámpavasra.
egy párszáz forintos netadó utcára viszi a népet, de a gyereke jövőjébe beleszarik ez az ország

csakegytanár 2019.08.21. 23:31:30

@pushup: Bár a lámpavasas résztől teljesen elhatárolódnék, alapvetően egyet értek önnel abban, amit ebben a kommentben írt! És tényleg sajnálom.

Mr. Bear 2019.08.21. 23:45:16

@pushup: Well, ez tiszta közgazdaság, a minőségi tanerő attól minőségi, hogy megél a versenyszférában is, ahol a többszörösét keresi a nyomorult tanári bérének, vicces módon sokkal nyugodtabb körülmények között. Te mikor voltál utoljára tünteni azért, hogy méltóképpen megfizetett, normális óraterhelésű (értsd: egy tanárnak is járna a heti 40 óra munkaidő, mert most az átlag 50 körül van) tanárok tanítsák a gyerekeidet? Mutatis mutandis: orvosok, ápolók, mentősök, tűzoltók, rendőrök, köztisztviselők, villamosvezetők stb.
Ha még nem tudnád: a mai magyar iskola megnyomorítja a gyereket, és nem azért, mert gonosz és tehetségtelen tanárok tanítanak. Sőt, a tanárok 0/24-ben arra törekszenek, hogy csökkentsék az ártalmakat. Megoldás: le kéne váltani a törvényhozókat. Segítesz benne?

subidubidu 2019.08.21. 23:57:57

Eddig három iskolát ismertem meg a gyerekeim tanulmányai kapcsán.
Az általános, ahol a most már érettségire készülő kezdett, gyerekcentrikus iskola volt, a szülők a nap végén tudtak találkozni a tanítókkal, mikor bementek - horribile dictu - az osztályteremig. Ugyanis a tanítók úgy gondolták, ha az óvodába nap, mint nap bemehetett minden szülő és tudott pár szót váltani az óvónővel, nem azzal kezdik a beszoktatást hogy a szülő be se menjen a suliba. Hiszen úgy tudnak azonnal reagálni bármire, ha van kapcsolat, és nem csak az üzenő füzeten keresztül.
Eltelt 12 év. A 6 éve regnáló - egyetlen jelentkezőből kiválasztott - új igazgató szerint "meg kell védenünk gyermekeinket". Tehát a suli lezárva az alula két oldalán, a gyerekhez nem lehet bemenni, ellenben napközi után belső telefonon ki lehet hvni (roppant biztonságos módja meggyőződni arról, hogy a megfelelő személy viszi el a tanulót, főleg mivel a kagylót sokszor gyerek veszi föl). Az évi 4 fogadó órából hogy, hogy nem, kettő lett. Azaz van félévente 120 perce a szülőnek, hogy beszéljen az összes gyereke tanáraival - már ha sorra kerül, már ha ott van a tanár (a félállásúak nem szoktak). Hogy visszajelzést kérjen vagy adjon. A tanítók közt van, aki ad e-mailt, teleonszámot, iletve a felsős osztályfőnökök közül is, és ők elérhetők, ellenben szaktanári elérhetőségek nincsenek. De be lehet telefonálni a titkárságra, és megérni, hogy üzenjenek, hogy XY kerezi Z tanárnőt /tanár urat. Jó esetben visszahívják. Az iskolai programokról esetlegesen, sokszor későn értesülünk, egymásnak ellentmondó információk keringenek, a változásokról végképp nincs kommunikáció.

Ehhez képest ismerek két elitnek nevezett állami gimnáziumot.
1. Minden tanár e-mailes elérhetősége megtalálható, pár napon belül reagálnak.
2. Heti fogadóóra van megadva sokaknál, de akinél nincs, lehet vele egyeztetni
3. Ugyan itt is félévente 1 össznépi fogadó óra van, de legalább lehet rá online időpontot foglalni.
4. Probléma, kérdés esetén már a felvételi során segítőkészséget tapasztaltunk; volt, hogy az igazgató hívott vissza, pedig még el sem dőlt, oda megy-e a tanulni a gyerek.
5. Itt sem mehet be bárki az iskolába - a gyerekek kora miatt a gyakori személyes kapcsolat nyilván sokkal kevésé szükséges, mint -8 éves tanuóknál -, de rendszeresen kapunk időben tájékoztatást a programokról, változásokról (nem derogál az igazgatóelyettesnek sem írni a szülőknek).

Nem bírom fölfogni, mi az oka annak, hogy ugyanabban az oktatási rendszerben, hasonló fizetésekkel az általánosban lejtmenet van szülő-tanár kapcsolat szempontjából (nem, nem csúszott le a környék, csak a vezetés és lassan a tanári gárda is cserélődik), az általam ismert gimnáziumokban viszont partnernek tekintenek. Tudom, rengeteg a ffölösleges adminisztráció, nagyon magas az óraszám, amire, ha készül a pedagógus, heti 40-nél több órát dolgozik (és ez nem is fair velük szemben).
De azt nem hiszem, hogy ANNYIVAL túlterheltebb az általános iskolai tanár, mint egy jó gimiben tanító (azt igen, hogy heterogénabb gyerektársasággal dolgozik).

pushup 2019.08.21. 23:59:26

@Mr. Bear: majdnem, de nem. volt szerencsém (?) egy időben közelről látni az egyik tanítóképő főiskola frissen felvett állományát. töredéke akart tanár lenni. a többit nem vették fel államigazgatásira, közgázra, jogra, bölcsészkarra. sosem akart tanár lenni, nem szerette a gyerekeket, viszont jövőre sem írt jobb felvételit, így itt maradt (ez nem csak azt jeleni, hogy másodvonalbeli (ugye nem vették fel a "jobb" helyre), hanem egy életre frusztrált is lett).
szóval azt a felét, hogy a tanárok 0-24-ben a gyerekeinkért küzdenek, minimálisan is fenntartással kezelem.
az persze igaz, hogy ennek gyökere ott van, hogy a tanárokat sem meg nem becsülik, sem meg nem fizetik (ördögi kör, mert ezeket mire becsülném és mire fizetném?)
utoljára "tüntetni" akkor voltam, mikor ezt a legújabb - a magántanulóságot lehetetlenné tévő - törvény ellen protestált nem több, mint 50 ember.

