Közel 900 millió forintra büntette a GVH az Alza.hu-t

2020.07.10. 07:34 Módosítva: 2020.07.10. 08:31

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 892 millió forint bírságot szabott ki az Alza.hu webáruház üzemeltetőjére és cseh anyavállalatára Black Friday akciók tisztességtelen reklámozása miatt - közölte a GVH pénteken az MTI-vel.

A közlemény szerint a versenyhivatal célja a kimagasló bírsággal, hogy a Magyarországon is népszerűvé vált akciós időszakokban tapasztalt megtévesztő reklámokat visszaszorítsa az online piacokon is.

A GVH az Alza 2018. január és 2019. február között hat alkalommal meghirdetett Black Friday akciójának reklámkampányait vizsgálta. A webáruház az akciós időszakokra nagymértékű, "akár 80 százalékos" kedvezményeket ígért reklámjaiban. A 80 százalékos vagy azt meghaladó kedvezmény azonban kizárólag olyan termékekre vonatkozott, amelyek nem a reklámkampányban képszerűen bemutatott vagy ahhoz hasonló árucikkek voltak. A GVH a megtévesztő reklámokért 862 millió forint versenyfelügyeleti bírságot szabott ki.

Május elején is indult egy vizsgálat

A GVH nemrég egy - vélhetően - másik ügyben is versenyfelügyeleti eljárást indított az Alza.hu Kft.-vel és az Alza.cz a.s.-el szemben, mert úgy vélték, hogy a vállalkozások agresszív értékesítési módszert alkalmaznak, amellyel megsérthették a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmát. A GVH akkori közleménye szerint az Alza 2015 szeptembere óta olyan tájékoztatásokat tesz közzé az oldalán árult termékeknél, amelyek alkalmasak arra, hogy a fogyasztó döntését sürgessék az adott termék megvásárlására. Ezek között említette a versenyhivatal például a „jelenleg X ügyfél érdeklődik a termék iránt” és az „utolsó X darab ezen az áron” típusú állításokat.

Az említett közlemény szerint az Alza.hu weboldalon alkalmazott kommunikációs gyakorlata valószínűsíthetően alkalmas olyan pszichés nyomásgyakorlásra, amely a döntési folyamat zavarásával jelentősen korlátozhatja a fogyasztó választási szabadságát, illetve lehetőségét a tájékozott döntés meghozatalára az érintett áruról. Így olyan döntésre késztetheti az érdeklődőt, amelyre egyébként nem szánta volna rá magát. A GVH ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a feltételezett jogsértést elkövette.

A kartellek felderítése ritkább

A GVH az elmúlt időben úgy tűnik, sokkal nagyobb hangsúlyt fektet az ehhez hasonló, fogyasztóvédelmi jellegű vizsgálatokra és ügyekre, miközben a versenyhivatal másik fontos feladatával, a kartellek felderítésével és büntetésével látszólag kevesebbet foglalkozik. Hogy ennek mi lehet az oka, az kérdés, de az biztos, hogy a fogyasztóvédelmi ügyekkel könnyebben be lehet hajtani a GVH tervezett éves bírságolási bevételét, és az ilyen esetekben ritkábban kell a politikai elitbe jól beágyazott cégek és tulajdonosaik ügyeivel foglalkoznia a hatóságnak.