A Reddit, amely sokáig az internet kevéssé megvilágított bugyraiban rejtőzött, nagy reflektorfényt kapott, miután a tőzsdére lépett, és együttműködést kötött a Google-lel és az OpenAI-jal is. Ennek köszönhetően a kibeszélő platform többször bukkanhat fel a keresőtalálatok között mindkét cég esetében, ami a jövőre nézve is megalapozhatja a láthatóságát.

Azok a márkák is elgondolkodhatnak tehát a platformon való jelenléten, amelyek eddig nem tették. De hogyan lehet és érdemes egyáltalán megjelenni a Redditen? Milyen tartalmak működnek és milyen hibákat érdemes elkerülni? Erről kérdeztük Székely Ritát, a Dialogue ügynökség Social Media Group Head-ét.

“A Reddit egyik legszerethetőbb tulajdonsága a nyerssége: bele lehet botlani őszinte beszélgetésekbe a felületen. Szemben például LinkedInnel, ahol majdnem mindenki csokornyakkendős “professional expert” vagy “CEO/Head of Internet”. A Reddites kommunikáció ezzel szemben „púder nélküli”: szórakoztató, őszinte, természetes. Bár akadnak kivételek itt is persze. A márkák számára óriási lehetőség lehet a Redditen zajló beszélgetések monitorozásában. Segíthet a termékfejlesztésben úgy, hogy valós ügyféligényeket elégítsenek ki”

– mondja Székely Rita.

Egy márka többféleképpen is jelen lehet a Redditen: úgy, hogy saját subredditet hoz létre vagy létező subredditeken belül tesz fel kérdést, illetve válaszol, emellett folyamodhat hirdetési megoldásokhoz is. Akármi is legyen a stratégia, az első és kihagyhatatlan lépés a saját subreddit létrehozása. Itt a márka állandó közösségi bázist alakíthat ki, hogy közvetlenül kommunikáljon a rajongókkal, esetleg ügyfelekkel.

Saját subreddit és részvétel más közösségekben

Egy saját subreddit megoszthat tippeket és trükköket a termékek használatához, közzétehet exkluzív híreket, frissítéseket, előzetes betekintéseket, és kérdezheti a közösséget például arról, hogy hogyan használják az emberek a terméket. Jó példa a márka-subredditre az r/Starbucks, amely alatt a rajongók és a munkatársak beszélgethetnek. Emellett érdemes olyan releváns subredditeket keresni, ahol a márka célközönsége aktív. Bár a magyar Redditen nincs annyi specifikus csoport, mint az amerikain, itt is meg lehet találni azokat a közösségeket, ahová illhet egy márka aktivitása: az r/csakcsajokban női témák, az r/kiszamolóban az árak és a pénzügyek kerülnek fókuszba, az r/askhungary-ba pedig bármilyen, magyarokat foglalkoztató téma felmerülhet.

“Egy biztos: amit nem érdemes csinálni, az a fake userek nagy számú létrehozása, melyek aztán “hitelesen” ajánlgatják a márkánkat random kérdéseknél, illetve ugyanazt a két mondatot szórják el pillanatok alatt sok-sok kérdésnél. Ez hiteltelenséget és akár bannolást is eredményezhet. Legtöbbször a userek rögtön átlátnak a profil szándékán. Ehelyett jobb stratégia a profilunk transzparens építése, és amikor ajánljuk a termékünket, azt lehetőleg reklámmentesen, informatívan tegyük”

– hívja fel a figyelmet a szakember, aki pro tippet is ad. Mint mondja, praktikus lehet összekötni a Redditet egy Social Listening eszközzel, és rendszeresen reportot kérni, hogy lássuk, említik-e a márkát, és ha szükséges, reagálni tudjunk rá egy segítőkész kommenttel. 

“Magyarországon ma még kevés márka van jelen tudatos kommunikációval ezen a felületen. Brandoldalak, saját subreddittek elvétve találhatók, és ők is csak most tapossák ki az útjukat. De a hazai közösségi tere például elég erős, inkább support jellegű, kicsit kibeszélő, olykor dühöngő hangulatú.”

A nemzetközi példákból a Duolingót emeli ki, melynek nagyon szórakoztatóak a tartalmai, de említésre méltó a Marvel organikus, rajongói subreddite is, amely már 4,4 millió tagot tudhat magáénak. A SpaceX oldalán mindig találhatnak extra érdekes háttérinfókat azok, akiket érdekel ez a terület, a SEMrush kicsi, de aktív közössége pedig jó példa arra, milyen jól működik egy pontos célcsoportot megtaláló subreddit. 

Amikor egy cég valamelyik subreddithez csatlakozik, fontos szem előtt tartania egy irányelvet: hogy értéket adjon. Ezt megteheti úgy, hogy kérdésekre válaszol vagy hasznos tartalmakat oszt meg. De akár kérdezünk, akár válaszolunk, fontos, hogy a tartalom informatív legyen, reklámszagú azonban semmiképp ne. Hasznos lehet AMA- (Ask Me Anything, azaz Kérdezz tőlünk bármit) felhívást indítani, akár a saját subbreditünkön akár valamelyik másikon belül.

A kezdeményezést érdemes nagy dobra verni más közösségi felületeken is, hogy minél többen csatlakozzanak. A Reddit stílusa és kultúrája egyedi, amelybe érdemes a márkáknak a saját tartalmaikkal is illeszkedni. A fő irány a lazaság és a humor, a képes mémek és az ironikus, önironikus tartalmak nagy népszerűségnek örvendenek. A Reddit népe emellett imádja a személyes, érzelmes, illetve szórakoztató történeteket. Ha van a tarsolyunkban néhány jó sztori a márkához kapcsolódóan, ne habozzunk megosztani (például arról, hogy hogyan született meg az ötlet).

Reklámkampányok

Bár a Reddit ereje marketingszempontból elsősorban a közösségi csevegésekben és véleményekben rejlik, reklámkampányokat is indíthatunk a Reddit Ads segítségével, ami jó eszköz lehet, ha gyors eredményeket szeretnénk elérni. Elhelyezhetünk subreddit-specifikus hirdetéseket, amelyekkel egy adott subreddit tagjait célozhatjuk, és indíthatunk promotált posztokat is, amelyek úgy néznek ki, mint egy szokásos Reddit-bejegyzés, csak „Promoted” címke társul hozzájuk.

“Nyáron már cikkeztek arról is, hogy sikerrel tesztelték a lead-generáló hirdetésformátumukat is, valamint bevezettek egy egyszerűsített megoldást az adatok CRM-rendszerekkel való összekötésére. Ez abszolút megerősíti azt, hogy a Reddit szeretne minél kiterjesztettebb lehetőséget biztosítani a hirdetőknek, és láthatóan üdvözölné a márkákat a felületén. (Gondolom, ez elvárás a Google részéről is :) )”

– tette hozzá Rita.

A Reddit talán még a többi médiumhoz képest is dinamikus platform, ahol a közösségek gyorsan változnak, ezért érdemes folyamatosan figyelni a trendeket, kapcsolódni az aktuális vitákhoz és témákhoz, ha relevánsak a márka számára. Ezen a felületen elengedhetetlen a folyamatos interakció és tanulás, és nagyon sok visszajelzést kaphatunk a közönségtől.

Címkék