Naszályi Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke arról számolt be az Indexnek, hogy mindennaposnak számítanak a maszkviselés kötelméből adódó megjegyzések, rágalmazások. Olykor-olykor akár
fizikai inzultus
is éri a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) munkatársait. Utalt ezzel arra, hogy pár nappal ezelőtt az internetre felkerült egy videó, amelyben egy utas a sofőr kérése ellenére nem veszi fel maszkot, majd egyre hangosabban adja ki dühét a buszvezető és a többi utas felé.
Azonban nem csak a felvételen hallható utas volt az utóbbi időben az egyetlen, aki nem tartotta be az előírásokat. A maszkviselés egyre nagyobb frusztrációt okoz a tömegközlekedésen. Ezt támasztja alá az operatív törzs keddi ülésén Kiss Róbert alezredes beszámolója is, aki közölte, a tömegközlekedési eszközökön nem megfelelő maszkviselés miatt az elmúlt 24 órában 17, a vonatkozó jogszabály hatálybalépése óta pedig
668 emberrel szemben kellett intézkedniük a rendőröknek.
Havonta csupán néhány esetben kerülnek intézkedést igénylő konfliktushelyzetbe az utasokkal a sofőrök a BKV tájékoztatása szerint, ugyanakkor azt elismerték, hogy az utóbbi időszakban a járművezetők napi szinten számolnak be a maszkviseléséhez köthető apróbb szóváltásokról.
Ahogy Naszmályi fogalmazott:
különösebb eszköze nincs a járművezetőknek
az utazási szabályok betartatására. Ha az utazó maszk nélkül száll fel vagy utazik a járaton, első lépésként a sofőr megkéri a szabályok betartására, vagyis hogy vegye fel a maszkot, vagy hordja azt szabályosan. Ha pedig ezt nem teszi meg, következő lépésként felszólítja őt a jármű elhagyására.
Végső esetben pedig, ha úgy érzi, hogy nem tudja a helyzetet megoldani, intézkedést is kérhet. Ezzel azonban nemcsak a renitens vesztegel egy helyben, de vele együtt a szabályokat betartó utasok is.
Az elmúlt hetekben többször is előfordult, hogy a hasonló helyzeteket a többi utas oldotta meg. Az ő kérésükre tudták elérni azt, hogy a szabályokat be nem tartó erőt vett magán, és felvette a maszkot, vagy leszállt a buszról, és gyalog folytatta az útját.
A pszichés nyomást viszont egyre jobban viselik a kollégák
– nyugtatta meg az Indexet az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke. Noha a konfliktusok folyamatosak az utasok részéről, ritka eset az, amikor beleáll a vitába a sofőr is.
A BKV kérdésünkre elmondta: a vezetők és utasok közötti konfrontációt minél inkább csökkenteni akarják. A helyzet megoldására kampányt készítenek, amelynek az a célja, hogy felhívják az utasokat: lehetőleg ne a buszok első terét használják utazásra.
Naszályi Gábor érdeklődésünkre azt is elmondta, nem várhatók maszkellenőrök a buszokon, mivel erre nincs megfelelő pénzforrás.
(Borítókép: Védőmaszkot viselő utasok egy buszon Budapesten 2020. áprilisban. Fotó: Juhász Gábor / MTI)