Motorhiba, tűzveszély és problémás légzsákok – ezért hívják vissza a legtöbb autót

Autóipari visszahívások 2021-ben

2022.01.25. 06:05

Negyvenöt autógyártó mintegy 270 modelljét érintette visszahívás 2021-ben. Összesen 385 ilyen akcióra volt szükség, és ez csak a tényleg veszélyes, potenciálisan egészség- vagy természetkárosító eseteket jelenti.

Mi az a visszahívás?

A visszahívások intézménye nem újdonság az autóiparban, akkor fordul elő, amikor egy adott típusnál vagy modellváltozatnál fény derül valamilyen rendszeresen előforduló műszaki hibára. Különösen ha az veszélyes is. A visszahívás lehet önkéntes, de a hatóságok is elrendelhetik. Amerikában sokkal keményebb a fellépés a mulasztásokkal szemben, az Európai Unióban puhább a fogyasztóvédelem, erről korábban már bővebben is írtunk.

szrviz illusztráció.png

A közelmúlt egyik legnagyobb vihart kavart visszahívási botránya a Takata légzsákjai körül alakult ki, de emlékezhetünk a Volkswagen-csoportnál kirobbant, aztán tovább gyűrűző dízelbotrányra is. Persze évről évre számos akcióban rendelnek vissza autókat különböző okok miatt, de nem mindegyik kap ekkora nyilvánosságot. A car-recalls.eu nem hivatalos adatai szerint például tavaly összesen 385 visszahívás volt, ezek 45 gyártó mintegy 270 modelljét érintették. Elképesztően magas szám ez, bár a nagyságrend 2020-hoz képest nem változott számottevően. A portál a Rapex jelentéseiből dolgozik, ezt a gyors tájékoztatási rendszert az EU fogyasztóvédelmi hatóságai hozták létre, kimondottan a nem élelmiszer jellegű termékekkel kapcsolatos problémák számára. Fontos tudni, hogy csak a potenciálisan veszélyes, potenciálisan egészség- vagy természetkárosodást okozó hibákat rögzíti.

Miért van ilyen sok belőle?

A car-recalls.eu a visszahívásokkal kapcsolatos trendeket összegző tanulmányra alapozva arról számol be, hogy az elmúlt tíz évben hatszorosára nőtt ezeknek az akcióknak a száma. Mindezt részben az autókban alkalmazott technológiák összetettségének, részben pedig az éles versenyhelyzetnek tulajdonítják. Ugyanis a gyártókon nagy a nyomás, hogy minél gyorsabban tolják ki az újabb és újabb modelleket.

IMG 20190309 101243

Ráadásul az alkatrészek nagyon jelentős részét, mintegy 75 százalékát nem maguk készítik, hanem beszállítóktól vásárolják. Ezzel nehézkesebbé válik a minőség-ellenőrzés, sőt ezeket az alkatrészeket természetesen minél olcsóbban szeretnék beszerezni, a költségcsökkentés és a darabszámok növelése pedig könnyen a minőség rovására mehet. Ha hiba csúszik a gépezetbe, annak szélesebb körű terjedését segíthetik azok a közös platformok is, amelyek irányába egyre inkább elmegy az autógyártás, egy-egy vállalatnál vagy vállalatcsoportnál több modell is épül ugyanarra a padlólemezre, és táplálkozik ugyanazokból az alkotóelemekből.

Mi a helyzet most?

A fent már részletezett 385 különböző visszahívás tehát 45 gyártó között oszlik el. A legtöbb ilyen akció a Mercedes-Benz autóit érintette, 67-szer kellett visszahívniuk autókat, majd szakadéknyi lemaradással, 25 esettel a Volkswagen következik, a dobogóra még a Citroën-DS páros fért fel 21-gyel. A lista végén találjuk egyebek mellett a Chevrolet-t és a Maseratit egy-egyes holtversennyel, de a számok tanulmányozásakor érdemes észben tartani, hogy a piaci jelenlét és az eladott darabszám is nagyban befolyásolja azok alakulását. Amellett sem szabad elmenni szó nélkül, hogy a visszahívások jellemzően nem egy adott modell minden egyes példányát érintik, többnyire jól körülhatárolható időintervallumban készült darabokra lehet szűkíteni. Ezen belül sem törvényszerű a hiba megjelenése, inkább potenciális veszélyről van szó.

Suzuki lengéscsillo

De nézzük egy kicsit mélységeiben is, milyen problémákról volt szó. A leggyakoribbak a motorhibák, a motorral kapcsolatos gondok voltak. A 385-ből 109 kapcsolódott ehhez a részegységhez, de nem sokkal maradt le a tűzveszély (105) sem. Légzsákhibáról 94, a fékekkel kapcsolatban 84, a futóművet érintően 73, a kormányzás miatt 26 esetet jegyeztek fel. Ezeket összeadva nyilván magasabb szám jön ki a 385-nél, ennek az oka nem más, mint hogy vannak átfedések, például motorhiba járhat kéz a kézben akár tűzveszéllyel.