DeMarco 2019.08.22. 00:20:56

Elolvasva az első pár mondatot, (a blog általános tartalmát nem ismerve) azonnal lejött, hogy ezt csakis egy tanár írhatta, abból is az idősebb, merevebb fajta, akinek fontosak a szabályok és azok maximális betartása. Valószínűleg tőlem rövid úton agyvérzést kapna... :) A gyerekeim iskolájában is van hasonló karót nyelt nő, "mini Hitlernek" becézik. Nem túl elegáns becenév, de abszolút illik a stílusára. Szerencsére lehet bízni a fiatalabb tanár generációban, akik pont annyira utálják a régi, szabálykövető mechanizmusokat és hangvételt, mint a szülők és pláne a gyerekek. Ezért amennyire csak tehetik, igyekeznek is kibújni alóla és normális viszonyt kialakítani a szülőkkel, gyerekekkel.
Az iskola nagyon rosszul teszi, hogy távol akarja tartani a szülőket az iskolai közösségtől. Csak egy gyors példa: a gyerekeim óvódáját kívül-belül felújítottuk, kertrendezés, játékok cseréje, felújítása történt, stb., a szülők pénzéből és szabadidejéből, szívesen, pusztán azért, mert oda jártak a gyerekek pár évig. Az iskola már mereven elzárkózik, pedig bőven ráférne a felújítás ott is. Épp a minap estek neki a szülők egy iskolának, hogy ne a gyerekek fejére hulljon a vakolat. Ott az igazgató jó fej volt és elfogadta a segítséget.
Két osztályfőnököt összehasonlítva: 1: Kérem, magázzanak, ha lehet! (szülőin) - Röhögés... Senkit nem fogunk magázni! Sem önözni! Soha az életben nem magáztunk senkit, gyerekként sem, felnőttként meg pláne nem, tessék hozzászokni, nem olyan nehéz... 2: Sziasztok, ugye nem baj, ha tegeződünk? - Dehogy, mi is csak tegeződünk. 1: Én nem kezelek osztálypénzt, tegyék a bankba, alszámlámra...jah, h van itt bankos és nem működik? ööö... akkor jajj mi legyen, a törvény nem engedné...? -Röhögés...hozzuk és kész, nem a mi hibánk, a hülye törvényhozó problémája... 2: Osztálypénz ennyi és gyűjtöm, ok? -Aha..., 1: Üzenőfüzet és néha fogadó/szülői, kommunikáció nulla. 2: üzenő, Facse, élőszó, maximális kommunikáció, mindenről időben tudunk (pontos infókkal) és menet közben kapjuk a képeket a kirándulásokról, stb., 1: Családlátogatás??? Fújjj, az közvetlen kapcsolat a szülőkkel, soha! 2: Esetleg jöhetnék vmikor családlátogatásra? Természetesen, szívesen látjuk! 1. Micsoda, nincs kész a lecke, otthon maradt a füzet? Fekete/Egyes, beírás a szülőnek! 2: Tanárnő, legyen kedves ne kerekítse fel a gyerek jegyét mindig, mert akkor azt hiszi, h ez így tökéletes, pedig lenne hová fejlődnie... 1: Iskolai foglalkozások?? Hova gondolnak, nem érek én arra rá... 2: Többféle iskolai plusz foglalkozás egy héten. Na jó, azt hiszem ennyi elég is lesz, lehetne még sorolni a különbségeket. Persze vannak szülők, akik hallani sem akarnak az iskoláról és a tanárokról és tanár is, akit nem érdekelnek a szülők (és a gyerekek is alig, általában a kettő együtt jár, tisztelet a kivételnek). De amíg a kettes tanárt mély tisztelet és szeretet övezi a gyerekek és a szülők részéről az egyes tanárt a szülők kinevetik, egyáltalán nem veszik komolyan, nem hajlandóak azonosulni a merev stílussal, a gyerekek pedig félnek tőle és nem kedvelik. Szóval lehet erőltetni ezt a régi, szocreál stílust, de észre kellene venni, hogy a szülők sem szeretik és a tanárkollégák nagy része sem.

Dzendör Sztadiz 2019.08.22. 06:06:00

Nekem legjobban ez a tegeződés téma fáj. Szóval én nem bírom ezt az általános tegeződést. Tanár-szülő viszonylatban me végkép nem. Nálunk is a gyerekek osztályfőnökei felajánlották a szülőknek. Már megszokták, hogy egyedül én nem vagyok hajlandó tegeződni velük.

phrase 2019.08.22. 07:45:33

jól indult poszt, de aztán átment gusztustalan kioktatásba, amolyan szokásos pedagógus módra.

engem meg az zavar ebben a tegeződéses témában, hogy a posztíró "pedagógus" amúgy engem remekül letegez, ha bejön a munkahelyemre és nekem még csak esélyem sem volt előre szólni, hogy ugyanmánemkéne. ez így gáz. inkább kezdje megszokni, hogy ez is megváltozott...

az egész posztból csak úgy ömlik a szokásos gőg, a majd én megmondom. holott a magyar közoktatás nem magától tart ott ahol, abban a pedagógusoknak ugyanolyan részük van, mint pl. a kormánynak (a kenyér se magától sül olyanra, amilyenre).

pushup minden szavával egyetértek!

Mr. Bear 2019.08.22. 08:59:46

@subidubidu: Nem a leterheltségben különbözik az általános iskolai meg a gimnáziumi tanár, hanem a gyerekek szociális háttere más. Megmagyarázom: általános iskolában még minden gyerek ott van, és jó eséllyel lesz az osztályodban legalább egy olyan szülő, akinek tök normális, ha este 11-kor felhív telefonon, és elküld az anyádba, mert a drága csemetéjét valami orbitális igazságtalanság érte, legalábbis a csemete így adta elő otthon. Gimnáziumba ezek a gyerekek már nem jutnak el. Én is tipródom most a tanévkezdés előtt, hogy megadjam-e a telefonszámomat a szülőknek, mert alapból utálom azt a megoldást, hogy mindenki szívjon azért, mert van aki visszaél a lehetőséggel (ez amúgy Magyarországon a dolgok rendes elintézési módja, mindenki megtapasztalta, aki bármit el szeretett volna intézni).
Másfelől, ha már személyes példa: a saját gyerekem igencsak nagynevű gimnáziumában a megadott e-mail címre rácsodálkoztak a tanárok, hogy ja, ők azt nem is nézik, a fogadóórára két tanárhoz iratkoztam fel, abből kettő nem jött be, telefonszám egy deka sincs. Nem is tudom, mit csinálnék, ha akármi gubanc lenne a gyerekkel.

