Lehet, hogy csak engem került el a Gucci év eleji botránya - mindenesetre csak a friss híradásokból értesültem róla, hogy az olasz luxusmárka komoly árfolyamveszteséget szenvedett el egy rossz ízléssel kialakított pulóver piacra dobása miatt. A képet elnézve nem kell olyan sok belemagyarázás abba, hogy ezt a pulcsit sokan négerré maszkírozásnak, angol közismert nevén "blackface"-nek tartsák.
A blackface-ezés, különösen Amerikában abszolút "no-go"-nak számít, és a feketék elnyomásának egyértelmű szimbóluma azóta, hogy ilyen feketére maszkírozott fehér színészek játszották minden kabaréban és korabeli filmekben az együgyű, bamba feketét, akit jól ki lehet röhögni, megalázni. (Minden hazai áthallás, esetleg a rádiókabaréban használt kisebbségi akcentusok miatt nem a véletlen műve, csak nálunk kisebb az érzékenység és az igény a politikai korrektségre.)
Tulajdonképpen érthetetlen, hogy a Gucci tervezői, de legalább a PR-osok miért nem kapcsoltak időben, és miért kellett celebek tiltakozása miatt többek között részvényárfolyam veszteséget elszenvedniük, és, ahogy mostanában dívik ilyen esetekben egyébként, gyorsan egy "sokszínűség vezetőt" is alkalmazni.
A blackface botrányok, ha nem is gyakoriak, de nem példa nélküliek. Hogy mennyire tabu témáról van szó, elég érzékeltetni, hogy Virginia kormányzója kis híján belebukott abba, hogy előkerült róla egy 1984-es (!) farsangi kép, amelyen négernek maszkírozva volt látható. (Jó, mellesleg egy KuKluxKán jelmezes alak is van mellette...)
Egy másik alkalommal a Toggle médiavállalat egyik epizódja okozott felhördülést: a komédiában egy producert játszó színész panaszkodik arra, hogy nem talál megfelelő fekete bőrű színészt, majd hosszas keresgélés után egy kínai származású színészt maszkíroznak feketévé. Sokan különösen ízléstelennek tartották, hogy egy ázsiai karakterrel játszatták ezt el. A médiacég bocsánatot kért és törölte a netről a videórészletet.
Egy igazán döbbenetes elképzelés ment át a szűrőn Thaiföldön is. A Seoul Secret nevű thai kozmetikai cég bőrfehérítő terméket reklámozó szpotjában azt hangsúlyozta, hogy a győztesek fehérek. A kisfilmben két gyönyörű modell közül az egyik hirtelen feketévé és szomorúvá válik, de később visszakapja hamvas fehér bőrét. A rasszista felhangú reklámot a cég visszavonta és azt állította, hogy a megjelenés, ápoltság fontosságára akarta felhívni a figyelmet. Thaiföldön az arcszín árnyalata kulcsfontosságú kérdés; a magasabb társadalmi osztályok tagjainak képviselői általában világosabb bőrűek.
Mindenesetre nem árt, ha van legalább egy valaki a csapatban, aki az enter gomb megnyomása előtt végigfuttat magában, vagy a csapaton egy sztereotípia, vagy társadalmi érzékenységi checket, biztos, ami biztos. Sokat spórolhat vele a cégének.
Utolsó kommentek