Blogadó

Egy 16 éves gondolatai a világról

Oktatás diákszemmel

2018. október 17. 21:54 - Balint Szolga

A rendszerváltás után sokan abban reménykedtek, hogy az ország összes területe mellett az oktatás is modernizálódni fog. Az eszközök lettek modernebbek, de az oktatási rendszer még mindig sajnos ugyanarra a kaptafára épül. Ez az úgynevezett poroszos iskolarendszer, amelynek fő vívmányaként emelném ki a frontális oktatást. Tanár kiáll a diákok elé, elmagyarázza az anyagot (jó esetben), házi feladatot ad és néha számon kér. Ez az oktatási rendszer a 18-19.században volt nagyon jellemző, de a 20.századtól kezdve egyre több ország tért át egy másik fajta, sokkal inkább diákcentrumúbb oktatási rendszerre. 

A poroszos iskolarendszer másik hátulütője pedig az, hogy nem készít fel az életre, nem ad az élethez megfelelő tudást. A 19.századra készít fel, robotokat termel. Pont ezért ennyire alacsony a vitakultúra minősége az országban, és éppen ezért hiányzik a kritikus gondolkodás nagyon sokakból. Tegyük hozzá, hogy a 21.században sokkal inkább a gondolkodás és a kreativitás fog számítani, mert a gyártósoron álló embereket hamarosan felváltják a robotok. 

Magyarországon a helyzet még egy fokkal rosszabb. Ameddig a miniszterelnök úr magánrepülővel jár Videoton meccsekre, addig egyes iskolákban nincsen fűtés! Néhány iskolában a diákok viszik a pénzt fénymásolópapírra, és krétára, mert az iskolának egyszerűen nem telik ilyen luxustermékekre! Amikor az állam átvette a fenntartását az összes önkormányzat által finanszírozott iskolát, sokan már előre sejtették hogy ez fog történni. Sajnálatos módon fontosabb a Videoton meccs mint a magyar oktatás.

Kis hazánkban a diákok nagy része túl van terhelve. Egyes szakgimnazista diákoknak 8-9-10 órájuk lehet, ameddig egy általános iskolás diáknak, aki éppen akkor kezdte az első osztályt akár 6-7 órája is lehet. És még tegyük hozzá hogy rengetegen laknak messze iskolájuktól, szóval nekik még +2 óra buszozás rájön. Az esetek legtöbbjében erre még rájön 2-3 óra tanulás, és mivel valamikor étkezni is kell meg mosakodni, így egy általános magyar diáknak nem jut ideje pihenni, még a hétvégéken sem. Erre még rájön a sok felesleges tanulnivaló, olyan dolgok amelyeket az életben sosem fog használni az ember. Példának okáért a kovalens kötés. Miért kellene nekem ezt tudnom? Esetleg szükség van rá a jövőmben? Nincs, akkor miért? Sokan teszik fel magukban ezt a kérdést, és sajnos erre csak ott fent tudják a választ.

De nem csak ezt tudják ott fent. A Klebelsberg Központ vezetője kétszer egymásután kijelentette, hogy a diákok hibásak a túlterheltségért, aztán kijelentette utána hogy a szülők is sárosak az ügyben. És erre még hab volt a tortán a most kirobbant Corvinus-modell féle botrány és Rétvári Bence kijelentése miszerint az oktatásnak nem kell semlegesnek lennie.

Óriási problémának tartom még a kötelező hittan/erkölcstanoktatást. A hittan szerintem nem az iskolákba való, hanem mindenki saját belátása szerint gyakorolja egy gyülekezetben, az erkölcstan pedig szintén, mert az erkölcs megtanítása a szülő felelőssége, és nem a tanároké. Továbbá probléma az is, hogy egyre inkább szeretnék a kereszténységet belenevelni a diákokba. 3x több pénzt kap egy egyházi iskola, mint egy állami, ezzel próbálják helyzetbe hozni az egyházi iskolákat, hisz a szülő azt mondja a gyermekének hogy:"Menj egyházi iskolába, ott legalább nem szakad rád a vakolat." Szerintem ez undorító, és nagyon gáz. Szó szerint, gáz!

Az utolsó pont a kis listámon pedig a mindennapos testnevelés. Amivel nekem személyesen nincsen akkora bajom, hisz tényleg nem a legsportosabb generáció az enyém, csak bele kéne gondolni abba hogy egyes helyeken ez megoldhatatlan. Ahol például nincs tornaterem, vagy nagyon pici, ott hogyan férjen el akár több osztály is? Na ugye! Ráadásul eszközöket is be kell szerezni hozzá, ami meg ugye + pénz, amiből hála a KLIK-nek nincs sok az iskoláknak (Kivéve ha egyházi).

