A Ferrarit nem zavarja, hogy széles az orra

8
2020.02.18. 18:34
Majdnem az összes Forma-1-es csapat bemutatta új autóját a tesztszezon szerdai indulása előtt, megnéztük, milyen géppel kezdik az előszezont a legjobbak. Trendek határozhatják meg az F1-évet.

Még mielőtt bármit mondanánk a 2020-as Mercedesről, Ferrariról és Red Bullról, egy dolgot meg kell jegyeznünk: egyikük 2019-es modellje sem volt rossz kocsi.

Természetes ez a Mercinél, megnyert 15 versenyt, de a Red Bull is behúzott hármat. A Ferrari szintén hármat, ami kétszer ennyi lehetett volna, ha a csapatvezetők kevésbé ügyetlenek. Vagyis egyértelmű, hogy sem a W11, sem az SF1000, sem az RB16, a Mercedes, a Ferrari és a Red Bull idei modellje sem indult rossz alapokról. 

Ferrari SF1000

Elsőként a Ferrari rántotta le a leplet új kocsijáról, a szokásos visszafogottabb, gyári bemutatót felrúgva egy színházban pompás műsort szervezett, amelynek végén az autó sokakban kisebb csalódást kelthetett. Valóban, elsőre blikkre úgy tűnik, az olaszok lemásolták a korábbi autót, de ennél azért többről van szó, még ha igaz is, hogy az újítások inkább a kasztni alatt rejtőzhetnek.

A Ferrari gyengesége 2019-ben a lassú kanyarokban jött ki, a kocsi egyenesben a szezon háromnegyedéig verhetetlen volt. Ezt kellett orvosolniuk, mert a Mercedes és Lewis Hamilton nem a hatalmas sebességével, inkább a W10-es praktikusságával nyert tavaly vb-t.

Nem látszik, illetve nem feltűnő, hogy ennek érdekében a mérnökök leginkább az oldaldobozokat, illetve azok környékét tervezték át. Az oldalsó légbeömlők előtti szárnykavalkád nem véletlenül maradt fekete, minél nehezebben lehessen kihámozni a változtatásokat. Ahhoz ugyanilyen éles szem kell, hogy a dobozok alakváltozása feltűnjön, itt egy kis segítség ehhez.

Összegezve, kisebb és keskenyebb lett az autó kólásüveg formája, ez a trend a többi csapatnál is. Mattia Binotto csapatfőnök elárult annyit, ehhez kissé a motort is áttervezték, a tavaly verhetetlennek gondolt erőmű most jobban és helytakarékosabban illeszkedik a kasztniba. Változtattak a kipufogórendszeren is, de azt még biztosan próbálgatni fogják, hogy egy nagy, vagy egy nagyobb és egy kisebb kipufogós megoldás-e az ideális.

Ami tényleg alig változott, az a kocsi eleje, az első szárny és az orrkúp formája is nagyon hasonlít az SF90-es elődére. Pedig az F1-ben kezd kialakulni egy orrtrend, amihez a nagyok közül csak a Ferrari nem alkalmazkodik.

Plusz egy érdekesség a Ferrariról: a motorborítás egyetlen hatalmas elemből áll, hogy a szerelők kevesebb időt vesztegessenek az elemek le- és felhelyezésére.

Red Bull-Honda RB16

Az orrtrendhez csatlakozott idén a Red Bull, miután a Mercedes már tavaly egy kis kiszélesítés után elvékonyította az orrkúpot. Ez a keskenyítés elsőre nem tűnik fel, de ha a kocsit pontosan szemből nézzük, már látszik, hogy a tavalyival összevetve lecsiszolt az orrból Adrian Newey főtervező:

Ami azonnal feltűnik, az az orrkúp első nyílása, ami kapott egy új rést, benne vékony bordákkal. Valószínűleg ez is a légterelés miatt van, az első szárnyat segítve növeli a leszorítóerőt az autó elejénél.

A legnagyobb újítás amennyire láthatatlan a Ferrarin, olyan jól kivehető a Red Bullon. Itt is az oldaldobozt kell nézni, amely a Ferrarihoz hasonlóan, de annál jobban keskenyedik el a gép hátulja felé. Olyan, mintha lesmirglizték volna, tulajdonképpen bevették a derekát, köszönhetően a Honda közreműködésének.

Ahogy a Ferrari, úgy a japánok is "átcsomagolták" a motort és annak alkatrészeit, az egész kisebb helyet foglal, így Newey lehúzhatott a kasztniból. Ráadásul mindezt a halo, azaz a glóriás fejvédőt segítségül hívva tette meg.

Már tavaly is használta a fejvédőt az autó aerodinamikájánál, idén ezt csak fokozta: ha megnézzük, az oldaldoboz pont ott kezd elvékonyodni egy lefelé ívelő vonalat alkotva, ahol a halo tartópillére végződik. A pilléren lévő mini cápauszony is azért került oda, hogy a levegőt ott lefelé terelje. A Ferrarival összevetve, az olaszoknál jóval a halopillér után kezd csak lejteni az oldalelem. 

