Carlos Sainz élete első győzelmét aratta az év versenyén!

32DQ4YG-highres
2022.07.03. 18:26
Carlos Sainz győzelmét hozta az elképesztően izgalmas Brit Nagydíj, ez volt a spanyol első F1-es győzelme (a 150. versenyén), míg mögötte Sergio Pérez és Lewis Hamilton állhatott dobogóra. A futam brutális balesettel kezdődött, de szerencsére sértetlenül megúsztuk az esetet. Max Verstappennel a technika, Charles Leclerc-rel a csapata babrált ki.

Izgalmasnak ígérkezett a 2022-es F1-es Brit Nagydíj, amelynek a szombati időmérőjén Carlos Sainz életében először megszerezte a pole-t, míg mögötte Max Verstappen és Charles Leclerc végzett. Azonban versenytempó terén szintén szoros küzdelem volt várható a Red Bull, a Ferrari és a Mercedes között.

Percekkel a rajt előtt szépen gyülekeztek a felhők a pálya fölött, sanszos volt, hogy a szombati esős időmérő után a futamot sem ússzuk meg szárazon – ehhez képest végül mégsem az eső miatt lett szenzációs a verseny!

Hatalmas balesettel kezdődött a futam, rögtön jött a piros zászló. Többen belekeveredtek különböző incidensekbe.

Albon, Russell és Kuan-jü is kiesett, utóbbi hatalmasat esett, az autójával fejjel lefelé nagy tempóval szánkázott a bukótérbe. A legrosszabb az volt, hogy percekig nem mutatták a kínai versenyzőt, félő volt, hogy nagy baj történt.

Ocon is defektes autóval tért vissza a bokszba. A versenyt felfüggesztették. A mentő elindult a felborult Alfa Romeo felé, sokatmondó volt, hogy hosszú ideig a rajtot sem játszották vissza.

Végül hosszú percek után végre érkeztek az első hírek. Az információk szerint a csapattal tudott rádión beszélni a kínai, azt mondta, jól van, ám hordágyra tették. Újabb hírek szerint Albont és Kuan-jüt is kórházba szállították kivizsgálásra, de szerencsére mind a ketten maguknál voltak, és kommunikáltak.

A visszajátszásokból látszott, hogy mekkora horrorisztikus bukás történt. Gasly, Russell és Kuan-jü akadtak össze, és a kínait a forgó kerék eldobta, ráadásul kipattant a pályáról, és csak a nézőket védő drótkerítés fogta meg az Alfa Romeót. Hatalmas szerencse volt, hogy nem állt ott éppen egyetlen néző sem, vagy pályabíró.

A visszajátszásokból látszott, hogy bizony a baleset előtt néhány ember alig 3-4 méterre volt a becsapódástól... Egy biztos, odafent ma nagyon vigyáztak a kínai újoncra... 

Albon ugyan nem repült el, de ő is számtalan ütést kapott a többi autótól, ezért kellett őt is kórházba vinni. Jöttek az újabb jó hírek: Kuan-jünek egyetlen csontja sem tört el, és a helyzethez képest jól volt.

A rettenetes kezdés után, de a megnyugtató információk tudatában reménykedhettünk egy nyugodtabb versenyben. Az első indulásnál Verstappen ugyan lerajtolta Sainzot, ám az FIA döntése értelmében mégis a spanyol kezdhette az élről az újrázást, a verseny állórajttal folytatódott. Albont közben Coventry kórházába szállították át kivizsgálásra helikopterrel, lehet, hogy ő nem úszta meg sérülés nélkül ezt a brutális balesetet.

A második rajtnál Sainz erőszakos volt a megint jobban induló Verstappen ellen, és megőrizte vezető helyét, de mögötte a holland, Leclerc és Pérez óriási adok-kapokba kezdett, repkedtek az alkatrészek az autókról, végül Verstappen, Leclerc és Pérez volt a sorrend Sainz mögött. Pérez autója sérült a legkomolyabban, a mexikóira Norris és Hamilton is ráesett. Pérez ki is jött a bokszba, így a két brit csatázhatott tovább. A hétszeres világbajnok megelőzte fiatal honfitársát.

Sainz nem tudta leszakítani Verstappent, a címvédő folyamatosan DRS-távolságon belül haladt a Ferrarihoz képest. A 10. körben Sainz belehibázott, nem bírta a nyomást, és Verstappen átvette a vezetést. Sokadik hiba volt ez idén a spanyoltól, akire Leclerc is megérkezett. Azonban jött az újabb fordulat: Verstappen is hibázott, aki a gumikra panaszkodott, a két Ferrari átvette a vezetést.

Idő előtt kellett jönnie a kerékcserére a hollandnak, aki azonban ezt követően is panaszkodott az autójára. A rádióban azt mondta a címvédő, hogy valami eltört az autójában.

A versenymérnöke azt mondta Verstappennek, hogy valóban sérült az autó, de a versenyt folytatni tudja. Leclerc folyamatosan panaszkodott a rádión, hogy engedjék őt el, ám Sainz nem állt félre, egymást tartották fel a Ferrarik, miközben Hamilton egyre csak közeledett.

