Csak egy tanár

Csak egy tanár

Mire elég a tanári fizetés?

2019. július 23. - csakegytanár

Futótűzként terjednek az interneten a Pedagógusok Szakszervezete Országos Ifjúsági Tagozatának kezdeményezésére létrejött tanári fizetésről szóló képek. Jómagam is szerettem volna majd valamelyik posztomban a tanári fizetésekről írni, de hamar eljött az ideje, hogy egy kicsit osszunk-szorozzunk.

Úgy érzem, én egy eléggé megalkuvó pedagógus vagyok. A szakmát hivatásként igyekszem megélni, ezért nyilván kalkuláltam annak idején a pályaválasztáskor azzal, hogy bizony nem a tanári pályán fogok meggazdagodni. A kérdés inkább az volt, hogy vajon egyáltalán fenn tudom-e majd magamat és családomat tartani.

money-3113653_1920.jpgJó pár évet le kell húzni, hogy a képen látható összeget vigyük haza egy hónapban...

Nem sokáig húznám a történetet: szerényen, de igen. Az interneten megjelenő fizetések az igazságot tükrözik. Az első napi hullám után viszont úgy láttam, hogy egyelőre többségében a pár év tapasztalattal rendelkezők villantottak. Nyilván egy kicsit nehezebben indulnak be azoknak a vallomásai, akik már jóval hosszabb ideje vannak a pályán, és ki tudnak használni minden lehetséges pótlékot és egyéb járandóságot.

Mivel a közszféráról van szó, mindenki megtalálhatja az interneten, hogy egy tanár mennyit keres – körülbelül. A túlóra talán az egyetlen kérdés a szakmában. Lehet-e vagy nem, mit fizet a tanker és mit nem, stb. Az iskolák között jelentős különbség lehet azt illetően, hogy hol mennyi az az óraszám, amit a dolgozóknak vállalni kell. Bár az utóbbi évek pedagógus-hiánya már a legtöbb iskolában egy irányba tereli ezt az óraszámot, és egyre kisebbek a különbségek (tehát a legtöbben a 26 órát közelítik meg), a 26 órán felüli óraszám és az eseti helyettesítések szabályai homályosak.

Közel húsz év tapasztalattal, teljes leterheltséggel (rengeteg túlórával), osztályfőnöki pótlékkal az első napon keringő fizetéseknél van szerencsém többet keresni. Anonimitásomat szeretném megőrizni, ezért konkrétumokat viszont nem írnék.

Hogy ez mire elég? Egy szerény, de biztos megélhetésre. Persze úgy, hogy párom is keres. Ő szintén a közszférában dolgozik. Nagy álmaink, pl. lakás, autó nincsenek. A nyaralás talán az, amiből nem engedünk, és a hétköznapi életben sem nélkülözünk.

Minden relatív. Tudom, hogy vannak, akik jóval többet dolgoznak, fizikai munkát, kevesebbért. Nagy sokk volt számomra az Index „Nettólottó” cikksorozata, aminek során különböző szakmák fizetését kellett megtippelni. Bevallom, sokszor lőttem mellé mindkét irányba, de a közszféra fizetését jó százalékkal eltaláltam. Többször viszont belepirultam, hogy bizonyos szakmákban milyen kevés pénz van, minden elismerésem azoké, akik a kemény munkájukért cserébe alig kapnak valamit.

Ugyanakkor miért fizetnek minket? Jöhet a sokak szemében demagóg szöveg: az állam kifizeti a napi kb. hatórányi gyerekfelügyeletet, az oktatást, a játszópajtásságot, a nevelőt, a motivátort, a pszichológust, a fegyelmezőt. Igyekszünk felkészíteni a gyerekeket a jelenlegi elvárásoknak megfelelően. Hangsúlyozom, a törvény által megkívánt elvárásoknak, nem feltétlenül az élet elvárásaira, de legyen ez talán egy későbbi poszt témája. Emellett programokat szervezünk, kirándulni visszük őket, készülünk beáldozunk a saját pénzünkből és szabadidőnkből, sokszor családi életünkből.

Tudom, hogy a pedagógusok megbecsülése jelenleg nincs éppen toppon, és azt is tudom, hogy sokan nem is lennének feltétlenül a pályára valók, de bizony többet érdemelnénk. Szó se róla, mindenki többet érdemelne: az egészségügy, a rendőrök, tűzoltók, kutatók, a kétkezi dolgozók. A hivatástudat velünk van a tanórákon, hiszen a gyerekekkel töltött idő igencsak nagy fizetésen felüli juttatás tud lenni, amit pénzen nem lehet megvenni, de bizony, amikor hazamegyünk a családunkhoz, akkor hamar kiderül, hogy a hivatástudatért nem adnak lakást, autót, aktív kikapcsolódást és regenerációt.

maldives-666122_1920.jpgNem semmi, de nem baj, mi a Balatont is imádjuk.

Nem véletlen, hogy a cikk megírásakor több ezer tanári és tanítói állás található a közigálláson. Sokan elhagyják a pályát, amit bizony nem minden esetben lehet elítélni. Én nem igazán szeretnék más pályán dolgozni, de bizony ezzel egyelőre nagyjából borítékoltam is, hogy nem számíthatok arra, hogy a családom egyről a kettőre fog lépni a közeljövőben.

Örülnénk, ha méltóbb fizetéssel hálálnák meg a bizalmat azért a felelősségért, amit nap, mint nap vállalunk a gyerekekért!

De mit gondol az olvasó? Mekkora fizetés lenne reális egy pedagógus számára? Kommentben várom (és várjuk szerintem sokan) a válaszokat..

Ha a jövőben is olvasnád a pályával kapcsolatos cikkeimet, lájkold Facebook-oldalamat.

A bejegyzés trackback címe:

https://csakegytanar.blog.hu/api/trackback/id/tr514975992

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

werinter 2019.07.24. 10:45:23

Ahol én jártam középsuliba valamilyen "furcsa" okból egyetlen szakadt, szegényes, éhező tanárt sem láttam. A 99%-uk jómódban élt/él ma is, normális, nem szakadt családi autóval/autókkal járnak, a város elit negyedében laknak. Egy-két szakadt, "csöves" tanár volt csak, de ők többnyire egyedül éltek, és nem is űzték túl magas szinten a tanári hivatást. A legtöbb tanárom le merem fogadni, hogy többet keres/keresett mint a mérnök apám a versenyszférában vagy a könyvelő anyám a közszférában.

Midnight Run 2019.07.24. 10:45:26

@teéjesenmindegy:
"Na, azért akkor hadd kérdezzek. Szóval, ha holnaptól nagyobb lesz a fizetés, akkor megjavulnak a tanárok képességei? Ezt fejtsd már ki légyszi. Ha holnaptól dupla annyit kapsz, akkor fegyelmet tudsz tartani az osztályban? Elkezdenek rád odafigyelni a gyerekek? Gyorsabban és szebben meséled el a pitagorasz tételt? "

Ha magasabb fizetést adsz, magasabb szintű emberek mennek el tanárnak. Lesz köztük verseny a pozícióért, lehet köztük válogatni. Mondom mégegyszer, ha mogyoróval fizetsz, majmokat kapsz. A cél inkább az kéne, hogy megfelelő képességű emberek menjenek tanárnak. Sőt, a legjobb képességűek menjenek oda. Pénz nélkül nem fog menni.

Egyébként ez a gondolkodás, amit képviselsz, mélyen benne van a magyar köztudatban és szerintem alapvetően hibás. Ha valaki megcsinálja a munkát 100-ért, miért fizessek 120-t? Azért, mert jobb minőséget kapsz. Motiválni pénzzel lehet leginkább. Érdemes megfizetni a jó munkát, mert ezzel motiválod az embereket a jobb teljesítményre. És igen, a tanárok is jobb munkát fognak végezni, ha meg vannak fizetve, nem érzik magukat lenézve, nem azon rágódnak, hogy ki tudják fizetni a számlákat.

teéjesenmindegy 2019.07.24. 10:47:40

@chrisred: "A vízvezetékszerelő természetesen igen, a szakterülete háztartási alapszolgáltatás biztositása. Viszont egy magántulajdonú autó fenntartása magától értetődően többletköltségekkel jár, aki ilyesmibe ruház be, annak számolnia kell vele."

Te be vagy baszva már délelőtt? Egyáltalán érted, hogy mégis mihez szólsz hozzá egyre nagyobb baromságokat?
Az alaptéma az volt, hogy nem azt köll nézegetni, hogy X országban mennyi a kereset, hanem vásárlóerő paritáson illik ezt hasonlítgatni, hiszen baszhatod a nagy fizetésedet, ha mindenért többet fizetsz. Ergo ugyanolyan szinten élsz.
Erre jössz azzal, hogy a fodrász nem muszáj. Bravó. Akkor menj oda a tanárokhoz, aztán mondd meg nekik, hogy tanítsanak torzonborzon, jó lesz úgy.
Aztán jössz azzal, hogy a vízvezetékszerelő mit csinál, de a magántulajdonú autó fenntartása költségekkel jár. Hát, elárulom neked, hogy minden, ismétlem minden magántulajdonú tárgy fenntartása költségekkel jár, sőt, előbb utóbb cserélni is kell őket, kivéve, ha bazaltkockákat gyűjtesz.

Midnight Run 2019.07.24. 10:50:10

@MAXVAL bircaman közíró:

Ja, állj ki a győri Audi elé és hirdesd az igét, hogy hagyják ott a dolgozók a gyárat, mert idegen rabságban vannak.
Szerintem rosszabb azoknak, akiket nem zsákmányolnak ki. Inkább lennék munkás a kapitalista kizsákmányolás mekkájában (mondjuk USA, Németország), mint ahol nincs idegen kapitalista kizsákmányolás, mint Észak-Korea.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.07.24. 10:56:06

@Midnight Run:

Egyénileg jobb a multi munkahely, de társadalmilag ez nem megoldás.

body_andras 2019.07.24. 10:59:30

@teéjesenmindegy: Nyilván senki se vágyik rá, hogy annyit keressen. A minimálbér emelgetésének azért van hírértéke, mert rengeteg ember ún. "szürkén" dolgozik, vagyis be van jelentve minimál 6 órára, utalással kapja a hivatalos fizut, aztán jön a főnök számolni a kiegészítést készpénzben. Amikor minimálbért emelnek, a tényleges adózott jövedelmek emelkednek és a fekete lóvé csökken - jobb helyeken a főnök megoldja hogy a papírpénz ne csökkenjen a minimál emelkedésekor.
Ha megszüntetnék a készpénzt akkor a minimálbér fogalma is más dimenzióba lépne, egyből igény lenne a 250 fölötti minimálra és az ügyeletes államtitykó csak pislogna, hogy ezek a magyarok mégsem éltek meg annyiból.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.07.24. 11:01:18

@Midnight Run:

A liberalizmus nem erről szól. Hanem arról, hogy az ember csak egy áru, s csak akkor kell többet fizetni érte, ha sok a vevő rá.

A liberális társadalom lényege, hogy a gazdagok még gazdagabbak lehessenek, s nem az, hogy az átlag jól éljen, sem a minőség.

chrisred 2019.07.24. 11:01:39

@teéjesenmindegy: Ennek semmi köze a minimálbérhez, amivel összevetetted a fodrászok fizetését. Kiemeltél egy tetszőleges példát, ráadásul egy olyat, ami simán kiváltható otthoni sajátkezű megoldással. Jöhettél volna a mosodai árakkal is, nagyvonalúan eltekintve attól, hogy a háztartásokban általában van mosógép.

Amúgy bármihez hozzá lehet csapni a fenntartási költséget, de az égvilágon senkit nem érdekel, ha nálad otthon elromlik a porszívó, és sepregetned kell. Viszont a közúti forgalomban csak megfelelő műszaki állapotban lévő kocsival vehetsz részt, ez nem a saját döntésed, hanem kötelező szabály.

teéjesenmindegy 2019.07.24. 11:03:14

@moszkvicssluszkulcs: @Midnight Run:
"Ha magasabb fizetést adsz, magasabb szintű emberek mennek el tanárnak. Lesz köztük verseny a pozícióért, lehet köztük válogatni."
Nem. Akkor bárki elmenne tanárnak, csak azért mert nagy a fizetés. Mondom, ha havi 5 millát kap holnaptól egy tanár, akkor én is elmegyek. Ja, hogy utálom a gyereket, abszolút semmi érzékem nincs hozzájuk, tanítani nem tudok? Az nem számít, sok a fizu, jelentkezek. Jelenleg is túljelentkezés van a tanárképzőbe, most miért nincs válogatás?

"szerintem alapvetően hibás. Ha valaki megcsinálja a munkát 100-ért, miért fizessek 120-t? Azért, mert jobb minőséget kapsz. Motiválni pénzzel lehet leginkább. Érdemes megfizetni a jó munkát, mert ezzel motiválod az embereket a jobb teljesítményre"
Óriási tévedés, már bocs. Marhaság. X kőműves nem azért rakja ferdén a falat, mert a duplájáért jól tenné. Nem. Azért rakja úgy ahogy, mert ennyire tudja.
Hát ki ne találd, hogy ha kétszer akkora fizut kap a tanár, akkor majd jobban elmondja a Toldit. Miért?
Ha több pénzt kap, akkor képes lesz a pitagorasz tételt érthetően elmagyarázni a 45 percben? Vagy akkor 30 alatt ledarálja?
Szarul, pontatlanul, trehányan, beleszarósan csinálni valamit pont ugyanannyi ideig tart, mint jól. Egy jó szakember ingyen is pont ugyanolyan jól csinál meg dolgokat, mint rengeteg pénzért. Nincs olyan, hogy dupla összegére rendesen meghúzom a derékszöget, kevés pénzért meg jó az 80 foknak.
A rossz pedig pont ugyanolyan szemetül csinál mindent akármennyit fizetsz neki.

chrisred 2019.07.24. 11:05:19

@MAXVAL bircaman közíró: Az ember munkaereje és a munkaidő-ráfordítása a piaci áru, nem maga az ember. Ez csak a rabszolgatartás intézményénél volt igaz, meg valamennyire a szovjet típusú rendszerekben, ahol kötelező volt dolgozni, és az egyetlen munkáltató az állam.

Midnight Run 2019.07.24. 11:06:22

@MAXVAL bircaman közíró: Az ember egy áru, azt rabszolgaságnak hívják.

A liberalizmusnak meg semmi közze ahhoz, hogy ekkora különbség van az emberek anyagi helyzete között. A nem túl liberáis Kínában vagy Észak-Koreában van ma a legnagyobb vagyoni és anyagi különbség, nem a liberális nyugaton.

Midnight Run 2019.07.24. 11:12:12

@teéjesenmindegy: Magasabb fizetésnél a nem megfelelő tanárt ki tudod tenni, mert van helyette más jelentkező.

Ma ott tartunk, hogy mondjuk matektanárnak már bárkit felvesznek, akár képesítés nélkül, mert nincs aki csinálja. Ezek tanítják a következő generációt.

Ha pedig megfelelően motiválsz, igenis jobb teljesítményt kapsz. Ez lehet nem csak anyagi eszköz, modjuk a kőművesre én rászóltam, amikor ferde lett a fal.

tomfree 2019.07.24. 11:15:09

@Behajtó70: "Ugyan mit csökkentett a kormány? Mondj már egy példát! Ezzel szemben minden juttatást emelt! Visszaállította a 3 éves gyest, apa is mehet gyesre, aki dolgozik 1-2-3 gyerekkel már szinte nem is adózik"

A családi pótlék tíz éve változatlan az évi 3.5% infláció mellett. Egy példának jó, hogy a felét se éri mint tíz éve. A 3 éves gyes utolsó éve kb semmire se elég. A szinte semmi adó meg 3 gyerek után van.

Emmett Brown 2019.07.24. 11:37:38

@MAXVAL bircaman közíró: minden társadalom erről szól, a felső réteg időtlen idők óta koncentrálja a pénzt/hatalmat. Az oligarchikus berendezkedéstől a királyságon/despotizmuson/zsarnokságon/császárságon át a szélbal/széljobb/teokratikus diktatúrákig. És a te kedvenced, a populizmus sem kivétel természetesen.

2019.07.24. 11:40:50

@teéjesenmindegy:
Attól, hogy emeled a fizetést, nem lesznek automatikusan jobbak a tanárok, de ahhoz, hogy jó tanárok legyenek, egyik előfeltétel a megélhetést biztosító fizetési szint, ami nem teljesül. Igazából ha egyszer buknak a feudálkomcsik, a tanári fizetésemeléssel együtt kellene a kompetencia alapú oktatás irányába teendő reformokat végrehajtani, hogy valamit valamiért legyen, a tanároknak mindaz sok munka, tanulás, készülés lenne, cserébe fizetésemelést kapnának. Hangsúlyozom, ehhez kell a feudálkomcsik bukása, mert ez a rendszer nem érdekelt a jobb oktatásban.

chrisred 2019.07.24. 11:43:34

@Emmett Brown: Meg arról, hogy az elithez nem tartozók igyekeznek minden olyan eszköztől megfosztani az elitet, hogy ezt a koncentrációt megvalósítsa - több-kevesebb sikerrel. Az egyik ilyen közéleti próbálkozást nevezik átfogó szemlélettel liberalizmusnak.

2019.07.24. 11:44:16

@moszkvicssluszkulcs:
Az is fontos, hogy hogyan megy a válogatás. Mielőtt befagyasztották a közalkalmazotti bértáblát, a közszférás állások jó része protekciós volt. Ha egs közszférás területen jelentős fizetésemelést adsz, de semmi mást nem változtatsz, akkor simán ez történik, nem a jobbak, hanem a jobb kapcsolatokkal rendelkezők kerülnek be. A tanulmányi szűrő sem elégséges, mert nem feltétlenül a legjobb tanulókból lesz a legjobb tanár, nem szakmai zsenik kellenek, hanem jó tanárok.

2019.07.24. 11:45:35

@werinter:
Nekem sem voltak szakadtak anno a tanáraim, csakhogy 95%-uk nő volt, jól kereső férjjel...

moszkvicssluszkulcs 2019.07.24. 12:15:37

Zabalint: Igazad van

Azért az is sokat elmond az oktatásról, hogy mennyi hozzászólás van. Ha mondjuk a bérszámfejtőkről lenne szó, akkor csend lenne. De az oktatáshoz mindenki ért, aki már látott iskolát...

neet 2019.07.24. 12:17:57

@moszkvicssluszkulcs: áh, csak annyira ráérnek ezek a lumpenek, meg nem tudnak mit kezdeni magukkal 3 hónapig, kínjukban írogatnak. ;-)))

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.07.24. 12:22:07

@chrisred:

A szabadság látszata ez. Nyilván éhen is halhatsz, de ez nem egy valódi szabad választás.

Logikád alapján Kádár alatt szabad választások voltak, hiszen lehetett szabadon szavazni a HNF-ra és ellene.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.07.24. 12:25:41

@Midnight Run:

A liberalizmus alkotta meg azt a rendszert, ahpl a kizsákmányolás szabadsága alapvető emberi jog.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.07.24. 12:28:02

@Emmett Brown:

Minden társadalomban van elit, de annak kiválasztódási mechanizmusa és kötelezettségei nem ugyanazok mindenhol.

Az liberális találmány, hogy a pénz termeli ki az elitet, s ennek az elitnek semmi kötelezettsége a társadalom felé.

moszkvicssluszkulcs 2019.07.24. 12:31:26

És még egy területe az oktatásnak, az elöregedés.
Egyrészt egyre nagyobb a korbeli különbség a gyerekek és a tanárok között. Egy lehetne pozitív is, mert ugye azt jelenti, hogy rutinos tanárokkal találkoznak a gyerekek. De...
A mai alfa generációt már képtelen lesz kezelni az X generációs tanári társadalom egy nagy része.
Aztán az öregedés magával hozz az ilyen-olyan betegségeket, amit az amúgy is hiányos vagy épp paszentosan meglevő tanári közösségek csak komoly túlórákkal és az azzal kapcsolatos feszültségekkel képesek kezelni.
Fokozottan jelentkezik a kiégés, a szellemi elfáradás.

