iPhone történelem: Mit jelentenek a C, S meg R betűk?
2018. október 23. írta: Almás Jóska

iPhone történelem: Mit jelentenek a C, S meg R betűk?

generaciok.pngValószínűleg mindenkinek volt egy elképzelése, hogy ezek a betűk milyen célt szolgálnak azon túl, hogy megkülönböztessenek egyes termékeket másoktól. Nagyon úgy tűntek, mintha konkrét dolgot fednének, de ez az eddig érthetőnek vélt rendszer az XR-rel teljesen felborult. A cikk végén az is kiderül, erre mi az Apple hivatalos magyarázata.

Vegyük az iPhone szó i betűjét: sokan nem tudják, de ez egy alaposan végiggondolt megoldás volt az Apple-től, amit jóval az első telefonjuk előtt találtak ki. Az i jelöl internetet, információt, inspirációt, instrukciót és individuál működést is. Sok-sok technológiai feltétel, egyetlen betűben kifejezve.

Az elnevezésekkel kapcsolatos kalamajka az iPhone 3G-vel és 3GS-sel kezdődött. A G ebből érdekes módon ekkor még nem a "generation" megfelelője volt, hanem a 3G adatátvitel jelölése. Ami a hozzátoldott S-et illeti, az egyszerűen a "speed", azaz a sebességre vonatkozott, nem pedig a sokak által hitt "szupert". Eddig egészen érthető, de aztán jött a bonyodalom.

iPhone 4: sehol semmi G, pedig ez tényleg már a negyedik generáció lenne. A tokokat és fóliákat gyártó cégek mégis a mai napig hozzáteszik a G-t, mert az emberek ezt a megnevezési módot szokták meg anno. Mikor megjelent a 4S, okkal gondolhattuk volna, hogy ez azért kapta meg az S betűt, mert ez is olyan gyors lett, de "szuper" helyett ez csak a Siri funkció hozzáadását jelentette.

Aztán jött az 5... A G-t a kiegészítő gyártók még mindig használták, ez a rendszer csak az X-szel szűnt meg (végre valahára). Az 5 után érkező 5S és 5C viszont minden eddigit megváltoztatott: az S nem jelölhetett Siri-t, hiszen az a sima 5-ben is ott volt. A szuper gyors pedig bár indokolt lett volna, mégse emiatt, hanem puszta megszokásból kapta meg a megkülönböztető betűt. Na és a C? A legtöbben a színes hátlapok miatti "colour"-ra vagy az angol olcsó, azaz "cheap" szóra asszociáltak, pedig utóbbi egyáltalán nem volt igaz. Az 5C valójában nem volt más, mint egy ügyes marketingfogás: az 5S megjelenésével egy időben megszűnt az 5 gyártása, annak hardverét pedig becsomagolták egy sokkal gyengébb minőségű műanyag házban és eladták, mint új és nagyszerű telefon. Tulajdonképpen zseniális.

Jött aztán a 6 és 6 Plus, ezen nincs mit magyarázni, ahogy a 6S esetében sincs az S betűn: ekkor már tényleg kizárólag azért használták, mert valamit ki kellett találni az eddigi sima megtartásával. Az utánuk következő SE volt csak ismét egyértelmű: Special Edition, ami végül is igaz. Ilyen különleges, szerethető hibridet nem hozott azóta se létre az Apple, hiába próbálják az idei LCD-s telefon ekképpen beállítani.

A 7 után következő 7S viszont elmaradt, mert rájöttek, hogy hülye ötlet volt követni azt a trendet, amit a kezdetekben még gondolkodás nélkül megkezdtek. Nem gondolkodtak hosszú távban, a Galaxy telefonok mint erős konkurencia, pedig lassan kezdtek egyre komolyabbá válni. Nem lehetett hagyni, hogy sokkal kisebb legyen a jelölés az iPhone-on, mint a Samsung készülékein, mert az átlag vásárló azt hiszi, utóbbi fényévekkel jobb az Apple termékeinél - pláne ha meglátja a futurisztikus Edge változatokat.