Mr. Bear 2019.08.22. 09:16:30

@DeMarco: Bemutattál két végletes tanárt, magamat a kettő közé sorolom, pénzt pl. nem vagyok hajlandó gyűjteni, mert egy pénztárosnak is több nyugalma és tere van, mint egy tanárnak, akihez hozzávágják a bankjegyeket, hogy adjon vissza belőle (és ezt a szülő úgy éli meg, hogy micsoda szivatás azt kérni, hogy kiszámolva küldje be azt a nyamvadt 650 Ft-ot a bkv csoportos jegyre), és a 34 órám mellé nem tudok különórákat sem szervezni.

Ámde: volt egy osztályom, melynek tagjai (és a szülők) négy éven keresztül utáltak, még az is lehet, hogy az ő szemükben én vagyok az a mini Hitler. A felvételin az én tárgyamból még a leggyengébb gyerek is jól szerepelt, az osztályátlag 72% lett. Van egy kolléganő, aki hihetetlenül népszerű, anyjuk helyett anyjuk volt, nála mindig a gyereknek volt igaza, a felvételin az ő tárgyából az osztályátlag 11% lett. Melyikünk tett többet a gyerekekért?

Segna 2019.08.22. 09:24:59

@csakegytanár: Kedves Csakegytanár!
Sajnos a világ arra tart, hogy elektronikus felületen tartsa a kapcsolatot, de az nem a facebook!!! Sajnos a pedagógus kollegák túlnyomó többsége (és itt sajnos megyeszékhely elit általános iskolája és gimnáziuma tanerőiről is van szó - tapasztalatok)szerint, az internet=facebook-kal. Hát, nem! NAGYON NEM! Felháborítónak tartom, hogy pl. Ön is arról ír, hogy
"Egyre jobban terjed az E-napló, amit élesben használunk ugyan, de még mindig ismerkedünk funkcióival. Az ebben rejlő kommunikációs lehetőségekről az iskolában kaphatnak tájékoztatást."
NEM, nem terjed, hanem KÖTELEZŐ. Csakúgy mint a KRÉTA, amit a tisztelt digitális bevándorló kollegák, immel meg ámmal használnak. Nekem, mint 40 éveinek végén járó szülőnek kell felhívni a figyelmet a trehány, késedelmes és téves kitöltésre. Talán először a saját háza táján kellene digitális téren sepregetni és utána járni, hogy milyen formában KELL MINDENKÉPPEN és milyen egyéb formában LEHET egyáltalán a kapcsolatot tartani. Erről szívesen olvasnék posztot a többi kollegának.
A facebook kimondottan nem ajánlott, tankerülete (képzési centruma) súlyos mulasztásban van, ha a GDPR kapcsán nem tartott még Önnek (sem) továbbképzést.
Mellesleg a facebookra 16 éves kor alatt nem lehet regisztrálni. Épeszű szülő nem is engedi.
Mellesleg a kölykök már cikinek tartják a facsét... ebben is le vagyunk maradva.
A rög valóság ellenben az, hogy az iskolák
HONLAPJA elavult, adatszegény, vagy feltöltés alatt kifogással hárit (Tisztelet a kivételnek)
a KRÉTA rendszer lehetőségeit nem használják ki
ELEKTRONIKUSAN a tanárok nem elérhetők (Az iskolának kellene hivatalos ímél címet biztosítani)
a FOGADÓ ÓRÁK napközben vannak amikor a többség dolgozik
a SZÜLŐI ÉRTEKEZLETEK általában egy orosz típusú ukáz felolvasás, és egy porosz típusú hivatalos aktus között vannak félúton, de mindenképp a frusztrált tanerő magán számaként zajlanak le. Egy részük maga is utálja. Utána lehet tolongani pitizni a nagy osztályfőnöknek, aki lehet, hogy csak nayg vonalakban van képben a 30-as osztálylétszámok miatt, a mi kis szemünk fényével. Tehát itt érdemben, főleg, hogy még 5-10 állnak mögötted, nem lehet beszélni.
A kommunikáció fő formája a PAPÍROS ELLENŐRZŐ: 2019.
Nem, nem vagyok tanár ellenes, magam is tanítottam évekig, a férjem most is tanár, és elkeseredve látja, hogy mennyire nem halad az iskola a korral, hogy az elektronikus felületeket csak egy plussz és felesleges izének tartják a kollegák, a "jóvoltezeddigismostmármérnemjóígy" mentalitás dívik. Az interaktív táblák sokszor porosodnak, a modern pedagógiai módszereket hírből ismerik, de olyan macera tehát alig-alig alkalmazzák. Az iskola kényszerből elküld 1-1 kollegát továbbképzésre, aztán majd az áttanítja a többit, minek feleslegesen többet taníttatni. Ha annak van kedve, affinitása és lelkesedése továbbadja, ha nincs, vagy nem szeretik a kollegák, hát nem...
Marad a tábla, sokszor saját zsebből vett krétával alkoholos filccel... DIGITÁLIS FORRADALOM. NESZE NEKED.
Beszéljünk a tanévkezdésről...
Erről