Milyen szép is, amikor a kis elsős választhat a remegő kezű, a nagyot halló és a tiszta ideg tanító nénik között...

chrisred 2019.07.24. 12:31:59

@MAXVAL bircaman közíró: Az egyén felelőssége, hogy milyen értékes árut tud felkínálni a piacon a képességei és a képzettsége szerint. Tény, hogy vannak olyan képességek, amiken az ember maga nem tud változtatni, ezért speciális esetekben szükséges a társadalom szolidaritása is.

chrisred 2019.07.24. 12:35:22

@MAXVAL bircaman közíró: Miért egy szovjet típusú illiberális rendszert hozol fel példának, amikor azt pont kiemeltem, hogy az államtól való konkrét személyi függőség határozta meg az emberek lehetőségeit?

Midnight Run 2019.07.24. 12:41:26

@MAXVAL bircaman közíró:
Aha, a középkorban a liberalizmus miatt tudta a földesúr kizsákmányolni a jobbágyot, az ókorban meg szinte emiatt a rabszolgatartó a rabszolgát. Értem.

kewcheg 2019.07.24. 12:48:49

@Zabalint: ha buknak a feudálkomcsik, ugyanolyan feudálkomcsik lesznek helyettük. Ezt már bebizonyították, volt harminc év, már mndenki volt kormányon. Vagy importáljunk finn vezetőket (ami nem lehetséges, mert magyar állampolgárság kell a közmegbízatáshoz) vagy választunk abból ami van. Az egy dolog, hogy Déván ott él Böjte Csaba, aki jó ember, és biztosan jobban csinálna mindent, de egyrészt ő nem akar onnan eljönni, másrészt a holdudvarok körül ólálkodó hiénák (akik mindenhol ugyanolyanok) kicsinálnák két hét alatt.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.07.24. 13:11:38

@chrisred:

Még mindig jobb az államtól való függőség, mind más magánemberektől való függőség, ezt hűzzuk alá.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.07.24. 13:13:59

@Midnight Run:

Konkrétan az jobb rendszer volt.

Ott a kizsákmányolónak volt kötelezettsége is a társadalommal szemben.

chrisred 2019.07.24. 13:23:11

@MAXVAL bircaman közíró: Ez a saját véleményed, én fordítva látom. Az emberek közötti kapcsolatokat semmilyen intézményrendszerrel nem lehet helyettesíteni.

Terézágyú 2019.07.24. 13:41:40

a rohattanítók mind komcsik ellene vannak a mi szeretett vezérünknek!!!

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.07.24. 13:47:38

@chrisred:

Az emberek közti kapcsolat, ha azokat az egyéni szabadságra alapozzuk, s különösen ha ezt ideológiaként is kimondjuk, oda vezet, hogy az erősek lenyomják a gyengéket. Valóban hatékony társadalom, de semmi haszna a népesség 90+ %-a számára.

chrisred 2019.07.24. 13:57:21

@MAXVAL bircaman közíró: Ez fából vaskarika. Egy olyan társadalom, ahol az erősek elnyomják a gyengéket, nem az egyéni szabadságra, hanem az erőszakra épül.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.07.24. 14:30:28

@chrisred:

Ha a fő elv a legteljesebb egyéni szabadság, mi más lesz a következmény, mint a gyengék elnyomása az erősek által?

Emmett Brown 2019.07.24. 14:47:03

@MAXVAL bircaman közíró: mégis hol és mikor volt meritokratizmus? milyen kiválasztási rendszer volt? születési előjogok az erőszak illetve a pénz általi elitbe kerülés korábban is lehetőség volt.

chrisred 2019.07.24. 14:49:28

@MAXVAL bircaman közíró: De a liberalizmusnak nem létezik az egyén abszolút szabadságra vonatkozo elve, mert alaptétel, hogy a szabadságjogok gyakorlása nem korlátozhatja mások szabadsághoz való jogát.

kacsa. 2019.07.24. 14:58:34

A kezdő tanári fizetés Budapesten nagyjából a rezsire és az albérletre elég. Ha ketten vannak, akkor kettejük fizetéséből már ki lehet jönni, ha nem élnek nagy lábon, viszont félretenni nagyobb összeget nehéz. Nem jutnak egyről a kettőre: szükség van mindkét keresetre, így merész dolog gyereket vállalni. Idővel nő a fizetés, de mire eljutnának oda, hogy biztosabb lakhatás, jöhetnek a gyerekek, addigra valószínűleg kifutottak az időből. Ha valaki szerencsés és az albérlet árát az elején meg tudja spórolni (pl. szülőkkel lakás), akkor egy fokkal biztatóbb a helyzet, de ilyen árak mellett a saját lakás így is csak álom.

Igaz, a fentiek szerintem a közalkalmazottakról általánosságban elmondhatók. A közalkalmazotti bértábla alapján lassan megvalósul ott a teljes egyenlőség, hiszen végzettségtől és munkakörtől függetlenül az első 12 évben mindenki a bruttó 195000 Ft-os bérminimumot keresi (kivéve az "A" kategóriát, mert ők a minimálbért). Próbálnak helyben a pótlékokkal és hasonlókkal javítani a helyzeten, de korlátozottak a lehetőségek. Aztán ha össze akar omlani a rendszer, kerül ide-oda néhány szépségtapasz, mint a pedagógusok, EÜ vagy oktatási-kutatási területen dolgozók (nem éppen eget verő) fizetésemelése, ami viszont helyi szinten bérfeszültséghez vezet, mert az infó tanár megkapja, a rendszergazda nem, az ápoló megkapja, a laboros nem és hasonlók. A tanárok annyiban lógnak ki a sorból, hogy nekik elég komoly ráhatásuk van arra, milyen lesz a következő nemzedék, van ped. életpályamodell, egy mesterpedagógus vagy kutatótanár már egész jól keres, több a szabadságuk (de meg van szabva, mikor vehetik ki) és szellemileg, idegileg és lelkileg kimerítő a munka, ha lelkiismeretesen csinálják. Ez utóbbi mondjuk sok más szakmára (pl. ápoló) is igaz.
A többség valószínűleg nem a magas fizetések miatt van a tanári pályán, de lehet, hogy többen mennének annak és kevesebb lenne a pályaelhagyó, ha többet kapnának. Mert aki lelkiismeretesen csinálja, az szerintem a tisztelet mellett az anyagi megbecsülést is megérdemelné. És a jó munka azon is múlhat, hogy kell-e az illetőnek a megélhetés miatt másodállást, mellékes munkákat vállalnia.
Természetesen a nem anyagi megbecsülés is fontos: a tanítónknak az 50. születésnapjára nagyrészt spontán szerveződött egy meglepetés. Az egész onnan indult, hogy páran megtudták, mikor lesz és gondolták, felköszöntik. Ezt megtudta még néhány ember, aztán még néhány... valaki sütit hozott, valaki üdítőt, tányért, virágot stb., beavattuk a fiát is a tervbe, végül egy 60+ fős szerenád lett belőle, ahol voltak a legelső osztályától kezdve a mostaniig. A meglepetés sikerült, azt mondta, hogy ez minden plecsninél és oklevélnél többet ért neki, utána 3 napig a fellegekben járt és attól félt, nehogy valaki meggyanúsítsa, hogy valami szert szed :). Mert van ilyen pedagógus is.

Túl sok felhasználó 2019.07.24. 15:16:10

Svájcban élek, itt egy tanár kezdő fizetése 8000 CHF körül van. Ezt ugye nem szabad átszámolni forintra, mert az nagyon csalóka, inkább viszonyítási pontokat írok: a médiánfizetés CHF 6000 a teljes munkaidőben foglalkoztatottaknál, ez azt jelenti, hogy ha mindenki fizetését növekvő sorba rendezzük, majd a sort a közepénél elvágjuk, akkor az egyik sorban csak 6000 alatti fizuk vannak, a másik sorban csak 6000 felettiek. (Ez nem egyenlő az atlagfizuval!)

Egy pincér 4200 körül keres. Egy élelmiszerbolt eladó szintén. Egy fogorvosi asszisztens is. Egy ápoló olyan 5500 körül. Egy orvosnak megvan a 10000, de ahhoz kötelező hetente 50 órát dolgoznia.

Szóval kezdő tanári fizunak 8000 kicsit sem szar. Viszont itt is állandóan nyávognak a tanárok, hogy milyen keveset keresnek. És rengeteg a részmunkaidős tanár, ez a tanárok döntése, amit ugye nem tennének így, ha a fele fizetésből nem tudnának megélni.

2019.07.24. 15:19:05

@teéjesenmindegy:

Hiába terelsz seggarc.
Ki a faszom írt vásárlóerő paritásról?
Én a NETTÓ minimákbérről írtam faszarcú, hogy a jövő évtől 196.000 forint lesz Szlovákiában, míg nálunk majd a fele. Te meg itt félrepróbálod vinni a témát, mer a gazdi seggdugasza a Kubatov, kiadta az ukázt.
Önálló gondolat nulla, csak amit a csúti takony hablatyol ugye veréb?
Ám a tények azok tények.
De ha már vásárlóerő paritásról hadoválsz: az infláció 3,6% - és lesz az még 4,2% is -, a nyögdíjemelés meg 2,7. Gratula. Többe került a nyár elején a krumpli bazdmeg, mint a hús.
Nesze neked vásárlóerő paritás hülye gyerek. Legalább bekussolnál...

body_andras 2019.07.24. 15:23:10

@Terézágyú: A kockásingesek! :) Percek kérdése és különórákat tartanak a migránsoknak.

2019.07.24. 15:26:04

@MAXVAL bircaman közíró:

Először ballib a kedves bolgár anyukád.
Másodszor, bocsi, Szlovéniát akartam írni, csak siettem.
Ettől függetlenül a 196 ezres minimálbér NETTÓBAN az Szlovákiában lesz jövőre.

www.penzcentrum.hu/karrier/ezert-tartunk-ott-ahol-az-unios-atlag-harmadat-keresik-a-magyar-melosok.1077857.html

qwertzu 2019.07.24. 15:48:09

@teéjesenmindegy: Ha havi 5 milla lenne a tanári fizetés, akkor mindenki el menne tanárnak, én is, de akkor kirúgnák azokat, akik szarul tanítanak. Engem is, esélyes hogy téged is. Jelenleg masszív tanárhiány van 3200 betöltetlen álláshellyel. Az hogy hányan jelentkeznek tanári szakra, az lényegtelen. Az számít hányan állnak munkába diplomázás után. Jelenleg a végzettek fele nem tanárként helyezkedik el, hanem jobban fizető állást keres. Ha a tanári meló is jól fizetne, akkor kapásból kétszer annyi emberből lehetne feltölteni az állományt, és akkor nem az lenne pályaelhagyó, aki meg akar élni, hanem aki szarul tanít.

A kommentárs jól mondta. Ha mogyoróval fizetsz, majmokat kapsz. A rendes fizetés szükséges feltétele a rendes munkavégzésnek. Szükséges, de nem elégséges, lásd a magyar focit.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.07.24. 16:23:44

@Emmett Brown:

De mi volt az alapelv?

S a másik szempont: van-e kötelezettség a társadalom felé.

Midnight Run 2019.07.24. 16:25:47

@MAXVAL bircaman közíró:
Mármint úgy gondolod, hogy több kötelessége volt egy rabszolgatartónak mondjuk egy gályán szolgáló rabszolgával szemben mint egy multinak egy mai gépsoron dolgozó munkással szemben?

Érdekes, valahogy inkább az Audiban lennék munkás a soron, mint egy középkori jobbágy vagy egy egy ókori rabszolga.
Nyilván megőrültem.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.07.24. 16:25:54

@chrisred:

A szabadságjogok gyakorlása nem korlátozhatja mások szabadsághoz való jogát elvben, de ennek pontos tartalma nincs meghatározva. Azaz ez egy üres elv.

élhetetlen 2019.07.24. 16:29:51

@Látens Inszinuáció: “Ha ennyire gerinctelen a szak(hihihi)szervezetük, akkor csak kapjanak éhbért.“. Azt hiszem, valamit figyelmen kívül hagytál. Ha egy gyár leáll (sztrájk), ott komoly haszonkiesés van, azzal el lehet érni valamit. Ha a tanárok sztrájkolnak, ha jól tudom, ugyanúgy bent kell lenniük, mert a gyerekek nem maradhatnak felügyelet nélkül, a kieső órákat pedig pótolni kell, akár valamelyik szünet rovására. Azaz, csak a gyerekekkel, és magukkal tudnak kitolni, a “munkáltatót” nem éri “kár”, úgyhogy fütyül rá. Ugyanez az egészségügy, csak a beteg károsulhat, és a tűzoltók sem fognak hagyni leégni egy házat. De ezzel nem lenne szabad visszaélni.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.07.24. 16:30:37

@Látens Inszinuáció:

Szlovénia a leggazdagabb kelet-európai állam, a magyar szint felett kb. 40 %-kal állnak, felesleges példálózni vele.