Drasztikus lépés következett tehát: 7S helyett jött a 8, amit próbáltak úgy beharangozni, mint egy indokolt ugrás a kiemelkedő újdonságok miatt. Erről persze mindenki tudta, hogy nettó baromság, hiszen az újítás fogalmát ugyanez a cég tette a 8-cal egyszerre érkező X szinonimájává. Mielőtt még neki ugrana valaki az Apple-nek ezért a trükkért, hadd tegyem hozzá, hogy a Samsung is csinált hasonlót, pont az almás telefonokkal való versengés miatt. Az egyetlen értelme ennek akkoriban úgy tűnt, az volt, hogy végre megszakad a régi trend és ezentúl csakis értelmes nevezéktant használ az Apple. Mint tudjuk, nem így lett.

Az X mindenben, így nevében is új: ügyesen kijelöli az óriási szakadékot a 8 és e között, közben pedig egyszerűen csak a római számok jolly jokere. Ezt nem az Apple istenítése miatt mondom, hanem mert egy rég bevált módszer arra, hogy valami egyszerre legyen feltűnő és könnyen megjegyezhető.

De jött az idei év, vele együtt pedig a káosz. Az biztos, hogy az Apple most már végiggondolt rendszer szerint fogja a következő generációkat elnevezni, de igazán kár, hogy minden eddiginél értelmetlenebb irányba vitte el az egészet. Mert az Xs Max kiejtésben közel azonos az Xmas, az az karácsony szóval (amennyiben tíz helyett X-et mond az ember) és ez rögtön nevetség tárgyává teszi. De ezen felül is ott az a bizonyos XR, aminek nevében az R a legtöbb ember gyanúja szerint a Reality-re vonatkozik, valamiképpen utalva az Apple egyelőre indokolatlan AR mániájára.

Ezzel kapcsolatban viszont végre megkérdezte valaki Phil Schiller-t, az Apple vezető marketingesét, hátha elárulja a nagy titkot. Meg is tette, de jót ne várjatok...

Szeretem az autókat és a gyors dolgokat, az R és S betűket pedig azoknál a sport kocsik jelölésénél szokták használni, amik igazán különlegesek.

Nekem már csak annyi kérdésem lenne, hogy akkor a 2020-as iPhone-okat XIS-nek fogjuk hívni?

A bejegyzés trackback címe:

https://almasjoska.blog.hu/api/trackback/id/tr4714317553

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ambiorix 2018.10.24. 10:18:36

Nem ördöglakat: XR az iPhone X Retina kijelzős (tehát nem OLED-es) változatát akarja jelölni.

satie · http://321.hu/sas 2018.10.24. 12:50:28

CSR? Corporate Social Responsibility

2018.10.24. 14:14:09

Ritka érdektelen fejtegetés, le a kalappal, hogy erre időt szántál az életedből.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2018.10.24. 14:34:08

Használjuk a megfelelő szót: ez az egész generációsdi és újdonságosdi egy PARASZTVAKÍTÁS. A józan ember persze már régóta tisztában van ezzel, de a vevőkör nem a kevés józan, hanem a sok beetethető emberből áll. Akik szépen, engedelmesen megveszik, amit a nagy nevű gyártók meg akarnak vetetni velük.

Biztos, hogy az Apple is fejleszt dolgokat a telefonjaiban. Néha sajnos rossz irányba, de vannak hasznos fejlesztéseik is. De ez a szokatlanul őszinte poszt elmondta, hogy ezek üteme és tálalási módja nem nagyon van összhangban a reklámokkal. Kár. Még inkább kár, hogy a készülékeket eleve úgy gyártják, hogy már a marketing az elsődleges szempont, nem is a készülék. Annyi változtatást végeznek a készülékeken, hogy eladhatók legyenek újdonságként, de ezt a szoftverek verziólépegetéseiről is megfigyelhettük már. Pedig milyen jó lenne, ha csinálnának valamit, amiről elmondhatják, hogy emberek, ez annyira jó, hogy talán öt év múlva is jónak fogod érezni. De ez manapság már csak egy gyermekien ártatlan ábránd.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2018.10.24. 20:12:56

Ugye az eredeti iPhone, amire azt mondhatnád, hogy iPhone 1 utána az iPhone 3G jött. Miért? Azért, mert nem sorszám a 3-as, hanem a 3Gs technológiával való kompatibilitást jelenti.

