Index Vakbarát Hírportál

A Coca-Cola mindent megtett, hogy a kutatók nem nagyon pampogjanak a cukros üdítők miatt

2020. augusztus 10., hétfő 18:04

A Coca-Cola számos nagy nevű egyetemen (például az Oxfordi és a Cambridge-i Egyetemen, illetve londoni közegészségügyi és trópusi orvoslási egyetemen) dolgozó kutatót támogatott azért, hogy úgymond az egyesült államokbeli járványos elhízás okait kutassák. Így állt föl az úgynevezett globális energiaegyensúly kutatási hálózat (GEBN). Amint azonban a cég és az epidemiológusok közötti levélváltásokat elemző, most publikált tanulmányból kiolvasható, döbbenet, de

a cukros üdítőket (is) gyártó cég nem feltétlenül szerette volna, ha a kutakodások a cukros üdítők túlzott szerepére derítenek fényt az elhízás okaként.

Az elemzésből kiderült, hogy noha a kutatási hálózat függetlennek láttatta magát, a Coca-Cola aktívan igyekezett a kutatók figyelmét irányítani bizonyos kutatási témák felé (és elvonni más témákról). A tanulmány megállapítása szerint

a Coca-Cola igyekezett elfedni a kutatókkal fennálló kapcsolatát

azzal a vélhető szándékkal, hogy a számára előnyös narratívát ne gyengítsék a pénzügyi kapcsolatokról szóló hírek. Persze, önmagában az, hogy egy cég pénzt ad tudományos kutatásra, még nem feltétlenül elítélendő, sőt éppenséggel üdvözlendő, ha a cég szerepe az átutalás engedélyezésével véget is ér.

De lássuk, mire jutottak a GEBN független kutatói. Nos, úgy találták, hogy az elhízásban a testmozgás hiánya játssza a fő szerepet, nem pedig a dietetikus faktorok. A tanulmány szerzői az információszabadságra vonatkozó törvények segítségével kérték ki a kutatók Coca-Colával folytatott levelezéseit.

Az már korábban is kitudódott, hogy a Coca-Colának nem esik jól üzletileg, hogy az emberek kezdenek elfordulni a cukros üdítőktől. Már egy 2015-ös NY Times cikk is arról írt, hogy a cég ezért igyekszik befolyásolni a közegészségügyi kutatók vizsgálatait. A GEBN egyik vezetőjétől a következő véleményt idézték már akkor: "A populáris média és a tudományos irodalom folyton azzal foglalkozik, hogy [az emberek] túl sokat esznek, és a gyorsételeket és a cukros italokat vádolják."

Az már csak hab a tortán, hogy a GEBN honlapját a Coca-Cola atlantai főhadiszállásának címére regisztrálták a cég munkatársai, mert - a GEBN elnöke szerint - a kutatók nem tudták, hogy hogyan kell azt csinálni.

Science Times

Rovatok