Anyaszült meztelenül, 7 hónapos terhesen állt Demi Moore a leghíresebb amerikai fotóművész lencséje elé

Naponta sok ezer fénykép készül sztárokról, azonban kevés vált ki akkora hatást, mint az egyik legünnepeltebb amerikai fotós, Annie Leibovitz Demi Moore-ról készült portréja, melyen a várandós színésznő anyaszült meztelenül, gömbölyödő pocakkal néz a felvevőgép lencséjébe. A Vanity Fair magazin címlapján megjelent fotó botrányt kavart, átalakította a terhességgel és az anyasággal kapcsolatos médiareprezentációt, és még egy per középpontjába is került, pedig eredetileg nem is szánták nyilvános közlésre.

Le akarta dönteni a terhességgel kapcsolatos tabukat

A generációja egyik legtehetségesebb fotóművészének tartott, 1949-ben született Leibovitz az 1970-es években a Rolling Stone magazin vezető fotósaként vált híressé, a magazinnál töltött 10 éve alatt 142 képe szerepelt címlapon: lencsevégre kapta többek között a Rolling Stones 1975-ös koncertkörútját, Richard Nixon elnök lemondását, leghíresebb alkotása pedig minden kétséget kizáróan a John Lennon–Yoko Ono házaspárról készült portré, melyen a világhírű zenész anyaszült meztelenül öleli át feleségét. A polaroid felvételnek pluszpikantériát ad, hogy alig 5 órával Lennon meggyilkolása előtt készült, és Leibovitz az utolsó fotós, aki megörökíthette a Beatles egykori vezérét.

Annie Leibovitz: Demi Moore (1991)
Annie Leibovitz: Demi Moore (1991)Sotheby's

Sikereinek csúcsán, 1983-ban Leibovitz otthagyta a Rolling Stone-t, és átigazolt a rivális Vanity Fairhez, ahol főként ismert emberek – színészek, zenészek, írók, sportolók, politikusok – nem hétköznapi kompozíciókban és helyzetekben megörökített portréival aratott sikert. Cindy Crawford például kígyóval a nyakában, Meryl Streep halottfehérre sminkelt arccal, Whoopi Goldberg pedig egy kád tejben fürödve „állt” a fotóművész gépe elé.

Hasonlóan rendhagyó ötletből született Leibovitz legnagyobb visszhangot kapott képe, melyen az akkoriban karrierje csúcsán járó Demi Moore hét hónapos terhesen, egy gyémántgyűrűtől és fülbevalótól eltekintve teljesen pucéran áll a felvevőgép előtt. A Vanity Fair 1991. augusztusi számához készített fotósorozatban az alkotó a várandósággal és az anyasággal kapcsolatos társadalmi tabukra és a női test médiabeli ábrázolásának ellentmondásosságára (különösen a Playboy és hasonló férfimagazinok meztelen fotósorozatinak fényében) kívánt reflektálni.

A legnagyobb üzletlánc megtagadta a lap árusítását

A 28 éves Moore, aki második gyermekét várta sztár férjétől, Bruce Willistől, és az előző évben bemutatott Ghostnak köszönhetően Hollywood legnépszerűbb színésznőjévé vált, bizonyította, hogy semmi rejtegetni és szégyellni való nincs a terhességben, sőt, egy várandós nő teste is lehet kifejezetten szexi. A sorozat legtöbb képén a színésznő fekete csipkés alsóneműt és fekete magas sarkút viselt, az utolsó, legintimebb portréhoz azonban Leibovitz azt kérte, gyűrűjét és fülbevalóját kivéve minden ruhadarabjától szabaduljon meg – ezt a fotót eredetileg nem a nyilvánosságnak szánták, csupán Willis számára lett volna ajándék, a magazin szerkesztőinek azonban annyira megtetszett, hogy végül a címlapon hozták le.

Moore beleegyezett a kép közlésébe, amely a Vanity Fair legtöbbet idézett és legtöbbet vitatott címlapfotója lett: a keresztény szellemiségéről ismert Walmart megaüzletlánc például nem volt hajlandó üzleteiben árusítani a magazin „botrányos” számát, amely ennek ellenére a szokásos 800 ezer példányszám helyett 1 millió 200 ezer példányban fogyott. A világhírűvé vált fotó később a művész munkásságát bemutató Annie Leibovitz: Egy fotóművész élete, 1990–2005 című életmű-kiállításon is előkelő helyen szerepelt.

Leibovitz saját életműtárlatán, 2009-ben
Leibovitz saját életműtárlatán, 2009-benSean Gallup / Getty Images Hungary

A későbbi first lady is pózolt várandósan

A kép hatását mutatja, hogy három évvel publikálását követően a Csupasz pisztoly 33 1/3 alkotói a filmvígjáték reklámjához használták fel Leibovitz módosított fotóját, melyen Moore fejét kicserélték a főhőst alakító Leslie Nielsen fizimiskájára. A szerző annyira felháborodott műve „vandalizálásán”, hogy beperelte a filmet gyártó Paramount stúdiót, a bíróság azonban a paródia mint szabad művészi véleménynyilvánítás jogára hivatkozva ejtette a vádat, és felmentette a filmeseket.

A következő évtizedekben számos női híresség készíttetett magáról hasonló várandósportrét, a teniszcsillag Serena Williamstől a későbbi first lady Melania Trumpon keresztül napjaink leghíresebb plus size modelljéig, Ashley Grahamig. Leibovitz legendás fotója valóban teljesen megváltoztatta azt, ahogyan a (puritánságáról ismert amerikai) közönség az élet egyik legszebb és legtermészetesebb jelenségére tekintett.

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek