Fontos szigorítás lép életbe holnap az akciós árakkal kapcsolatban: vége a trükközésnek

Szigorúbbak lesznek az internetes kereskedelem szabályai.

Internetes kereskedelem szabályai
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Szombattól minden eddiginél szigorúbb jogszabályok lépnek életbe a fogyasztóvédelem területén, különös tekintettel az e-kereskedelemre. A cél véget vetni a vásárlók megtévesztésének, az akciós árakkal való trükközésnek, valamint a valótlan vagy nem létező pozitív fogyasztói értékeléseknek, rangsorolással kapcsolatos manipulációnak.

- A Gazdasági Versenyhivatal - GVH - már az elmúlt években is számos alkalommal szabott ki súlyos bírságot például pszichés nyomásgyakorlás, azonnali döntéshozatalra késztetés, moderált fogyasztói vélemények, weboldal, alkalmazás felépítése és vizuális kialakítása, ingyenes szolgáltatások, megtévesztő akciós árazás miatt. A május 28-ától hatályos előírásoknak köszönhetően azonban még kevesebb lesz a kiskapu a tisztességtelen forgalmazók, szolgáltatók számára - hívja fel a figyelmet dr. Bitai Zsófia, a CLM BITAI & PARTNERS Ügyvédi Irodavezető ügyvédje.

A vásárlókat védik az internetes kereskedelem új szabályai

A tisztességes kereskedelmi gyakorlat és fogyasztói kommunikáció mindig is kötelező követelmény volt minden vállalkozás számára az Európai Unió valamennyi tagállamában, így Magyarországon is. Napjainkban a naprakész jogi szabályozás, a tisztességtelen fogyasztói gyakorlatok és kommunikáció tiltása a korábbiaknál is nagyobb jelentőséggel bír.

Köszönhető ez egyrészt a gyors technológiai fejlődésnek, a digitális tér növekedésének, az új digitális megoldásoknak, másrészt pedig fogyasztók fokozott kiszolgáltatottságának. Ezért került sor több fogyasztóvédelmi tárgyú uniós irányelv módosítására az úgynevezett Omnibusz Irányelv keretében, melyet Magyarország is teljes mértékben beépített a magyar jogba. A jogszabály-módosítások elsősorban a digitális tér rohamos fejlődéséhez kapcsolódnak. A céljuk sarkallni a vállalkozásokat a megfelelő kereskedelmi gyakorlatok követésére és a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen gyakorlatok elkerülésére.

- Különösen az online kereskedelem területén tapasztalhatók visszaélések. Számos esetben a vásárlók számára nem világos, hogy az adott keresési találat például fizetett megjelenés, vagy sem. Emellett rengeteg esetben találkozunk az egyes termékek, szolgáltatások mellett hamis pozitív értékeléssel és egyéb manipulatív tartalmakkal - hangsúlyozza a szakértő.

Csak a valós értékelések maradhatnak

A szombaton életbe lépő szabályozás olyan új fogalmakat is bevezet, mint például a rangsorolás, ami a termékek kiemelésére vonatkozik, vagy az online piac törvényi meghatározása. A jövőben megkerülhetetlen lesz egy termék vagy szolgáltatás esetében, hogy az online piacon forgalmazott árut kínáló fél kereskedő-e, vagy magánszemély.

A cikk az ajánló után folytatódik

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.

Promóció

Dr. Bitai Zsófia kiemelte: - Az oldalakon a keresési eredményeket a vásárlók számára is teljesen egyértelművé és átláthatóvá kell tenni. Nagyon lényeges változás még, hogyha egy vállalkozás oldalán a termékek mellett szerepel az értékelés lehetősége, akkor minden esetben biztosítani kell, hogy a közzétett értékelés olyan fogyasztótól származik, aki valóban használta vagy megvásárolta azt.

Nincs több kamu eredeti ár

Sajnos nagyon gyakran találkozhattak a vásárlók eddig megtévesztő akciókkal. Az új szabályozás annak a gyakorlatnak kíván véget vetni, hogy az árengedmények mértéke és a kiinduló, eredeti árak sok esetben követhetetlenek voltak a fogyasztók számára. - Gyakori példa erre, hogy az eredetinek jelölt fogyasztói ár korábban sohasem létezett, vagy csak az akciózás előtt néhány nappal került a termék, szolgáltatás mellé.

Május 28-tól az árcsökkentés bejelentése esetében a vállalkozások a korábbi árat többé nem jelölhetik meg csak úgy kedvük szerint. Az eredeti ár legalább egy hónappal korábbi időszak legalacsonyabb ára kell hogy legyen. Új termék esetében az engedmény 15 nap - tájékoztatott a szakjogász.

Megtévesztőnek minősül május 28-tól az a gyakorlat is, melynek keretében egy árut az egyik tagállamban úgy forgalmaznak, hogy az megegyezik egy más tagállamban forgalmazott áruval, miközben összetételében vagy jellemzőiben jelentős eltérések vannak. Ez az előírás minden termékre vonatkozik, nem csak az élelmiszerekre.

- Szerencsére egyre több a vásárlókat védő és a tisztességes eladást ösztönző szabályozás uniós és hazai szinten is. A törvények mellett nagyon hasznosak a piaci szereplők számára például a GVH által rendszeresen kiadott, a tisztességtelen kereskedelemi gyakorlatok elkerüléséhez iránymutatást nyújtó tájékoztatók is, így például az utóbbi időben a zöldmarketing, influenszerkommunikáció, felhasználói értékelések témájában született tájékoztatók. Bízunk benne, hogy mindezek együtt mielőbb pozitív változást hoznak az e-kereskedelem területén is - összegez Bitai Zsófia.

Fotók: Getty Images

Csak egy csinos ruhát szerettek volna, nem azt kapták, amire vágytak

A legtöbb átverés a gyanúsan olcsó darabokkal kecsegtető, ellenőrizhetetlen tulajdonosú internetes oldalakhoz és hirdetésekhez köthető. A vásárlók sokszor valami egészen mást kapnak, mint ami a modellen megtetszett nekik.

Csak egy csinos ruhát szerettek volna, nem azt kapták, amire vágytak: csúnya netes árverések

Nézegess képeket!

Elolvasom
Ezt is szeretjük