Rejtett üzenet a világhírű festményen: ettől szorongott a művész
Ez adott ihletet Edvard Munchnek A sikoly című festményéhez.
Edvard Munch a XIX-XX. század fordulóján élt norvég expresszionista festő. A világhírű művész legismertebb alkotása A sikoly, melynek üvöltő alakja a rémület, a kétségbeesés archetípusa.
Munch festészetében tetten érhető hányattatott sorsa, melyről ő maga is a következőképpen vallott: „A betegség, az őrület és a halál angyalai vették körbe bölcsőmet, és azóta is, egész életemben követnek.”
Rejtett üzenet Munch festményében
Munch festményének rémülettől görcsbe rándult alakjának titkát körülbelül annyian kutatták már, mint Leonardo da Vinci Mona Lisájának mosolyát. Sokak szerint a festmény furcsa, rémisztő fejű alakját az 1889-es párizsi világkiállításon látott perui múmia ihlette. Munch azonban jobban aggódott a jövőért, mint a múltért, és különösképpen a technikai fejődés ütemétől tartott.
Így egyes feltételezések szerint valószínűbb, hogy A sikoly központi figuráját egy ugyanezen a világkiállításon látott másik pavilonnál látottak ihlették. A műértők szerint Thomas Edison villanykörtéjének kontúrjai köszönnek vissza a világhírű festmény fejformájánál.
Persze, a művészeti oktatás során gyakran felmerülő "Mire gondolhatott a művész?" című kérdésre mindig többféle válasz adható. Egy másik értelmezés szerint valójában nem A sikoly című festmény központi alakja sikít, hanem éppen ő az, aki a természet sikolyát hallja. Munch ecsetkezelése és az általa választott színek egy ritka, gyöngyházfényű felhőtípust ábrázolhatnak - melyek csak a sarkvidékek közelében láthatóak. Bár látványnak igazán szépek, nem pusztán víz alkotja őket, hanem előfordul bennük salétromsav és kénsav is. Tehát a feltételezések szerint világhírű alkotásában az ózonrétegre veszélyes emberi tevékenységtől való félelmét jelenítette meg a festő.
Dilemma podcast
A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.
Promóció
Művészettörténeti mémek
A világnak valami új, valami több, valami sokkal személyesebb kell. És mi az, amivel manapság a legkönnyebb azonosulni? Úgy, bizony: a mémek!
Más lehet a híres festmények jelentése, mint azt gondolták: az új megközelítés érdekesebb
Nézegess képeket!
Elolvasom(Képek: Getty Images Hungary.)