Sztálin lehet a templomon, fekete Jézus nem
Keresztényellenesnek és civilizációellenesnek minősítette a feketék hátrányos megkülönböztetése ellen az Egyesült Államokból indult "Black Lives Matter" tüntetéseit az orosz pravoszláv egyház (RPC) képviseletében Szavva püspök. Szerinte ez egyre nyilvánvalóbb, miután már Nagy Konstantin szobrának legitimitása is kérdésessé vált Nagy-Britanniában, azon az alapon, hogy a kereszténység terjedésének a Római Birodalomban nagy lendületet adó császár nem tett semmit a birodalom rabszolgatartó rendszere ellen. Más kérdés, hogy a yorki szoborral szemben az illetékesek szerint nem is érkezett kifogás, nincs napirenden, fel sem merült az elbontása - írta a Guardian.
Azt pedig már végképp a kánonnal ellentétesnek tartja az RPC, hogy Jézust feketének ábrázolják. Erről az RPC művészeti tanácsának szakértője, a restaurációért felelős Leonyid Kalinyin beszélt a Ria Novosztyinak. „Jézus nem volt afroamerikai, nem igaz?” – mondta, rövid távú politikai divatnak tartva a felvetést, hogy Jézus bevett – fehér – ábrázolása nem feltétlenül fedi a valóságot. Pedig a kérdés nem új keletű, magától értetődő az európai kereszténységnél régebbi etióp keresztény egyházban is a sötétebb bőrű Jézus ábrázolása, és a szakértők szerint is bizonyosan sötétebb tónusú volt a vitathatatlanul közel-keleti Jézus.
Kalinyin nyilatkozatának kölcsönöz némi ironikus stichet az a tény, hogy miközben a sötétebb tónusú Jézust a kánonnal ellentétesnek tartja, minden további nélkül hozzájárult ahhoz, hogy az orosz fegyveres erők alá tartozó, nemrég felépített pravoszláv székesegyház belső mozaikjain Sztálin és Putyin is helyet kapjon.