Van alternatíva. Ott van Finnország, ahol napi 4 óra van, nem veszi annyira komolyan a házi feladatot, nincs osztály vigyázz, de van remek problémamegoldóképesség, és kritikus gondolkodás. Összefoglalva, Magyarországon az oktatási rendszernek van még hova fejlődnie! Ki kell nőni a 18 századot, jobbat érdemlünk! 

 

27 komment
Címkék: Vélemény

A bejegyzés trackback címe:

https://blogado.blog.hu/api/trackback/id/tr1614307695

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2018.10.18. 12:24:39

hat bmeg 1000 oldalon lehetne sorolni miert szar a rendszer..dehogy ebbol az erkolcstan es a tesiora jut eszedbe...hallod.
keves.otlettelen.unalmas.

bontottcsirke 2018.10.18. 12:31:31

Ez ötszáz éve így van,majd ha megkétszereződött a nettó bér lehet hogy történik valami

Minden ballib bérretteg 2018.10.18. 12:38:41

A poroszos iskolarendszerbe felnőttünk mi is és apádék is, és jóval nagyobb a tárgyi tudásunk mint nektek valaha is lesz a Magyar Bálinték által szétbarmolt szarkupacba.

Andy73 2018.10.18. 12:57:27

Van igazság a cikkben, pl. hogy a diákok túlterheltek, és hogy többet is lehetne költeni az oktatásra, bár bizonyos téren történt előrelépés, pl. az ingyenes tankönyvekkel, vagy a kedvezményes, ill. ingyenes diákétkeztetésnél a rászorulóknál és a nagycsaládosoknál.
Azt azonban nehéz lenne megmondani, hogy milyen órák számát lehetne vagy kellene csökkenteni.
"Példának okáért a kovalens kötés. Miért kellene nekem ezt tudnom? Esetleg szükség van rá a jövőmben? Nincs, akkor miért?"
Nos, ezt egy általános iskolás nem tudhatja előre, még szüksége lehet rá. A természettudományos tárgyakból egyébként is nagyon alacsony az óraszám, és a legutóbbi hírek szerint még azokat is össze akarják vonni egy tantárgyba - ez pedig eléggé vitatható. Amerikai mintának tűnik, ahol nagyon alacsony szintű a közoktatás - színvonalas oktatás csak a méregdrága magániskolákban és egyetemeken folyik.
A poroszos rendszertől pedig történ elmozdulás az utóbbi évtizedekben, itt is sokszor van már csoportmunka, még a padokat is sokszor úgy állítják be.
Ami az erkölcstant illeti, az erkölcsi nevelés régebben ez az osztályfőnöki órák keretében ment bizonyos mértékig, de sok osztályfőnöknek csak púp volt a hátán, és szerintem célszerű erre külön szaktanárokat alkalmazni. A nevelés alapvetően egyébként valóban a családban történik, de sok családban, illetve hátrányos gyereknél ez nagyon hiányos - és legtöbbször éppen ezeknek a gyerekeknek a szülei hárítják a felelősséget az iskolára, ha bármilyen probléma merül fel a gyerekkel. Tehát szerintem fontos ez a tárgy is fontos, heti egy órában nem sok.
Van, amire pedig még több órát is kellene fordítani, pl. a nyelvi képzésre.

rallus 2018.10.18. 12:59:10

Már a felvilágosult antilopok sem engedik ugrabugrálni a kölyköket, nehogy túlterheltek és boldogtalanok, bár gyorsak és kitartóak legyenek! Majd ha felnőnek, úgyis gyakorolják a futást a jól képzett gepárdokkal...

pepin_nymburk 2018.10.18. 13:34:41

@Minden ballib bérretteg: Örülök, hogy belátod, hogy ez egy szarkupac. Hogy a 2006-ban lelépett Magyar Bálint mennyit barmolt rajta, közismert, mint ahogy az is, mennyit szart tett hozzá az elmúlt 8 évben a bolsevik Fidesz kormány.

c77 2018.10.18. 13:41:12

@Minden ballib bérretteg: Azt probald meg megerteni, h a targyi tudasnal fontosabb a kritikus gondolkodas. Nyilvan fontos tudni tenyeket, de ez a tanuld meg a konyvet, majd kikerdezem es ha tudod, kapsz egy diplomat mar elavult. Barminek utana tudsz nezni 1 perc alatt az interneten.

c77 2018.10.18. 13:45:14

@Andy73: Tologathatod a padokat. Itt nem ez a lenyeg. Semmilyen szinten nem tanit kritikus gondolkodasra a magyar rendszer. Ezen kene valtoztatni.

konrada 2018.10.18. 14:34:07

@c77:
...mondjuk az USA oktatás nagyjából megfelel annak a sokak szerint elvárt kritikus gondolkodásra oktatásnak, s mégis:
Az átlagamerikai pont amiatt, jóval kisebb tudásszinttel kerül ki az iskolából, mint a poroszos (vagy legyünk divatosak: shanghaji, esetleg szingapuri - ahogyan most nevezik) rendszert tovább vivő országokban tanulók.
...s ez meg is látszik.
Az átlagamerikai hátrányból indul egy valódi tudást kérő felsőképzésben akár az azokból az országokból odakerülő diákokkal, akár a saját elitjüket poroszos modszerhez hasonlóan képző magániskoláikból kikerülőkkel szemben.