1. Mercedes-Benz

Egy év és ennyi visszahívás szinte feldolgozhatatlan mennyiségű adatot jelent, ezért mi most csak szemezgetünk a toplistás márkákról közölt információkból. A legproblémásabb típusnak a Mercedes áruszállítója, a Sprinter bizonyult, a 67-ből 11 visszahívás ezt érintette, de jutott kilenc minden luxusautók királyának, az S osztálynak is. Ráadásul az év végéhez közeledve felmerült, hogy mintegy 850 ezer Mercedest hívhatnak vissza a hibás EGR-szeleppel összefüggésben, de ez még meg sem jelenik a 2021-es statisztikában.

DSC02359

Az A osztálynál előfordult például az ütközésérzékelő szenzor nem megfelelő rögzítése, ami a légzsák működését befolyásolhatja sérülésveszélyt okozva. Az A és B osztályt egyaránt érintette a kormányrúddal kapcsolatos probléma, amely szélsőséges esetben akár kormányozhatatlanná tehette volna a járművet. A konnektoros hibrid C osztályban az akkucsomag rögzítése nem volt megfelelő, elszabadulása egy esetleges balesetnél az utasok épségét fenyegette volna. De még olyan jövőbe mutató és méregdrága autók esetében is, mint az EQS, fordulhatnak elő malőrök. Ott például a féktárcsát rögzítő csavarok nem voltak rendben.

2. Volkswagen

A dobogó második fokára a Volkswagen nem konszernszinten, hanem önálló márkaként ért oda. A Tiguan volt a legtöbbször érintett, szám szerint kilencszer. 25 ezer autónak egy hátsó szpojlere válhatott le menet közben, de sok autónak a fékpedáljával volt gond. Utóbbi hiba a 7-es és 8-as Golf, az e-Golf, a Golf Sportsvan, a Touran és a T-Roc esetében is fennállt, összességében 38 ezer példánynál.

3. Citroën és DS

A harmadik helyen azért számolják egybe a Citroënt és a DS-t, mert bár utóbbit különálló márkaként határozzák meg, a visszahívásaikat a Citroën jelentette be. Itt az 1,2-es, háromhengeres turbómotorok vezérműszíjának idő előtti elhasználódása, valamint a vákuumpumpa és a fékrásegítő hibája volt a leggyakoribb.

IMG 9837

4. Audi

Az Audinál megfigyelhetünk egy érdekességet: a legtöbb visszahívás ugyanis nem egy aktuális vagy fiatal modellt, hanem a 2000 utáni gyártású A6-osokat érintette, többnyire légzsákokkal kapcsolatosan. Volt még gond a nagy dízelmotorok vezérlőelektronikájával, míg a Q2-eseknél és Q3-asoknál egy hibás hegesztés miatt a fékpedál törhetett volna el.

5. Opel

Tizenkilenc visszahívásból hetet tudhat magáénak az Opelnél a Grandland, a vonóhorog mellett a karosszériát és a hajtásláncot is érintették az akciók, például a vezérműszíj korai elhasználódása miatt is rendeltek el ilyet. A Corsánál a légzsák mellett futóműbajokra is volt példa, de olyan kellemetlenség is megesett, hogy nem megfelelő kerékméretet alkalmaztak. Az Insigniából pár hónapig készültek olyan autók, amelyeknek a fékpedálja törhetett volna el.

6. BMW

A Mercedeshez viszonyítva meglepően alacsony szám ez a 17 visszahívás a BMW-nél. Az Audihoz hasonlóan itt is volt régebbi autókat érintő légzsákhiba, egész pontosan 1997 és 2000 közötti E46-os 3-asokról van szó. Az éppen futó 3-as, valamint az M3 esetében biztonsági öv rögzítőcsavarja bizonyult lazának. A fékhidraulika lehetséges problémája egyebek mellett az M3-nál, M4-nél, X5-nél és X6-nál is megvolt.

1019731

7. Peugeot

A Peugeot-nál a legtöbb visszahívás a Travellert és az Expertet sújtotta (5, illetve 4), ezek a modellek többek közt a PSA-konszern 1,2-es turbómotorjait érintő gyors vezérműszíj-kopásos balhéban is érintettek voltak. Összesen 3500 darab 3008-as és 5008-as vonóhorga lehetett hibásan elkészítve, ott a hegesztés terén voltak hiányosságok. A Partner/Rifter, valamint az 508 esetében üzemanyag-szivárgásról érkezett bejelentés.

