Index Vakbarát Hírportál

Már az amerikai képviselők is az orosz propagandát mondják vissza

2024. április 17., szerda 20:33

A Kremlből származó dokumentumok tanúsága szerint az oroszok teljes trollfarmokat tartanak fenn az Egyesült Államok közvéleményének befolyásolására. Egyes általuk kommunikált paneleket a Republikánus Párt szélsőjobbján álló képviselők nyilatkozataiban lehet hallani.

Amikor Joe Biden amerikai elnök augusztusban további 24 milliárd dolláros kiegészítőfinanszírozást javasolt Ukrajnának, a Kremlnek dolgozó moszkvai spindoktorok készen álltak arra, hogy megpróbálják aláásni a törvényjavaslat nyilvános támogatását – derül ki a Kreml belső dokumentumaiból.

Egy folyamatos kampányban, amely a kongresszusi és más politikai vitákat igyekszik befolyásolni, hogy szítsa az Ukrajna-ellenes hangulatot, a Kremlhez kötődő politikai stratégák és trollok több ezer hamisított hírcikket, közösségimédia-bejegyzést és kommentárt írtak, amelyek az amerikai izolacionizmust népszerűsítik, félelmet keltenek a bevándorlók miatt, és megpróbálják felerősíteni az amerikai gazdasági és faji feszültségeket – derül ki a Kreml belső dokumentumaiból, amelyeket egy európai hírszerző szolgálat szerzett meg, és a The Washington Post publikált.

Az egyik politikai stratéga például arra utasította a cégének dolgozó trollfarm alkalmazottját, hogy írjon egy „legfeljebb 200 karakter hosszúságú kommentet egy amerikai nagyváros lakosának nevében”. A stratéga utasítása szerint ez a fiktív amerikai „nem támogatja az Egyesült Államok által Ukrajnának nyújtott katonai segítséget, és úgy véli, hogy a pénzt Amerika határainak védelmére kellene költeni, nem pedig Ukrajnáéra. Úgy látja, hogy Biden politikája az összeomlás felé vezeti az Egyesült Államokat”.

A több mint 100 darab, 2022 májusa és 2023 augusztusa között keletkezett dokumentumot a The Washington Post rendelkezésére bocsátották, hogy feltárják a Kreml propagandaműveleteit, amelyek célja Ukrajna támogatásának aláásása az Egyesült Államokban. Az akták egy olyan kiszivárogtatás-sorozat részét képezik, amely ritka betekintést engedett Moszkva erőfeszítéseibe, amelyek célja Ukrajna támogatásának gyengítése Franciaországban és Németországban, valamint magának Ukrajnának a destabilizálása.

Kommunikációs hadviselés

Oroszország fokozta propagandaműveleteit egy második front részeként, amely jelenlegi és korábbi magas rangú nyugati tisztviselők szerint Moszkva számára majdnem olyan fontossá vált, mint az ukrajnai katonai kampány – különösen mivel a kongresszus jóváhagyása a további támogatásra kritikus fontosságúvá vált Kijev számára, hogy továbbra is képes legyen megvédeni magát.

Oroszország számára a fegyverszállítások leállítása az elsődleges prioritás, ezért mindent megpróbálnak, hogy lássák, mi működik. Széles körű kampányt látunk, amely többféle irányvonalat követ, amelyek közül némelyik jobban működik, mint a többi. Az oroszokat ez nem érdekli. Csak teleszórják a közbeszédet mindenféle dezinformációval

 – mondta egy névtelenséget kérő, a Capitoliumon dolgozó republikánus párti forrás.

A kampányban Volodimir Zelenszkij ukrán elnököt próbálták korruptnak beállítani, túlhangsúlyozták az amerikai–mexikói határon átkelő bevándorlók számát, a határbiztonság finanszírozását követelték az Ukrajnának nyújtott támogatással szemben, és a „fehér amerikaiakat” a külföldnek nyújtott segélyek fő veszteseinek nevezték – derül ki a dokumentumokból.

A kommunikációs stratégia a Republikánus Párt szélsőjobboldali szárnyának nézeteit népszerűsíti, és azzal tervez, hogy az üzenetek egy részét amerikai „közvélemény-formáló vezetők és politikusok” hangoztassák – derül ki az egyik dokumentumból, amely azonban nem nevezi meg azokat az embereket, akikre ezt rá lehetne bízni.

A dokumentumok közül sok olyan metaadatot tartalmaz, amelyekből kiderül, hogy a Social Design Agency moszkvai PR-cég vezetőjének, Ilja Gambasidzének dolgozó csapat tagjai írták őket. Az Egyesült Államok a múlt hónapban szankciókat rendelt el a férfi ellen, mert a Kreml irányításával részt vett „egy tartós külföldi rosszindulatú befolyásolási kampányban”, beleértve olyan weboldalak létrehozását, amelyek célja európai médiumok „lemásolása” volt – a nyugati tisztviselők által „Doppelganger”-nek nevezett kampányban.

Sem Gambasidze, sem Dmitrij Peszkov, a Kreml szóvivője nem válaszolt a lap megkeresésére.

Propagandával szórja tele a netet a Kreml

A kampány része egy nagyon kifinomult stratégiának, amely a Kreml már lassan 10 éve tartó erőfeszítéseire épül, hogy felerősítse az Egyesült Államok globális szerepével szemben álló populista, establishmentellenes politikusok hangját – mondták elemzők és volt amerikai tisztviselők.

Mivel a Republikánus Párt szélsőjobboldali szárnya augusztus óta lényegében blokkolja az Ukrajnának szánt további támogatás elfogadását, a Kreml Ukrajnának nyújtott támogatás aláásására irányuló erőfeszítései talán nagyobb teret nyertek az Egyesült Államokban, mint bárhol máshol.

Az elmúlt években láthatóvá vált az orosz program hatása az Ukrajnának nyújtott támogatásról szóló kongresszusi vitában. A kampányok stratégiailag összesített módon gyakoroltak hatást. Korábban soha nem hallottak olyat amerikai politikusoktól, hogy Ukrajna nem elég fontos, és nem fogjuk támogatni a NATO-t. Egy digitális platformon ezeket megteheted, és működik

– mondta Clint Watts, a Microsoft online fenyegetéseket elemző központjának vezetője.

Michael R. Turner, Ohio állam republikánus képviselője, aki a képviselőház hírszerzési állandó bizottságának elnöke, vasárnap azt mondta, hogy „teljesen igaz”, hogy a kongresszus egyes republikánus tagjai az ukrajnai invázióról szóló orosz propagandát ismételgetik.

Azt látjuk, hogy közvetlenül Oroszországból érkeznek kísérletek az Ukrajna-ellenes és oroszbarát üzeneteket tartalmazó kommunikáció közvetítésére – amelyek közül néhányat még a képviselőházban is hallhatunk

– mondta Turner a CNN State of the Union című műsorában.

Watts szerint Oroszország „80 százalékban azt mondja az embereknek, amit már hallottak, és 20 százalékban azt, amit hallani akarnak. Követik az információs keresletet, majd hozzáadnak néhány saját hívószót, és ez sokszor elismételve nagyon hatékony tud lenni.

A Kremlnek az amerikai politikába való beavatkozási kísérletei először a 2016-os elnökválasztás előtt váltak nyilvánvalóvá, amikor az amerikai hírszerző közösség arra a következtetésre jutott, hogy Oroszország trollok egész hálózatát vetette be, hogy dezinformációt terjesszenek Donald Trump kampányának támogatására és Hillary Clinton szabotálására. Azóta egyes közösségi médiaplatformok igyekeztek szigorítani az ellenséges állami szereplők ellenőrzését, de a dezinformációs kampányok még mindig széles körben terjednek.

Technikai trükkök

Gambasidze csapatának tervei a felderítés megnehezítését célzó „rövid életű” közösségi médiafiókok használatáról beszélnek. A közösségi média manipulátorai kialakították azt a technikát, hogy bizonyos fiókokat használnak arra, hogy linkeket küldjenek ki anyagokhoz, majd törlik a bejegyzéseiket vagy fiókjaikat, amint mások újra megosztották a tartalmat. Az ötlet lényege, hogy elfedjék a félrevezető információk valódi eredetét, és nyitva tartsák a csatornát a jövőbeli befolyásolási műveletek számára.

A propagandisták egy másik technikát is alkalmaztak, amikor a posztban csak egy webcímet közölnek, hogy lehetetlenné tegyék az adott anyagra vonatkozó kereséseket – állítja az Alethea közösségi médiakutató vállalat, amely ezt a taktikát „láthatatlan tintával való írásnak” nevezte. A hasonló trükkök közé tartozik a fogyasztók átirányítása egy sor weboldalon, látszólag véletlenszerűen, amíg el nem jutnak egy megtévesztő cikkhez.

A The Washington Post által átnézett dokumentumok egyike a Trump-féle Truth Social platform használatát írta le a posztok „cenzúra nélküli” terjesztésének egyetlen módjaként, míg a Facebook, a Twitter és a YouTube számára „rövid életű” fiókok létrehozását írta elő.

(Borítókép: Vlagyimir Putyin és Joe Biden 2021. június 16-án. Fotó: Mikhail Svetlov / Getty Images)

Rovatok