Segna 2019.08.22. 09:37:09

@Mr. Bear: "volt egy osztályom, melynek tagjai (és a szülők) négy éven keresztül utáltak, még az is lehet, hogy az ő szemükben én vagyok az a mini Hitler. A felvételin az én tárgyamból még a leggyengébb gyerek is jól szerepelt, az osztályátlag 72% lett. Van egy kolléganő, aki hihetetlenül népszerű, anyjuk helyett anyjuk volt, nála mindig a gyereknek volt igaza, a felvételin az ő tárgyából az osztályátlag 11% lett. Melyikünk tett többet a gyerekekért?"
Én erős önvizsgálatot tartanék. Ha egy egész osztály és a szülők utálják, ott azért elgondolkodnék, hogy mit csinálok rosszul. Nincs két egyforma osztály, sőt két egyforma gyerek sem. Ugyanaz a módszer nem célravezető.
A célkitűzéssel van a gond. Biztos, hogy minden szülő azt akarja, hogy a tanár "kitapossa" belőlük a felvételit?! Mi lenne, ha lenne az elején egy elbeszélgetés, felmérés, hogy ki az, aki továbbtanulna, aki versenyre menne, és ki az, aki "csak" érettségizni akar az adott tárgyból? Differenciáltan tanítva lehet nem utálnák annyira és magának is könnyebb lenne. Ha valaki csak a százalékok megszállottja, az sz*r tanár. Már bocsánat. De az én gyerekemmel egy magafajta % mániás megutáltatta a kedves tárgyát, amit én is tanítottam. Azt hittem megtépem a némbert.
A gyerekek nem munkadarab, akiket el kell készíteni, hanem oktatni kell, fel kell kelteni a kíváncsiságukat az adott tárgy, szakma iránt. Többet tett volna ha megszeretteti a tárgyat nem leadja az anyagot maradéktalanul.
Nem tett többet a gyerekekért. 1-2 versenyző típust talán megerősített, de lehet, hogy 2x annyit megnyomorított, éveket tett tönkre a gyerekkorukból.
Ja, és tippelhetek? Matek tanárnak tetszik lenni?

DeMarco 2019.08.22. 11:12:00

@Mr. Bear: Nem a tanárok bemutatása volt a célom, hanem a hozzáállásuké. Nem könnyű igazságot tenni, mert mintha két világ találkozna tanárban és szülőkben is. Vannak a régebbi szocializmusban nevelkedett, merev sémákkal rendelkező, szabályerőltető és szabályok között élő emberek, akik megőrülnek egy tegeződéstől, vagy lazaságtól, fegyelmezetlenségtől és írtóznak a technikai fejlődéstől, akkor sem hajlandóak haszálni, ha egyébként rendelkezésre áll a technika hozzá. Illetve vannak fiatalabb, még nem belefásult tanárok, akik próbálnak változtatni és már magabiztosan használják a mai technikákat, lekövetik az aktuális trendeket. Akik a szülőkben partnert látnak és találnak és nem az ellenséget nézik.
Azt is tudom, hogy az én szemléletem sem általános. Eleve az a kedvenc mondásom, hogy "vannak akik szabályok és korlátok között élnek, beilleszkedve és vannak akik megváltoztatják a szabályokat..." Mindig is úgy éltem, hogy rám az utóbbi legyen igaz, ha előttem volt egy korlát, jól felrúgtam... illetve a "a szabályok csak azért vannak, hogy megszegjük őket" elvet is remekül alkalmazom.
De azért egy példát még hozok: 1: Iskolai kirándulásra szülő soha ne jöjjön!, 2: Szeretném ha eljönnének a ráérő szülők erre-arra a kirándulásra. Hozzáteszem, hogy a legjobb iskolai kirándulásaink azok voltak gyerekként, ahová jöttek az apukák is!

pushup 2019.08.22. 14:42:03

@DeMarco: hehe. minden általánosítás sántít. a lányom két legjobb tanára nyugdíj közelben volt (azóta az egyik el is ment nyugdíjba). kiharcolták, hogy legyen internet az osztályban (csak itt volt alsóban).
egy-egy témához kapcsolódóan videókat néztek, netes interaktív tanulási segédleteket keresett-gyűjtött a két tanár.
aztán jött a felső. az ottani tanárok némelyike a gyerekem lehetne, ja kicsit rámenősebb vagyok fiatalon, de se képük, se elképzelésük a szakmájukhoz tartozó újdonságokról a világban. miért is lenne, sosem érdelete őket ez a szakma. legyen fizetés, meg nyári szünet, oszt szevasz.
negyedikből ötödikbe lépve, mintha 50 évet ugrottunk volna vissza az időben (technika óra: fióknak barkácsolás, lányoknak főzés. nincs választás, kipróbálás, mindenkinek mindent)

Mr. Bear 2019.08.22. 17:08:07

@Segna: A rögvalóság az, hogy a honlapot a tanárok puszta lelkesedésből szerkesztik, sok-sok óra ingyenmunkával, de tárhely sincs ám hozzá hivatalból. Tudom, miről beszélek, az iskolám facebook-adminjai (én vagyok az egyik) heti 10+ órát tesznek bele a profilba, a honlapra már nincs energiánk.

e-kréta: hát ez is megér egy misét, ezer sebből vérzik maga a program is, és ez sem működik csak úgy magától ám! Nyáron már beletettem közel egy hetet, hogy minden gyerek benne legyen az új tanév osztályaiban-csoportjaiban. Az ember azt hinné, ha valaki 10.a-s volt tavasszal, akkor 11.a-s lesz ősszel, és ezt egy automatikus léptetéssel meg lehet oldani, de nem így van ám! Úgy kezdődik, hogy az ember vesz egy nagy levegőt, és definiálja az osztályokat (ugyanazokat mint tavaly....), majd sok-sok klikkeléssel és görgetéssel egyenként megerősíti, hogy a 10. a mától kezdve 11. a stb. Mindegy, ez a tanárok nyomora, de nem haszontalan belegondolni, hogy mennyi energia megy el ilyen nonszensz baromságokra, mert - jól írtad - bele vagyunk kényszerítve egy alkalmatlan rendszerbe.

