A rendszerváltás után sokan abban reménykedtek, hogy az ország összes területe mellett az oktatás is modernizálódni fog. Az eszközök lettek modernebbek, de az oktatási rendszer még mindig sajnos ugyanarra a kaptafára épül. Ez az úgynevezett poroszos iskolarendszer, amelynek fő vívmányaként emelném ki a frontális oktatást. Tanár kiáll a diákok elé, elmagyarázza az anyagot (jó esetben), házi feladatot ad és néha számon kér. Ez az oktatási rendszer a 18-19.században volt nagyon jellemző, de a 20.századtól kezdve egyre több ország tért át egy másik fajta, sokkal inkább diákcentrumúbb oktatási rendszerre.
A poroszos iskolarendszer másik hátulütője pedig az, hogy nem készít fel az életre, nem ad az élethez megfelelő tudást. A 19.századra készít fel, robotokat termel. Pont ezért ennyire alacsony a vitakultúra minősége az országban, és éppen ezért hiányzik a kritikus gondolkodás nagyon sokakból. Tegyük hozzá, hogy a 21.században sokkal inkább a gondolkodás és a kreativitás fog számítani, mert a gyártósoron álló embereket hamarosan felváltják a robotok.
Magyarországon a helyzet még egy fokkal rosszabb. Ameddig a miniszterelnök úr magánrepülővel jár Videoton meccsekre, addig egyes iskolákban nincsen fűtés! Néhány iskolában a diákok viszik a pénzt fénymásolópapírra, és krétára, mert az iskolának egyszerűen nem telik ilyen luxustermékekre! Amikor az állam átvette a fenntartását az összes önkormányzat által finanszírozott iskolát, sokan már előre sejtették hogy ez fog történni. Sajnálatos módon fontosabb a Videoton meccs mint a magyar oktatás.
Kis hazánkban a diákok nagy része túl van terhelve. Egyes szakgimnazista diákoknak 8-9-10 órájuk lehet, ameddig egy általános iskolás diáknak, aki éppen akkor kezdte az első osztályt akár 6-7 órája is lehet. És még tegyük hozzá hogy rengetegen laknak messze iskolájuktól, szóval nekik még +2 óra buszozás rájön. Az esetek legtöbbjében erre még rájön 2-3 óra tanulás, és mivel valamikor étkezni is kell meg mosakodni, így egy általános magyar diáknak nem jut ideje pihenni, még a hétvégéken sem. Erre még rájön a sok felesleges tanulnivaló, olyan dolgok amelyeket az életben sosem fog használni az ember. Példának okáért a kovalens kötés. Miért kellene nekem ezt tudnom? Esetleg szükség van rá a jövőmben? Nincs, akkor miért? Sokan teszik fel magukban ezt a kérdést, és sajnos erre csak ott fent tudják a választ.
De nem csak ezt tudják ott fent. A Klebelsberg Központ vezetője kétszer egymásután kijelentette, hogy a diákok hibásak a túlterheltségért, aztán kijelentette utána hogy a szülők is sárosak az ügyben. És erre még hab volt a tortán a most kirobbant Corvinus-modell féle botrány és Rétvári Bence kijelentése miszerint az oktatásnak nem kell semlegesnek lennie.
Óriási problémának tartom még a kötelező hittan/erkölcstanoktatást. A hittan szerintem nem az iskolákba való, hanem mindenki saját belátása szerint gyakorolja egy gyülekezetben, az erkölcstan pedig szintén, mert az erkölcs megtanítása a szülő felelőssége, és nem a tanároké. Továbbá probléma az is, hogy egyre inkább szeretnék a kereszténységet belenevelni a diákokba. 3x több pénzt kap egy egyházi iskola, mint egy állami, ezzel próbálják helyzetbe hozni az egyházi iskolákat, hisz a szülő azt mondja a gyermekének hogy:"Menj egyházi iskolába, ott legalább nem szakad rád a vakolat." Szerintem ez undorító, és nagyon gáz. Szó szerint, gáz!
Az utolsó pont a kis listámon pedig a mindennapos testnevelés. Amivel nekem személyesen nincsen akkora bajom, hisz tényleg nem a legsportosabb generáció az enyém, csak bele kéne gondolni abba hogy egyes helyeken ez megoldhatatlan. Ahol például nincs tornaterem, vagy nagyon pici, ott hogyan férjen el akár több osztály is? Na ugye! Ráadásul eszközöket is be kell szerezni hozzá, ami meg ugye + pénz, amiből hála a KLIK-nek nincs sok az iskoláknak (Kivéve ha egyházi).
Van alternatíva. Ott van Finnország, ahol napi 4 óra van, nem veszi annyira komolyan a házi feladatot, nincs osztály vigyázz, de van remek problémamegoldóképesség, és kritikus gondolkodás. Összefoglalva, Magyarországon az oktatási rendszernek van még hova fejlődnie! Ki kell nőni a 18 századot, jobbat érdemlünk!