A spanyolt kihívták a bokszba a 20. körben, ezzel szabad levegőt adva Leclerc-nek. Hamilton viszont gyorsabb tudott lenni a monacóinál, egyre jobban közeledett rá a brit. A 25. körre már támadási pozícióban volt Hamilton Leclerc ellen, de a Ferrari kihívta kerékcserére a monacóit, aki Sainz mögé jött vissza a pályán.

Hamilton nyerő helyzetbe került, tovább tudott kint maradni, így frissebb gumikon mehetett a kerékcseréje után a győzelemért a Ferrarik ellen.

Leclerc megint ott volt Sainz nyakán, ezúttal viszont létkérdés volt, hogy a monacói átrágja magát a csapattársán, mert Hamilton valós veszélyt jelentett az olaszokra. A csapat engedélyt adott a csatázásra, de ez is a britnek kedvezett.

A 31. körben végül Sainzot megkérték, hogy engedje el a másik Ferrarit. Hamilton még mindig nyúzta a közepes abroncsokat, fantasztikus futamot ment a hétszeres világbajnok hazai pályán.

Hamilton a 34. körben kapta meg a friss gumikat, és bejött a két Ferrari mögé, három másodpercre Sainztól.  

Leclerc szépen haladt az élen, már 3,5 másodperccel vezetett Sainz előtt, miközben Hamilton egyre jobban közeledett a spanyolra. A 39. körben Ocon állt meg pocsék helyen technikai hiba miatt, jött a biztonsági autó.

Sainz és Hamilton be is jöttek friss lágy gumikért, Leclerc azonban kint maradt. Mindenki más kijött friss gumikért, érthetetlen volt a Ferrari döntése, Leclerc-nek 14 körös keményekkel kellett védekeznie a leglágyabb, friss gumikkal támadó ellenfelek ellen.

Tíz körrel a vége előtt elindult újra a verseny, Pérez keményen támadta Hamiltont, és meg is előzte a britet, elöl pedig Sainz nagy csatában megelőzte Leclerc-t. Hamilton sem adta fel, és most ő kezdte támadni Pérezt.

Leclerc hősiesen védekezett Pérez ellen, de kettejüket Hamilton megelőzte. Ám a britet a következő kanyarban megint visszaelőzte a Red Bull és a Ferrari, elképesztő csatákat láthattunk.

Leclerc őrizte a harmadik helyét Hamiltonnal szemben körökön át, végül a 48. körben el tudott menni a brit.

Az év eddigi legjobb futamán megszületett Carlos Sainz első F1-es győzelme a 150. versenyhétvégéjén, míg mögötte Pérez és Hamilton futott be. Csodálatos versenyt láthattunk, ahol a világbajnoki harc két főszereplője, Verstappen és Leclerc is peches volt.

Sainz ezzel a második spanyol Fernando Alonso után, aki pole-t és futamgyőzelmet szerzett az F1-ben.

A szezon a jövő héten Ausztriában folytatódik.

A futam tudósítását itt olvashatja vissza!

FORMULA–1, 2022

BRIT NAGYDÍJ

  • 1. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Ferrari) 1:21:20.440 óra
  •  2. Sergio Pérez (mexikói, Red Bull) 3.779 másodperc hátrány
  •  3. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 6.225 mp h.
  •  4. Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 8.546 mp h.
  •  5. Fernando Alonso (spanyol, Alpine) 9.571 mp h.
  •  6. Lando Norris (brit, McLaren) 11.943 mp h.
  •  7. Max Verstappen (holland, Red Bull) 18.777 mp h.
  •  8. Mick Schumacher (német, Haas) 18.995 mp h.
  •  9. Sebastian Vettel (német, Aston Martin) 22.356 mp h.
  • 10. Kevin Magnussen (dán, Haas) 24.590 mp h.

leggyorsabb kör: Hamilton (1:30.510 perc, 52. kör)

pole pozíció: Sainz

A vb-pontversenyek állása 10 futam után (még 12 van hátra):

versenyzők:

  •  1. Verstappen 181 pont
  •  2. Pérez 147
  •  3. Leclerc 138
  •  4. Sainz 127
  •  5. George Russell (brit, Mercedes) 111
  •  6. Hamilton 93
  •  7. Norris 58
  •  8. Valtteri Bottas (finn, Alfa Romeo) 46
  •  9. Esteban Ocon (francia, Alpine) 39
  • 10. Alonso 28
  • 11. Magnussen 16
  • 12. Pierre Gasly (francia, Alpha Tauri) 16
  • 13. Vettel 15
  • 14. Daniel Ricciardo (ausztrál, McLaren) 15
  • 15. Cunoda Juki (japán, Alpha Tauri) 11
  • 16. Csou Kuan-jü (kínai, Alfa Romeo) 5
  • 17. Schumacher 4
  • 18. Alexander Albon (thaiföldi, Williams) 3
  • 19. Lance Stroll (kanadai, Aston Martin) 3

csapatok:

  •  1. Red Bull 328 pont
  •  2. Ferrari 265
  •  3. Mercedes 204
  •  4. McLaren 73
  •  5. Alpine 67
  •  6. Alfa Romeo 51
  •  7. Alpha Tauri 27
  •  8. Haas 20
  •  9. Aston Martin 18
  • 10. Williams 3

Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.

(Borítókép:  JUSTIN TALLIS / AFP)