Index Vakbarát Hírportál

Ismét oldódik a rozsda – Budapest egyik legnagyobb fejlesztése valósul meg 400 milliárd forintból

2024. április 17., szerda 17:03

Ünnepélyes keretek között letették az utóbbi idők egyik legnagyobb budapesti projektjének alapkövét. Az Újpesti-öböl elhagyatott ipari rozsdaövezetében megvalósuló Marina City keretében lakások, munkahelyek, rekreációs egységek, gyakorlatilag új városnegyed jön létre, szén-dioxid-kibocsátás-mentes épületekkel, földfelszín alatti autós közlekedéssel. A beruházás mintegy 400 milliárd forintból valósul meg.

Budapesten egyedülálló városfejlesztési koncepció alapján kezdte meg legújabb, nagyszabású városnegyed-megújító projektjét Magyarország vezető lakásfejlesztője. A Futureal-csoporthoz tartozó Cordia az Újpesti-öböl partján, egy 14 hektáros, évtizedek óta elhanyagolt, rozsdaövezeti terület revitalizálásával hozza létre a Marina Cityt, ahol a tervek szerint a következő években több ütemben összesen több mint 2500, a Dunára és a budai hegyekre lélegzetelállító panorámát kínáló lakás épül fel. A lakóházak a fővárosban eddig nem látott formavilágot képviselnek: a felfelé szélesedő, kehelyszerű tömegformálásnak köszönhetően a felsőbb emeleteken egyre tágasabb otthonok kapnak helyet, a zárószinten pedig luxusszínvonalú penthouse lakásokat alakítanak ki.

„A Cordia, illetve a Futureal-csoport alapítása óta elkötelezett az elhanyagolt városnegyedek megújítása iránt, az elmúlt bő két évtizedben pedig rengeteg tapasztalatot szereztünk a hosszú távú városrehabilitációs projektek megvalósításában. Az ikonikus Corvin Sétány mellett a nevünkhöz fűződik a Dél-Buda Városközpont fejlesztése, ahol hazánk első okos bevásárló- és szórakoztató-központját, az Etele Plazát és a Budapest One irodaházat építhettük fel. Külföldön szintén több városnegyed-revitalizációs projekten dolgozunk” – mondta Futó Gábor, a Futureal-csoport társalapítója.

A volt hajógyár elhagyatott területén megvalósuló projekt fő mozgatórugója, hogy a Duna-parthoz méltó, autók látványa és zaja nélküli, izgalmas és változatos városnegyed megalkotása.

A fejlesztés során 1,2 kilométerrel hosszabbítják meg az észak-pesti Duna-parti sétányt, közvetlen, gyalogos- és kerékpárosbarát kapcsolatot teremtve a folyó és az új városnegyed lakói, illetve látogatói között. A Marina City építészeti koncepciójának másik különlegessége, hogy a fejlesztés révén a jelenlegi állapothoz képest több mint a háromszorosára nő a zöldterület. A pontszerűen, szellősen elhelyezett lakóházak között és a Duna-part mentén ugyanis összesen 90 ezer négyzetméternyi, mindenki által látogatható, autómentes, parkosított környezetet alakítanak ki, amely számos szabadidős és sportolási lehetőséget kínál majd. Ennek köszönhetően az új városnegyed lakói úgy élhetnek természet- és vízközeli környezetben, hogy nem kell lemondaniuk a belváros közelségéről, miközben a fejlesztés szomszédságában található Duna Plaza kényelmes bevásárlási lehetőséget nyújt. Ráadásul a Duna Plaza is profitál a beruházásból, a Marina City-projekttel párhuzamosan a bevásárlóközpont is ráncfelvarráson esik át.

A területen teljes autómentesség valósul meg, nemcsak a garázs területét, hanem a kiszolgáló funkciókat ellátó járművek útvonalát (kukásautó, költöztető, ételfutár) is a felszín alá viszik le.

A beruházás részeként a Cordia egy különleges árvízvédelmi rendszert is kialakít a területen, amelyet a környezetbe illeszkedő magaspart kiépítésével, tájépítészeti elemek alkalmazásával hoz létre – ennek kivitelezése már el is kezdődött.

A Marina City fejlesztési koncepciójának meghatározó pillére a fenntarthatóság és a kiemelkedő energiahatékonyság. Az építkezés során felhasznált hálózati villamos energiát zöldforrásból vételezi a beruházó, az épületek hőenergia-szükségletét pedig levegő-víz és talajszondás víz-víz hőszivattyúk fedezik, így nincs szükség sem földgáz, sem távhő használatára. A lakóházak tetejére napelemrendszert telepítenek, ezáltal az energiatermelő berendezések üzemeltetéséhez szükséges hálózati villamos energiát zöldforrásból egészítik ki. Az elektromos autózás rohamos terjedésére válaszul egy saját fejlesztésű rugalmas töltésmenedzsment-rendszert is kiépítenek, amely képes kiszolgálni a járművek teljes töltési igényét. Mindezen rendszerek optimális üzemelését, a fogyasztók működését, a hőigényeket és az ehhez szükséges elektromos teljesítményt okos energiamenedzsment-rendszer szabályozza. Szintén az energiatakarékosságot segíti, hogy a Marina City mindegyik lakása okosotthon lesz, mely alapfelszerelésként tartalmazza a mobiltelefonos applikáción keresztül vezérelhető hűtés-fűtés okosvezérlését, a külső és belső páraérzékelésen alapuló automatikus szellőztetést és az okos redőnymozgatást is. Mindennek köszönhetően az A+2023 energetikai besorolásnak megfelelő épületek A+ és A++ energiahatékonysági osztályba tartozó lakásainak fűtési, hűtési és melegvíz-előállítási energiaköltségei – jelenlegi árakon – várhatóan nem haladják majd meg az évi ezer forintot négyzetméterenként.

