Így vesznek rá a cégek, hogy felesleges dolgokat vásárolj: akár mánia is lehet belőle

GettyImages-79365406

Veled is történt már olyan, hogy egy vásárlást követően magad sem értetted, miért kellett a kosaradba tenned azt a furcsa szoknyát vagy bögrét? Ha ez gyakran következik be, az nemcsak pénzpazarlást jelent, de akár mentális egészséged kárára is válhat.

Kevesen vannak, akik sosem érezték még, miután elhagytak egy üzletet, hogy vásárolni jó. Ez nem csoda – a cégek, amelyek abból élnek, hogy eladjanak nekünk dolgokat, igyekeznek minél inkább meggyőzni bennünket arról, hogy szükségünk van mindarra, amit kínálnak. Van, akik esetében ez olyannyira jól sikerült, hogy pazarlás helyett mánia lesz a vásárlásból – nézzük, mi vezethet ide, és hogyan ismerheted fel a trükköket, melyeket érdemes kikerülni.

Mi motivál, amikor vásárolunk?

Hajlék, ahol biztonságban lehetünk. Élelmiszerek, amelyek enyhítik éhségünket. Tiszta víz, áram és gáz, hogy otthonunkban fény és meleg legyen: ezek az alapok, amelyekre szükségünk van, mégsem ilyesmire költik el pénzüket azok, akiknek már valódi problémát okoz a túlzásba vitt vásárlás. 

Az emberek legnagyobb része azért vásárol kedvtelésből, hogy jobban érezze magát, csökkentse fájdalmát, szenvedését, vagy hogy élvezetes tevékenységekhez kerülhessen közelebb.

Ezzel a nagy cégek is pontosan tisztában vannak, ezért ezt a két jövőképet mutatják nekünk, amikor vásárlásra ösztönöznek. Amit veszünk, az majd megoldja gondjainkat, vagy olyanná teszi az életünket, mint amilyen csak a reklámokban van. Az aktuális játékkonzol, okostelefon, egyéb kütyü hatására olyan népszerűek és high-techek leszünk, amilyennek mindig is látni akartuk magunkat. Az új matractól annyira kipihentekké válunk, a szemránckrém úgy kisimítja vonásainkat, hogy azzal egy csapásra megoldódik minden gondunk.

Ne csak a vásárlás jelentse a megoldást minden gondodra!
Ne csak a vásárlás jelentse a megoldást minden gondodra!aire images / Getty Images Hungary

Így késztetnek vásárlásra a cégek

Ivaylo Durmonski médiaelemző szerint a következő trükköket alkalmazzák a cégek annak érdekében, hogy ezeket a jövőképeket biztosan eljuttassák hozzánk:

  • Médiadominancia: a reklámokról van szó természetesen, amelyeket elkerülhetsz, ha mindig továbblapozol az újságban, csatornát váltasz és hasonlók. A marketing terén szerzett tapasztalataiból azonban Durmonski tudja, hogy épp ezért alkalmaznak rengeteg csatornát egyidejűleg a hirdetők: mindegyiken újra meg újra szembejön majd veled az életérzés, amelyet közvetítenek – és amely egyre nehezebben lesz így megkerülhető.

TIPP: Kontrolláld médiafogyasztásodat, tudatosítsd magadban, hogy a reklámnak egyetlen célja van, hogy megvedd a terméket. Nem kell mindent készpénznek venni, amit állít – és azt sem, amit sugall!

  • Akciók mindenfelé: hogy ne az áron, hanem a megtakarított összegen és a százalékokon gondolkozz. Mennyivel jobban hangzik, hogy 25 százalékot takarítottál meg a teljes vásárlásodon, mint az, hogy pont most tapsoltál el harmincezer forintot a ruhaboltban?

TIPP: mindig a végösszegre koncentrálj, ne a megtakarításra, mivel az előbbit kifizettetik veled, az utóbbit pedig nem dugja senki a zsebedbe!

  • Társadalmi nyomás: ha egy barátod új, drága autót, konzolt vagy telefont vesz, biztosan elmondja majd neked, benned pedig egy idő után felmerül a kérdés – nem kéne akkor nekem is vennem? Ügyes eszköz, ha arra biztatnak, hogy ossz meg a közösségi médiában egy fotót az új telefonnal, így te is a gépezet részévé válhatsz. Ne dőlj be!

TIPP: mindig jól gondold át, ha nagyobb költést tervezel, hogy tényleg szükséges-e az. Érdemes átgondolni a javíttatást is drágább eszközök esetében!

A pazarlás saját tulajdonságainkból is fakadhat

Persze nem kenhetünk mindent a cégekre: vannak olyan alapvető emberi tulajdonságok is, amelyek arra késztetnek bennünket, hogy többet vásároljunk. Ezek a következők:

  • A kontroll hiánya: mindannyian ismerjük az impulzusvásárlást – nincs rá szükséged, nem is biztos, hogy megeszed, de olyan jól néz ki. Ha ezt rendszeresen tapasztalod magadon, drasztikus fellépésre van szükség.
  • Pazarlás, mert van miből: hozzájutottál egy kis pluszpénzhez, felemelték a fizetésed, most van a szülinapod, jutalmat kaptál, visszatérítették az adódat és a többi. Ürügyet mindig könnyű találni.
  • Unalom: a vásárlás hirtelen értelmet ad a napodnak.

Mindez persze úgy is történhet, hogy abba anyagilag és lelkileg nem rokkansz bele, de ennek veszélyét kockáztatod minden egyes olyan alkalommal, amikor a józan eszed hangját elnyomva újabb dolgot helyezel el bevásárlókosaradban.

Ha már rejtegeted a blokkokat, az nemcsak pazarlás, de mentális probléma is
Ha már rejtegeted a blokkokat, az nemcsak pazarlás, de mentális probléma isJohner Images / Getty Images Hungary

Intő jelek arra, hogy átléptél egy határt

Ha a következő jeleket tapasztalod magadon, érdemes szembenézni azzal, hogy függőségbe fordulhatott át a te esetedben a vásárlás:

  1. A blokkokat, zacskókat elrejted, nem beszélsz arról, mennyit költöttél, titkolod, ha vásároltál.
  2. Folyamatos problémát okoz, hogy többet költesz, mint amire anyagi lehetőséged van.
  3. Ha szomorú vagy, vásárolni mész.
  4. Érzed, hogy kapcsolataidra rossz hatást gyakorol az, hogy folyton vásárolgatsz.
  5. A vásárlás miatti bűntudatot is egy kis vásárlással tudod csak enyhíteni.

Ha a vásárlás már függőséget alakított ki nálad, annak hosszabb távon kapcsolataid is kárát látják, és a pénzügyi csőd felé haladhatsz. Szakember segítsége mellett azonban van még visszaút a kóros vásárlásból is: ne habozz pszichológushoz fordulni!

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek