Fej fej mellett a Red Bull és a Mercedes

K EPA20210618161
2021.06.18. 16:27
A Paul Ricard az első gyakorláson Valtteri Bottasnak feküdt leginkább, délután Max Verstappen volt a leggyorsabb. A Red Bull és a Mercedes közel azonos tempót tud jelenleg.

A 2021-es F1-es szezon a Francia Nagydíjjal folytatódik. A csapatok Le Castellet-ben, Marseille-től 39 km-re keletre a Paul Ricard versenypályán teljesítik a hétvége programját. A versenyzők kedvelik a pályát, a nézők azonban a Paul Ricard-t hallva a közelmúlt legunalmasabb versenyeire asszociálnak. Az utóbbi nagydíjak valóban csekély akciódús jelenetben bővelkedtek.

A hét bejelentése, hogy Esteban Ocon további három évre írt alá az Alpine-nal. A bejelentést a francia csapat a francia pilótájával stílusosan a Francia Nagydíjra időzítette.

 A Pirelli erre a hétvégére a C2, C3 és C4 gumikeverékeket szállította a csapatok számára.

A bakui defektes incidensekkel kapcsolatban a Pirelli állást foglalt.

A gumiszállító bejelentése szerint Bakuban valóban nem a törmelékek okozhatták a defekteket, ami ráadásul Max Verstappen győzelmébe is került. A Pirelli a csapatokat tette felelőssé, szerintük a gumikat nem megfelelő körülmények között, nem a Pirelli által előírtak szerint, de konkrét szabályt nem sértő módon használták. 

Ettől a hétvégétől kezdve a FIA szigorúbban ellenőrzi a guminyomásra vonatkozó szabályok betartását, ugyanis számos csapat trükközhetett ezzel. A mezőny ilyen téren is feszegeti a határokat, az alacsonyabb nyomásérték természetesen jobb tapadást eredményez, és az eddigi, kevésbé részletes mérési metódusok és előírások alapján valid módon trükközhettek ezzel. A Pirelli az első gumikra 21, a hátsókra 19,5 PSI-s minimumnyomást határozott meg.

Az első gyakorlás időjárási körülményei rendkívül kedvezők voltak, 25 fok és 40 fokos aszfalthőmérséklet várta a pilótákat.

Az első szabadedzés rögtön Mick Schumacher kicsúszásával kezdődött. A német pilóta a 3-as kanyart vétette el, az autó sérülés nélkül megúszta az esetet.

Sebastian Vettel a 11-es kanyart hibázta el az edzés 15. percében, a német kicsúszott a kanyarban, a falat is érintőre vette.

Az esetet nem úszta meg az Aston Martin sérülés nélkül, Vettel autója első szárnycserére szorult.

A média közben ismét George Russel és Valtteri Bottas év közbeni cseréjétől hangos.

Toto Wolff ismét visszautasította a pletykákat. Az év közbeni cserét a Mercedes nem preferálja, valamint a finn pilóta védelmére is kelt a német gárda. Bottas eredményeit az utóbbi versenyeken leginkább a Mercedes maga nehezítette meg, gondoljunk csak a monacói 43 órás kerékcserére.

A pletykáknak azonban megfelelő alapot adhatott a Williams csapatfőnöki pozíciójába újonnan kinevezett Jost Capito nyilatkozata.

Az év végéig érvényes szerződésünk van Russell-lel, de minden megoldható. Jó kapcsolatot ápolok Totóval

– mondta.

Az edzés félidejéhez érve Lewis Hamilton volt a leggyorsabb a pályán, a hétszeres világbajnok 1:33.783-as köridővel állt az élre, ezt az időt pár percre rá csapattársa, Valtteri Bottas javította meg több mint három tizeddel.

Carlos Sainz is meglátogatta a bukóteret az edzés 28. percében, A kicsúszás következtében a spanyol pilóta a gumiját a szövetig roncsolta le.

Az edzés további részében a Ferrarik nem tudtak tovább gyorsulni, az olaszok meglepően hátul végeztek az első gyakorláson. Charles Leclerc a 11., míg csapattársa, Carlos Sainz csak a 16. lett.

Bottas köridejét senki sem tudta megjavítani, így a finn nyerte az első szabadedzést 1:33.448-as idővel, mögötte Lewis Hamilton végzett három tizeddel lemaradva. Őket a két Red Bull követte, Max Verstappen, Sergio Pérez sorrendben. Esteban Ocon szárnyra kaphatott a szerződéshosszabbítás után, a francia ugyanis meglepetésre az előkelő ötödik helyen végzett.

A második szabadedzésre a levegő és az aszfalt hőmérséklete tovább emelkedett. 27 fokban és 47,5 fokos aszfalton kezdhették még a pilóták a gyors körök futását. Szinte minden pilóta a pályára gurult, hogy értékes információkat szerezzen a hétvégére vonatkozóan. Az első edzést megnyerő Valtteri Bottas ismét az élre állt.

Az első percben Nyikita Mazepin megforgott, az orosz sérülés nélkül tudta folytatni az edzést.

Max Verstappen is hibázott, A holland a 2-es kanyar kijáratánál bontotta le az első szárnyát.

Az eset VSC (Virtual Safety Car) szakaszt eredményezett, ami a letört elem eltávolításáig volt érvényben. 

Az időmérős szimulációk teljesítésekor Bottas sokáig az élen állt, de az edzés 32. percében Max Verstappen mindössze 9 ezreddel, de átvette tőle a vezetést. A holland 1:32.872-es köridőt teljesített.

A Ferrarik a második gyakorlásra javuló tendenciát mutattak, mindkét pilótájuk befért a top 10-be, hasonlóan a McLarenekhez. Az Alpine azonban közvetlenül az élmezőny utáni legerősebb csapat lehet a hétvégén, Fernando Alonso egy erős időt autózva jött fel a negyedik helyre, mindössze két tizeddel lemaradva Lewis Hamiltontól. Csapattársa, Esteban Ocon pedig a hatodik helyen állt a gyakorlás vége előtt 15 perccel.

Okkal bizakodhat az Alpine a hétvégét illetően.

A pilóták az edzés második felére már kemény keverékekre váltottak. A versenyszimulációk megkezdése után a köridők már nem javultak tovább. Így a második gyakorlást Max Verstappen húzta be, mögötte 9 ezreddel lemaradva Valtteri Bottas, majd Lewis Hamilton végzett. Fernando Alonso villantott egyet, és a negyedik helyre hozta be az Alpine-t, Charles Leclerc lett az ötödik.

A hétvége meglepetéscsapata egyértelműen az Alpine lehet. Az élmenők pedig közelebb vannak egymáshoz, mint eddig bármikor. A Paul Ricard idén szoros Red Bull–Mercedes-csatát vetít előre.

A Francia Nagydíj hétvégi programja szombaton a 12.00-kor kezdődő harmadik szabadedzéssel, majd a 15.00-kor kezdődő időmérő edzéssel folytatódik.

Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.

(Borítókép: Max Verstappen, a Red Bull holland versenyzője a Forma–1-es autós gyorsasági világbajnokság francia nagydíjának második szabadedzésén a Paul Ricard versenypályán a dél-franciaországi Le Castellet-ben 2021. június 18-án. Fotó: MTI / EPA / Sebastien Nogier)