Átverte a Facebook a kutatókat?

2021.09.16. 19:39
Technikai hiba volt, de a kutatók, akiknek a munkája odaveszett, azon tűnődnek, nem inkább szabotázs történt-e.

A Facebook elnézést kért a félretájékoztatást és álhíreket kutató szakemberektől, amiért hibás adatokat adott át arról, milyen interakciókat váltanak ki a felhasználókból a felületen megjelenő hírek – tudósított a New York Times.

A kutatókat pénteken telefonon tájékoztatta a Facebook nyíltkutatás- és átláthatóságcsoportjának vezetője. 

Mivel a hiba miatt vélhetően kárba veszett többhavi vagy -évi munkájuk, a kutatók közül többen felvetették a kérdést, tényleg tévedés történt-e, vagy inkább szándékos szabotázs.

A cég a New York Timesnak elmondta, hogy a problémát technikai hiba okozta, és azonnal felvették a kapcsolatot az érintettekkel. Az átadott adatbázis nem az összes amerikai internetező, hanem csak durván a felük viselkedését tartalmazta.

Kibukott a dolog

A hibát az Urbino Egyetem munkatársa fedezte fel, aki összevetett egy nyilvános adathalmazt az általuk kapottal, és kiderült, hogy nem azonosak. A szóban forgó nyilvános adat a Facebook augusztus 18-án kiadott jelentése, amely az idei év áprilisa és júniusa között legnépszerűbb hírfolyam tartalmait listázta. 

Ugyanennek a jelentésnek az év első negyedévét bemutató változatát végül a Facebook nem akarta közzétenni, mert nem festett túl jó képet róluk, de az átláthatóság kedvéért végül mégis publikálták. A jelentéssel az volt a fő probléma, hogy a legkattintottabb hír az volt, hogy egy egészséges orvos meghalt a Covid–19 elleni oltást követően. A Facebooknak ez azért volt problémás, mert folyamatosan komoly nyomás van rajtuk a Biden-kormányzat felől, hogy a koronavírus-rémhíreket távolítsák el, aminek igyekeznek is megfelelni.

A második negyedévben szerencsére cicás gifek és az Unicef indiai Covid–19-kampánya váltotta ki a legnagyobb érdeklődést.

Tudósok

A közösségimédia-óriás augusztusban letiltotta a New York Egyetem Ad Observatory programjának kutatóit, miután böngészőbővítményük hibájából kiderült, hogy a Facebook időnként elmulasztja nyilvánosságra hozni, hogy ki fizetett egy adott politikai hirdetésért.

(The Verge)

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 5

Megint 150 vadonatúj, izgalmas téma ismét meglepő válaszokkal

MEGVESZEM