A MÁV-nál az idei nyár újdonsága az új első osztályú IC+ kocsi

2021.06.13. 16:58

Az InterCity-vonatok megjelenéséig a MÁV hálózatán a távolsági szolgáltatás alapját a sebes- és gyorsvonatok jelentették, a fontosabb úti célok pedig expresszvonatokkal voltak elérhetők. Amióta harminc évvel ezelőtt elindult az első InterCity Budapestről Miskolcra, az utasforgalom egyre inkább ezekre a járatokra tevődött át, napjainkban a vasúti távolsági szolgáltatás gerincét jelentik.

1997-ben indult el az első InterPici-vonat Miskolc és Tiszaújváros között, ez a vonatfajta később a fővonali InterCity-vonatokhoz csatlakozva nyújtott gyors kapcsolatot a regionális vonalak nagyobb településeihez. Az ezredforduló újdonsága volt a teljes második generációs InterCity-flotta elkészülte, ezáltal a hálózat mérete is tudott nőni, szinte minden fontosabb vonalon közlekedett már InterCity-vonat egyfajta prémiumtermékként, hiszen a leggyorsabb és legkényelmesebb eljutási lehetőséget jelentette. 

2006-ban Budapest és Szeged között mutatkoztak be a hibrid InterCity-vonatok, ezek olyan járatok, amelyeken az InterCity és a gyorsvonat egyesítve közlekedik azért, hogy a két nagyváros között egész nap óránként lehessen IC-minőségben utazni. A legelső szerelvények még átalakított belföldi gyorsvonati kocsikból álltak, de a vasúttársaság folyamatosan megújította járműparkját. 

2017-ben több év tervezés és előkészítés után indult el a sorozatgyártás az új IC+ típusú személykocsiból, ami teljesen új fejezetet nyitott a hazai InterCity-közlekedés történetében. A saját tervezésű és gyártású kocsitípus lehetővé tette a kerékpárszállítás, valamint a babakocsival és kerekesszékkel történő utazás lehetőségének megteremtését olyan vonalakon is, ahol erre korábban nemigen volt mód. 

Ma már naponta közel 250 IC-szerelvény közlekedik, és évente 10 millió utas használja a hálózatot. A vasúttársaság járműállományában több mint 350 IC-forgalomra alkalmas kocsi van, és ez a szám az IC+ gyártásának köszönhetően folyamatosan nő. Az idei nyár újdonsága az új első osztályú IC+ kocsi lesz, ami a Budapest és Tapolca között közlekedő Kék Hullám InterCity-vonaton jelenik meg először. A vasúttársaság összesen 90 ilyen kocsit rendelt, ezek közül 54 másodosztályú kocsi már forgalomban van, 35 első osztályú pedig most készül a Szolnoki Járműjavítóban.

A folyamatosan érkező új gyártású kocsik forgalomba állásával célunk, hogy a teljes InterCity-hálózaton egységes, kiszámítható, jó minőségű szolgáltatást tudjunk kínálni

– hangsúlyozta az InterCity-közlekedés elindításának 30. évfordulójához időzített sajtótájékoztatón Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója Miskolcon.

Az IC+ prototípusának makettje
Az IC+ prototípusának makettje
Fotó: MÁV

Az új, saját gyártású IC+ kocsik a nyári szezont követően várhatóan ősztől a Keleti és Nyugati pályaudvar között, a teljes keleti országrészen át közlekedő kör-IC-járatokon közlekednek. 

Az autóbuszos és vasúti menetrendek finomhangolása keretében egyes vonatok menetrendje módosult, ezáltal több eljutási lehetőség és kedvezőbb csatlakozások állnak az utasok rendelkezésére

– emelte ki Kormányos László, a MÁV-START szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettese a miskolci megemlékezésen.

Csöbör Katalin, a megyei jogú város országgyűlési képviselője rámutatott, hogy megfelelő infrastruktúra és úthálózat nélkül esélye sem lett volna olyan nagy cégeket a térségbe hozni, mint amelyek az elmúlt tíz évben a régióba települtek. Ezért is fontos a közlekedési úthálózat fejlesztése, legyen az akár vasúti vagy közúti.

Hamarosan átadjuk a Miskolc–Kassa gyorsforgalmi utat, épül a megyeszékhely legnagyobb csomópontja, az Y híd, Szirmabesenyőnél egy körforgalmat építünk, kiszolgálva ezzel a lakosság és az ipari parkba települő cégek igényeit

– sorolta a jelenleg is folyó munkákat a képviselő, hozzátéve, hogy az új IC+ kocsik forgalomba állításának köszönhetően remélhetőleg olyan közlekedési alternatívát tudnak kínálni az ott élőknek, hogy a környezetbarát közlekedési lehetőséget részesítsék majd előnyben az autóval szemben.