Az embereket nem a minimálbér izgatja, hanem az átlag és medián. S a szlovák szint a magyarhoz képest alig 10 %-kal van előrébb. S nem fog a duplájára ugrani a minimálbéremeléssel se.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.07.24. 16:33:36

@Midnight Run:

Igen.

Pl. nem lehettél úgy földesúr, hogy nem terheltek kötelezettségek. Még a jobbágyokkal szemben is, pl.nem mondhattad, hogy most éppen nem kellenek. Ezzel szemben egy tőkés semmire se köteles, s egyre csökkennek kötelezettségeik, manapság egy nagytőkés nem is adózik, mert megoldható a 0 % adó is akár pár trükkel.

Midnight Run 2019.07.24. 16:40:20

@MAXVAL bircaman közíró: Milyen kötelességei voltak annak a drága földesúrnak a jobbágy felé? A rabszolgatartónak meg a rabszolga felé. Kíváncsi vagyok, mondj egy párat légyszi.

A multik befizetik az adót a munkavállalók után, bármilyen meglepő is. Nem zsebbe adják a pénzt és minden hónapban megy a fizetés a munkavállaló felé. Tudom, mert én is egy multinál dolgozom. Emellett kapok extra szolgáltatások sorát. Cserébe átadom a munkaidőmet. A kötelességek meg annyival csökkennek, amennyire a politika engedi. Még az adóoptimilizálás is ilyen. Azért lehet offshore-ba tenni a pénzt, mert a hazai politika megengedi.

Emmett Brown 2019.07.24. 16:40:59

@MAXVAL bircaman közíró: mi volt az alapelv? az, hogy ha a felmenőid az elit része voltak, akkor te is az voltál. ezt persze meg lehetett kerülni feltőkésítő beházasodással (kereskedők), vagy katonai érdemekkel. Ez ma sem változott sokat, max annyi a különbség hogy Zuckerberg már 30 évesen elég gazdag volt hogy saját maga is az elit része legyen, nem kellett 50-60 éves koráig várnia hogy majd a gyerekei kerüljenek fentre.

A felelősségük meg annyi volt, hogy ameddig nem voltak túl nagy barmok és tették elviselhetetlenné a "nép" életét, addig azok nem lázadtak fel és mészárolták le őket.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.07.24. 16:49:42

@Midnight Run:

Közjogi szerep is violt, együtt járt a földbirtokkal.
Plusz a jobbágytelek sérthetetlen volt, nem volt megszakítható a jobbággyal a jogviszony.

Hozzászólok 2019.07.24. 16:57:39

1 ev utan, ha a testulet es a szulok is meg vannak elegedve, 300 netto.
10 ev utan 400 netto.
Igen ugy, hogy csak delelott van tanitas, es ugy is hogy van szunet.
Nyaron kelljen nehany het napkozis tabort vallalni, evkozben szakkort.

élhetetlen 2019.07.24. 17:13:40

@hidegsegg: “hazudnék ha azt mondanám, hogy képben vagyok.”.Hát legyél: eduline.hu/kozoktatas/20190107_pedagogus_berek_2019 . Elhiszem, amit írsz, több lehetőség van. Egyházi elit gimiben tanít, ahol az iskola sokkal több pénzt kap, mint egy állami, így a tanároknak is több jut, esetleg a PhD-ra is kap. De a normál bérezés a táblázatban van, 14-17 év munkaviszonya lehet, ami 314 650-324 800 bruttó. Esetleg úgy indult, hogy kapott a szüleitől egy lakást, amit csak fenntartani kell, stb.

chrisred 2019.07.24. 17:58:04

@MAXVAL bircaman közíró: De legalább létező elv, szemben az általad hangoztatott nemlétezővel.

élhetetlen 2019.07.24. 18:23:50

@Gery87: Gery87
“Amilyen tanárokkal nekem sokszor dolgom volt…A többség megfáradt, öreg, kiégett, tehetségtelen és motiválatlan droid”. Elhiszem, hogy van olyan iskola, ahova ezeket hordja össze a szél. De te miért ilyenbe jártál? Esetleg alkalmatlanságod miatt szóba sem jöhetett egy elit gimi? Mert akkor ez csak a zsák a foltját eset. (Belátom, ez szemét szöveg volt, bocs.).
“Nem nevelnek,nem is engedik nekik,”. De, vannak, akik nevelnek, és engedik is nekik. A fenyítést nem engedik. Példa: az of. meghívja a 40 fős osztályát a 3x4 méteres konyhájába mézest sütni karácsony előtt. Tudja, hogy csak az a tíz gyerek jön el, akiknél sosem sütöttek mézest. Összekenik a konyháját, másnap takarít, és reméli, hogy ezek a gyerekek, ha majd gyerekeik lesznek, sütnek együtt mézest. Ez is nevelés. Az én régi-régi gyerekkorom. Falu, a magyartanárnő összeszedte azokat, akiket érdekelt, felhozott bennünket a Operába egy matinéra. Csak, hogy tudjunk róla, hogy ilyen műfaj is van. És ilyen tanárok most is vannak.
És most menjünk a sűrűjébe! “hogy kb senki nem akar majd háromnegyed részt cigány osztályokkal bíbelődni“. Na, erre kéne költeni, nem a híd a munka világába programra. Kezdő tanárokat, a nehézségekre tekintettel jól megfizetve, letelepíteni oda egy-két évre, ahol sok a hátrányos helyzetű. És délután korrepetálnának, frissen, pihenten, nem a már délelőtt szétesett tanár feladata lenne. És, ha a gyerek másnapra kész a folytatásra, akkor nem szakad le, mert, ha leszakad, akkor nem érti, unatkozik, és rendetlenkedik. Ez kéne az első három évben, míg a gyerek megtanul tanulni. Ha ezt tupírozzuk, hogy utána fél óra sport, és fürdés, akkor már az sem kérdés, hogy másnap ki mellett ül, mert nem büdös. És, ha elszáll az agyam, elképzelem a mosókonyhát pár mosógéppel, és szárítóval, ahol a gyerek szünetben elindíthat egy mosást, felnőtt felügyelettel, és addig kap egy köntöst. Még az a nyolc éves is mosna, akinek otthon százezres gépe van, mert buli. Ez lenne a nevelés. És most jöhet a naiv vagyok, vagy hülye vagyok, választhatsz.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.07.24. 19:08:49

@chrisred:

Üres elveknek mi értelmük van. Ez kb. olyan, mint a lakhatási jog az alkotmányban: ha van rá pénzed, lakhatsz.