8. Porsche

A német sportkocsigyártónál (és persze most már SUV is) elrendelt 13 akcióból négy a Boxster és Cayman modelleket érintette. A Boxsternél például az egyik nagynyomású üzemanyagcső tömítésénél fordulhatott elő szivárgás, a Boxster GTS-nél a motor hajtórúdjainak csavarozása nem volt megfelelő, olajszivárgás lehetett az egyik észlelhető tünet. És ha már SUV-okat is gyártanak, miért ne lehetne azokat is visszarendelni? A 4,2 literes V8-as motor Euro 5-ös és Euro 6-os változata sem minden esetben teljesítette a kibocsátási normákat. Az elektromos Taycan sportautónak pedig nem a villanyhajtásával, hanem a futóművével lehettek gondok.

9. Toyota

A világ egyik legnagyobb autógyártójához mérten a Toyota 12 visszahívása igazán nem mondható botrányos számnak. Példányban kifejezve azért persze nem is kevés például az a 300 ezer Toyota Corolla, Auris és C-HR. Nagyjából 2017 és 2021 közötti gyártásról van szó, az üzemanyag-szivattyú nem feltétlenül bírta jól a benzinnyomást, ennek következtében repedések keletkezhettek, szivárgáshoz vezetve. Mintegy 122 ezer, 2015 áprilisa és 2018 májusa közt készült dízel Avensis, Auris, RAV4 és Verso visszarendelésére az EGR-szelep hibája, belső szivárgás és tűzveszély miatt volt szükség.

420A7003

=9. Volvo

Holtversenyben a Toyotával, de még éppen befért a top tízbe a Volvo. Egész komoly, 330 ezres visszahívásuk az XC40 kivételével lényegében minden modellt érintett, ezekben az autókban az üzemanyag-szivattyú 15 amperes biztosítója mehetett ki, ami motorleálláshoz vezethetett, és az újraindítást is ellehetetlenítette. Az XC60 és XC90 SUV-ok turbóhiba miatt füstölni kezdhettek és erőtlenné váltak. Ez a 2020 májusától az év augusztusáig gyártott közel tízezer Volvót érintette.

Népszerű márkák a toplistán kívül

Ebben a rangsorban kifejezetten jó hír, ha valaki kimarad a top tízből. Talán mondhatjuk jó hírnek is, hogy idehaza népszerű márkáknak sikerült ezt megugrani, köztük a Fordnak. A Focusnál azért így is előfordulhatott baj a kábelköteggel, méghozzá egy korábbi visszahívás során történ mulasztások nyomán. Továbbá a mild hibrid rendszer akkucsomagjának nem megfelelő rögzítése, és testelési hiányosságok léphettek fel. Elég fájóan hangzik 40 ezer Mustang potenciálisan eltörő fékpedálja is.

Vignale 1.0 6

A Hyundainál az éppen aktuális és az előző Tucson esetében egyaránt volt visszahívás a fékrendszerre és külön a blokkolásgátlóra, valamint légzsákokra is, míg az elektromos Konákat és Ioniq-okat a lítium-ion akkumulátorpakkban esetlegesen előforduló zárlat kiküszöbölése érdekében kellett átvizsgálni. Néhány régebbi, jellemzően 2008-2012 közti modell, így az akkori Accent, i20, i40, ix35 és Veloster 12 voltos aljzata túlmelegedhetett a defektjavító szett kompresszorának használata miatt.

Érdekes, idősebb autókat is érintő veszélyforrást fedeztek fel a Mazdánál. A 2003 és 2008 között gyártott 3-asok kormányán található embléma az évek során elöregedhetett, így egy esetleges balesetben, ha nyílik a légzsák, ennek törmelékei szétrepülhetnek, sérülést okozva a bent ülők számára. Az újabb 3-asok és a CX30-asok esetében az intelligens féktámogatás miatt volt szükség visszahívásra. Mintegy 150 ezer CX-5-öst a kipufogógáz-kezeléssel kapcsolatos hiányosságok, valamint üzemanyagszivattyú-gondok miatt rendeltek vissza.

A Renault főleg a Masterrel kapcsolatban kényszerült intézkedésekre, viszont többféle probléma miatt. Így felléphetett üzemanyag-szivárgás a csövekkel vagy a szivattyúval kapcsolatos hibák miatt, a kézifék pedig a jobb hátsó nyereg miatt nem feltétlenül működött mindig hibamentesen. Egyes Twingóknál a géptető borítását nem rögzítették megfelelően a szerkezethez, a Twizy pedig 80 km/h-s sebességnél hazudhatta, hogy csak 45-tel megy éppen.

