Vonatközlekedés pusztán nappanelekkel? Sajnos még nem terjedt el ez a megoldás, mindössze egy 3 kilométeres, teljesen egyenes sínszakaszon működik. De a lényeg, hogy létezik már olyan vasút, amelyik pusztán a vagonok tetejére és az állomásokra szerelt napelemeit használja a haladáshoz.
Ausztráliában már van olyan vasúti szakasz, amely egyáltalán nem használ más energiaforrást, csak a megújuló napenergiát. Így szól az örömteli mondat, bár a Byron Bay Railroad Company vasútvonalának részletei egyelőre még csak egy pilot projektet sejtetnek:
mindössze 3 kilométeren, maximum 25 kilométeres óránkénti sebességgel közlekedik.
Ausztrália legnépesebb tartományában, a Magyarországnál kilencszer nagyobb területű, de így is csak 7 millió ember lakta Új-Dél-Walesben óriási távolságok vannak. A legnagyobb városok milliós metropoliszok, Sydney és Brisbane, de közöttük (Brisbane-hez közelebb) létezik egy nagyon hangulatos, mindössze 132 kilométer hosszú történelmi vasútvonal. A két végpontjáról nem valószínű, hogy túl sokan hallhattak, hiszen a Casino és Murwillumbah nevű városok önmagukban nem túl jelentősek, egyikben sem laknak még tízezren sem. Ám a Casinóból induló vasútvonal rendkívül népszerű, több nagyon szép, felújított, de régi formájában megőrzött vasútállomás szegélyezi. És ezen a vonalon található az említett napenergiás vasút is.
Forrás: Byron Bay Train Facebook
Maga az ominózus „napos” szakasz ennek a vonalnak egy része, egy Byron Bay nevű kistelepülést köt össze a tengerparttal, vagyis egy nagyobb szállodával és a hozzá tartozó stranddal. Valódi haszna is van, sokan használják és vesznek rá bérletet (tíz utazás csak 27 dollár, a szólójegy 4 dollár), de a rengeteg utast elsősorban világhírnevének köszönheti, mert erről a vonatszakaszról mondják azt, hogy a világ egyetlen, teljesen napenergiával működő vasútvonala.
Még nincs két éve, hogy az első próbaüzem lement, de már túl van a vonal a 100 ezer utason, pedig a kis kétvagonos vonatra száz ember egyszerre már csak nagy jóindulattal zsúfolódhat össze. A vasút amúgy nyilván rá is megy a nemzetközi hírnévre, vannak például olyan 28 dolláros jegyek is, amihez már egy korsó sör és egy steak is jár. Távolról is nagyon sokszor jönnek érdeklődő iskolások és más csoportok.
A projekt számos díjat is kapott, főleg Ausztráliában, de globálisan is hódított mindenféle fenntarthatósági, mobilitási és közlekedési innovációs versenyen. A sztori tényleg jó. Új-Dél-Walesben meleg van, évente 200 felett van a napsütéses napok száma. Ezen a szakaszon régebben Cummins márkájú, amerikai dízelmotorkocsik közlekedtek. (Amolyan vésztartalékként az egyik még bevethető a mai napig, vagyis áramszünet esetén kimentheti az utasokat). A rendszer – mint az előbbiekből is kiderülhet – csatlakozik a helyi hálózathoz, de az önellátás nem túlzás, sőt, mint a cég honlapja is bemutatja, valójában a panelek sokkal több áramot állítanak elő, mint amennyit maga a vonat elhasznál.
A napenergiás vasút ötletét egy nonprofit cég karolta fel, amelyik egyrészt ügyesen csapott hírverést, másrészt azt hirdeti, hogy mindezt „nagyban is lehetne játszani”. A technológia nem bonyolult, a kocsik tetején szép, legörbített nappaneleket helyeztek el, ahogyan a két végállomás melletti melléképületek tetején is. A napelemek egy 220 kilowattos elektromos motort hajtanak meg, amely minden szükséges energiaigényt kielégít.
Forrás: Byron Bay Train Facebook
Az is megkönnyíti a vasút meghajtását, hogy a pálya elég egyszerű, csak egyetlen rövid kanyar található rajta, de mielőtt leszólnánk, valójában nagyon szép az útvonal, még egy kis tavakon átívelő hídon is áthalad a vonat.
A vonat - karácsony napját leszámítva - egész évben jár, és egy nap viszonylag sokszor fordul (a menetidő mindössze 7 perces), viszont a sötétben már nincs közlekedés, a menetrendben 17 óra körül van az utolsó járat.
A felújított kocsikra nagyon vigyáznak, ausztrál szigorral és persze politikai korrektséggel minden állatot leparancsol a kalauz, de vakvezető kutyával azért fel lehet szállni.
A vonat amúgy tényleg olyan, mint egy iskolai kirándulásokra elkészített fenntarthatósági makett, hiszen minden, de minden a megújuló rendszerek sajátosságait mutatja, például a fékezésből is visszanyeri a rendszer az energiát. Az energiafogyasztás csökkentése érdekében az összes világítás takarékos LED-es lámpa, de sokszor ezeknek sem kell világítaniuk.
Maga a rendszer tényleg „pluszos”, vagyis a vasúti és állomási tetőtéri napelemekből előállított villamos energiából bőven jut a hálózatba is, de a felhős napokon, vagy az éjszakai karbantartási műveletek során lehet használni a vonat feltöltött akkumulátorait is.