Dankházi Zsolt 2019.07.24. 20:10:22

A tanár valóban nevelő. Főleg a mai rohanó világban. A szülő dolgozik, a gyerekek iskolás, a tanár pedig az életre kell hogy tanítsa. Az iskola egy munkahely, oda gyerekek járnak dolgozni, és a tanárok a főnökeik.

hidegsegg 2019.07.24. 20:20:11

@élhetetlen: Nem, vidéki állami középiskolában dolgozik és úgy tudom egy sablon 55 nm-es panelban nevelik a gyermekeiket amit fogalmam sincs, hogy maga vett vagy ajándékba kapták. Az biztos, hogy vidéken mást jelent a közalkalmazotti fizetés mint Budapesten. De szerintem rossz helyen keresgettek, mert pusztán egy ágazati fizetést kiemelni nem old meg semmit, a fizetéseket érdemben pedig egy politikai erő sem tudja varázsütésre elfogadható szintre emelni mert annál sokkal összetettebb ez a probléma.

Emmett Brown 2019.07.24. 20:37:13

@MAXVAL bircaman közíró: egy objektív tényt említs, ne a bullshitet.

kalbász 2019.07.24. 20:37:21

@teéjesenmindegy: Te hülye vagy vagy mi?
A jó szakember nem megy el megcsinálni a munkát bizonyos árszint felett.
Amíg nem fizeted meg addig csak szart kapsz.
Miért ismételgeted ugyanazt a faszságot?

kalbász 2019.07.24. 20:41:41

@tomfree: Nagyon helyes, hogy elinflálják az alanyi jogú juttatásokat. Pontosan ezek miatt tart ott a társadalom, hogy vannak akik pénzért szülnek de szarnak a gyerekre.
És van néhány olyan segghülye gyökér, mint te aki ezt hibának tartja. Beszarás.

kalbász 2019.07.24. 20:51:28

@élhetetlen: Te se láttál még cigány iskolát közelről.

Control. 2019.07.24. 21:22:43

@Hozzászólok: hol keres egy tanár 400 ezer nettót? Mese habbal. A 300 is ritka.

élhetetlen 2019.07.24. 21:53:28

@hidegsegg: “Az biztos, hogy vidéken mást jelent a közalkalmazotti fizetés mint Budapesten.”. Biztosan igazad van, de a 300 körüli bruttó, az Budapesten is az, és vidéken is. És nincs vidéki és Bp-i bértábla. És amit még tudok, hogy vidéken a víz, csatorna is drágább, mint Bpesten. A többit te tudod. Esetleg a zöldség, krumpli lehet olcsóbb a helyi piacon, de az sem biztos.

Mehet 2019.07.24. 21:53:40

@kalbász: Ne mérgelődj kalbász! teéjesenmindegy nem hülye. Ő vélhetően fizetést kap azért, hogy széttrollkodja a topicot. Látod te is vele veszekszel, ahelyett, hogy a lényeges dolgokkal foglalkoznál.

tomfree 2019.07.24. 22:04:05

@kalbász: "Nagyon helyes, hogy elinflálják az alanyi jogú juttatásokat. Pontosan ezek miatt tart ott a társadalom, hogy vannak akik pénzért szülnek de szarnak a gyerekre.
És van néhány olyan segghülye gyökér, mint te aki ezt hibának tartja. Beszarás. "

Persze, gondolom anyád visszaküldte a juttatásokat ami járt utánad az államnak. Segghülye gyökér mi? Na gyere beszéljünk le egy személyes összeröffenést, aztán ott állj fel ekkora szájjal. Vállald fel a véleményed élőben is állj ki a nagy pofádért akkor gyerünk.

Hozzászólok 2019.07.24. 22:10:06

@Con Troll: te szerencsetlen troll.
A cikk vegen kerdezte a poszter mennyit tartanek realisnak szemben a 164 e ft nettoval amiket kb most keresnek.

élhetetlen 2019.07.24. 22:24:08

@kalbász: “Te se láttál még cigány iskolát közelről”. Így igaz. Nekem csak pár cigány osztálytársam volt. De az előítéletet láttam közelről. Ballagás általánosban. Sok család, és a lányuk kibukott, hogy ők aztán nem mennek párban egy cigánnyal, tudod, csak úgy végig az iskolán. Jó családból származtam, végig kitűnő voltam, nem féltettem a hírnevemet, és a szüleim sem voltak fafejűek, én vállaltam az egyik srácot, és nem lett semmi bajom.
Egy országos nagyvállalatnál volt cigány főosztályvezetőm, aki aztán az EU-ban is öt évig volt szakértő, a számlázási igazgató szintén cigány volt. A képességek szórtak, a neveltetés fontos, és ahol ezt a család nem tudja biztosítani, ott adja meg az állam, ha képzett embereket akar. A magyarok között legalább annyi születetten ostoba van, mint a cigányok között, és, ha a cigány gyerekek is megkapnák azt a törődést, amit a magyarok, az eredmény sem lenne nagyon különböző. Ennyi.

moszkvicssluszkulcs 2019.07.24. 23:04:59

@élhetetlen: tényleg nem láttál mostanság cigány iskolát és olyan osztályokat ahol Ők vannak többségben. De most nem ez a téma...

Control. 2019.07.24. 23:40:22

@Hozzászólok: Te vagy a szerencsétlen, te marha. Én is tanár vagyok, 22 éve tanítok 230 nettóért. És pontosan tudom mennyit keresnek a kollégáim. 400 ezres tanári bérrel még soha nem találkoztam. Aki nálam 8-10 évvel régebben tanít az is 300 ezer alatt keres valamivel.

Tanár_ 2019.07.25. 00:02:37

Egy egyetemet végzett középiskolai tanár heti 26 órás beosztással, havi 10-12 ezres nettó osztályfőnöki pótlékkal kb 12-13 év után keres olyan 180-190 ezer nettót. 23-24 évnyi tanításnál megy ez fel kábé nettó 230 ezerre. Aztán újabb 10 után, olyan 56-57 évesen éri el a 280-290 ezer nettót. Nyugdíj előtt 60 körül már 300 ezer is megvan. Ennyi. 400 ezret nemigen éri el soha. Max ha valaki iskolaigazgató.

chrisred 2019.07.25. 05:37:11

@MAXVAL bircaman közíró: Az üres elvek befolyásolják a közösség életét, ha létezőnek fogadják el azokat. A lakhatási jog képezte az alkotmányos alapját az olyan állami intézkedéseknek, mint a kilakoltatási moratórium vagy az adóvisszatérítés lakásvásárlás esetén.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.07.25. 06:12:23

@chrisred:

Olyan jog, melynek nincs konkrét tartalma, nem ér semmit.