Ez a Red Bull egyértelműen egy folyamat beérésének tűnik, a Honda a második közös évükben állhat össze teljesen a csapattal. Az RBR 2013 óta nem nyert világbajnokságot, csak pár futamot évente. Max Verstappen azt mondta, arra számít, hogy közelebb lesz a Mercedeshez és Lewis Hamiltonhoz, adjanak neki 2 tizedmásodperces hátrányt, a többit ő már megoldja. 

  • Plusz érdekesség: a furcsa orrnyílások miatt az RB16-ot Darth Vaderhez kezdték hasonlítani a neten, ha meg oldalról-felülről nézünk rá, az Alien juthat az eszünkbe.

Mercedes W11

A Ferrari és a Red Bull után jött ki az új Mercedes, a W11-es, ami szintén hasonló elődjéhez, de jól kivehető módosítások vannak rajta. Ilyen például az orr, ami két ponton is változott. Formája megmaradt, amivel ugye trendet teremtett, de markánsabban vékonyodik el a tavalyinál, az orr hegye pedig felfelé kunkorodik, kissé mint az RBR-é.

Az oldalsó légterelők a W11-nél is nagyon összetettek, és mivel feketék, nehéz kihámozni, pontosan hogyan épülnek fel. Ami viszont jól látszik, az a gép oldaldoboza, amely szinte nincs is. Már a tavalyi Mercedes oldala is nagyon korán kezdett beszűkülni, idén még inkább bevettek a derekából, a légbeömlők után azonnal kezd elvékonyodni. Sőt, az egész motorház kisebb, mint a tavalyi modellnél, a cápauszony emiatt szokatlanul nagy.

A kisebb motortér azt jelenti, a Mercedesnek sikerült csökkentenie a motor méretén, illetve a "csomagolásán", kevesebb helyet foglalnak a kiegészítő alkatrészek, a teljes egység kisebb, kevesebb helyet foglal, így a kasztni is kisebb lehet. A Red Bull-lal és a Williamsszel együtt az övék a legradikálisabb csökkentés ezen a területen, ami azt jelenti, hogy a Hondának és a Mercedesnek még a Ferrarinál is sikerült kompaktabbra vennie a motort és kiegészítő egységeit. A Renault-t még nem láttuk rendesen, autójuk csak a szerdai, első tesztnapon jelenik meg teljes egészében, de a szintén Renault-motoros McLarent igen. Abból ítélve a franciák nem tudtak annyi helyet spórolni, mint a Merci és a Honda.

  • Plusz érdekesség: a Mercedes fényezését az autó hátuljánál, ahogy tavaly, úgy idén is kis háromágú csillagok díszítik. Mindegyik ezüst színű, kivétel egyet, amely piros: a tavaly meghalt F1-legenda, volt Mercedes-csapatvezető, Niki Lauda emlékére ez az egy mindig is piros marad.

McLaren MCL35

A McLarent jelen pillanatban nehezen lehet a vb-esélyesek közé sorolni. Tavaly negyedikek lettek a világbajnokságban a fenti három nagy mögött, és új autójuk is biztatónak tűnik.

Az MCL35-ösön nincs semmi szembeötlő, de az eredmények sokszor az egyszerűségben rejlenek. A Mercedes orrát ők már tavaly átvették, és idén sokat finomítottak rajta, így kevésbé bonyolult a nyílás az orr hegyén. Az oldaldobozok előtt egészen félelmetesen aprólékosnak tűnő légterelőerdő kapott helyet. Nem véletlen, hogy feketén hagyták ezeket, legyen minél nehezebb kibogozni. Látszik, hogy James Key technikai igazgató sokat dolgozott a kocsin. Ő tavaly március végén érkezett a csapathoz, a múlt évi autót menet közben kapta kézhez, a 35-ös viszont már teljes egészében az ő munkája.

Nincsenek olyan innovatív oldaldobozai az autónak, mint a Ferrarinak, még inkább a Red Bullnak, de ennek oka valószínűleg a Renault-motor. Tavaly öt év után jött össze nekik egy dobogós helyezés, ennek megsokszorozása a céljuk, és a vb-negyedik hely megvédése.

  • Plusz érdekesség: a MCL35-ös a tavalyinál is narancs színűbb, változott az árnyalat, illetve matt lett a festés, és nagyobb felületet is kapott a fő szín az autón. A dizájn tervezésekor kikérték a két pilóta, Lando Norris és Carlos Sainz Jr. véleményét is.

A kisebb csapatok közül a Toro Rossóból alakult Alpha Taurit leplezték már le, míg az Alfa Romeót már láthattuk a pályán, ám a kocsit olyan szürkére fényezték, hogy csak nagyon nehezen lehessen bármi fontosat észre venni. A Haas a fényezését megmutatta, de az új gép szerdán érkezik, a tesztek első napján.

A Racing Point hasonlóan járt el, a pink színét bemutatta, végleges 2020-as autó később várható. Megérkezett a 2020-as Williams, ők mindössze egy pontot tudtak szerezni tavaly, és ugyan az idei kocsi jobbnak tűnik a tavalyinál, nem valószínű, hogy tényezők lesznek a szezonban. A Renault gyári istálló, nagy csapatnak mégsem mondható, egészen furcsa bemutatót tartott, az autóról nem sok szivárgott ki.

Borítókép: mercedesamgf1.com