A legnagyobb visszahívás a Škoda részéről a Karoq és Kodiaq hobbiterepjárókat érintette, valamivel több mint 14 ezer példányt. Ezekben a fékpedál egy rossz hegesztés miatt deformálódhatott, vagy akár le is törhetett volna. Kábé 1500 Kamiq és Scala eCall vészhívójának nem volt megnyugtató a működése.

DSCF6172

Csupán négy visszahívást könyvelt el négy modellt érintően a Kia. A 2015. október és 2020. október közt gyártott Sportage-ek ABS-ESP moduljában rövidzárlat léphetett fel, ami akár tűzveszéllyel is fenyegetett. A német közlekedési felügyelet, a KBA szerint 1,7 millió autó volt érintett. Hasonló malőr történhetett 2018-2019-es Kia Stingerekkel, de ez jóval kevesebb, mindössze 15 ezer autó.

Egész jó a helyzet a Daciánál is, a román márka is csupán négy akcióban volt érintett. 2017-2018-as Dusterekben, 2020-as Loganekben és Sanderókban az indítókulcs mondhatta fel a szolgálatot, valamint a géptető nyílhatott volna ki menet közben. Ezen kívül a Logan eCall rendszere is hibázhatott, a Sanderóból pedig húszezer kocsi üzemanyagrendszerében szivárgás veszélye állt fenn, ami akár tüzet is okozhatott volna.

420A0091

Mintegy 56 ezer, 2019 szeptembere és 2020 augusztusa között gyártott Nissan Juke hátsó üléstámlájánál nem volt megfelelő a rögzítés, 2019 áprilisában és májusában pedig úgy 17 ezer Juke készült, amelyekben a légzsákok jelentettek potenciális sérülésveszélyt.

A Tesla az első futómű, a féknyergek és a biztonsági övek kapcsán potenciálisan fellépő hibák miatt a Model 3-at és a Model Y-t, elszabaduló díszlécek miatt a Model X egyes évjáratait rendelte vissza. A Model S és a Model X központi képernyőjével kapcsolatos aggályok még nem jelentek meg a 2021-es statisztikában.

Mindössze három visszahívás volt az Alfa Romeónál, ezek két modellt érintettek – mondjuk, nekik jelenleg nincs is több. A Giuliánál és a Stelviónál is előfordulhatott anyaghiba a hátsó féktárcsában, ez mindössze 34 autóra vonatkozik a 2020. március és augusztus közti gyártásból. 56 példánynál az integrált fékrendszer (IBS) vezethetett rendellenességhez az ABS működésében, míg 5798 autónál üzemanyag-szivárgás okozhatott volna motortéri tüzet.

A Suzuki három visszahívása közül egyik sem a hazai népszerűségi toplisták éllovasait, a Vitarát vagy az S-Crosst érintette, de még csak nem is a Swiftet. 32 ezer Jimnyben az ajtók gyakori nyitása-zárása az átvezetőkben futó kábeleket roncsolhatta, ezzel akár a légzsákok nem megfelelő működéséhez vezetve. A típus 7 ezer példányának az üzemanyag-szivattyújával adódhattak gondok. A 2020 második felében gyártott Ignisek közül 6749 darabnál a tank hegesztése sikerült pontatlanul, ez okozhatott szivárgást.

IgnisFacelift02-6

Mondhatjuk példásnak a Lexus eredményeit, de azért két akció náluk is előfordult. Az egyik az NX300 és RX300 modelleket érintően az üzemanyag-szivattyú problémája, ami a Toyotánál is tapasztalható volt, ebből szivárgás alakulhatott ki. Nagyjából százezer LX-et az elektromosan fűtött ablakmosó-fúvókáknál használt, nem megfelelő tömítőanyag miatt rendeltek vissza, hogy ilyen módon potenciális tűzveszélyt hárítsanak el.

Végül szóljunk a Hondáról is. A két elrendelt visszahívás egyike az elektromos Honda e-t illette, méghozzá az ülésfoglaltság-érzékelő volt hajlamos hibát véteni az utasoldalon. Ez egy esetleges balesetben járhatott volna súlyos következményekkel. 2017 és 2019 közt gyártott Accordokon pedig az ablaktörlő-mosó, a tolatókamera, a fényszórók és az ablakemelők vezérlésének működésében keletkezhetett zavar. Itt azért azt is meg kell említeni, hogy az aktuális Accord-generációt hivatalosan nem forgalmazzák Európában.

A lista legvégén egyetlen visszahívással olyan márkákat találunk még, mint a Ssangyong, az Alpina, a Bugatti, a Ferrari, a Mini, a Chevrolet, a Maserati, vagy éppen az elektromobilitásban utazó német e.Go és kínai Aiways. Akit egy-egy márkával vagy típussal kapcsolatos visszahívások ennél részletesebben is érdekelnek, a car-recalls.eu oldalán böngészhet.