Milliókat ér el, akadálytalanul terjeszt álhíreket egy orvosi csoport Facebookon

GettyImages-85595131
2021.10.20. 17:43 Módosítva: 2021.10.20. 17:55
Több millió felhasználót értek el egy orvosok alkotta Facebook-csoport járványtagadó és oltásellenes megosztásai. Egyik nem titkolt szándékuk „minden járványügyi lezárás megszüntetése”.

A londoni székhelyű Institute for Strategic Dialogue (ISD) agytröszt kutatása szerint a szóban forgó csoport, a World Doctors Alliance (Orvosok Világszövetsége) követőinek száma százszorosára emelkedett a pandémia kitörése óta, mintegy 5,7 millió embert értek el, közzétett videóikat pedig több mint 21 milliószor tekintették meg. Tavaly január és idén június között csaknem kilencvenezer, gyakran összeesküvéselmélet-szagú posztot osztottak meg.

A közösségi oldal szóvivője közölte: a csoport fő platformját törölték júliusban, mivel rendszeresen megsértette a Facebook járványügyi szabályzatát. Csakhogy a csoport és annak tagjai másfél év alatt pont elég népszerűségre tettek szert ahhoz, hogy folytatni tudják tevékenységüket a kiépült követőbázissal.

A névválasztás is találó, ugyanis a csoport üzenetei többnyelvűek: a leggyakrabban megtekintett posztokat angol, arab, spanyol és német nyelven tették közzé. Ez már csak azért is problémás, mert a Facebook

BÁR ALKALMAZ KÜLSŐS TÉNYELLENŐRZŐKET, SZÁMOS IDEGEN NYELVŰ TARTALOM ÁTSIKLIK AZ ELLENŐRÖK szűrőjén.

A hírt hozó Washington Post (WP) külön kiemeli: a nagyobb világnyelveken könnyebb ellenőrizni az álhíreket, így az orvosi csoport konteóit is, amelyek viszont simán beszivárogtak a román, a svéd, az olasz és a magyar nyelvű felületekre nyelvtudás hiányában. A WP szerint az említett felületeken több ezer hivatkozást találni az Orvosok Világszövetségéhez.

Az ISD tanulmányában megállapítja azt is, hogy a közösségi média szűrőrendszerének hatékonysága azon múlik, mennyire dolgozik jól az erre fejlesztett mesterséges intelligencia, amely a tényellenőrzés és a tartalomszabályozás ellátásának java részét végzi. A válasz: messze nem elég jól. 

(Washington Post)

(Borítókép: Dan Kitwood / Getty Images)

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Frontvonal

Átfogó elemzések, világátalakító kérdések és jövőképek egy kötetben.

MEGVESZEM