A lakásszerzés állami támogatásához nem kell lakhatási jog, ez simán kijön magából a társadalom eszméjéből.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.07.25. 06:16:12

@Emmett Brown:

Mi jobb? Jobbágynak lenni, akinek a lakását nem veheti el a uraság, s alanyi joga van a termény részére, vagy munkásnak lenni, aki a saját pémzén gondoskodik magáról, s a ha nincs pénze, mert kirúgtak az urasága, akkor pechje van.

chrisred 2019.07.25. 08:02:08

@MAXVAL bircaman közíró: Jobbágyként, ha a földeden nem termett semmi, nem mehettél a konkurrens földesúrhoz, ahol jobbak voltak a földek. Munkásként megteheted.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.07.25. 08:48:23

@chrisred:

Nagyon nem az, hiszen van társadalom, s célja éppen tagjainak védelme.

chrisred 2019.07.25. 09:27:03

@MAXVAL bircaman közíró: A tagjai védelme? Ez szintén üres, tartalmatlan szólam. Mit kell védeni? Az életet? A magántulajdont? Egyes emberek lakhatáshoz való jogát? Egy kifejezéssel máris belekeveredtél a polgári jogok kusza hálózatába. A lakhatáshoz való jog a második generációs alapjogok közé tartozik (szociális biztonsághoz való jog), vagyis nem abszolút, sérthetetlen alapjog, hanem olyan, aminek az elérése az állam részéről konkrét intézkedések megtételével oldható meg.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.07.25. 10:13:30

@chrisred:

Minek van állam?

Az állam a természetes nagycsalád és a törzs folytatása nagyobb léptékben.

Fő célja: a munkamegosztás, az önvédelem, a szolidaritás.

A szociális jogoknak akkor van értelmük, ha van valós tartalmuk: pl. nyugdíj, orvosi ellátás, ha megvannak a feltételeid, kapod. Konkrét juttatás. A "lakhatási jog" nulla, mert ha hajléktalan vagy, senki se ad neked lakást, persze a "jogod" megvan akkor. Azaz egy olyan mint az úrbe repülés joga: ha van rá 20 millió euród, repólhetsz, de ha nincs, akkor is "jogod" van rá, csak éppen ennek semmi értelme.

chrisred 2019.07.25. 10:35:28

@MAXVAL bircaman közíró: A lakhatási jog nem jelent feltétlenül saját tulajdonú lakást. Idézek az alaptörvényből: "Az emberhez méltó lakhatás feltételeinek a megteremtését, továbbá a közterület közcélú használatának védelmét az állam és a helyi önkormányzatok azzal is segítik, hogy törekszenek valamennyi hajlék nélkül élő személy számára szállást biztosítani."

chrisred 2019.07.25. 11:02:49

@MAXVAL bircaman közíró: "Az állam a természetes nagycsalád és a törzs folytatása nagyobb léptékben."

Tévedés, a nagycsalád és a törzs egy közösség összefoglaló neve volt, az állam viszont nem maga a közösség, hanem a közösségi élet irányítására szakosodott intézmény.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.07.25. 11:12:47

@chrisred:

A hajléktalanszállás mint a lakhatási jog megvalósulása? Hát ez kb. olyan, mintha beírnák az alkotmányba a szexhez való jogot, s mindenki kapna egy guminőt.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.07.25. 11:15:51

@chrisred:

Nyilván leegyszerűsítettem. Az állam az a társadalmi fok, ahol már önálló intézményesült formájú az irányítás.

Amire utalni akartam: az állam eredetében nagycsaládok, törzsek összessége.

chrisred 2019.07.25. 11:17:55

@MAXVAL bircaman közíró: A szöveg nem tér ki arra, hogy milyen jellegű szállásról lehet szó, léteznek szociális lakások is.

chrisred 2019.07.25. 11:20:45

@MAXVAL bircaman közíró: Nem, a nagycsaládok, törzsek összessége a nép.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.07.25. 11:52:32

@chrisred:

Akkor ezen az alapon a kartonon aluljáróban alvás is a lakhatási jog biztosítása.

chrisred 2019.07.25. 11:56:35

@MAXVAL bircaman közíró: Ami hatalmi, és nem leszármazási kérdés.

chrisred 2019.07.25. 11:57:05

@MAXVAL bircaman közíró: Ezen az alapon pont nem, mert az közterület.

chrisred 2019.07.25. 14:02:03

@MAXVAL bircaman közíró: A te szempontodból lehet, mert az életkörülményeidre nincs hatással.

Tamás Rátkay 2019.08.16. 13:22:49

@tomfree : Továbbra is tartom, hogy NINCS 1,5 hónap szabadsága egy tanárnak. Pontosan annyi van, mint egy alkalmazottnak. Amúgy - és már nem a tanárokról van szó - továbbra is tartom, hogy mivel NEM vagyunk gazdaságilag erősek, sőt... ezért nekünk, magyaroknak NINCS jogunk 4 heteket pihenni. Nem is értem, hogy miért nem világos ez, hiszen ha egy magánszemély eladósodik, akkor éjjel-nappal dolgozik, amíg vissza nem fizeti. Nincs szórakozás, nincs ruházkodás, csak kiegyenlítés. Ha pedig egy egész ország nem nyújt értékelhető teljesítményt, nincs kellő mennyiségű hozzáadot értéke azokhoz, amiket másoknak szállít, amiből bevétele van, akkor DOLGOZZON jobban, hogy legyen, és csak annyit költsön, amennyije van, és arra, amiből azután létre tud hozni hozzáadott értéket, hogy a jövője mindig jobb, és jobb legyen. Tényleg nem érthető senkinek, hogy a kés élén táncolunk ? Hogy ezzel a teljesítménnyel, és vezetéssel (!) csak kb. a fele népességünk számára van élet lehetőség ? Vagy elfogadható a "természet" (vagy a társadalom...?) "törvénye", hogy akit nem tud ellátni, az pusztuljon...? Becslések szerint eddig kb. 4-500 ezer magyar "pusztult ki" (= ment külföldre). Ez így jól van ? Nem, nincs. Okoskodó disputa helyett jobb lenne cselekedni. Rendet tenni a fejekben, és a cselekedetekben. Itt az ideje, hogy összefogjunk. Elég a szájtépésből. Konkrét dolgokra, konkrét javaslat. Íme az első : ne épüljön addig több stadion, amíg a pedagógusok alapbére el nem éri a 300e (igen, nem véletlen) forintot. Pont. Mondhatom másként is, hogy kompromisszum legyen : minden új stadion egyben jelentsen 50e forintos pedagógus bér emelést. Miért ? Amiért stadionok épülnek. Pont azért.
süti beállítások módosítása