Szigorította a külső akkumulátorokra vonatkozó szabályait több légitársaság, miután egyre gyakoribb, hogy power bank okoz tüzet a repülőgépek fedélzetén. Egyelőre csak az ázsiai légitársaságok korlátozzák okostelefonok vésztöltőjeként ismert eszköz használatát, de a biztonsági kockázatok miatt érdemes odafigyelni a veszélyekre.
Súlyos tűzeset után döntöttek a korlátozásról
A lítiumion-akkumulátorokkal kapcsolatos szigorításról azután döntöttek, hogy idén január 28-án a dél-koreai Gimhae nemzetközi repülőtéren tűz ütött ki az Air Busan légitársaság Airbus A321-es gépén. Mind a 176 utast sürgősen evakuálni kellett, hét személy megsérült, a lángok pedig hatalmas pusztítást végeztek, a gép törzsének csaknem fele leégett. Az esetet vizsgáló szakértők megállapították, hogy a tüzet egy power bank okozhatta, amely a sérült szigetelése miatt kigyulladt.

A baleset után Dél-Koreában az összes belföldi légitársaságra érvényes korlátozást vezettek be márciustól: tilos power banket és e-cigarettát a fej fölötti poggyásztartóban elhelyezni, az eszközöket az ülés alá vagy az ülés zsebébe kell tenni.
Az új szabályozás szerint repülés közben nem szabad a hordozható akkumulátorokat tölteni, például a repülőn található USB-csatlakozókon keresztül.
De nem csak Dél-Koreában léptek életbe a vésztöltőkre vonatkozó korlátozások. A CNN szerint március 15-től a Thai Airways is megtiltotta a power bankek használatát a fedélzeten, áprilistól pedig a Singapore Airlines járatain is bevezették a szabályt. Ugyanilyen szigorításról döntött az Air Asia, valamint Tajvan három vezető légitársasága, az EVA Air, a China Airlines és a Uni Air, Hongkong légügyi hatósága pedig április 7-től tiltja a power bankek használatát.
Miért veszélyesek power bankek?
A lítiumion-akkumulátorok önmaguktól is meggyulladhatnak, de táplálhatják a már meglévő tüzet. A tűzveszély fokozódik, ha a power bank sérült, megduzzadt vagy gyártási hibás, esetleg túltöltött vagy túlmelegedett.
A gyorsan merülő okostelefonok és az egyre szaporodó kütyük mellett azonban az utasok érthetően ragaszkodnak a vésztöltőkhöz. A tűzveszélyt úgy lehet csökkenteni, ha a power bank érintkezőit leragasztják szigetelőszalaggal, vagy külön tokban szállítják. Ezeket az óvintézkedéseket egyébként Dél-Koreában meg is követelik az utasoktól.
Most akkor nem vihetek fel power banket a repülőre?
Egyelőre csak az ázsiai légitársaságok szigorították a hordozható akkumulátorok használatát, és arról náluk sincs szó, hogy tilos lenne a vésztöltőket felvinni a repülőre.

A többi légitársaság – beleértve azokat is, amelyekkel a magyarok leggyakrabban utaznak – általában csak azt írja elő, hogy lítiumion-akkumulátorokat tilos a feladott poggyászba tenni, kizárólag a kézipoggyászban szállíthatók. Az is viszonylag általános szabály, hogy milyen kapacitású power bank vihető fel a repülőre: többnyire a teljesítménye nem haladhatja meg a 100 wattórát (Wh). Ez az átlagembernek nem sokat mond, mert a külső akkumulátorok kapacitását főként milliamperórában (mAh) adják meg.
Anélkül, hogy a részletekbe belemennénk, a 100 wattóra nagyjából 27 000 milliamperórának felel meg. Ilyen teljesítményű power banket csak kevés utas hord magánál, már csak azért is, mert a súlya meghaladja a fél kilót.
A legelterjedtebb, 10 000 milliamperórás vésztöltők 40 wattot tesznek ki, vagyis bőven a határérték alatt vannak, és még a kétszer ekkora power bank sem jelent gondot.
A pontos feltételekért utazás előtt nem árt megnézni az adott vállalat szabályzatát.
Néhány repülőtéren enyhítettek a gyűlölt szabályon
A power bankekekre vonatkozó szigorítással párhuzamosan több légikikötő enyhített a biztonsági ellenőrzés szabályain. Április elejétől például az angliai Gatwick repülőtéren az utasoknak nem kell kivenniük a kézpoggyászból az elektronikus eszközeiket és a folyadékokat. Az viszont nem változott, hogy egyenként legfeljebb 100 milliliteres tárolókban vihetők át a folyadékok a biztonsági ellenőrzésen – számolt be a BBC.

A könnyítés annak köszönhető, hogy a csomagok átvizsgálásához új CT-szkennereket használnak, amelyek képesek a molekuláris szerkezet elemzésére, és annak megállapítására, veszélyes-e a poggyász tartalma. Ezek a berendezések ugyanazt a komputertomográfiás technológiát használják, mint az orvosi szkennerek.
Más brit repülőterek, köztük Birmingham, Bristol, London City, Luton és Southend már átvették a folyadékokra és az elektronikus eszközökre vonatkozó enyhébb szabályt, és várhatóan további légikikötők követik a példájukat. Az Amszterdam Schiphol repterén már évek óta ez a gyakorlat, de amíg nem lesz mindenhol újfajta átvizsgálás, utas legyen a talpán, aki tudja, mikor kell kipakolnia a holmikat a biztonsági ellenőrzés előtt, és mikor nem.
A repülés sok izgalmat és kulisszatitkot rejt, például tudod, hogy mi történik, ha repülés közben nem használod a repülő üzemmódot a telefonodon?

Megjelent az új Dívány-könyv!
Bálint Lilla, a Dívány szerzője új könyvében elmeséli, mi történt az irodalom és a művészvilág híres múzsáival a nagy szerelmek elmúlása után.
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés