A mobilszegmensben is minél több előfizetőt szerezne a 4iG

B RKL20220410010
2022.05.23. 20:06 Módosítva: 2022.05.23. 20:06
Hosszú interjút adott Király István, aki április közepe óta vezeti a DIGI-csoportot, július 1-jétől pedig az Antenna Hungária irányítását veszi át. Júliustól árat emel a DIGI, amire 2016 óta nem volt példa.

A 4iG-vel és Jászai Gellérttel kialakított kapcsolatáról Király István a Portfóliónak azt mondta: korábban is távközlési területen adott tanácsot, láthatóan ezek tetszettek, így „megvették, azt mondták, hogy csináljam is meg, amit tanácsoltam”.

Az utóbbi három évtized legnagyobb integrációja a területen

A szakember úgy fogalmazott: a szakmai önállóság mellett a korábbi évtizedek alatt megszerzett tapasztalatait felhasználva az elmúlt három évtized egyik legnagyobb „telco” integrációjának irányítása igazi kihívás számára. Technikailag az Antenna Hungária vezérigazgatója lesz, és a 4iG Nyrt. távközlési portfóliójának a vezetője, mint a társaság telekommunikációért felelős vezérigazgató-helyettese.

A stratégiai célja az, hogy 3-5 éves időtávon belül regionális szinten komoly szakmai befektetőként, meghatározó vezetékes, mobil konvergens szolgáltatóként nyilvántartott vállalat szerepébe kerüljön a 4iG.

A tőzsdén jegyzett vállalatként az is fontos szempont, hogy a befektetői számára megfelelő hozamot érjenek el, és a növekedés mellett méretgazdaságosan működjön a cég. Erre a lehetőségek adottak, hiszen 3-5 év alatt sokat fog változni a kelet-európai távközlési piac, mint ahogy az elmúlt években is komoly átalakuláson ment keresztül. A 4iG távközlési cégeinek az integrációja még nagyon az elején tart, mivel a távközlési divízió még csak az első negyedévben jött létre azzal, hogy az Antenna Hungária tulajdonába került a DIGI, az Invitech, a két albán és a montenegrói társaság. A vállalatcsoport konszolidációjánál először egy azonos alapra kell hozni a különböző társaságokat – fogalmazott a szakember.

Példát említve jelezte: miközben műsorszórás jellegű tevékenysége csak az Antenna Hungáriának van, addig műholdas tévészolgáltatást az Antenna és a DIGI is nyújt, bérelt vonali szolgáltatások viszont az Invitechnél és az Antenna Hungáriánál is megtalálhatók.

A DIGI esetében egy kiválást is végig kell vinnünk, ami a gyakorlatban műszaki leválást jelent a DIGI romániai rendszereiről.  Emellett vannak olyan kérdések, amikben relatíve kényelmesen dönthetünk, például, hogy a DIGI-ről egy másik márkanévre álljunk át, hiszen a DIGI nevet még két évig használhatjuk, viszont viszonylag gyorsan kell lépnünk más ügyekben, például a szerződéskötéseknél, a műsorterjesztési szerződéseknél fontos, hogy az újrakötés már önálló jogon történjen.  

Átalakuló munkaerőpiaci trendek

A vállalati összevonások nyomán jelentkező kapacitásleépítésről, létszámcsökkentésről azt közölte: nem megkerülhető az egyes szervezetek eltérő mértékű áramvonalasítása, mivel Magyarországon nagyon átalakultak a munkaerőpiaci trendek, de az is, hogy az elmúlt évtizedben például a lakossági szegmensben megváltoztak a fogyasztói szokások.

Vannak olyan vállalataink, ahol egyes feladatkörökben munkaerőhiánnyal küzdünk, máshol meg éppen túlkínálat van ugyanazokból a funkciókból. Például az a bolthálózat, amivel a DIGI rendelkezik, nem feltétlenül a mai igényekhez lett kialakítva. Már most látjuk, hogy át kell alakítanunk a webes és a személyes kiszolgálás közötti súlyokat, felül kell vizsgálnunk, hogy hol érdemes jelen lennünk, és milyen méretű boltokkal. Lesznek olyan üzleteink, amiket bezárunk, mert már jó ideje nem ott intézik az ügyeiket az előfizetőink, de mellette máshol újak nyitásában is gondolkodunk. Vagy ahogyan említettem, a DIGI szinte minden szolgáltatáselemet saját munkavállalókkal oldott meg eddig, de lehet, hogy nem a DIGI szervezetében kell annak a részlegnek működnie, hanem egy piaci szolgáltatóvá kell fejleszteni az egységet. 

Miután a távközlésben minden a mobil–vezetékes konvergenciáról szól, a 4iG azt vizsgálja, mi történik a mobilszegmenssel, hozzájut-e még frekvenciához, vagy hogy tud-e növekedni akár akvizícióval, akár esetleg más módon. Több forgatókönyvön is dolgoznak például azért, hogy a mobilszegmensben is minél több előfizetőt szerezzenek.

Elméleti nyitottság

Az albán és a montenegrói leánycégeknél rövid távon a konszolidálás az elsődleges feladat. Albániában a két cég integrációjának mielőbbi megvalósulása a prioritás. Montenegróban elsősorban a vezetékes szegmensben, de ez elméleti nyitottságot jelent.

A Nyugat-Balkán egy jó növekedési terület, itt folyamatosan merülnek fel lehetőségek, mind az IT, mind a telekommunikációs vonalon, ezeket folyamatosan vizsgáljuk a tulajdonos 4iG csoporttal együtt.

A távközlési portfólió egyik központi eleme, a DIGI jó néhány éve veszteségesen működik, ám ez egy távközlési vállalat életében nem nagy dolog, hiszen a beruházások meg bizonyos piaci trendek miatt előfordulhat, hogy az adózás előtti eredmény egy-egy évben a negatív tartományba csúszik. A januárban átvett csoporttal már másféle stratégiával és filozófiával folytatják a piaci munkát.

Király István tapasztalatai szerint a DIGI jó szakmai színvonalú, elégedett ügyfelekkel rendelkező és jó minőségű szolgáltatást nyújtó szolgáltató, ahol a tulajdonos korábban inkább azzal foglalkozott, hogy a céget felkészítse az eladásra, mint hogy tovább javítsa a piaci pozícióját. Stratégiailag a mobil és a vezetékes üzletág viszonyában a hangsúly eltolódott a mobil irányába, a szakember azonban ma sokkal nagyobb lehetőséget lát a vezetékesben. 

A DIGI jó alap arra, hogy a 4IG Magyarországon komoly szolgáltató legyen a lakossági szegmensben is.

Az emelkedő bérspirál is ezt követelte meg

A DIGI hat év után, múlt héten tette közzé, hogy 12 százalékos áremelést hajt végre. Ennek két oka volt. Egyrészt emelkedő bérspirál van Magyarországon, ezt az áraiban nem követte le a DIGI, másrészt az energiaárak is jelentősen emelkedtek, ami a távközlésben nagyon komoly költséget jelent.

A bérköltségek és az energiaköltségek emelkedése önmagában jóval nagyobb áremelést indokolna, mint ez az átlagosan 12 százalékos emelés. Amikor a számításokat végeztük, azt láttuk, hogy ezt nem lehet tovább csinálni, arról nem beszélve, hogy van egy kompetitív helyzet is, és a megemelt áraink még mindig versenyképesek a versenytársakéval. 

Király István úgy látja: a fogyasztók rosszul tolerálnának egy éven belüli többszöri áremelést, ugyanakkor az ukrán–orosz konfliktussal vagy az ennek nyomán elszabaduló energiaárakkal és inflációval senki nem kalkulált előre.

Ma nem látszik ennek a folyamatnak a vége, így felelőtlen vállalások helyett észszerű döntések várhatók, azaz a jövőben csak olyan további áremeléseket hajtanak végre, amik feltétlenül indokoltak. 

(Borítókép: A 4iG Nyrt. informatikai-technológiai vállalat székháza a Szépvölgyi Irodaparkban, a főváros III. kerületében, a Montevideó utca 8. szám alatt 2022. április 10-én. Fotó: Róka László / MTI)