Magyar Nagydíj: Minimális előnyben a Mercedes a Red Bullhoz képest

DBZOL20210730004
2021.07.30. 16:39
A pénteki első szabadedzést még Max Verstappen nyerte, ám délután a Mercedes és Valtteri Bottas állt az élre. Szoros harc várható szombaton az időmérőn.

A csütörtöki médianap után, ma már valóban motorbőgéstől volt hangos a mogyoródi dombvidék, és ezzel ténylegesen is megkezdődött a 36. Magyar Nagydíj. A hétvége során az Index is a helyszínen követi az eseményeket. Ennek apropóján volt szerencsénk interjúzni a Red Bull holland versenyzőjével, Max Verstappennel, aki nem tudja elképzelni a magyar hétvégét gulyás nélkül, de emellett az Alpine budapesti sajtóeseményén is ott voltunk, ahol a kétszeres világbajnok Fernando Alonso válaszolt Csordás Bettina kérdéseire.

Rákanyarodva a hétvégi programra, gondoljuk végig ezt a számot. Eddig 35, azaz harmincöt alkalommal vendégeskedett nálunk a Formula–1-es mezőny. A Hungaroringen rendezték az első versenyt a vasfüggöny mögött, és 1986 óta egyetlen alkalommal sem ment le a szezon magyar futam nélkül, miközben olyan komoly autósport történelemmel bíró országok estek el futamrendezéstől az évtizedek során, mint Németország vagy Franciaország.

Olyan nagy versenyzők koptatták a magyar pálya aszfaltját az elmúlt évtizedekben, mint a háromszoros világbajnok brazil legenda, Ayrton Senna, valamint Nigel Mansell, Nelson Piquet, Michael Schumacher vagy éppen Mika Hakkinen. Megannyi sztorit és megannyi emlékezetes pillanatot adott nekünk a Hungaroring. Ki ne emlékezne a legendás Damon Hill féle "eltűnésre", amikor 1996 világbajnoka egy évvel később majdnem csodát tett és győzött a gyengécske Arrows-Yamahával. Tudjuk, hogy aztán Jacques Villeneuve lett a befutó.

Ugyanígy említhetjük Nelson Piquet "driftelős" előzését Senna ellen, amely után a nemzetközileg is elfogadott kézjelzéssel fejezte ki nemtetszését honfitársa felé.

Több versenyző is nálunk ünnepelhette élete első F1-es győzelmét. Ilyen volt Damon Hill (1993), Fernando Alonso (2003), Jenson Button (2006) és Heikki Kovalainen (2008) is. Fernando Alonso  rendszeresen nálunk szülinapozik,  így a negyedik X-et is nálunk töltötte be. A 22. születésnapján valószínűleg élete legszebb ajándéka volt az első győzelem.

Élénken élhet mindenkinek az emlékezetében a 2006-os esős magyar verseny, amelyen 2009 világbajnoka, Jenson Button élete első diadalát aratta a 15 közül.

Sok Felipe Massa szurkoló átkozhat két magyar futamot is: 2008-ban a brazil úton volt a futamgyőzelem felé, amikor pár körrel a verseny vége előtt eldurrant a motor a Ferrariban. Egy évvel később pedig majdnem végzetes balesetet szenvedett a Sauber, a Ferrari és a Williams alkalmazásában megforduló versenyző, akit Rubens Barrichello leszakadó rugója talált fejen. Szerencsére Massa túlélte a balesetet és még sok évet eltöltött az F1-ben.

A Hungaroring mindig tartogatott valami extrát, valami váratlant, valami különlegeset. Bízhatunk benne, hogy ez idén sem lesz másként. A világbajnokság roppant szorosan alakul az idei évben, köszönhetően az ominózus Brit Nagydíjon történt eseményeknek. Max Verstappen kiesésével nyolc pontra olvadt a holland előnye, míg Lewis Hamilton és a Mercedes az újításoknak is hála visszatért a világbajnoki harcba. A brit címvédő eddig nyolc alkalommal nyert hazánkban, amivel mondani sem kell, hogy csúcstartó, ám Verstappen és a Red Bull méltó kihívó lehet a Hungaroringen, hiszen a technikás, trükkös pálya előzetesen talán az osztrákoknak kedvezhet.

Fontos kiemelni, hogy ellentétben a legutóbbi Brit Nagydíjjal, ezúttal a szokásos lebonyolításban rendezik a hétvégét, vagyis pénteken két szabadedzés, szombaton egy harmadik tréning és időmérő edzés, majd vasárnap a verseny lesz a program. Ennek megfelelően 11.30-kor megkezdődött az első szabadedzés.

1. szabadedzés

Az első 15 perc után Max Verstappen állt az élen 1.19.069-es körével, míg mögötte Valtteri Bottas több, mint hat tizeddel volt lemaradva. A versenyzők rögtön próbálták belőni a határokat, ám Charles Leclerc és Fernando Alonso eközben a bukóteret is meglátogatta, ahogyan Cunoda Juki is.

Fél óra elteltével a Mercedesnél is feljebb tekerték a teljesítményt, és 1.17.616-al Bottas állt az élre, míg mögötte Hamilton 106 ezreddel elmaradva feljött a második helyre. Húsz perccel az edzés vége előtt jött a nap első piros zászlója: Cunoda a négyes kanyar (Mansell-kanyar) bejáratánál elvesztette uralmát autója felett, amely háttal csapódott neki a gumifalnak

A zöld jelzés után ismét benépesült a pálya. Verstappen is megkapta a piros jelölésű lágy Pirelliket. Az F1 gumiszállítója egyébként erre a hétvégére a C2-C3-C4-es keverékeket hozta magával. A vb-pontverseny éllovasa nem is szórakozott sokat, 1.17.555-el átvette a vezetést a Mercedesektől, habár az első hármat kevesebb, mint két tized választotta el. Az első edzés így is ért véget, Verstappen nyert nyakán a két Mercedesszel Bottas-Hamilton sorrendben, majd Sainz, Gasly, Alonso, Leclerc, Pérez, Norris és Stroll volt az első tíz sorrendje.

2. szabadedzés

A délutáni edzés elején a Mercedesek diktálták a tempót, előbb Bottas majd Hamilton állt a tabella élén. Végül az első fél órát követően a finn a lágy keveréken 1.17.012-es kört repesztett, 27 ezredet adva csapattársának. A két Mercedes mögé Max Verstappen jött be, aki némi túlkormányzottságra, illetve az egyensúlyra panaszkodott, talán ennek is volt betudható a közel három tizedes lemaradás.

Az első edzésen balesetet szenvedett Cunoda nehéz hétvége elé nézett, ugyanis a második edzésre jó ideig ki sem tudott jönni, ugyanis autójában váltót kellett cserélni, illetve az AlphaTauri teljes hátsó részét újra kellett építeni. Az időmérős szimulációk után már megtankolt autókkal rótták a köröket a versenyzők a tréning második felében, így Bottas maradt az élen a leintésig, a nyomában Hamiltonnal, majd három tizedes hátrányban Verstappen állt a harmadik helyen, míg mögötte Ocon, Pérez, Gasly, Alonso, Vettel, Norris és Stroll volt az első tíz sorrendje.

A 36. Magyar Nagydíj programja szombaton 12.00-tól a harmadik szabadedzéssel folytatódik, majd 15.00-kor jön az időmérő edzés.

Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.

(Borítókép:  Valtteri Bottas, a Mercedes finn versenyzője a Forma-1-es Magyar Nagydíj szabadedzésén a mogyoródi Hungaroringen 2021. július 30-án.  Fotó:  Balogh Zoltán / MTI)