Amikor a korábbi postodban az Apple kapcsán azt mondtad, hogy luxusgyártóként előre tervez, akkor pl. az derült ki, hogy sem a nevek, sem az egyet termékek megkülönböztetése kapcsán nem nézted meg, hogy valóban így van-e.

Mert ugye ekkor felmerült a kérdés, hogyan hívnád a 3. iPhone-t.

Nincs olyan új feature ami alapján jó nevet tudsz neki adni.
A sorszám kapcsán a 3-as szám jönne, de az a 3G után necces...
Évszámmal, "modellévvel" kísérletezni sem lett volna egyszerű.

Azért nem, mert ha a megjelenés évét írod bele: Az a következő évben árt az eladásoknak.
Ha a következő évre előre nézve definiálsz modellévet, akkor ahhoz az évhez képest nem lesz erős az iPhone.

Azaz az Apple csapdában volt, de mivel a 3G és a 3GS között csak a sebesség volt a különbség, könnyű volt a 3GS-sel eljátszani a trükköt. Így a 4. iPhone megkaphatta a 4-es számot, és lehetett volna számozni.

Csakhogy az élet közbeszólt. Steve Jobs betegszabadsága, haldoklása, halála, stb. elég fontos korlát volt: Nem egy minőségileg új, más, stb. termék és új vízió született, hanem az előző verzió kiegészítése. Ezt teljes generációként, nagyobb számmal, eladni azt üzente volna egy kritikus pillanatban, hogy lelassult az innováció. Így itt az ellentétét kellett hangsúlyozni, hogy ez csak egy kicsit kiegészített iPhone 4.

Ráadásul így az iPhone 5 szólhatott az 5. évfordulóról. Csodálatos. Csakhogy jött egy komolyabb gond. 2013. második félévét írtunk a következő modell, az 5S megjelenésekor. Ezt hívhatták volna iPhone 6-nak és nem lett volna semmi gond. De miért kellett 5S és később 6S?

Azért, mert a fentiek mentén elkezdett összeérni az azonos "számú" Samsung Galaxy S és iPhone életciklusa. Az iPhone 6 nevet késleltetve egy adott számozott generációt lehetett úgy késleltetni, hogy azt az Apple vezesse be. Tök jó, megerősíti az üzenetet arról, hogy az Apple innovátor.

Csakhogy a Samsung sem volt hülye. Az S6 kapcsán sokmindent ellőtt, és a designről is szóló versenyben az S6 edge nagyot szólt. Ha akkor iPhone 7 a válasz, és nem 6S, akkor ugye a Samsung ugyanígy reagál, de a következő generációt is az Apple hozza el. Maradt az iPhone 6S irány, és sok olyan újdonság amiben bízni lehetett, hogy más is másolja, innováció kapcsán elsőséget villantva. 3D Touch erre jó volt.

A gond az, hogy a 3D Touch nem lett népszerű, nem kezdték el sokan másolni... Az iPhone 7 itt természetes is volt, kényszer is volt.

Az, hogy 7S lesz vagy 8? A 7S legalább egy fél generáció lemaradást kommunikált volna, a 8 viszont jobb, és a sok szempontból talán megosztó évfordulós iPhone X mellett egy potenciálisan népszerű terméket kínált.

Idén felmerülhetett volna iPhone 9, vagy XS... Jövőre az ugye 9, 10 vagy XI vagy 11 vagy valami új név.

9 => Lemaradás
10 => X kiolvasásával keverhető
XI / 11 => S11 és S11+ és Note 11 ellen fog versenyezni sokat, és a Samsung megint tud szépen reagálni. És már a jövő év elején jövő évfordulós 10-es Samsungok legyőzése sem lesz triviális.
süti beállítások módosítása