...mert alapok nélkül hiába kritikus gondolkodás, ha nem tudja, milyen kémiai folyamatok zajlanak le egy égés folyamán, milyen élettani hatása van az áramnak a testre, hogyan torzít a tükör, akkor kerülnek olyan barmok az utcára, akik megmikrózzák a macskát, akik miatt az autó tükrének a látóterébe be kell marni azt, hogy az torzít, és a nylonzsák fejrehúzva fulladást okozhat...

Thomas Dantes 2018.10.18. 15:55:36

@Minden ballib bérretteg: Egyik kedvencem: régen is szar volt, akkor legyen másnak is szar.
Ja. Biztos kimagasló a tárgyi tudásod...azért én ezt kicsit átgondolnám...mert valahogy felmérések alapján az a nagy fene tárgyi tudás nincs.

Thomas Dantes 2018.10.18. 15:57:50

Na elárulok valakit: senki le se szar téged. Csak egy diák vagy, szóval kuss a neved. Itt senki nem akar modern oktatást.
Ha te azt hangoztatod, hogy te jobb, modern oktatást akarsz, abból mindenki csak annyit fog fel: nem akarsz tanulni, mert lusta pöcs vagy.

Ebből következően: húzz el innen a francba, egy normális országba. Ott majd lehet értelmes dolgokat tanulni.
Amúgy felesleges szócséplés.

c77 2018.10.18. 15:58:49

@konrada: En az USA-t nem ismerem. Angliaban is jartam es jarok egyetemre. Szerintem jobb a rendszer, mert nem a biflazason van a hangsuly, hanem arra probalnak nevelni, h magadtol jarj utana a tudasnak. Ehhez persze kapsz segitseget, de a vizsga nem abbol all, mint otthon, h mondd vissza, hanem esszek alapjan merik le, h hol allsz. Otthon ez nagyon nem jellemzo. Angol szakra jartam. A tortenelem vizsga gyakorlatilag arrol szolt, h teszt es kerdezgettek esemenyekrol. Altalaban otthon vagyok tortenelemben es, nem hazudok, kb egy este es egy busz ut alatt felkeszultem a tori vizsgara. Angliaban ez semmi. Ilyen vizsgak egyszeruen nincsenek. Eleinte fura volt, de rajottem, h jobb.
Amiket leirsz, azok vagy magatol erthedodo dolgok, vagy pl. fogalmam nincs arrol, h hogyan torzit a tukor, de tudom, h torzit es 20 eve vezetek es nem okozott gondot. Azt sem tudnam kifejteni, h milyen folyamatok jatszodnak le az eges soran, vagy max annyit tudok, amennyitr barki. De egy google rakereses utan tudnam. 2 perc. A kritikus gondolkodas pl. tortenelemnel, irodalomnal fontos es igy a napi dolgok megerteseben segit. Nehezebb egy a hireket kritikusan szemlelo embert hulyiteni, mint azt aki mindent benyal. Lasd kormany propaganda. Peldaul most olvastam egy hozzaszolast egy cikkhez. A hozzaszolo lehulyez mindenkit, aki azt irja, h nincs eleg hajlektalan szallohely. O belinkelt egy miniszteriumi politikust, aki mondta, h van. Itt kezdodik. Elhiszed, mert valaki mondta, vagy utananezel? Valoban van annyi, hogy lehet egyaltalan bejutni oda, stb. Nyilvan ez egy egyszeru perlda, de mutatja, h mennyire konnyu nem gondolkodasra tanitott embereket hulyiteni. Fontos a targyi tudas, de a kreativ gondolkodas fontosabb.

rallus 2018.10.18. 16:13:26

@c77: Utána néztél, hogy hány férőhely áll a hajléktalanok rendelkezésére, vagy csak az egy busz út alatt megszerezhető műveltségeddel villogsz?

c77 2018.10.18. 16:28:43

@rallus: Itt ez ott kezdodik, a kritikus gondolkodas es a dolgok move valo nezes. ha szamra van is eleg ferohely, nem mindenhova engednek be barkit. Van ahol tudoszuro papirt kell mutatni, pl. Szerinted a nyugatinal csovezoknek van ilyen? Raadasul sok helyen nyaron nem is lehet aludni. Akkor mi lesz? A Dunaba veluk? Nem kell utananeznem, mert pont ezek miatt legalabbis felrevezeto azt mondani, hogy van eleg. majd, ha egy ezzel foglalkozo szociologus eloall es azt mondja, h igen van es levezeti, h hol es hany hely van, akkor elhiszem. Bemondasra semmit nem hiszek el. Eszembe jut a CT es a korhaz esete, amikor a mainiszter belehazudta a vilagba, h most mar legalabb van CT es ez az o erdemuk es kiderult, h 2000 ota volt CT. Egy politikusnak azt sem hiszem el, amit kerdez, foleg ha fideszes.

