Egy óra alatt, iPaden képezték ki a pilótákat a lezuhant Boeing típusára
További Tech-Tudomány cikkek
- Kiderült, mikor leplezik le az iOS 18-at
- Népszerű változtatás jöhet a Metánál: kikapcsolhatóvá válhatnak a politikáról szóló bejegyzések
- Az e-autók után a repülő autók piacára is betörhet Kína
- A Wizz Air már VR-technológiával is tanítja a pilótáit
- Tudományos kutatás mutatta ki: csak úgy potyognak a babák, ha győz a válogatott
Az etiópiai légi katasztrófa után az egész világon földre kényszerítették a 737 Max 8 típust, ami gazdaságilag is megrengette a Boeinget. Az érintett típus gépei az elmúlt fél évben kétszer is gyanús körülmények között zuhantak le, ami a gyanú szerint egy bizonyos helyzetekben életveszélyesen működő szoftveres mechanizmussal, az un. MCAS működésével függ össze: az elvileg az átesés megakadályozására szolgáló korrekciós rendszert meghülyíthetik a hibás adatok, és ilyenkor a pilótáknak az automata szisztémával kellene küzdeniük a túlélésért – anélkül, hogy erre megfelelő kiképzést kaptak volna.
A probléma, mely egyes szakértők szerint a túl gyors fejlesztésből, a rivális Airbus-szal folytatott versenyből következik áttételesen, nem derült ki a Boeing 737 Max 8 üzemeltetési kézikönyvéből, arra a pilótákat nem képezték ki, pedig csak egy gyorsan végrehajtott összetett műveletsorral lehetett volna a katasztrófát megakadályozni. Az etiópiai tragédia után a Boeing átírta a használati utasítást és egy szoftverfrissítést is bejelentettek, amivel a cég implicit elismerte, hogy valami nem volt rendben.
Közben azonban a Quartz kiderítette, hogy hogy nézett ki annak idején az amerikai pilóták képzése a Boeing 737 Max 8-ra:
Alig egy órás specifikált képzést kaptak egy iPad segítségével.
Az érdemi képzés hiányának az az oka, hogy a most az egész világon a repülésből felfüggesztett 737 Max 8-at hivatalosan a 737-800 kategória altípusának tekintik; akinek engedélye van arra, ezt is vezetheti. A Max 8 azonban, mint a balesetekből kiderült, tragikusan máshogy tud viselkedni, mint a többi gép. Az amerikai használati utasítások ennek ellenére szót sem ejtettek a katasztrófákért felelősnek tartott MCAS-rendszerről, több nagy légi társaságnak pedig egyelőre nincsenek is Max 8-as szimulátorai.
Frissítés:
Közben nyilvánosságra került az etióp gép fekete dobozának vizsgálati eredménye: az etióp hatóságok közlése szerint az adatok nagyon hasonlítanak a fél évvel korábban lezuhant indonéziai 737 Max 8-os fekete dobozának karakterisztikájához.
(Borítókép: Issouf Sanogo / AFP)