A vonat, amire nem szállhatsz fel farmerban: a leggazdagabbak karácsonyozhatnak is az Orient expresszen

Az Orient expressz luxusát csak kevesen engedhetik meg maguknak.

GettyImages-598844780
Húsvéti tojásvadászat
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Az Orient expressz vonat luxusa és romantikája világhírű: a Nyugat-Európától Törökországig végigzötyögő járaton az utazást annak borsos ára miatt csak kevesen engedhetik meg magunknak.

A Velence–Simplon–Orient expressz a 19-20. században élte fénykorát, története leképezi az európai nagyhatalmak múltját és kapcsolódásait. A 19. század végére a nyugati országok kelet felé kezdtek nyitni, míg a balkáni országok egyre jobban törekedtek a függetlenségre, a kelet-európai vasúthálózat kiépülésével pedig idővel az összeköttetés is biztosítottá vált. 1899-re közvetlen vasút létesült nyugat és Isztambul között, így már Párizstól Budapesten Belgrádon és Szófián át járhatta útját a luxusvonat.

Az Orient expressz luxusa

A hagyományos eleganciát képviselő luxusjárat ma az eredeti hosszú távolságon túl tíz különböző útvonalon közlekedik, olyan európai nagyvárosokat is érint, mint Párizs, Bécs, Amszterdam, Velence, Firenze, Prága vagy Budapest. Egyéjszakás utazásokat szerveznek az érdeklődők számára, a vendégek vacsora előtt szállhatnak fel a kocsikba, majd egy négyfogásos vacsora és italok elfogyasztása következik, ezután egy éjszakát tölthetnek a pazar lakosztályok egyikében.

A működtetők ráadásul emeltek a téten: idén már decemberben is közlekedik a vonat egyes szakaszokon, hogy a leggazdagabbak akár karácsony környékén is itt tölthessék szabadidejüket, átadva magukat a zavartalan romantikának. Az ünnepek előtti napokban Párizs és Verona, illetve Velence között, továbbá Párizs és Bécs között zakatol.

Másfél millió a legolcsóbb jegy

Az Orient expressz 1920-30-as évekből származó, felújított vasúti kocsikat kínál, a járatot pedig a Louis Vuitton Moët Hennessy tulajdonában levő Belmond luxuskonszern üzemelteti. Történelmi berendezés, márványfürdő, pezsgő, kényelmes lakosztályok, impozáns étkezőkocsik zongorával mind-mind az ajánlat részét képezheti. Az ár persze rendkívül magas, a legolcsóbb egynapos utazás 1,5 millió forintba kerül, de akár 4 milliót is elkölthet az ember a jegyekre.

A cikk az ajánló után folytatódik

Tilos a farmer, vacsora csak estélyiben

A szabályok is az eleganciához igazodnak, a dresszkódtól például nem érdemes eltekinteni. A luxuscég úgy tartja, alaptézis, hogy a vonaton sosem lehet az ember túlöltözött. Vacsorára estélyit kérnek, férfiaknak javasolt a fekete nyakkendő. Napközben egy smart casual, tehát kissé elegánsabb szett ajánlott, ebédre ugyancsak jó választásnak tartják a nyakkendős, öltönyös elegánsabb viseletet. Azt azonban fontos tudni, hogy a farmernadrág nem elfogadott darab a vonaton.

Általánosságban igaz, hogy a luxusvonatok dresszkódjában alkalmi ruhák és cipők szerepelnek, a kifinomult étkezési élmény és a társaság tisztelete végett a vacsorák öltözékét mindig szigorúbban veszik. A smart casual nők esetében jelenthet egy egyszerű szövetnadrágot blézerrel és inggel, a magas sarkú cipő azonban nem elvárás, hiszen a vonaton a kényelmes közlekedésre is törekedni kell. Férfiaknál chino nadrág, alkalmi ing, öltönycipő, elegánsabb kabát javasolt. Az utazás során a ráncmentes darabok előnyösebbek.

A luxusvonaton házi kedvencek nem utazhatnak, de a ritka, kevés állomás és a korlátozott hely miatt nem is lenne kényelmes számukra. A gyerekeket viszont szívesen látják, két év alattiak ingyenesen is utazhatnak, ám ilyenkor mindig nagyobb kabinok foglalását javasolják a kényelem érdekében, a kétágyas helyek szűkösek lehetnek a család számára. A hangulat, a program persze inkább a felnőtt utazóközönségre van szabva.

Általában a vendéglátók az utasok étrendi preferenciáinak is igyekeznek megfelelni a kínálattal, így vegetáriánus vagy vegán ételek is rendelhetők, ám erre csak akkor van lehetőség, ha foglaláskor ezt külön kéri valaki. 

Mozgáskorlátozottak utazása azonban sajnos komoly akadályokba ütközhet, a szűk méretekből adódóan a kerekesszékek nem férnek el minden folyosón, csak a célállomásra tudják szállítani azokat, és a bejárat előtti lépcsők is elég meredekek, rámpa rögzítésére alkalmatlan a tárgy. A foglalásnál előre jelezve igényelhető segítség, minden esetben megpróbálják teljesíteni a kéréseket.

Wifi-kapcsolat biztosított a vonaton, ám a nosztalgikus hangulat megőrzése érdekében az utastérre kell korlátozni az elektronikus eszközök és mobiltelefonok használatát. Természetesen a térerő nem mindenhol egységes az út alatt.

Az elegancia és a luxus a vonat legfőbb vonzereje, az élményért az utas akár milliókat fizet, így joggal követelik meg mindenkitől a szabályok betartását. A vonaton ráadásul a történelem során olyan illusztris társaság utazott, mint például Agatha Christie, Marlene Dietrich, Grace Kelly, Václav Havel, Szergej Gyagilev, az Orosz Balett megalkotója vagy a kémkedésért halálra ítélt táncosnő, Mata Hari, így nem csoda, ha a kocsik varázsa sokaknak megér akár egy nagyobb vagyont is.

Magyarok a luxusutakon

Az incentive utak világát kevesen ismerik igazán. Ezeket a drága luxusutazásokat legfőképpen nagyvállalatok ösztönzés vagy jutalom céljából rendelik meg az erre szakosodott utazási irodáktól, sokszor magasan képzett, sikeres vendégek, felső vezetők, üzleti partnerek, politikusok számára. De hogy mi is zajlik itt, azzal a meghívottakon kívül talán csak a szervezők és az idegenvezetők vannak tisztában.

Mit csinálnak a magyarok a legdrágább luxusutakon? Idegenvezetők mondák el a titkokat

A drága luxusutazások világa sokak számára nehezen elképzelhető.

Elolvasom

(Képek: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük