Nagy taktikai győzelmet aratott Verstappennel a Red Bull a Francia GP-n

verstappen
2021.06.20. 16:43
Max Verstappen kétkiállásos taktikája bevált, és az utolsó körökben az élre állt, majd győzött. A holland mögött Lewis Hamilton lett a második, míg a dobogó harmadik fokára Sergio Pérez állhatott fel.

A szombati, Red Bull-sikert hozó időmérő után izgalmas futamra volt kilátás a Francia Nagydíjon.

Remek volt látni, hogy a francia pálya lelátóin ismét találkozhattunk szurkolókkal. Összesen 1500 nézőt engedtek be a helyi járványügyi hatóságok a versenyre.

A rajt után Max Verstappen rosszul vette be az első kanyart, így elvesztette vezető helyét, és Lewis Hamilton állt az élre, míg a holland mögött maradt a Valtteri Bottas, Sergio Pérez, Carlos Sainz sorrend az első öt helyen. 

A rajtot követően az első helyet megöröklő Hamilton igyekezett biztonságos előnyt kiépíteni Verstappenhez képest, ám a holland csak nem akart leszakadni a címvédőtől. A versenyzők igyekeztek jól beosztani a gumijaikat, hiszen mindenki egy kiállást tervezett, ugyanis az F1 gumiszállítója, a Pirelli az egykiállásos stratégiát tartotta a leggyorsabbnak a hétvége előtt.

Hamilton, Verstappen és Bottas közel azonos tempót tudott diktálni az élen, ám Pérez a másik Red Bull-lal hét kör után már hét másodpercre volt lemaradva Bottastól a negyedik helyen. A vezető Hamilton eközben a rádión egyfolytában a gumikra panaszkodott, bár a tempóján ez nem látszott, hiszen folyamatosan le tudta magáról szakítani Verstappent.

Tíz kör után a sorrend Hamilton, Verstappen, Bottas, Pérez, Sainz, Gasly, Leclerc, Alonso, Ricciardo és Norris volt a pontszerzők között.

A középmezőnyben Daniel Ricciardo és Fernando Alonso talált egymásra, és előbbi remek előzést hajtott végre a kétszeres spanyol világbajnok ellen, sőt pár kanyarral később Lando Norris a másik McLarennel is elment Alonso mellett, aki a gumik túlmelegedésével szenvedett. Így a két McLaren feljött a 8. és 9. helyre.

A 15. körben megkezdődtek a kerékcserék, először a középmezőny tagjai mentek ki a bokszba friss abroncsokért, közülük is elsőként Charles Leclerc a Ferrarival. Közben az élen Hamilton már három másodperccel vezetett Verstappen előtt.

Bottas kezdte a kerékcserét az élmezőny tagjai közül. A finn kiállása 2,5 másodperces volt, és ezzel Verstappent hozták lépéskényszerbe, aki a következő körben ki is jött. A holland kiállása 2,3 másodperces volt, és ez a két tized is kellett, hogy a holland Bottas előtt maradjon. Egy körrel később Hamilton is kijött a kemény keverékű gumikért, és ezzel Pérez állt az élre a másik Red Bull-lal. Hamilton azonban nem tudta megtartani a második helyet, ugyanis Verstappen lila középső és utolsó szektort ment, és ezzel a holland a célegyenes végén visszaelőzte Hamiltont.

Verstappen, Hamilton és Bottas folyamatosan dolgozta le a különbséget az azeri győzteshez, Pérezhez képest, ám a trió közötti sorrend nem változott. Pérez végül a 25. körben állt ki a bokszba kerékcserére, és a negyedik helyre jött vissza.

Az élre lépő hármas tagjai egymástól centiméterekre követték egymást. Az 53 körös verseny felénél Verstappen, Hamilton, Bottas, Pérez, Vettel, Stroll, Ocon, Leclerc, Ricciardo és Giovinazzi volt az első tíz sorrendje. Erős versenyt futott az Azeri Nagydíjon a Sebastian Vettellel dobogóra álló Aston Martin, igaz, sem Vettel, sem Lance Stroll nem volt még kint a bokszban. Közben az élen Hamilton egy másodpercen belül követte Verstappent folyamatosan, ám támadni nem tudta a vb-pontverseny éllovasát.

A középmezőnyben közben Norris vadászott a sűrűjében: Előbb Gaslyt, majd Leclerc-t is megelőzte a fiatal brit, aki ezzel feljött a 9. helyre.

Az élen Hamilton közel két másodpercre szakadt le Verstappentől, valószínűleg azért is, hogy kímélje a gumijait, hiszen a csapatok előzetesen nem kalkuláltak második kiállással. Ezzel szemben a Red Bull úgy döntött, hogy a 33. körben kihozza az élről Verstappent. Nagy kérdés volt, hogy a Mercedes mit lép. Hamilton azonnal jelentette a rádión, hogy az első gumik „pocsékak”.

Verstappen az új gumikkal két másodperccel autózott gyorsabb köröket, mint Hamilton. A brit címvédő érezhetően igyekezett beosztani a gumikat a futam végére. A németek nem terveztek második kiállást, így Verstappennek erőből, a pályán kellett megoldania a felzárkózást és az esetleges előzést. Közben lehetett valami a levegőben, ugyanis Verstappen és Hamilton is a rádióra panaszkodott, nem lehetett érteni, mit mond a csapat.

Hamilton eközben egyre többet panaszkodott a gumikra, Verstappen pedig körről körre közeledett a címvédőre és csapattársára, Bottasra. Hamilton komoly szemcsésedéssel küzdött, míg Bottas a tapadás hiányával szenvedett.

Verstappen végül a 44. körben érte utol Bottast, és a 10-es kanyarban meg is előzte a finnt. Jöhetett a harc az első helyért...

Nyolc körrel a leintés előtt 4,5 másodperccel vezetett Hamilton Verstappen előtt, míg Bottas dobogóját Pérez fenyegette. Közben Verstappen 2,6 másodpercre zárkózott fel Hamilton mögött négy körrel a futam vége előtt. Pérez a 10-es kanyarban végül levadászta Bottast, és ezzel a mexikói feljött a dobogóra.

Az élen valóban az utolsó körökre maradt a döntés. Verstappen három körrel a leintés előtt másfél másodpercre volt már csak Hamiltontól.

Az 52. körben a holland megérkezett a címvédő mögé, és másfél körrel a futam vége előtt Verstappen átvette a vezetést. A holland és a Red Bull taktikája bevált! Közben Pérezt kezdték el vizsgálni a Bottas elleni manővere miatt.

Végül Max Verstappen megnyerte a Francia Nagydíjat, míg mögötte Hamilton, Pérez, Bottas, Norris, Ricciardo, Gasly, Alonso, Vettel és Stroll lett a befutó sorrendje. Ezzel a sikerével Verstappen megszilárdította vezető pozícióját a pontversenyben. A szezon a jövő héten Ausztriában a Stájer Nagydíjjal folytatódik.

Körről körre tudósításunkat itt tekinthetik vissza!

Verstappen: Jót csatáztunk a Mercedesekkel

Nehéz volt a futam eleje a szél miatt, ami többször megzavarta az autó egyensúlyát. A rajt után elvesztettem az autó hátulját, de a tempóm rendben volt. Az első kiállás után keményen támadtak minket, ezért úgy döntöttünk, hogy kijövök még egyszer. Nagyon meg kellett küzdeni ezért a győzelemért, örülök, hogy bevált ez a taktikai húzás. Jót csatáztunk a Mercedesekkel, reméljük, ez megmarad az egész évben

– mondta a futamot követően a győztes Max Verstappen.

A bevállalós taktikára váltó hollandot a fő rivális, Lewis Hamilton is dicsérte a leintés után.

Max nagyszerű munkát végzett, jobb volt az autójuk a hétvégén. A futam végére elfogytak az abroncsok. Jó csatákat vívunk egymással ebben az évben. Ma az egyenesekben vesztettünk sokat ellenük. Ezt ki kell majd elemeznünk. Ma a Red Bull választotta a jobb stratégiát.

A harmadik helyről ugyancsak egy Red Bull–Mercedes-csata döntött, Sergio Pérez javára.

Fontos volt, hogy tartsam a lépést az élmenőkkel. A szél miatt vezethetetlen volt az autó a futam elején. Később a pálya körülményei egyre javultak, sikerült eltolnom a kiállásomat, ami döntő fontosságú volt. Remek volt a taktikánk, örülök a dobogónak, és hogy Max győzött, sok pontot szereztünk ma.

FRANCIA NAGYDÍJ

  1. Max Verstappen (holland, Red Bull) 1:27.25.770 óra
  2. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 2.904 másodperc hátrány
  3. Sergio Pérez (mexikói, Red Bull) 8.811 mp h.
  4. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 14.618 mp h.
  5. Lando Norris (brit, McLaren) 1:04:032 perc h.
  6. Daniel Ricciardo (ausztrál, McLaren) 1:15.857 p h.
  7. Pierre Gasly (francia, Alpha Tauri) 1:16.596 p h.
  8. Fernando Alonso (spanyol, Alpine) 1:17.695 p h.
  9. Sebastian Vettel (német, Aston Martin) 1:19.666 p h.
  10. Lance Stroll (kanadai, Aston Martin) 1:31.946 p h.

leggyorsabb kör: 1:36.404 perc, Verstappen (35. kör)

pole pozíció: Verstappen

A vb-pontversenyek állása 7 futam után (még 16 van hátra):

versenyzők:

  1.  Verstappen 131 pont
  2.  Hamilton 119
  3.  Pérez 84
  4.  Norris 76
  5.  Bottas 59
  6.  Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 52
  7.  Carlos Sainz Jr. (spanyol, Ferrari) 42
  8.  Gasly 37
  9. Ricciardo 34
  10. Vettel 30
  11. Alonso 17
  12. Esteban Ocon (francia, Alpine) 12
  13. Stroll 10
  14. Cunoda Juki (japán, Alpha Tauri) 8
  15. Kimi Räikkönen (finn, Alfa Romeo) 1
  16. Antonio Giovinazzi (olasz, Alfa Romeo) 1

csapatok:

  1. Red Bull 215 pont
  2. Mercedes 178
  3. McLaren 110
  4. Ferrari 94
  5. Alpha Tauri 45
  6. Aston Martin 40
  7.  Alpine 29
  8. Alfa Romeo 2

(Borítókép: Dan Istitene – Formula 1 / Getty Images Hungary)

Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.