Scott Tenorman Must Die 2018.10.18. 16:47:20

ezeket a panekelet már leírtad. találj ki valami újat, vagy ne terhelj minket feleslegesen

rallus 2018.10.18. 17:08:23

@c77: Elolvasva értékes soraidat, úgy látom, neked még k.rva sokat kell buszoznod....
Az ostobák öntudata: "Nem kell utananeznem," Medve anyám! Nehogy haza gyere az így szerzett tudással mondjuk buszsofőrnek!

Benbe · http://www.benbe.hu 2018.10.18. 17:50:02

@konrada: Ez bizony így van. Mi nemzetközi érettségit adunk, annak az előírásai szerint tanítunk. Rengeteg a megtanulandó ismeret és minden diák túlterhelt. Ezt kéri Cambridge, a Harvard, vagy az MIT.

Benbe · http://www.benbe.hu 2018.10.18. 17:53:44

@c77: A magyar érettségi sem követel jelentős biflázást, tudás és kritikusság kell, sok az esszé még természettudományból is.

Libsik visítanak de az ország a miénk ! 2018.10.18. 17:57:09

" Továbbá probléma az is, hogy egyre inkább szeretnék a kereszténységet belenevelni a diákokba. "

Bezzeg ha napi 12 oraban ALLAKHOT eltetnek, es egesz nap zengene az iskola az ahlak akbartol, akkor mindjart a mienk volna a vilag legfejletebb, leghaladobb iskola rendszere es oktatasa.

Ez a post lenyege, az iszlam fanatista postolo szerint, le kell bontani a keritest, be kell engedni a felsobbrendu arabokat, es ISZLAMIZALNI kell magyarorszagot.

Thomas Dantes 2018.10.18. 19:04:46

@Libsik visítanak de az ország a miénk !: Azon gondolkodom, hogy a picsába lehetsz ennyire hülye?

Ellenzéki Tüntető 2018.10.18. 19:48:13

Hja, a poroszos oktatás elavult, de ha a pont ugyanezen oktatási módszert átnevezik sanghaji módszerré, akkor meg épp a legmenőbb és a bugyijukba nyúlnak tőle az oktatási szakemberek.

Az meg szar szöveg hogy miért kell tudni lexikális dolgokat mikor rá is tudsz keresni, pont azért hogy egyáltalán tudd hogy van olyan amire rá lehet keresni húsz év múlva mikor tényleg kell. Ha meg csak említették volna, akkor meg nem tudnád. Meg hogy ne szopják be az emberek a kristályenergiát meg a memóriavizet.

Ellenzéki Tüntető 2018.10.18. 19:52:24

@c77: "Nehezebb egy a hireket kritikusan szemlelo embert hulyiteni, mint azt aki mindent benyal."

Pl. a migráció nagyon hasznos az országoknak, és csak merő altruizmusból, jóindulatból igyekeznek a migriket kvótákkal szétteríteni, azért, hogy mindenki részesüljön ebből az áldásból

c77 2018.10.19. 12:10:44

@Benbe: Essze? Ahhoz, h leirod, amit a konybol megtanultal, nem kell kritikus gondolkodas. En Angliat ismerem. Itt tisztaban kell lenni a szakirodalommal. Referenciazni kell. Ertekelni, osszevetni a velemenyeket. Argumentative essze formajaban. Creative writingnak hivjak. Otthon ilyen nincs semmilyen szinten. Max MA szinten kell ilyesmit csinalni a disszertacional. A BA annyi, h osszeollozol egy par konyvet. Az allamvizsga pedig annyi, h huzol egy tetelt es felmondod, amit a konyvben olvastal.

c77 2018.10.19. 12:11:35

@Ellenzéki Tüntető: Latod? Errol beszelek. A migracioval egyebkent nincs baj, amig olyanokat engedsz be, akik kellenek.

c77 2018.10.19. 12:15:04

@rallus: Nem kell, mert elso hangzasra hulyeseg. Ennyit siman minimalis esszel le lehet szurni. Nezd meg ezt. Nem valik karodra.
444.hu/2018/10/19/azt-mar-megnezte-barki-barmikor-hogy-ezek-a-szallok-milyenek

Ok azok, akik konkretan ismerik a helyzetet. Ugyanazt mondjak, amit en irtam neked tegnap, de ez vagyok az ostoba, ugye?
süti beállítások módosítása