Káosz, dráma és büntetések sora után Bottas, Leclerc, Norris az idény első dobogóján

2020-07-05T150406Z 65509967 RC23NH9FNP0N RTRMADP 3 MOTOR-F1-AUST
2020.07.05. 16:53
Kárpótolta a nézőket a több hónap várakozásért a 2020-as Forma-1-es szezon idénynyitója, eseményből és drámából is volt bőven az Osztrák Nagydíjon. Valtteri Bottas rajt-cél győzelmet aratott, a vasárnap két büntetést is összeszedő Lewis Hamilton leszorult a dobogóról. Charles Leclerc a 2. helyre hozta be a szombaton botladozó Ferrarit, a mclarenes Lando Norris élete első dobogóját szerezte.

A rajt előtt kisebb drámával indult a koronavírus-járvány miatt több hónapos halasztással kezdődő 2020-as Forma-1-es idény, ugyanis röviddel a kezdés előtt derült ki, a címvédő Lewis Hamilton mégis elveszti a 2. rajthelyét a szombati időmérőn elkövetett vétsége miatt. A fellebbezést a Red Bull adta be, amely így két pilótáját is Hamilton előtt tudta a rajtnál, a pole pozíció viszont nem változott, a szombaton pályacsúcsot autózó Valtteri Bottas kezdett az élről a szezonra feketére festett Mercedesszel.

A rajtnál Bottas nagyon simán el tudott húzni, az első kör végére már több mint 2 másodperc előnye volt Max Verstappen előtt, Hamilton viszont beragadt Alex Albon Red Bullja mögé, így nem változott a sorrend az első ötösben. Sőt, hátrébb is csak egy helycsere volt, Sebastian Vettel jött fel a 10. pozícióba a Ferrarival, a top 10-ben más változás nem volt.

Albon és Hamilton hamar megelőzték a McLarennel remek időmérőt záró Lando Norrist, majd Albon a 9. körig tudta tartani Hamiltont, aki egyből a Bottas mögött leszakadó Verstappen után eredt.

Sokáig viszont nem tartott az üldözés, Verstappen Red Bullja ugyanis a 11. körben drasztikusan lelassult, a technikai hiba után pedig nagyon simán hagyta állva a holland pilótát a teljes mezőny. Verstappen kiesésével újra a két Mercedes volt az élen Bottas, Hamilton sorrendben, mögöttük Albon, Norris és Pérez, majd Leclerc következtek. Verstappen egy kerékcserével egybekötött kormánycserében és újraindításban bízott, de hamar kiderült, hogy ennél nagyobb a baj, és végül betolták a kocsiját a Red Bull garázsába.

Hasonló sorsra jutott még a 20. kör előtt Daniel Ricciardo Renault-ja is – eközben pedig már a 8. helyig ugrott fel Sebastian Vettel a Ferrarival, aki több pilótatársához hasonlóan a lelassuló, végül a futamot is feladó Lance Stroll mellett ment el.

A futam nagyjából harmadánál, a 26. körben a biztonsági autó rántotta össze a mezőnyt – a Haas-pilóta Kevin Magnussen állt meg az egyik bukótérben, miután elfékezte magát. A safety car érkezése után szinte a a teljes mezőny kerékcserét eszközölt, a sorrend viszont változatlan maradt az első tíz között.

A hosszú körökig pályán maradó biztonsági autó mögött először került komolyabb főszerepbe a Mercedes 2020-as nagy fejlesztése, a DAS nevű kormánymű, amivel többek között könnyebben ideális üzemi hőmérsékleten tudják tartani a gumikat. A két Mercedes-pilóta lázasan állítgatta a pénteken szabályosnak talált rendszert, és gyorsan állva is hagyták a safety car távozása után a mezőnyt.

Nem mindenkinek volt ennyire sima az újraindulás, Sebastian Vettel a hetedik helyért küzdve beszúrt leendő ferraris utódja, Carlos Sainz mellé, de mivel nem volt elég területe a fékezésre, megpördült és az utolsó előtti helyig csúszott vissza az elhamarkodott manőver után. Végül a 10. helyen zárt.

A biztonsági autós szakasz után két pilóta kapott erőre, Sergio Pérez Norrist előzve a negyedik helyre került, Hamilton pedig végig Bottas közvetlen közelében autózott, ám végül nem tudta megelőzni. Mivel közben a csapat szenzorhibát észlelt a váltónál, így mindkét pilótát arra kérték, a lehető legnagyobb mértékben kerüljék a rázóköveket.

Sorban két biztonsági autós szakasz segített a Mercedesnek a váltó kímélésében, előbb George Russell állt félre a Williamsszel, majd közvetlenül az újraindulás után Kimi Räikkönen Alfa Romeójáról szakadt le a jobb első kerék – feltehetőleg a boxkiállás során nem rögzítették megfelelően.

A safety car harmadik kiállása után hihetetlen felgyorsultak az események az utolsó 10 körre. A váltóproblémák mellett ekkor már a harmadik helyen, friss lágy gumikkal autózó Albon miatt is aggódhattak a világbajnok csapat pilótái –  thai versenyző szinte azonnal megtámadta Hamiltont, de elsiette az előzést, összeakadt a kereke a Mercedesszel, és biztos dobogós helyről esett ki. A versenybírók Hamiltont látták vétkesnek az ügyben, így 5 másodperces időbüntetést adtak a világbajnoknak, akinek ezen ment el a dobogója – 2 tizeden múlt, hogy nem szerezte meg a harmadik helyet. Albon később ki is esett, technikai hibával állt félre.

Hamilton után büntetést kapott a dobogós helyre pályázó Sergio Pérez is, a boxutcában bemért gyorshajtás miatt kapott ő is 5 másodpercet, ezzel biztossá vált, hogy nem végez az első három között, ráadásul egy hiba miatt vissza is esett. Ezután Danyiil Kvjat AlphaTauriján lett defekt, a sok kieső után pedig csak 11 versenyző maradt a pályán – az újonc Nicholas Latifi a Williamsszel zárt egyedül pont nélkül.

Bottas végül rajt-cél győzelmet aratott a 71 körös versenyen. A Mercedes két év kihagyás után tudott nyerni Spielbergben, ám hiába nagyon erős az autójuk, egyelőre megszoríthatónak tűnnek. Bottas mögött – Hamilton büntetésének köszönhetően – Leclerc lett a második a Ferrarival, Lando Norris (McLaren) pedig pályafutása legjobb F1-eredményét elérve a harmadik lett, és egyben az F1 történetének harmadik legfiatalabb dobogósává is vált Verstappen és Stroll után.

A mezőny egy hétig Ausztriában marad, péntektől ugyancsak Spielbergben a Stájer Nagydíj versenyhétvégéje veszi majd kezdetét.

(Borítókép: Valtteri Bottas ünnepli győzelmét a futam után. Fotó: Joe Klamar/Pool / Reuters)