Szintén a fenntarthatóságot szolgálja, hogy a beruházás – számos zöldmezős, közösségi közlekedéssel nehezen megközelíthető projekttel ellentétben – egy olyan helyszínen valósul meg, ahol több buszjárat mellett az M3-as metróvonal állomásai is megtalálhatók a közelben, ráadásul a kerékpáros és a mikromobilitási infrastruktúra fejlesztése szintén kiemelt figyelmet kap.

15 perces város

A városnegyed az úgynevezett 15 perces város koncepció szerint valósul meg, ami azt jelenti, hogy a mindennapi élethez szükséges egységek, szolgáltatások negyedórás sétatávolságra elérhetők. Lakóhelyi, munkahelyi és rekreációs funkciók egyszerre valósulnak a Marina Cityben, zöld- és okosépületek létesülnek A+-os energiabesorolással. A 3-as metró pedig könnyed és gyors összeköttetést biztosít Budapest központjával és egyéb részeivel.

A Marina City területén egy óvoda, valamint a városnegyed lakói és dolgozói által látogatható klubház is felépül. Utóbbi a főváros legnagyobb, közösségi funkciókat ellátó ilyen létesítménye lesz, amelyben fitnesz-, illetve wellnessközpontot, coworking irodahelyiséget, valamint közösségi konyhát is kialakítanak, a gyerekeket pedig beltéri játszósarok várja majd.

„A projektjeink korábbi vásárlóit megszólító előértékesítési kampányunk fogadtatása rendkívül pozitív volt, az első ütem lakásainak közel 50 százaléka már gazdára talált. A Marina City különleges koncepciója, valamint a Cordia bizonyított megbízhatósága együtt olyan intenzív vevői érdeklődést eredményezett, hogy hamarosan elindítjuk a fejlesztés második ütemében épülő lakások értékesítését is” – mondta Földi Tibor, a Cordia igazgatóságának elnöke.

A jelentős út- és zöldterület-fejlesztéseket, illetve az árvízvédelmi rendszer kiépítését is magában foglaló beruházás értéke mai áron több mint 400 milliárd forint.

A Futureal mintegy 20 milliárd forint közérdekű beruházást valósít meg a projekt keretében, ami a legnagyobb mértékű beruházás, amit egy magánberuházó véghez visz. Emellett mintegy 50 milliárd forint értékben biztosítanak megrendelést az építőipar számára – ami rá is fér az ágazatra. Prémiumlakások épülnek, amelyek értékesítése hamarosan megindul.

Kiemelt beruházás

A Marina City megvalósítása szempontjából alapvető fontosságú, hogy a fejlesztés rozsdaövezetben található, azaz érvényes rá rozsdaövezetekre vonatkozó szabályozási terv. Így az itt épülő lakásokra alkalmazható a kedvezményes, 5 százalékos áfakulcs, amelynek az összegét a vásárlók vissza is igényelhetik.

A XIII. kerületi önkormányzat egy fontos kritériumot támasztott a projekttel szemben, nevezetesen, hogy növekedjen a zöldterületek száma, amit a Marina City teljesít is: a terület mintegy 30 százaléka zöldfelület lesz. A fejlesztés részét képezi az ipari területek kármentesítése, az árvízvédelmi védvonal kiépítése. Rozsdaövezeti rehabilitáció révén az állam kiemelt beruházássá avanzsálta a projektet.

Nem szegregátum, illeszkedik az átlagba

A Marina Cityhez hasonló, nagyszabású projektek gyakori kritikája, hogy a társadalom tehetősebb rétegei számára valósulnak meg – miközben komoly lakhatási válság tombol Magyarországon –, továbbá, hogy egyfajta „gazdagszegregátum” valósul meg. Földi Tibor az Index kérdésére mindkettőt cáfolta. Az igazgatósági elnök rámutatott: épp annak érdekében valósulnak meg fajsúlyos közcélú beruházások, hogy a Marina City mindenki számára elérhető legyen. Ahogy szerinte az sem állja ki az igazság próbáját, hogy 15 perces város révén az itt lakók – köszönhetően annak, hogy a mindennapi élethez szükséges minden egyes funkció helyben elérhető – kiszakadnak a város, tágabb értelemben az ország mindennapjaiból. Földi Tibor ezzel kapcsolatban felhívta a figyelmet, hogy ez azért sem valószínűsíthető, mert a Marina City lakóinak nagy többsége nem a városnegyeden belül dolgozik majd, így akár napi szinten is kénytelen lesz elhagyni az impozáns lakónegyed területét.

Ami pedig az árakat illeti, rávilágított:

a Marina City lakásai teljes mértékben illeszkednek a budapesti új lakásoknál mért átlagos négyzetméterárakhoz, ami megközelítőleg 1,5 millió forint. (az Otthon Centrum legutóbbi felmérése szerint 1,655 millió forint).

Vagyis a fővárosi átlagnak megfelelő árszinten is elérhetők lesznek lakások a területen. Értelemszerűen minél jobbak a lakás paraméterei (például dunai panoráma), annál magasabb, akár 3-4 millió forint is lehet az négyzetméterár.

(Borítókép: Cordia)

Rovatok