Elárulta, hogy miben hisz Tiborcz István

DSC 3783
2025.04.14. 17:37
A csapat a legfontosabb – többek között ezt válaszolta arra a kérdésre Tiborcz István, a BDPST Group tulajdonosa és elnöke arra kérdésre, hogy mi tesz sikeressé a napjainkban egy hazai vállalatot. A Money Talks konferencián részletesen kifejtette, milyen értékek mentén tud egy magyar cég nemzetközi színpadra lépni. Tiborcz István szerint „mi, magyarok zseniálisak vagyunk, hogy kitaláljunk és megcsináljunk dolgokat, de eladni nem tudunk”.

„Ha megnézzük azokat a projekteteket, amelyen a BDPST dolgozik, akkor jól látható, hogy a régi műemlékeket új értékkel töltjük meg” – fogalmazott az Economx Money Talks konferenciáján egy kerekasztal-beszélgetés keretében Tiborcz István, a BDPST Group tulajdonosa és elnöke.

A panelbeszélgetésen Juhász László, Boston Consulting Group kelet-európai vezetője is megosztotta gondolatait, aki elsőként azt is kiemelte, hogy minden régióban lehet beszélni értékteremtésről. Ez szerinte egy vállalat esetén azt jelenti, a már meglévő igényeket elégíti ki a játékszabályok keretén belül, fenntartható módon.

A BDPST-ben fenntartható és versenyképesen módon látható jelei vannak az épületek értékmentésének. A családok számára az egyik legfontosabb dolog a megtakarított idő, a Gránit Bank pedig időt és energiát takarít meg ügyfeleinek – hívta fel erre a figyelmet. Tavaly a számlanyitások egynegyede ennél a pénzintézetnél történt.

A BDPST Group tulajdonosa szerint ha fenntartható egy vállalat, és a költségeket alacsony szinten tartja, akkor hosszú távon lehet tervezni. „Mindenkinek a saját piacán kell versenyképesnek lennie a versenytársaihoz képest.” Példaként felhozta a logisztikai szektort, ahol szerinte innovációkkal meg lehet előzni a versenytársakat.

Ez Tiborcz István stratégiája

Juhász László szerint érdemes kiemelni, hogy minden piac más és más. A Boston Consulting Group kelet-európai vezetője szerint egy vállalat, ha nemzetközileg sikeres akar lenni, akkor a már rögzített alapértékeit érvényesíti, ugyanakkor a helyi normákhoz alkalmazkodnia kell. Tiborcz István szerint ha itthon van egy sikeres üzleti modell, akkor azoknak az alapelveknek külföldön is érvényesülniük kell.

A BDPST tulajdonosa szerint „mi, magyarok zseniálisak vagyunk, hogy kitaláljunk és megcsináljunk dolgokat, de eladni nem tudunk”.

Ezért szerinte az eladásokhoz több nemzetközi tapasztalatot kell felhasználni, be kell hozni a külföldi szereplők tudását, „mert így sokkal versenyképesebbek tudunk lenni”. Majd felhívta arra a figyelmet, hogy „nem kell feltétlen feltalálnunk a spanyolviaszt”.

Juhász László szerint vannak olyan magyar vállalatok, amelyek különleges képességgel bírnak, ugyanakkor be kell ismerni, hogy sokszor illúzióval is lehet találkozni. Ha valaki Magyarországon sikeres, akkor nem feltétlenül lesz az a nemzetközi színtéren is.

Tiborcz István szerint zárt közegben élünk, ennek szerinte bizonyos szinten nyelvi okai vannak, kevesen beszélik a magyar nyelvet. A BDPST-ben új szemléletet hozott, amikor külföldi vezető érkezett a vállalathoz. Tiborcz István kiemelte:

Szerintem nyitottabbaknak kell lennünk.

A Boston Consulting Group kelet-európai vezetője szerint egyértelmű koncepcióval lehet nyitni a nemzetközi piacokon. Másrészt szerinte sokszor olyan területeken vannak lehetőségek, amelyek nem annyira feltűnők, ugyanakkor profi menedzserek is szükségesek.

A BDPST Group tulajdonosa szerint a hosszú távú stratégia is fontos, hogy az európai piacon versenyképesen labdába tudjanak rúgni a hazai cégek. A Waberer’sszel kapcsolatban kifejtette, hogy bár az elmúlt évszázadokban sok háborúba keveredett bele Magyarország, de a lokációnk, földrajzi helyzetünk nagyon fontos.

Felhívta a figyelmet arra, hogy a BDPST Csoportnak három lába van:

  1. Az ingatlanfejlesztés, Budapesten hotelek fejlesztése, nemzetközi márkák behozatala.
  2. A pénzpiacon a Gránit Bank növekedési fázisban van, januárban Romániában is elkezdték az ügyfelek kiszolgálását. Ezt más uniós országra is ki akarják terjeszteni.
  3. A Waberer’s Közép-Európa legnagyobb logisztikai szereplőjeként benne van Európa vérkeringésében, ennek a vállalatnak egyértelmű a célja: további növekedés és fejlődés. Tiborcz István itt hozzátette, hogy ennél a vállalatnál „a menedzsment is kiváló munkát végez”, folyamatosan tartják az üzleti terveket, és nagyon sok akvizíciót hajtanak végre.

Tiborcz István végezetül kifejtette, egy vállalat életében „a csapat a legfontosabb”, szerinte az emberi tényező kikerülhetetlen. „Azoknál a vállalatoknál, amelyekben részesedésünk van, [...] jól látható a vezetők elkötelezettsége és szenvedélye.”

(Borítókép: Tiborcz István 2025. április 14-én. Fotó: Nagy Tamás / Economx)