Ami meg az adatvédelmet illeti: eddig beírtam az ellenőrzőbe Pistike viselt dolgait, amit csak a szülő olvasott. Most ha beírom az e-krétába, azt bizony mindenki látja a KLIKK-ben, illetve fogalmunk sincs, kinek mihez van hozzáférése. Derültek már ki érdekes dolgok abban a tárgyban, hogy mit nézegetnek. Tudod, akkor már százszor a magán e-mail vagy a facebook csoport, amiben nem a gyerekek vannak, hanem a szülők.

agarik 2019.08.22. 18:09:43

@MAXVAL bircaman közíró: Idegen eszmék hírdetője, takarodj keresztény országunkból!
A Biblia szerint a Föld lapos korong, fölött a firmamentum acélerős, kristálykinézetű kupolájával, amineka széléről Herr Gott (Gott mit uns!) az olyan pogány eretnekeket mint Te időnként lerázza.
Mit hazudoznál még össze, hogy nincsenek sárkányok, meg egyszarvúak? Hogy belehalunk a mérgek megivásába? Hogy összeehetsz rákot, kagylót? Vagy hogy itt világnézeti szabadság lenne, nem pedig isteni diktatúra?

Esetleg - esetleg még a gödölyét is megfőznéd az anyja tejében, direktben megszegve a tizedik parancsolatot a Tízparancsolatból?!?

Mr. Bear 2019.08.22. 18:42:40

@Segna: "Ja, és tippelhetek? Matek tanárnak tetszik lenni?" Nem! :)))))

Mr. Bear 2019.08.22. 18:51:17

@DeMarco: Nagyon jól hangzik, hogy rúgjuk fel a szabályokat, de elég nagy anarchia lenne, ha mindenki ezt tenné, nem? Az értelmetlen szabályokat kell felrúgni. A káros szabályoknak való engedelmességet kell megtagadni. Sajnos tanárként azt érezzük, hogy egyre fojtogatóbbak a szabályok, egyre kevesebb a mozgástér, minden lépésünket ellenőrzik, egyre kevésbé tudom magam pajzsként odatenni az állam gyereknyomorító előírásai meg a gyerek közé.

Mr. Bear 2019.08.22. 19:01:07

@pushup: A technika oktatás azon bukik meg, hogy anyagigényes tárgy lenne, de egyetlen fillér sincs arra, hogy bármit vegyünk. Ha meg a szülőktől kérünk, akkor azért jelentenek fel bennünket, mert ugyebár az oktatás "ingyenes", nem kérhetünk semmiért pénzt.

Keserűen olvasom, hogy hatott rád a megosztó, gyűlöletkeltő propaganda, ami a tanárokat naplopó közellenségnek állítja be, pedig magad is írod, hogy voltak jó tapasztalataid. Azokat nem általánosítottad, a rosszakat viszont azonnal. Nyilván vannak rossz tanárok is, nem vitatom. És elöregedett, megfáradt a szakma. Lepukkantak, leharcoltak a tanárok, de ez nem az ő hibájuk.

pushup 2019.08.22. 23:52:16

@Mr. Bear: akkor nem értsz. a technika nem bukott meg. volt. a fiúk barkácsoltak (nem tudom, ki vitte az anyagot és mit, mert lányaim vannak), a lányok pedig - úgymond - főztek. ehhez a szűlők adták az anyagot

de akkor ha ragadjak le itt egy picit! mikor csinálnak gyümölcssalátát? tán szeptemberben rögvest? esetleg május végén? a nagy lótüdőt! novemberben. a gyümölcsöt termő időkre marad a tejbegríz és a melegszendvics.

nem tudom, magad vetíted ki rám, vagy a mudért próbálod védeni, de elég jól ellenálok a propagandának. amiről beszélek, az tapasztalat. a két lányom és a magam révén elég sok tanárral volt szerencsém interakcióba kerülni (most maradjunk szigorúan általános iskolában).
ezek közül nekem volt 3 jó osztályfőnököm (8 év alatt volt vagy 7), 2 jó napközis tanárom a 6-ból, egy jó kémia tanárom, egy jó magyar és egy biosz. mondom ezt úgy, hogy mindenki itt van, akivel nem volt különösebb bajom. jó tanuló voltam, jó magaviseletű, nem problémás. simán lehet, ha kicsit oda kellett volna rám figyelni, ha izgágább, vagy visszahúzódóbb vagyok az átlagnál, esetleg gyengébb agyilag, még ennyi sem lett volna (ja nem! volt még egy K jó matektanárom, az zseni volt. az összes többi nem tudta kezelni, hogy tudom a matekot ... és volt belőlük vagy 6)

a két gyerekemre jutott két jó tanár, aztán szevasz. miért kéne ebbe az irányba általánosítani? egyáltalán tudod, hogy az "általánosítás" mit jelent?
nem lehet ugyanabban a témában két szöges ellentétben lévő következtetésre "általánosítani", mert az már nem általánosítás

azt én értem, sőt látom, hogy a jelenlegi kormány - többek között - a közoktatást is igyekszik totálisan elkúrni (nem mintha a korábbiak akkora világító géniuszok lettek volna ebben a témában). ugyanakkor azt is látom, hogy amikor lehetne a hivatalos kereteken belül is jól csinálni valamit, akkor a legtöbb tanár beleszarik, mert valami újat kéne, valami olyat, amit eddig nem csinált. esetleg megtanulni valamit az után is, hogy diplomát szerzett
aztán persze lehetne azt is, hogy ha már a szülő is tudja, a tanár is tudja, hogy a rendszer szar, akkor összekacsintva próbálkozni, tágítani a lehetőségeket. mert a gyereknek jobbat tenni a heti5 tesi helyett 3, a heti 1 számtech helyett meg 2 + 1 angol, az erkölcstan helyett meg lehetne korrepetálni azt, aki elmaradt a matekkal, magyarral. persze az órarendben maradna a hivatalos, úgyis ki látja. de ez már olyan jellegű partizán munka lenne, amit csak egy rendes ország rendes tanáraitól várnék el, akik hivatásuknak érzik a munkájukat, mert érzik, hogy egy ország, egy generáció - ha úgy tetszik, egy nemzet - jövője múlik az ő mindennapos szöszölős munkájukon.

DeMarco 2019.08.23. 00:49:51

@Mr. Bear: "Nagyon jól hangzik, hogy rúgjuk fel a szabályokat, de elég nagy anarchia lenne, ha mindenki ezt tenné, nem?"

