Az iskolai bántalmazás megelőzhető – elindult a NEMECSEK Program

Az iskola nemcsak egy épület, hanem kereteket is jelent, amelyekben együttműködnek tanárok, diákok és szülők. És minél inkább átlátható kereteket alkotunk, annál biztonságosabb a közösség.

Hol húzódik a határ csíny és bántalmazás között? Mit tegyek, ha engem bántanak? Mit tehetek, ha mást bántanak? Mikor és kitől tudok segítséget kérni? Hogyan tudom megelőzni a bántalmazást? Mi a különbség jelzés és árulkodás között? Mi történik, ha jelzek? Hová fordulhatok segítségért? Hogyan működjünk együtt biztonságos keretek között? Kiért és meddig vagyok felelős az intézményben? Hogyan járulhatok hozzá a közösség átlátható működéséhez? Milyen közös értékeink és irányelveink vannak az együttműködéshez?

Rengeteg ilyen és ehhez hasonló kérdés és dilemma fogalmazódik meg a gyerekekben és a gyerekekkel foglalkozó szakemberekben. A Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány éppen ezért hívta életre a NEMECSEK Programot, amely segít abban, hogy a gyerekekkel foglalkozó intézmények, iskolák, óvodák, sportegyesületek és más közösségek megalkothassák a saját, személyre szabott kereteiket, válaszaikat a biztonságos együttműködésre.

Miről szól a bántalmazás?

Ahány eset, annyi arca van a bántalmazásnak. A legritkább esetben kezdődik az ügy fizikai abúzussal, ezt ugyanis általában megelőzi egy félreértés, nézeteltérés vagy konfliktus. Legyen szó kortársbántalmazásról vagy tanár-diák közötti bántalmazásról, fontos, hogy az érintettek tisztában legyenek azzal, hogy hova fordulhatnak segítségért. A szervezeteknek olyan kereteket, átlátható és egyértelmű szabályokat kell felállítaniuk a bántalmazás megelőzésére, kezelésére és utánkövetésére, amelyek között minden szereplő biztonságban érzi magát. A NEMECSEK Program olyan irányelv kidolgozásában segíti az intézményeket, melyeknek köszönhetően ez mind megvalósítható.

Lépj közbe, előzd meg a bajt!
Lépj közbe, előzd meg a bajt!tatyana_tomsickova / Getty Images Hungary

A NEMECSEK Program gyermekvédelmi irányelve:

  • biztosítja a gyerekek jogainak érvényesülését a szervezetben;
  • összefoglalja azokat az elveket és szabályokat, amelyek segítik, hogy mindenki – gyerekek és felnőttek egyaránt – biztonságban érezze magát a közösségben;
  • átlátható és egyértelmű kereteket nyújt a bántalmazással, kiközösítéssel kapcsolatos esetek megelőzésére, kezelésére és utánkövetésére;
  • egyértelműen meghatározza a gyerekekkel foglalkozó felnőttek felelősségi körét.

Ahogy az iskola sem csak egy épület, úgy a gyermekvédelmi irányelv sem csak egy dokumentum, hanem a gyakorlatban megvalósítandó, élő, közösségi keretrendszer, amely elősegíti az érintettek együttműködését. Ha csatlakoznál a programhoz, ide kattintva ellátogathatsz az alapítvány honlapjára, ahol több lehetőség közül választhatod ki a számodra legmegfelelőbbet.

A cikk az ajánló után folytatódik

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra