„Ismételjem meg, Pintér Sándor?”

IMG 4002
2022.09.27. 06:47
A Fidelio kulturális magazin idén húszéves fennállását ünnepli. A lap előszeretettel karol fel különböző ügyeket, támogatja a hazai kulturális életet. A születésnap alkalmából a Minden negyedik című darab zárt körű előadásán jártunk.

A Minden negyedik című darab Kristály Színtérben tartott előadása előtt aktuálisabb lett, mint valaha. Ugyanis napokkal az esemény előtt jött a hír, hogy változik az abortusztörvény.

Aktuális, mert a darab fókuszában a perinatális (születés körüli) veszteség áll, legyen az művi abortusz vagy spontán vetélés. Az előadásban is többször elhangzik a mondat, hogy

minden negyedik várandósság idő előtt megszakad.

Többek között Fullajtár Andrea, Szegvári Júlia és Csábi Anna bújik a negyedik nő szerepébe, és meséli el olykor saját életével összecsengő történeteit.

Abortusz vagy nem abortusz, az itt a kérdés!

Csábi Anna, aki egyben a darab rendezője is, előszeretettel foglalkozik munkáiban a társadalmat érintő kényes témákkal. Így került látószögébe a terhességmegszakítás, a meddőség, illetve a vetélés témaköre is. A színlapon az áll:

Az alapkoncepciónk a dokumentarista drámát gondolta tovább, illetve fordította ki. Minden játszója átélt már perinatális veszteséget, ami az elhangzó szövegek és eljátszott szituáció kalapját képezi, azonban ezek nyilvános megosztása nem az egyéni feldolgozást, hanem a problémakör bemutatását, a tabu ledöntését szolgálja.

A darab hat nő különböző, azonban olykor sok tekintetben hasonlító és összefonódó életét, történetét meséli el. Jankát elhagyja a párja, amikor kiderül, hogy állapotos. Volt párja arra kéri, abortálja a magzatot. Janka csak sodródik a történésekkel, körülményei nem teszik lehetővé egy gyermek felnevelését.

Anikó terhességét egy feltételezett rendellenesség miatt az orvosok akarják megszakítani, Erika sosem akart gyermeket, abortusza után azonban kétségek merülnek fel benne. Cili és Rita már többször elvetélt, egymást segítik az anyává válás folyamatában. Melinda az egészségügyben dolgozik, rálát az egész képre, de ez sok helyzetben inkább átok, mint áldás.

Az előadás fejezetekből áll, történeteik egymást érik, hamar telítődünk a hallottakkal. Többször zenés betétekkel, tánccal és humorral próbálják megoldani az emberben keletkező szorongást – kisebb-nagyobb sikerrel.

Tartsa meg, rendben lesz!

Az egyik kiemelkedő alakítást Fullajtár Andreának köszönhetjük, aki könnyekkel a szemében adta elő Gergő fia születésének hánytatott történetét. Az első orvosa (kinek nevét a darabban kisípolják) még a színésznő hasában betegnek diagnosztizálta a magzatot, és a terhesség mihamarabbi megszakítását javasolták. Czeizel Endre volt az egyetlen, aki azt tanácsolta Fullajtárnak, hogy tartsa meg a gyermeket, minden rendben lesz – és igaza lett.

A már korábban említett törvénymódosítás miatt a szereplőktől számítani lehetett egy-két aktuális mondatra. Az egyik legemlékezetesebb kiszólás ismét Fullajtár Andrea karakterétől jött, aki hanyag eleganciával kijelentette: 

Nagyon fontosnak tartom, hogy a nőknek szabad rendelkezése legyen a testük, és a terhességük felett. Ismételjem meg, Pintér Sándor?

Az előadás a Manna Produkció gondozásában jön létre, legközelebb október 13-án, az MU színházban lesz megtekinthető!

(Borítókép: Kállai-Tóth Anett/Manna Produkció)