Nem feltétlenül. Inkább arra gondoltam, hogy a szabályok vannak értünk és nem mi a szabályokért... Egy egyszerű példám is van erre. Gyerek voltam még, általános iskolás, de jól emlékszem, hogy iskolába menet a házunkkal szemben volt egy kis füves terület, olyan 15x15, vagy 20x20-as. Körülötte szép járda ment körbe, pontos négyszög alakban (szocreál építkezés). Igen ám, csakhogy senki sem ment körbe, mert mindig a legrövidebb út az egyenes alapon simán keresztül vágtak a füvön keresztbe, kitaposott részt hagyva átlósan. Végül a rendszerváltás után az önkormányzat egyszerűen épített egy járdát keresztbe is, megfelelve a valós igényeknek és használatnak.
Vagy egy másik példáva élve: Egy vezető a csapatával mindig kárelhárított, amikor bekövetkezett a káresemény éveken át. Egy alkalommal hozzánk került és nálunk is bepróbálkozott a művelettel, de mi csak kinevettük. Odamentünk és megoldottuk a problémát ami a kárt okozta évekig. Mivel nem volt káresemény, elhárítani sem kellett többet.
Sok hasonló példa miatt én úgy gondolom, hogy a szabályokat mi alkotjuk magunknak, azok minket szolgáljanak, segítsenek és ne fordítva.
Az általánosításnak pont az a lényege, hogy általában igaz, de nyilván vannak kivételek, mind az idősebb generációban és a fiatal generációban is, ki hogyan szocializálódott, mennyire merev, zárkózott az egyénisége, stb. Bár aki nem eléggé nyitott, sőt inkább frusztált, az menjen időben más pályára, mert a gyerekeken fogja leverni.

Segna 2019.08.23. 09:26:38

@Mr. Bear: félreértett alapvetően...
"A rögvalóság az, hogy a honlapot a tanárok puszta lelkesedésből szerkesztik, sok-sok óra ingyenmunkával," EZ A FELHÁBORÍTÓ, hogy ez a sz*r szemét tolvaj rendszer, mindig erre alapoz, hogy a kiszolgáltatott, eszközökkel nem ellátott óccsón-jót munkaerő, majd megoldja. "okosba" ingyér" Persze ezért nem várunk el semmit "örüljünk annak ami van"... Gusztustalan. Ez nem tanári feladat lenne. Legfeljebb az, hogy az aktuális híreket add már le X-nek. Az informatika tanár pedig nem rendszergazda. Ha igen, akkor azt külön bérezéssel jól körülhatárolt feladatokkal kellene engedélyzeni.
"e-krétahát ez is megér egy misét, ezer sebből vérzik maga a program is, és ez sem működik csak úgy magától ám! "
Valóban nem működik, de ebben az iskolák is derékig benne vannak. (Abba most ne menjünk bele, hogy milyen haveri cég fejlesztette, akinek halvány lila segédminiszteri dunsztja nem volt az iskola rendszerről, de még gyereket is max képeken láttak a fejlesztő pajtások) DE ezek oktatása is autodidakta, alig hallottam, hogy rendes képzést tettek volna bele, illetve szervezetten összegyűjtve jelentenék a hibákat. Mindenki csak morog. Halkan megjegyzem, hogy igen, vannak ilyen fránya adminisztratív vonulatai a munkának, nem csak a szent magasztos tanítás. Mindenkinek vannak. Másnak is kell munkaidőt igazolnia, szabályzatok szerint jelentenie, selejteznie, anyagmintát leadnia stb. Ezért van már munkaidő keddtől az iskolákban, hogy ezeket a gyerekek megérkezése előtt kényelmesen és figyelmesen meg lehessen tenni. Ehhez képest a férjem mesélte, hogy kedden 9 körül beszállingóztak a kollegák, elsztorizgattak, aztán, ki mennyire volt felelősségteljes munkához láttak. 12.00 után 3 azaz három kollega volt az épületben. Tegnap egész napos értekezlet volt, értsd 9-14-ig ebéd szünettel, aztán felvetették, hogy jaj erre a pénteki napra, ami amúgy is fél nap(?) minek kell bejönni?
Ezek után kevéssé rezonál az ember arra a sirámra, hogy mennyi munka megy el a KRÉTÁRA, amit évente egyszer kell felvinni,, utána pedig folyamatosan tölteni. A papír napló ellenben már megszűnt nem?
"Ami meg az adatvédelmet illeti: eddig beírtam az ellenőrzőbe Pistike viselt dolgait, amit csak a szülő olvasott. Most ha beírom az e-krétába, azt bizony mindenki látja a KLIKK-ben, illetve fogalmunk sincs, kinek mihez van hozzáférése."
Minden szülőtől elkérték az ímélcímet (is), de soha egy büdös sort se írt egyik tanárja sem a gyerekről nekünk. A Krétába a hivatalos közléseket kell(lene) felvinni. Tanítási szünet lesz, rendkívüli esemény lesz, iskolai rendezvény stb. nem a gyerek viselt dolgait. Arra ott az ímél, horribile dictu, a TELEFON. (Csak nem képzelem, hogy saját pénzen fog telefonálni?! Ezt felejtsük el! - ofő bemutatkozó mondata. De az azért elvárható lenne, hogy az iskolai telefonról értesítsen ha olyan jellegű a gond.)
Az E_KRÉTA adatvédelmi beállításaival pedig meg kell ismerkedni, ÍRÁSBAN megkérni a tankerületet ill. képzési centrumokat, hogy HIVATALOSAN tájékoztassák az iskolát a hozzáférési szintekről, hiszen erről tájékoztatni kellene a szülőket is. Csak mint a cégcsoportunk adatvédelmi biztosa okoskodom. Nekünk kb. 50eFt/fő képzési díjat kellett kiperkálnunk, hogy szakszerűen kezeljük továbbra is az adatokat, vagy alaposan megbüntetnek minket. Persze az állami iskoláknak erre sem kellett költenie. Cserébe fogalmatlanok pl. abban, hogy hova és milyen feltételekkel rakhatnak kamerát, milyen adatokat van joguk bekérni a szülőktől, a rendezvényeken milyen felvételeket készíthetnek stb.
Szóval az iskolákon sok múlna, ha hajlandóak lennének nem csak a szűken vett tanítással foglalkozni. Sajnos egy iskola üzemeltetése külön feladat, de addig amíg a pénzügyes, munkaügyes és adminisztratív kollegákat úgy keresik, hogy középfokú végzettséggel, gyakorlat nélkül (sok helyen közfogiban) vesznek fel embereket (meraz elég óccsó, oszt' minek erre költeni) addig nincs mit várni.

