Vészvillogóval jelzi az MNB: gondok vannak a Revoluttal

2023.11.13. 10:20
Az Index cikke nyomán az MNB újabb figyelmeztetést adott ki a Revolut-ügyfeleknek: amíg nem alapít leánybankot a társaság Magyarországon, kötöttek az itthoni jogérvényesítés lehetőségei.

Részben az Indexen közölt információk alapján újabb figyelmeztetést adott ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) arról, hogy az – itthon határon átnyúló intézményként elektronikus pénzügyi szolgáltatásokat nyújtó – litván Revolut Bank UAB esetében korlátozott jogkörrel tudja csak védeni a bank magyar ügyfeleit. A jegybank emlékeztet arra, hogy a Revolutnak Közép-Kelet-Európában immár bő 10 millió ügyfele van, ezen belül az 1 milliós magyarországi ügyfélkör a hitelintézet második legnagyobb régiós piacát jelenti – csak Budapesten 365 ezer Revolut-ügyfél van, ami a harmadik legnagyobb penetráció a régiós városok rangsorában.

Az MNB hivatkozik az Indexen is megjelent információra, miszerint a litván leányvállalat tulajdonosa, a londoni székhelyű Revolut Ltd. nem rendelkezik a 2022. évre vonatkozó auditált éves beszámolóval. 

Az anyavállalat ugyan idén márciusban közzétette 2021. évi pénzügyi beszámolóját, ám könyvvizsgálója szerint annak bevételi oldalán lényegi tárgyi tévedések szerepelnek.

Az MNB hangsúlyozza: üdvözli és támogatja is az innovatív pénzügyi megoldásokat, ám csakis a fogyasztóvédelmi szempontok maradéktalan figyelembevétele mellett. Az innovációk erősítik a piaci versenyt a hazai pénzügyi szektorban, ösztönzik az intézményi fejlesztéseket, költséghatékonyabb működést és nagyobb ügyfélélményt biztosítanak a hazai pénzügyi szolgáltatásokat igénybe vevő ügyfeleknek. Mindez azonban – emeli ki az MNB közleménye – semmilyen formában sem csökkentheti a magyar ügyfelek pénzügyi biztonságát.

A Revolut Bank Magyarországon jelenleg a litván jegybank felügyelete és az ottani betétbiztosító garanciája mellett működik, nem fióktelepként vagy az MNB felügyelete alatt álló önálló itthoni leánybankként.

Csalásos, elszámolási vagy egyéb fogyasztói jogvita esetén így a bank ügyfelei itthoni, magyar nyelvű – telefonos vagy/és személyes – ügyfélszolgálat helyett csak nehézkesen, litván vagy angol nyelven írásban próbálhatják meg panaszukat előadni a Revolut Banknak.

Az MNB-nek nincs hivatalos információja a magyar ügyfelek fogyasztói jogainak érvényesüléséről, a számukra kedvező döntések arányáról.

Határon átnyúló intézmény esetén a hazai pénzügyi felügyeletet „fogadó országként” csak rendkívül korlátozott fogyasztóvédelmi jogosítványok illetik meg – a legtöbb esetben csak arra van mód, hogy az MNB a litván jegybankhoz fordulhat az ügyfelek védelmében.

Ha a Revolut Bank fiókteleppé válna itthon, az erősítené a hazai fogyasztóvédelmi felügyeleti hatáskört. Többek közt lehetőséget biztosítana a hazai fogyasztók számára az MNB előtti, magyar nyelvű, kérelemre induló igényérvényesítésre fogyasztóvédelmi eljárás keretében. A magyar felügyelet emellett folyamatos fogyasztóvédelmi felügyelést végezhetne a banknál, és ennek során adatok benyújtására is kötelezhetné.

Fióktelepként viszont a Revolut Bank üzleti megbízhatósági (prudenciális) felügyeletét változatlanul a litván nemzeti bank látná el. Az MNB prudenciális jogsértés gyanúja esetén elsődlegesen továbbra is csak a litván felügyeletet értesíthetné, illetve csak korlátozottan kérhetne be adatokat e téren a Revolut Banktól. Fióktelepként a hazai ügyfelek pénzeszközeinek védelmére továbbra is a litván betétbiztosítás szabályai vonatkoznának – emlékeztet a közlemény.

Mindezek miatt – ahogy azt az MNB korábban is hangsúlyozta – a Revolut Bank a hazai ügyfelek iránti elköteleződését azzal erősíthetné meg, ha magyar felügyelet alá tartozó önálló leánybankként működne, itthoni székhellyel és tőkeerővel, csatlakozva a magyar betétvédelmi rendszerhez. Az MNB ebben az esetben teljes körű prudenciális és fogyasztóvédelmi felügyeletével védhetné a magyar fogyasztókat és a pénzügyi stabilitást.