Index Vakbarát Hírportál

A Kúria szerint nem lehet csak úgy betenni a borravalót a pénztárgépbe

2019. november 18., hétfő 17:22

Fontos döntést hozott a Kúria a borravaló kezelése szempontjából, megállapítva, hogy a borravalót elkülönítve kell kezelni, amikor bekerül a pénztárgépbe, de az elvi döntés során kimondták azt is, hogy a pénztár pénzkészlete csak kivételes esetben térhet el a pénztárgép egyenlegétől.

A Kúria hétfői közleménye egy korábbi közigazgatási peres eljárásra reagált, amiben az adóhatóság megbírságolt egy fővárosi kávézót, mert ellenőrzésnél a pénztárgép kasszájában többletet találtak, mondta el Madarász Gabriella, a Kúria Közigazgatási-Munkaügyi Kollégiumának szóvivője az MTI-nek.

A vendéglátóhelyen a vendégek az asztaloknál fizettek a pincéreknek, ők az ellenértéket a borravalóval együtt a pénztárcájukba tették, majd időközönként onnan a pénztárgépbe. A napi bevételt az irodában tartották, a borravalót pedig a pultnál, egy dobozban. Az adóhatóság álláspontja szerint az online pénztárgépben minden pénzmozgást rögzíteni kell, a tényleges bevétel és a pénztárzárás bevétele közötti eltéréssel a mulasztás megvalósult, ezért bírságoltak.

A cég ezután bírósághoz fordult, ekkor merült fel, hogy a szabályozásban szerepel egy kivétel, miszerint az „üzemeltető működési sajátosságai” esetén előfordulhat eltérés a két egyenleg között, a kávézó pedig azzal érvelt, hogy a borravaló kezelése pont ilyen sajátosság. A Kúria szerint viszont nem, a szabályozás ugyanis lehetővé teszi egy kód alkalmazásával, hogy a borravalót elkülönítve, jogszerűen pénztárgépbe helyezzék.

Az „üzemeltető működési sajátosságai” alá olyan speciális esetek tartoznak, ami során a termékértékesítés vagy szolgáltatásnyújtás és az ellenérték bevételezése között a tevékenység jellege vagy fizikai jellemzői miatt szükségszerűen hosszabb idő telik el. Tipikusan ilyen lehet például az ételkiszállítás, a csomagküldés - magyarázta Madarász Gabriella szóvivő, a Kúria nyugalmazott tanácselnöke.

Rovatok