Segna 2019.08.23. 09:48:43

@Mr. Bear: nem matek tanár.. akkor informatika vagy töri?
Alapvetően azt látom, hogy az a három alfaja a tanároknak a legfrusztráltabb, sőt legidiótább. (mint ex töritanár tudom miről beszélek ;-)
A matek tanárokat szerinte eleve előre szelektálják, és amelyik nem mutat szociopata vonásokat és nem szadisztikus hajlamú azt fel sem veszik. 20 év oktatásban részvétel, 10 év tanítás és 16 év szülői tapasztalattal a hátam megett 1 azaz egyetlen egy emberileg elfogadható matek tanárral nem találkoztam. Az irreális tananyag a hülye dogmatikus és empátiára képtelen agyukkal kombinálva generációkat nyomorít meg, és mi ezt hagyjuk. A kombinatórika az köll, de százalékot nem tud a nyomorult gyerek biztonsággal számolni stb. és ez nekik megfelel, soha nem kezdeményezik, hogy tegyük már emberivé a dolgot. "dehát a diákolimpiákon milyen jól szereplünk, és különben is a Nobel díjasok..."
Az informatika tanárok egy része világfájdalmas, elvetélt informatikus fejlesztő, akinek fájdalom maga a tanítás is, a másik felét meg szétfrusztrálja, hogy ezt az alapvetőnek tekinthető tárgyat nevetséges óraszámban, a FONTOS tárgyak árnyékában (matek-magyar-töri) kell tanítania ásatag gépeken, a sokszor a digitális bennszülött gyerekek gúnyának kitéve.
A töri tanárok meg külön állatfajta, ők a tipikusan aki tudja csinálja, aki nem tudja tanítja iskolapéldái. Persze tegyük hozzá, hogy legalább 3x porig lettünk alázva az elmúlt 20-30 évben, segget csináltak a szánkból, hol maradi hol kommunista bérenc hol liberális nyomoroncok vagyunk, attól függően, hogy a szent politika éppen milyen ideológiát tolna az iskolákban... És ez a réteg különösen érzékeny a majd én megmondom ,hogy mit és hogyan taníts! metódusra.
Bocsánat ez elég OFF volt, de rettenetesen szenvedünk ettől a három alfajától a tanároknak... és a tehetetlenségtől sírni tudna az ember, hogy mit művelnek a gyerekemmel. és ha szólok, csak kib*nak vele. Akkor zárnak a sorok, nincs az az isten, hogy a tanár legyen a hibás.
Ez is egy ásatag beidegződés. Beadod az iskolába, aztán a végén majd kapsz egy érettségizett főt, azt majd mi tuggyuk, hogy hogyan köll eredményt "csinálni" 72% az jó és kész.
Aki meg idegeskedik szenved, az ideggyenge, szedjen szeduxszent matek óra előtt. (tanári javaslat 2015.)

agarik 2019.08.23. 22:08:01

@MAXVAL bircaman közíró: Hja, ha Te a Sátán Bibliáját (jóskártyák) forgatod, talán úgy van.
De addig mi eladjuk a lányainkat némi ezüstért, ami ahhoz kell hogy új feleségeket erőszakoljunk magunknak, ugye.
Ne feledjétek mit mond a Biblia: ha megvered a rabszolgád, de az 1-2 nap alatt még nem hal bele - minden kóser!

agarik 2019.08.23. 22:20:05

@Segna: Te vagy fogalmatlan.
Keresztény országunkban Isten (és Orbán Viktor) szeme mindent lát, így oda raknak kamerát, ahová eszükbe jut.
Egyébként meg 14 az márlegit, sőt, a Biblia szerint a 4-évesek is kúrhatók, szóval most mit problémázol.

agarik 2019.08.24. 08:02:32

@MAXVAL bircaman közíró: Nyilávn akkor, amikor kijelentette "a[z Ószövetségi] Törvényből egy vonás el nem hagyható, tartsátok be hűbben mint egy farizeus".

U must be trolling.

Amúgy eladtad-e már mindened és a pénzt a szegényeknek adtad-e, ahogy Jézus mondta vagy háromszor?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.08.24. 08:11:36

@agarik:

"eladtad-e már mindened és a pénzt a szegényeknek adtad-e, ahogy Jézus mondta vagy háromszor?"

Nincs ilyen szabély.

agarik 2019.08.24. 15:53:03

@MAXVAL bircaman közíró: De, de van kicsi gój.
Csapd fel az evangéliumokat, ott van benne!

Mr. Bear 2019.08.24. 21:00:11

@pushup: én meg épp azt látom, hogy rohadtul szeretnék újítani, a gyerekek mai világához jobban illeszkedő módon tanítani, de egyre kevésbé tudok, és ennek csak elenyésző mértékben oka a borzalmas infrastruktúra (pl. ne merjek olyan órát tartani, ahol zaj van, mert történetesen bíztatják egymást vagy örömködnek a gyerekek, mert a zümmögés is áthallatszik a rohadt panelfalon, vagy nincs egy hely, ahol lehetne mozgásos órát tartani, ha körbe akarok ülni bvelük, előtte-utána teremrendezés stb.), a legnagyobb kerékkötő a gyereknyomorító tanterv, a rengeteg felesleges megtanulandó adatával és követelményeivel, nehogy a gyerek önálló gondolkodást tanuljon. És rettenetes lelki tusa az, hogy mennyit merjek belőle a sutba vágni, mert a végén ott az a szemét, elfuserált felvételi, ami azért egy életre ki tud csinálni egy gyereket, és épp azokat a baromságokat kérdezik benne, ami szerintem fölösleges.
Úgyhogy én azt mondom, igen, vannak eleve alkalmatlan tanárok, vannak, akik valaha jó tanárok voltak, de beleöregedtek, belefásultak és belekeseredtek abba, hogy csak folyamatos mellékálllásokkal bírnak megélni a nyomorult fizetésükből, és vannak azok, akik meg szeretnének tenni valamit, de erre egyre kevesebb az esélyük.

Mr. Bear 2019.08.24. 21:19:47

@Segna: valahol bájos a dühöd, ha jól értem

1) ahol a férjed tanít, ott lazán veszik az augusztusi munkaidőt, és nem volt komolyabb e-kréta képzés
2) a gyereked tanára szemét módon nem használja a magántelefonját arra, hogy tájékoztasson, de más csatornákon sem teszi ezt

s e kettő eredője az, hogy minden szar, és a tanárok nem hajlandók a tanításon kívül semmit csinálni.

Szerintem rosszkor vagy rossz helyen. Én annyi hibát írtam már le az e-krétának, hogy tele vele a postaláda. Általában megköszönik értékes meglátásaimet, aztán nem történik semmi. Kétszer sokalltam be. Egyszer egy ilyen levélváltás egy éves évfordulóján, amikor ismét beleütköztem a hibába, és ezt nem átallottam megírni nekik. Na, akkor kioktattak, hogy az nem úgy van, hogy ők csak úgy fejlesztenek a vakvilágba, csak azt csinálják meg, amit a Klik megrendel tőlük. Másodszor meg akkor rágtam be, amikor (még tavaly) közel egy hetem ment el a tanévváltásra nyáron, mert egyenként kellett létrehoznom 196 csoportot, és feltölteni őket a gyerekekkel. Na, akkor leírtam nekik szájbarágósan, hogy hogy lehet ezt egy egyszerű excel export-importtal megoldani. És megcsinálták! Ezt meg. Egész büszke voltam magamra, amíg fel nem fogtam, hogy ezért egy normális országban az ember kiállít egy számlát sok-sok nullával a végén, én hülye meg ingyen leírtam nekik. És tudod, nem mernék arra mérget venni, hogy valaki nem állította ki azt a bizonyos számlát. A e-kréta nem a tanárok fogalmatlansága miatt nem működik, hanem mert szar az egész. De ezt a szülők annyira nem láthatják.

AMi meg az adatvédelmet illeti, kösz a tippet, még ma írok a Hoffmann Rózsa 4.0-nak (már a nevüket se bírom megjegyezni azoknak, akik főállásban teszik tönkre az oktatást), és KÖVETELEM (így szoktad, csupa nagybetűvel, kiabálva?) tőle, hogy azonnal mondja meg, kik olvassák még a bejegyzéseimet. Életszerű, nem?

Mr. Bear 2019.08.24. 21:27:12

@Segna: Nézd, én nem mondom, hogy nincs olyan, hogy egy gyereket tönkretesz egy iskola, és egy másikban meg ki tud teljesedni (még iskolán belül, egyik osztályból a másikba kerülve is van ilyen), de azért a nagy többség, aki azzal jön, hogy át szeretné iratni a gyerekét, mert a másik iskolában így meg úgy bántak vele, a végén azzal szembesül, hogy az új helyen ugyanolyan problémák vannak a gyerekével. Mert magukat sajnos mindenhová magukkal viszik.

A matektanár nem tehet arról, hogy elő van írva a tananyagban a kombinatorika, szerintem ő se tenné bele, ha őt kérdeznék, de nem kérdezik.

Mr. Bear 2019.08.24. 21:37:02

@DeMarco: ezek értelmetlen szabályok, persze, egyertértünk. De azt a szabályt, hogy nem vágunk egymás szavába, nem zavarjuk sem a társainkat sem a tanárt az órán, megtanuljuk a megtanulandókat, és nem próbálunk meg csalással kibújni alóla stb, folytassam? Na ezeket a szabályokat nem lehet áthágni. Ilyen azt, amit a posztoló ír: ha gondod van, tarstsd be a szolgálati utat, ha arra kérnek, hogy ne menj be az iskola épületébe, akkor ne menj be. Oka van ennek is, sajnos, mert nem lehet azt a szabályt hozni, hogy a normális szülő bejöhet, a bunkó, részeg vagy bedrogozott pedig nem. (Mindhárom saját tapasztalat a múlt félévből, a drogosból rendőrségi ügy is lett, annyira agresszívan fenyegetőzött, vicces módon én voltam az egyik céltáblája, pedig nem is tanítom a gyerekét, de abban az állapotban nem tudta ezt sem felfogni.)

agarik 2019.08.25. 18:09:21

@MAXVAL bircaman közíró: Megnéztem. Kretén vagy laposföldhívőkém.

pushup 2019.08.25. 19:59:21

hehe. mondjuk a blog gazdája egy tanár. (asszem)
mint olyan, teljes jogú gazdája a komment szekciónak. ennek ellenére szabadon engedi garázdálkodni a fenti - okleveles troll és kontratrolljai köré csomósodó - polémiát
szerinted akarnám, hogy a gyerekem egy ilyen "határozott" felnőttre legyen bízva napi 8 órát?

Scarabeo85 2020.05.02. 18:56:29

"szülők egy problémával nem követik az eljárás rendjét, sorrendjét"
amikor a tanárok nem követik az általuk meghatározott rendet ...
például kérik, hogy minden, de minden kommunikáció az üzenő füzeten keresztül történjen, majd amikor valamit megüzen szóban az elsős gyerekkel (és nem tudjuk, ő mit mondott, a gyerek mit értett, mit felejtett el) és ami ebből hazajutott és az alapján történt, arra megalázza a gyereket az osztály előtt.
én sem tartottam be a sorrendet, mert kérdés nélkül kellett volna a torkán benyúlva a gerincét kitépni és azzal agyonverni, de nem tettem"

Igen, pontosan! Szóban megüzent időpontot felejtett el az akkor elsős fiam. Ennek ellenére odaértünk, de öt perccel az időpont után, bár még mindig 25 perccel a rendezvény előtt. Az egészet úgy táncolta végig a gyerek, hogy közben a tanító szapulta, amiért késett. Majd egy hét múlva a videós visszanézés alatt kiröhögtette az osztállyal, hogy milyen "bénán" táncolt.
süti beállítások módosítása